De harde werkelijkheid, veulenverkoop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:56

IK vind dat jullie nogal erg uitgebreid en diep (soms wel te diep) op de materie ingaan. We hebben het nu al hele bladzijdes over het wel of niet prok keuren van een merrie maar we hebben het over de afzet van veulens. De kwaliteit van veulens. Uiteraard wil je een gezond veulen hebben maar dat is nog moeilijk beoordelen als het een paar maanden oud is.... Heb het dan liever over de kwaliteit van de merrielijn...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 09:19

Desiree83 schreef:
IK vind dat jullie nogal erg uitgebreid en diep (soms wel te diep) op de materie ingaan. We hebben het nu al hele bladzijdes over het wel of niet prok keuren van een merrie maar we hebben het over de afzet van veulens. De kwaliteit van veulens. Uiteraard wil je een gezond veulen hebben maar dat is nog moeilijk beoordelen als het een paar maanden oud is.... Heb het dan liever over de kwaliteit van de merrielijn...

De gezondheid van de merrie is een van de zaken waardoor een veulen beter te verkopen is, juist omdat je dat bij een veulen niet kan testen, dus het lijkt me zeker on topic.

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:37

Ik kijk eerlijk gezegd echt niet of de moeder nou wel of niet prok gekeurd is. Als het een goed jong paard is en uit bewezen stam dan vind ik het allang prima.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:51

sarabande schreef:
De gezondheid van de merrie is een van de zaken waardoor een veulen beter te verkopen is, juist omdat je dat bij een veulen niet kan testen, dus het lijkt me zeker on topic.

Daar heb ik toch mijn twijfels over,al die veulens die op de veulenveilingen worden verkocht daar ligt toch geen keuringsrapport van de moeder ter inzage .Zo liet ik een aantal jaren geleden een 5 jarige merrie staan omdat ze ocd had ,nu wordt er uit deze merrie al 2 jaar een veulen verkocht op de veiling van prinsjesdag en dan beweren ze "streng geselecteerde veulens "die worden geveild wat betreft gezondheid moeder zijn ze dan alleszins niet gecontroleerd

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 11:54

Libke ik vraag van jou nog steeds een antwoord op je bewering dat een merrie met het PROK predicaat binnen een jaar OCD en artrose had?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:25

Hoe het komt dat weet ik niet alleen dat ze het had ,ik heb het paard na veel gebel en geruzie teruggebracht naar de verkoper die dan ook beweerde dat de veeartsen hier in Belgie geen stuiver waard waren .Ikzelf kon met dat paard niets voor de handel was ze immers waardeloos ,na meer dan een halfjaar trammelant heb ik dan een ander paard in de plaats gehad .Ik had eerlijk gezegd niet de moed om dat certifikaat aan te vechten dat is dan zoiets van lange adem ,zeker als je in het buitenland woont , en het paard was echt slecht met zijn gezondheid ,je kon het zelfs al klinisch zien .IKhad dan ook geen zin om het dier nog beweging te geven ;te onderhouden enz tot een commisie zou beslissen wat er nu met de aankoop moest gebeuren want dan sta je nog nergens

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:26

sarabande schreef:
Libke ik vraag van jou nog steeds een antwoord op je bewering dat een merrie met het PROK predicaat binnen een jaar OCD en artrose had?

ocd en hoefkatrol in ergste graad .En dat voor een 4 jarige merrie

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 12:37

Mijn vraag is niet wat ze mankeerde, mijn vraag is of je zeker weet dat die merrie een PROK predikaat had.

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:10

libke schreef:
Daar heb ik toch mijn twijfels over,al die veulens die op de veulenveilingen worden verkocht daar ligt toch geen keuringsrapport van de moeder ter inzage .Zo liet ik een aantal jaren geleden een 5 jarige merrie staan omdat ze ocd had ,nu wordt er uit deze merrie al 2 jaar een veulen verkocht op de veiling van prinsjesdag en dan beweren ze "streng geselecteerde veulens "die worden geveild wat betreft gezondheid moeder zijn ze dan alleszins niet gecontroleerd

Ook jij hebt hier een goed punt...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 13:24

Desiree83 schreef:
Ik kijk eerlijk gezegd echt niet of de moeder nou wel of niet prok gekeurd is. Als het een goed jong paard is en uit bewezen stam dan vind ik het allang prima.

Topic gaat over de afzet van veulens. Een jong paard kan je vet. laten keuren. Wat betreft veilingen: alle predikaten van de voorouders worden bekend gemaakt. Als die afwezig zijn kan de koper nagaan dat dat niet in orde is, dat is zijn/haar eigen keuze.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:52

Maar wat zegt dan zo'n prokcertificaat als het een moment opname en geen garantie dat het betreffende paard nooit geen ocd krijgt/ontwikkeld al helemaal omdat men niet zeker weet of het dan wel of niet erfelijk is.
en nu geeft een prokgekeurde merrie een veulen dat wel OCD krijgt en dan? wordt dan het certificaat van die merrie weer ingetrokken?

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:58

Met andere woorden een prokcertificaat is leuk maar geeft nog steeds geen garaties voor de toekomst dus ook niet voor het toekomstige veulen .
Sterker nog met fokken heb je volgens mij nooit geen garanties. Mijn merrie is zeer uitgebreidt onderzocht en op alle mogelijke afwijkingen op de foto gezet alles was goed. Dit is nu ruim 2 jaar geleden en zolang ze geen klachten krijgt ga ik er vanuit dat alles nog goed is maar weten doe ik het niet of ik moet haar jaarlijks op de foto laten zetten wat ik dus niet doe.
Hetzelfde geldt met een prokcertificaat het is en blijft een momentopname en niemand weet hoe het er over een jaar uitziet.
Het mooiste zou zijn als je alles uit kan sluiten en dat is nu eenmaal niet mogelijk .Voordien werd er gewoon gefokt met merries/hengsten met ocd nu gebleken is dat het erfelijk zou kunnen zijn /is heeft het niet de voorkeur.
Zo blijft er telkens iets bijkomen wat erfelijk zou kunnen zijn of toch niet.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:34

Het geeft sowieso een beeld van de situatie op het moment van keuring... als een paard dan al OCD heeft is dat toch een behoorlijk minpunt!! Als het paard het dan niet cq nog niet heeft lijk me dat hoe dan ook gunstiger.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:43

On topic: werkt het stamboek het niet zelf in de hand dat er niet meer gefokt, maar meer vermeerderd wordt? Er worden bepaalde hengsten volledig de hemel in geprezen, waardoor minder vakkundige aspirant-fokkers menen dat zij een fantastisch gefokte merrie (er zit immers lucky-boy en ramiro in de familie?) hebben en deze gekruist met de mooie hengst van de centerfold (bij wijze van..) een beslist duur veulen oplevert ( Geld, geld! )
Andere vermeerderaars zijn natuurlijk de fokkers die een stal vol merries aanschaft en daar een en dezelfde populaire hengst opzet (kwantumkorting?) met het idee dat als je maar genoeg veulens fokt er altijd wel een goeie tussen zit.

Ik denk niet dat er een afzet probleem voor veulens in de goedkope klasse is, maar meer een probleem in de klasse van de duur-gefokte maar net niet goed genoege veulens van de vermeerderaars, deze dieren gaan van hand tot hand!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 17:59

Alleen de fokker is verantwoordelijk. Als jij reclame op de TV ziet geloof je dat ook niet voetstoots.

De dure opfok in een goedkoop veulen steken is niet verstandig, beter iets meer uitgeven voor een goed veulen, die eet net zo veel als een slechte.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:10

waarom is een goedkoop veulen per definitie een slecht veulen?
en wat is goedkoop en wat is duur?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:11

sarabande schreef:
Alleen de fokker is verantwoordelijk. Als jij reclame op de TV ziet geloof je dat ook niet voetstoots.

De dure opfok in een goedkoop veulen steken is niet verstandig, beter iets meer uitgeven voor een goed veulen, die eet net zo veel als een slechte.

Citaat:
Als jij reclame op de TV ziet geloof je dat ook niet voetstoots.

Daarom geloof ik ook niet in het verhaal dat een duurder veulen beter zou zijn dan een goedkoper.

Maar het is meer ,een juist veulen als verwachtingswaarde, scherp inkopen. Wanneer een fokker dat toelaat.

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:14

sarabande schreef:
Topic gaat over de afzet van veulens. Een jong paard kan je vet. laten keuren. Wat betreft veilingen: alle predikaten van de voorouders worden bekend gemaakt. Als die afwezig zijn kan de koper nagaan dat dat niet in orde is, dat is zijn/haar eigen keuze.

Onder een jong paard versta ik ook een veulen en jaarling. Een jaarling heeft ook weinig zin om te keuren. Ik blijf erbij dat het me weinig doet als de merrie niet prok gekeurd is...

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:17

Sorry, eigenlijk na al die pagina's Sarabande snap ik het probleem nog niet zo ?

Iedereen weet dat de meesten binnen het KWPN met een mode hengst fokken wat de kwaliteit niet ten goede zal komen van de paardenstapel ..... Andere kant hiervan is dat de goede veulens en later dus paarden steeds zeldzamer worden en dus meer geld opleveren Geld, geld! Geld, geld! en ik zie hier dus juist kansen voor de fokkers liggen i.p.v. te gaan zeuren over een prijs waar ze uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor zijn ......

Ga maar eens vragen bij een beetje handelaar: Ze zullen allemaal zeggen doorsnee paarden leveren geen *** op, maar de goede worden erg duur verkocht ......

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:24

Magique schreef:

Ga maar eens vragen bij een beetje handelaar: Ze zullen allemaal zeggen doorsnee paarden leveren geen *** op, maar de goede worden erg duur verkocht ......

Mee eens, de handel verzucht ook onder de trend dat goede paarden nauwelijks te vinden zijn en dat ze allemaal in dezelfde vijver vissen. Aan de andere kant, er moeten ook betrouwbare paarden zijn voor de recreatieruiter en lessen op maneges. En onder die categorie zullen er een best een boel rondlopen met erfelijke gebreken, waar niemand iets van merkt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:26

Als je een veulen fokt en je wilt het niet houden ben je een vermeerderaar
Als je een ongeboren veulen reeds verkocht hebt ben je een fokker
Als je nooit met je merrie naar een keuring gaat of bent geweest moet je er niet mee fokken..want dan ben je een vermeerderaar
Als je merrie ster en keur mag je er wel mee fokken mits je een prokcertificaat erbij hebt die niets garandeerd en een momentopname is..
Als je een veulen koopt moet je die vooraf bestellen, want een veulen dat te koop staat is immers van die vermeerderaar en zal van alles kunnen mankeren, dan moet je ook nog eens heel veel geld voor dat veulen betalen anders is het een slecht veulen.....
ik ga denk ik maar zeepaardjes fokken...en ben blij dat ik welshjes heb Haha!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:30

Alane:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:32

Excuseme schreef:
Mee eens, de handel verzucht ook onder de trend dat goede paarden nauwelijks te vinden zijn .

Goede zijn inderdaad nauwelijks te vinden.................maar gewone mooie paarden die fijn bewegen ( potentie tot vooraan in het Z lopen bijv.) die zijn amper nog te vinden!

Want als je zoeen hebt staan kan je hem vanavond nog kwijt voor zeer correct geld.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 18:34

Magique schreef:
Iedereen weet dat de meesten binnen het KWPN met een mode hengst fokken wat de kwaliteit niet ten goede zal komen van de paardenstapel

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Wat is een modehengst en welke combinatie maakt die.

Ik geloof ook niet dat de kwaliteit achteruit gaat, er wordt minder geld uitgegeven.

Een het klopt een duurder veulen is niet altijd een beter veulen. Als ik een veulen koop om met mijn eigen veulen op te fokken geef ik daar ook niet heel veel aan uit, maar ik ga wel op zoek naar iets aansprekends.
Dit jaar werd het laaste door mij aangeschafte veulen voorlopig keur, de vorige springt inmiddels internationaal.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:36

ik heb bij collega fokkers goed bewegende veulens gezien, net papier enz... echter die fokker komt niet op een keuring, niet op concoursen enzovoort en heeft derhalve ook praktisch geen connecties... zet hij zo'n veulen op marktplaats dan "deugd" dat veulen op voorhand al niet...