Mariska_28"]
[quote="Marjolein"]
ik snap dat de NTS die oplossing niets vind, dan zouden zij jullie moeten gaan erkennen als een hoger staande organisatie, terwijl jullie dat in hun ogen (en ook in die van mij) niet zijn.
[/quote]
Niet een hoger iets, maar een spin-off (zo heet het in bedrijfstermen, kan er zo gauw geen ander woord voor verzinnen).
[/quote]
ik doelde hiermee op dit stuk.
[quote="Mariska_28 schreef:De oplossing qua stamboeken zoals het in bijvoobeeld Duitsland is, zou ideaal zijn. Daar zijn de Tinkerstamboeken (ook verenigingen) samen gaan werken met het ICS. Paarden zijn daar "Tinkers", maar ze kunnen als extra titel "Irish Cob" verdienen als ze aan de ICS rasstandaard voldoen. Het is jammer dat het NTS deze oplossing niets vind.
Als je dit zou doen lijkt het irish cob zijn net een extra titel, alsof die nog een slag bijzonderder zijn dan de normale tinker. Het ICS zou ook nooit willen dat hun Irish cobs in 4 types opgedeeld worden en hiervoor een extra titel krijgen. dat zou hetzelfde zijn als de 2 stamboeken samenvoegen.
Ik denk idd dat je het type als fokdoel zou kunnen zien, maar zou zou je door t kruizen van een vanner met een Cob een zwaardere cob kunnen creeëren of een lichtere vanner.
En misschien als het stamboek groot genoeg is echt duidelijk onderscheid maken tussen de 4 types.
Ik denk zeker dat in de komende jaren het type van de hengst op de site erbij komt te staan, ik denk ook wel dat de gemiddelde hengstenhouder je kan voorlichten over het type van zijn hengst, maar dat die nog te graag dekkingen binnenhalen om de merriehouder verstandig voor te lichten. Het blijft toch een commerciëel iets.
Jammer trouwens van die opmerkingen tussendoor, dat voegt ook lekker iets toe aan deze discussie.