Zover zijn we al afgezakt.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:21

Ik denk dat onze "Veluwsche opvoeding" dicht in de buurt komt van de Russische ~~}>

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:21

sarabande schreef:
Wie bedoel je met wij?
Veel fokkers leveren gehoorzame paarden.
Ik ook terwijl de mijne ook veel bloed voeren, gehoorzaam betekent in deze optie niet sloom.
Hier in Nederland worden genoeg paarden goed en consequent opgevoed, maar ik ben het met je eens dat daar al heel veel misgaat.
Maar om daar voor nu alleen naar Rusland te gaan.
Veel paarden in Rusland overleven ondanks de opvoeding, ik weet niet of die extreme kant nu wel zo verkieselijk is.

ik ken eerlijk gezegd maar weinig paarden die zo rustig reageren op allerlei soorten groot verkeer en andere rare dingen. in Nederland, worden paarden in dergelijke situaties meteen vertroetelend toegesproken, in plaats van ze even op hun kop geven, dat ze dienen te luisteren naar de leider in plaats zich te verliezen in paniek.
En natuurlijk hoef je ze niet constant in elkaar te meppen, maar als je af en oe kijkt naar een kudde paarden, dan is wat wij een grove behandeling vinden nog poeslief. En ik denk dat we daar ook al een groot deel van het probleem treffen. Het gemiddelde paard neemt je gewoon in de maling met zijn paniek en heeft allang door dat het een goed werkende manier is om onder zijn werk uit te komen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:24

joelledsr schreef:
ik ken eerlijk gezegd maar weinig paarden die zo rustig reageren op allerlei soorten groot verkeer en andere rare dingen.

Dat zal de verklaring zijn, ik ken vreselijk veel paarden die op bijna alle rare dingen heel cool regaeren, maar in het werk wel fel en to the point zijn.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:27

Dat lijken me dan ideale politie paarden... Misschien een telefoontje plegen? Haha!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:34

Sarabande fokt geen paarden voor de politie al zouden ze daar misschien best geschikt voor zijn. Die wil liever een goede ruiter erop die er een sportpredikaat op knalt. (ook goed voor je stammetje) Wat heb je er als fokker aan als je kan zeggen dat je fokprodukt het paard van sinterklaas is??? Of bij iedere feyenoord-ajax wordt ingezet. Geen ene mallemoer imo.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:37

Maar dan komen ze wel op tv Kusje Blond

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:43

Wellicht ter aanvulling. In het topic op voorpaginanieuws staat dat de politie o.a. heeft gekozen voor hongaren omdat er een speciale stoeterij is die politie-paarden fokt.

Ik ben ervan overtuigd dat in Nederland best veel brave paarden met veel bloed rondlopen die met een goede ruiter erop en een goede opvoeding zowel in de wedstrijdring als daarbuiten supercool zijn.

Ik ben het er ook mee eens dat Nederland ook een groot aantal ruiters kent dat hun paard niet opvoedt, hetgeet tot veel paardenleed lijdt. Dat geld overigens ook voor de gemiddelde coole koudbloed. Ik ken een aantal heel leuke fjorden, tinkers en haflingers die zich met baasje op sleeptouw een weg tanken naar het eigen doel (meestal de hooibalen of de brokkenkar Lachen ).

Wat ik er zo van begrijp blinkt de bereden politie ook niet per definitie uit in heel goede ruiters. De nadruk ligt meer op de training van het paard (dit laatste heb ik niet geverifieerd, dat staat me gewoon ergens bij). In zo'n geval is het logisch dat je kiest voor een stoeterij die alleen politiepaarden fokt...hier of in Hongarije Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:45

sarabande schreef:
Maar dan komen ze wel op tv Kusje Blond

Whahaha, als die van mij een schimmelhengstveulen krijgt noem ik hem Americo Haha! Lijkt me een leuk sinterklaaspaard worden: royal bravour x een merrie met ca. 70% engels volbloed.... Mak wordt ie toch wel hier op stal.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:48

Daar hou ik je aan Annegti.....daar kom je niet meer onderuit Extreme duivel

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:51

sarabande"]
Zou je me willen uitleggen welk verband er bestaat tussen fokkers etc. en de bovenstaande zinsnede.

Geen enkele. Die uitspraak heeft alleen te maken met de onderstaande bewering.

Quote Sarabande.
In tegenstelling tot wat hier door sommigen beweerd wordt zijn de paarden in Nederland er steeds meer op vooruitgegaan. Er worden zoveel goede en fijne paarden gefokt, dat het voor iedereen mogelijk is om het paard wat bij hem/haar hoort te vinden.

[quote="sarabande schreef:
Ik denk dat je weinig in de echte wereld komt. Ga eens in de buurt bij een landelijke wedstrijd kijken hoeveel gebruikers er op niet bij hen passende paarden zitten. Ruiters met weinig talent op moeilijke alswel ruiters met meer talent op te flegmatieke paarden.

Ach zo werkt het dus. Voor ruiters met weinig talent fokken we gemakkelijke paarden en voor ruiters met meer talent de moeilijke.
Wie in staat is zulk een onzinnige redenering op te sommen, loopt met oogkleppen op en gaat voorbij aan de realiteit. Want volgens jouw worden er toch zoveel goede en fijne paarden gefokt. Dus zouden de minder begaafde ruiters. volop keuze moeten hebben. Kennelijk is dat met inachtneming van jouw waarnemingen op de landelijke concoursen niet het geval.
Ruiters met of zonder talent zoeken beide een fijn werkbaar paard. Niet moeilijk en niet flegmatiek.
Het blijft dus een fokkersprobleem. Een hoop moeilijke, slecht presterende en onwerkbare paarden fokken en roepen
dat er toch zoveel goede en fijne paarden worden gefokt. En nu zitten de ruiters op de verkeerde paarden.
Wie produceert al die verkeerde paarden? Albert Heyn?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:51

annegti schreef:
Whahaha, als die van mij een schimmelhengstveulen krijgt noem ik hem Americo Haha! Lijkt me een leuk sinterklaaspaard worden: royal bravour x een merrie met ca. 70% engels volbloed.... Mak wordt ie toch wel hier op stal.

Dat staat onder getuigenis Haha! Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:00

Anna42 schreef:

Ik vraag me wel af hoe het komt dat er op F&A pagina's en pagina's worden volgeschreven over met name de uiterlijke kenmerken van een paard. De hals, de nek, de lendenen, het mechanisme er van, de hoeven, de beenstanden, de wijze van springen, de wijze van lopen... Alles komt aan bod. Maar die paar keer dat iemand iets riep over het belang van karakter waren er maar weinig mensen die dat echt een relevante uitspraak vonden.. Zo maakte in het topic "wat maakt een paard een topper o.i.d." dat argument geen verschil en ging met weer over uiterlijkheden verder.

Er waren wel een paar fokkers die aangaven zeker ook naar karakter te kijken bij het fokken. En dat te laten meewegen. Bijvoorbeeld in hun reden om met een bepaalde merriestam door te fokken of niet. Of voor een bepaalde hengst te kiezen..

Ik vind het dan ook een beetje "mosterd na de maaltijd" om dit verwijt in vragende vorm neer te zetten. Ik kan me ook geen "hoe belangrijk is een fijn karakter-topic" herinneren in de discussies/topics van de andere stamboeken met warmbloedpaarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:01

Ilindra schreef:
De bereden politie is als eerste politie, daarna pas ruiter.
Het gaat absoluut niet om mooi rijden, meer om handigheid en functionaliteit.
Een groot deel is pas bij de politie gaan rijden en hebben geen "paardenverleden".

en waarom is de eis dan tegenwoordig dat je L moet hebben gereden om bij de beredenen te mogen komen? Of is dat inmiddels ook alweer gewijzigd?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:05

Anna42 schreef:
Het blijft dus een fokkersprobleem. Een hoop moeilijke, slecht presterende en onwerkbare paarden fokken en roepen
dat er toch zoveel goede en fijne paarden worden gefokt. En nu zitten de ruiters op de verkeerde paarden.

Dat is jouw uitgangspunt, en dat is nergens op gebaseerd. De fokkers in de brede zin zijn steeds kritischer, op kwaliteit en gezondheid.
Als ik een paard verkoop doe ik dat in alle openheid, ik heb nog nooit een paard teruggehad na een korte tijd.
Dat is pas echt een fokkersprobleem.
Ik blijf dus zeggen ga eens kijken in de echte wereld daar lopen een heleboel fijne en goede paarden rond.
Iedereen die dat wil en zich kan veroorloven kan een paard vinden dat bij hem/haar past.
Vaak willen mensen meer dan ze denken dat ze kunnen.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:08

Mijn mening: de braafheid van het paard ligt 'm niet in het ras, maar meer in de opvoeding. Tuurlijk heb je paarden van een bepaalde afstamming die nooit tot rust komen, daar geloof ik wel in. Maar het is onzin om te zeggen dat een bepaald ras erger is dan een ander.
Vroeger had ik een wilde KWPNer (v. Aram), dat zou nooit wat worden, maar werd mooi wel superbraaf. Braver dan gemiddeld dressuurpaard. Vorig jaar op een clinic was hij de enige die niet op keek van een paraplu in de bak, de andere paarden werden daar zo panisch van dat de paraplu wegmoest. Niets ten nadele van die andere paarden overigens.
Op dit moment hebben we twee arabieren, die zijn van de duvel niet bang, en dat zijn toch bloedpaarden. Volgens buitenstaanders ligt dat toch echt aan de opvoeding. Of het klopt ga ik me niet over uitlaten, maar feit is dat die van ons 3x per week de weg op gaan. Veel keus hebben ze niet, ze wennen er maar aan en door het gewoon te doen zijn ze vreselijk mak geworden.
Naar mijn mening ligt dat dus écht neit aan het ras. Als je een knol een week op stal laat staan en vervolgens verwacht dat hij vrolijk over een drukke weg stapt zonder 1 pas verkeerd te zetten, dan denk ik dat je niet helemaal van deze wereld bent. Het gevraagde moet wel een beetje in verhouding staan met datgene wat je dagelijks van het paard vraagt. Een 3 jarige die net een week onder het zadel is, stuur je ook niet de weg op met de verwachting dat hij zichzelf onder controle heeft. Dat staat simpelweg niet in verhouding met datgene wat het paard gewend is en kent (de ervaring).
Overigens denk ik wel dat het karakter van het paard ook invloed heeft op de reactie van het dier. Niet elk paard is geschikt om tussen de rellende voetbalsupporters te staan Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:13

Cassidy schreef:
en waarom is de eis dan tegenwoordig dat je L moet hebben gereden om bij de beredenen te mogen komen? Of is dat inmiddels ook alweer gewijzigd?

Van de site:
Natuurlijk moet je van paarden houden om bij de bereden politie te komen. Maar een agent van de bereden politie is in de eerste plaats agent. Daarom moet je eerst je politiediploma halen en een aantal jaren ervaring opdoen aan een wijkteam. Daarnaast is het noodzakelijk dat je voldoende paardrijervaring hebt, en de certificaten generalist en ruiter. Als de beredenen op zoek zijn naar ruiters komt er een interne vacature uit.

Het certificaat ruiter kan ik verder niet vinden. Wel de proef die afgelegd moet worden. Inderdaad ongeveer L-niveau met een sprongetje of drie. Maar dat is als ze geslaagd zijn.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:22

Laui! schreef:
Mijn mening: de braafheid van het paard ligt 'm niet in het ras, maar meer in de opvoeding. Tuurlijk heb je paarden van een bepaalde afstamming die nooit tot rust komen, daar geloof ik wel in. Maar het is onzin om te zeggen dat een bepaald ras erger is dan een ander.
Vroeger had ik een wilde KWPNer (v. Aram), dat zou nooit wat worden, maar werd mooi wel superbraaf. Braver dan gemiddeld dressuurpaard. Vorig jaar op een clinic was hij de enige die niet op keek van een paraplu in de bak, de andere paarden werden daar zo panisch van dat de paraplu wegmoest. Niets ten nadele van die andere paarden overigens.
Op dit moment hebben we twee arabieren, die zijn van de duvel niet bang, en dat zijn toch bloedpaarden. Volgens buitenstaanders ligt dat toch echt aan de opvoeding. Of het klopt ga ik me niet over uitlaten, maar feit is dat die van ons 3x per week de weg op gaan. Veel keus hebben ze niet, ze wennen er maar aan en door het gewoon te doen zijn ze vreselijk mak geworden.
Naar mijn mening ligt dat dus écht neit aan het ras. Als je een knol een week op stal laat staan en vervolgens verwacht dat hij vrolijk over een drukke weg stapt zonder 1 pas verkeerd te zetten, dan denk ik dat je niet helemaal van deze wereld bent. Het gevraagde moet wel een beetje in verhouding staan met datgene wat je dagelijks van het paard vraagt. Een 3 jarige die net een week onder het zadel is, stuur je ook niet de weg op met de verwachting dat hij zichzelf onder controle heeft. Dat staat simpelweg niet in verhouding met datgene wat het paard gewend is en kent (de ervaring).
Overigens denk ik wel dat het karakter van het paard ook invloed heeft op de reactie van het dier. Niet elk paard is geschikt om tussen de rellende voetbalsupporters te staan Knipoog

Ik ben het helemaal met je eens Laui, ik voed mijn veulens al heel vroeg op, doe aan inprinten, ze gaan de weg op, ik maak zelfs obstakel parcoursen voor ze.

Maar toch, blijft er een groot verschil zitten tussen de paarden onderling. Senna is heel anders dan Simply die ik ook op 4 maanden oud heb gekocht. Senna is kwa karakter 100 % haar vader (die ik ook op stal gehad heb en dus ook echt "ken"). Ze is zo nuchter dat ik soms gewoon denk dat ze "raar" is, niet dat het erg is hoor Knipoog ! En haar pa is net zo. Eerste keer op buitenrit en er hangt een surfplank in de boom (vraag me niet waarom!), hij stapte erlangs alsof het de normaalste zaak van de wereld was, ook al was het een gele plank en heel opvallend.

Met Simply en Senna heb ik veel dezelfde dingen gedaan, beide hetzelfde opgevoed, consequent, en beide zijn het erg brave paarden, maar kwa karakter nog steeds heel verschillend, en dus ook in de manier waarop ze op dingen reageren, opvoeding telt, ben ik helemaal mee eens, maar een stukje goede genetica scheelt ook een heleboel!
By the way is Senna Simply's dochter, ik had altijd gedacht dat het veulen meer van de moeders karakter mee kreeg, maar dit veulen (jaarling inmiddels) bewijst het tegendeel. Uitzondering op de regel?? Ik denk het niet aangezien veel van de veulens van dezelfde hengst net zo nuchter zijn en weer een hele andere opvoeding hebben gekregen. Toch genen dus.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:27

Anna42 schreef:
Ach zo werkt het dus. Voor ruiters met weinig talent fokken we gemakkelijke paarden en voor ruiters met meer talent de moeilijke.

Het gaat er volgens mij om dat iemand die geen of af en toe een wedstrijdje wil rijden op een laag niveau er weinig aan heeft een paard te kopen dat in potentie intemediar kan halen. Er zijn zat geschikte paarden die dat nooit zullen halen en waarmee de recreant toch heel gelukkig me is en veel plezier aan kan beleven. Voor de betere ruiters met ambities is het zonde als zo'n paard in het "recreatievere circuit" terecht komt want er gaat kwaliteit verloren.
Voor de fokker van het paard is het al helemaal frustrerend want volgens mij fok je naast eventuele financiele belangen toch vooral met het doel een zo goed mogelijk paard te krijgen en is hij apetrots als 1 van zijn fokproducten goed presteerd op een keuring of in de sport.

Citaat:
Ruiters met of zonder talent zoeken beide een fijn werkbaar paard. Niet moeilijk en niet flegmatiek.

Vind het ook erg ver gaan om te zeggen dat het een fokkersprobleem blijft en al helemaal dat er een hoop moeilijke, slecht presterende en onwerkbare paarden worden gefokt.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:30

Het paard "Over and over" van die belg is overigens na ongeval tijdens de eventing afgemaakt... Huilen
Blijkt maar weer dat dat soort onderdelen toch gevaarlijk is, hoe mooi het ook is om te zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:50

Anya schreef:
Ik vraag me wel af hoe het komt dat er op F&A pagina's en pagina's worden volgeschreven over met name de uiterlijke kenmerken van een paard. De hals, de nek, de lendenen, het mechanisme er van, de hoeven, de beenstanden, de wijze van springen, de wijze van lopen... Alles komt aan bod. Maar die paar keer dat iemand iets riep over het belang van karakter waren er maar weinig mensen die dat echt een relevante uitspraak vonden.. Zo maakte in het topic "wat maakt een paard een topper o.i.d." dat argument geen verschil en ging met weer over uiterlijkheden verder.
.

Dat kwam omdat er in die discussie specifiek gevraagd werd wat de uiterlijke kenmerken waren van een topper. Dat karakter daarbij hoorde was van te voren al uitgekauwd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:53

@pipo... voor die discussie gold dat... en daar heb ik ook antwoord op gehad. Maar kun jij me de topics wijzen waarin karakter uitgebreid aan de orde komt? Ik kan ze niet vinden. Dan moet er nu niet met de vinger naar elders worden gewezen en een grote supermarkt als producent aanhalen. Dat klopt niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:02

Anya schreef:
@pipo... voor die discussie gold dat... en daar heb ik ook antwoord op gehad. Maar kun jij me de topics wijzen waarin karakter uitgebreid aan de orde komt? Ik kan ze niet vinden. Dan moet er nu niet met de vinger naar elders worden gewezen en een grote supermarkt als producent aanhalen. Dat klopt niet Lachen

Ik weet niet welke topics dat in voor komt. Volgens mij is dat een iets wat iedereen weet, en daarom iets wat in discussies amper terugkomt.

Wie weet er nou niet dat karakter het belangrijkste is om iets te doen Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:05

Eens... Maar toch worden er al heel wat pagina's volgeschreven omdat de politie zijn paarden elders gaat halen...

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:46

Denk dat karakter moeilijker te definieren is als uiterlijke kenmerken. Bij karakter denk ik aan een werkwillig paard, niet vals/braaf in omgang, maar denk dat karakter voor aanzienlijk deel ook word gevormd door opvoeden. In ieder geval kun je aan het karakter van een paard werken maar niet aan hoe het gebouwd is.
Laatst bijgewerkt door toscana op 18-08-04 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:57

Ik fok op karakter, gezondheid en nog een aantal zaken.
Verder vorm ik dat karakter zelf omdat ik ze opfok. Hoe het paard ook is wat bij ons vandaan komt, het is mensvriendelijk en werkwillig.
Gezondheid is essentieel voor een goed karakter.
Immers met pijn kan een paard niet voldoen aan wat er gevraagd wordt.
Ik vind dat erg belangrijk zowel bij een topper als bij een recreatiepaard.
Niets is erger voor een ruiter dan een wispelturig, onwillig paard, hoe groot het talent ook is.

Fokken is heel gecompliceerd als je alles in aanmerking neemt Haha!