Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sarabande schreef:Wie bedoel je met wij?
Veel fokkers leveren gehoorzame paarden.
Ik ook terwijl de mijne ook veel bloed voeren, gehoorzaam betekent in deze optie niet sloom.
Hier in Nederland worden genoeg paarden goed en consequent opgevoed, maar ik ben het met je eens dat daar al heel veel misgaat.
Maar om daar voor nu alleen naar Rusland te gaan.
Veel paarden in Rusland overleven ondanks de opvoeding, ik weet niet of die extreme kant nu wel zo verkieselijk is.

).

sarabande"]
Zou je me willen uitleggen welk verband er bestaat tussen fokkers etc. en de bovenstaande zinsnede.
Geen enkele. Die uitspraak heeft alleen te maken met de onderstaande bewering.
Quote Sarabande.
In tegenstelling tot wat hier door sommigen beweerd wordt zijn de paarden in Nederland er steeds meer op vooruitgegaan. Er worden zoveel goede en fijne paarden gefokt, dat het voor iedereen mogelijk is om het paard wat bij hem/haar hoort te vinden.
[quote="sarabande schreef:Ik denk dat je weinig in de echte wereld komt. Ga eens in de buurt bij een landelijke wedstrijd kijken hoeveel gebruikers er op niet bij hen passende paarden zitten. Ruiters met weinig talent op moeilijke alswel ruiters met meer talent op te flegmatieke paarden.
Anna42 schreef:Wie produceert al die verkeerde paarden? Albert Heyn?

Ilindra schreef:De bereden politie is als eerste politie, daarna pas ruiter.
Het gaat absoluut niet om mooi rijden, meer om handigheid en functionaliteit.
Een groot deel is pas bij de politie gaan rijden en hebben geen "paardenverleden".
Anna42 schreef:Het blijft dus een fokkersprobleem. Een hoop moeilijke, slecht presterende en onwerkbare paarden fokken en roepen
dat er toch zoveel goede en fijne paarden worden gefokt. En nu zitten de ruiters op de verkeerde paarden.
Wie produceert al die verkeerde paarden? Albert Heyn?
Cassidy schreef:en waarom is de eis dan tegenwoordig dat je L moet hebben gereden om bij de beredenen te mogen komen? Of is dat inmiddels ook alweer gewijzigd?
Laui! schreef:Mijn mening: de braafheid van het paard ligt 'm niet in het ras, maar meer in de opvoeding. Tuurlijk heb je paarden van een bepaalde afstamming die nooit tot rust komen, daar geloof ik wel in. Maar het is onzin om te zeggen dat een bepaald ras erger is dan een ander.
Vroeger had ik een wilde KWPNer (v. Aram), dat zou nooit wat worden, maar werd mooi wel superbraaf. Braver dan gemiddeld dressuurpaard. Vorig jaar op een clinic was hij de enige die niet op keek van een paraplu in de bak, de andere paarden werden daar zo panisch van dat de paraplu wegmoest. Niets ten nadele van die andere paarden overigens.
Op dit moment hebben we twee arabieren, die zijn van de duvel niet bang, en dat zijn toch bloedpaarden. Volgens buitenstaanders ligt dat toch echt aan de opvoeding. Of het klopt ga ik me niet over uitlaten, maar feit is dat die van ons 3x per week de weg op gaan. Veel keus hebben ze niet, ze wennen er maar aan en door het gewoon te doen zijn ze vreselijk mak geworden.
Naar mijn mening ligt dat dus écht neit aan het ras. Als je een knol een week op stal laat staan en vervolgens verwacht dat hij vrolijk over een drukke weg stapt zonder 1 pas verkeerd te zetten, dan denk ik dat je niet helemaal van deze wereld bent. Het gevraagde moet wel een beetje in verhouding staan met datgene wat je dagelijks van het paard vraagt. Een 3 jarige die net een week onder het zadel is, stuur je ook niet de weg op met de verwachting dat hij zichzelf onder controle heeft. Dat staat simpelweg niet in verhouding met datgene wat het paard gewend is en kent (de ervaring).
Overigens denk ik wel dat het karakter van het paard ook invloed heeft op de reactie van het dier. Niet elk paard is geschikt om tussen de rellende voetbalsupporters te staan
! En haar pa is net zo. Eerste keer op buitenrit en er hangt een surfplank in de boom (vraag me niet waarom!), hij stapte erlangs alsof het de normaalste zaak van de wereld was, ook al was het een gele plank en heel opvallend.Anna42 schreef:Ach zo werkt het dus. Voor ruiters met weinig talent fokken we gemakkelijke paarden en voor ruiters met meer talent de moeilijke.
Citaat:Ruiters met of zonder talent zoeken beide een fijn werkbaar paard. Niet moeilijk en niet flegmatiek.
Het blijft dus een fokkersprobleem. Een hoop moeilijke, slecht presterende en onwerkbare paarden fokken en roepen
dat er toch zoveel goede en fijne paarden worden gefokt. En nu zitten de ruiters op de verkeerde paarden.
Wie produceert al die verkeerde paarden? Albert Heyn?
Anya schreef:Ik vraag me wel af hoe het komt dat er op F&A pagina's en pagina's worden volgeschreven over met name de uiterlijke kenmerken van een paard. De hals, de nek, de lendenen, het mechanisme er van, de hoeven, de beenstanden, de wijze van springen, de wijze van lopen... Alles komt aan bod. Maar die paar keer dat iemand iets riep over het belang van karakter waren er maar weinig mensen die dat echt een relevante uitspraak vonden.. Zo maakte in het topic "wat maakt een paard een topper o.i.d." dat argument geen verschil en ging met weer over uiterlijkheden verder.
.
Anya schreef:@pipo... voor die discussie gold dat... en daar heb ik ook antwoord op gehad. Maar kun jij me de topics wijzen waarin karakter uitgebreid aan de orde komt? Ik kan ze niet vinden. Dan moet er nu niet met de vinger naar elders worden gewezen en een grote supermarkt als producent aanhalen. Dat klopt niet