Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:23

petraaken schreef:
De meeste hengstenhouders stellen zelf dan een alternatief voor uit hun eigen hengstenstapel. Hier in België was dat toch gebruikelijk of dat nu nog zo is weet ik niet. Ikzelf heb nog nooit in die situatie gezeten nog met Belgische noch met Nederlandse hengstenhouders.

Ik zit waarschijnlijk in zo`n situatie, ik kon kiezen voor een andere hengst of de onverdunde versie. Heb nu gekozen voor het laatste aangezien de hengstenhouder de eerste versie alleen zag zitten als ik wel gewoon weer zo betaalde. Volgens hun komt het dus echt zelden voor dat een genetische klik `niet klikt`.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 15:23

Dees schreef:
Don Romantic is vast eentje van Donnerhall x nog wat. Die vergroten in de regel wel. Die Duitse knapen zijn eigenlijk allemaal wel rond de 1.70..

Bij veulens kan je het beste beetje kijken naar de beenlengte. Iemand pb-de mij ooit te kijken naar de kniehoogte... Knie gelijk met merrie = even groot, knie hoger met merrie = groter, knie lager = lager. ik let er sindsdien regelmatig op, en het klopt eigenlijk altijd Haha!

Heb de veulentjes even bekeken, en de kniekes zijn bijna allemaal op hoogte van moeders knie.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:37

DeesDeBest schreef:
Ik zit waarschijnlijk in zo`n situatie, ik kon kiezen voor een andere hengst of de onverdunde versie. Heb nu gekozen voor het laatste aangezien de hengstenhouder de eerste versie alleen zag zitten als ik wel gewoon weer zo betaalde. Volgens hun komt het dus echt zelden voor dat een genetische klik `niet klikt`.

Dat zeiden ze bij ons dus ook dat het heel uitzonderlijk was.. maar ja het gebeurd dus heel incidenteel wel degelijk! Gelukkig is ze nu wel drachtig en betalen we per saldo maar 1x de kosten van dekking. Inderdaad was Timeless "toevallig" wel van Brinkman zelf maar omdat hij ons toch wel aardig aansprak en zowel Brinkman als de dierenarts wel vertrouwen in de combinatie hadden was het alternatief snel gevonden.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 21:47

Ik vind het helemaal niet verkeerd dat dit soort dingen ook ter sprake komen, want met zulke dingen behoor ik ook gewoon rekening te houden.
Ik kan het allemaal nog zo leuk vinden, maar niemand kan me op een briefje meegeven dat alles perfect zal gaan verlopen.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:33

nee is zelfs heel belangrijk en handig om te weten wat in zo'n geval een beetje gangbaar is

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 22:19

Ook de vervelende kanten horen er bij.
Laat ik er nu weer eentje hebben dan.

Ze eet geen hooi (geef ik ook niet eigenlijk nu) maar als ze wel een hapje pakt dan hoest ze naderhand. Gewoon 1 of 2 kuchjes. Kan soms een poos tussenzitten tussen het hapje en de kuch. Nouja goed, dat kan, stof he.
Maar zojuist was het de eerste keer dat ik haar echt leip zag doen (normaal is het zo'n slome doos) samen met mijn ruintje.
Flink heen en weer crossen, en snurken, je kent dat wel.
Maar bij haar zat er een fluitje in dat geluid. Zeg maar een soort van toontje dat er niet echt hoort volgens mij.
1) wat kan dit zijn? (niet goed in ieder geval)
2) is dit erfelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:24

Cornage.
Is erfelijk. En zou bij een keuring bekend moeten worden.

Waarom voer je haar geen hooi? Voer je haar kuilgras?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 22:32

Ik voer geen hooi, omdat ik 24 uur wei heb, en daarbij eet ze het niet.
Idd aan een keuring dacht ik ook dat dat er uit zou komen, maar dat is dus niet, alles is 100% goed.

Het is dus echt die zucht die ze maakt, als ze gek loopt te doen, doet zowat ieder paard. Het klinkt niet ernstig, gewoon minimaal, maar ik hoor gewoon dat het met een toontje erin is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:34

holly schreef:
Ik voer geen hooi, omdat ik 24 uur wei heb, en daarbij eet ze het niet.

Het is dus echt die zucht die ze maakt, als ze gek loopt te doen, doet zowat ieder paard. Het klinkt niet ernstig, gewoon minimaal, maar ik hoor gewoon dat het met een toontje erin is.

Toch zou ik dat hoestje wel in de gaten houden, ze zal van de winter toch hooi bijgevoerd moeten krijgen.

En dat toontje...............ik zou er niet blij mee zijn.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 22:35

Nee daar ben ik ook niet blij mee, en ja in de winter staat een half pak per dag op de planning.

Cornage lijkt het me niet te zijn pipo, want ze maakt echt geen raar geluid tijdens het rennen en springen. Gewoon normaal.
Het is echt alleen heel even met die bries om te laten weten dat ze lol heeft.
Nee als ze het tijdens het lopen ook al iets zou doen, dan had ik dat al lang gemerkt en geweten dat er iets niet goed zit.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 06:52

holly schreef:
Nee daar ben ik ook niet blij mee, en ja in de winter staat een half pak per dag op de planning.

Cornage lijkt het me niet te zijn pipo, want ze maakt echt geen raar geluid tijdens het rennen en springen. Gewoon normaal.
Het is echt alleen heel even met die bries om te laten weten dat ze lol heeft.
Nee als ze het tijdens het lopen ook al iets zou doen, dan had ik dat al lang gemerkt en geweten dat er iets niet goed zit.

Doet ze dat al altijd zo of is het iets dat je nu plots hoort. Cornage hebben ze bij mijn weten toch al van jongsaf aan. Misschien toch maar eens je dierenarts raadplegen? Het kan het begin zijn van een koutje. Ik zou haar in de winter kuil bijvoeren. Dan heb je ook geen last van stof.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 08:59

wij hebben er ook zo eentje gehad en die deed dat vooral als hij zich drukmaakte (Hij was bv heel slecht in galopchangementen en als je wat ging oefenen dan maakte hij zo een piepend geluid).wij hebben hem ook onderste boven laten onderzoeken maar er was niets aan ,het was gewoon uit nervositeit !

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 10:10

Ben alvast eens begonnen met een mailtje naar de kliniek die haar gekeurt heeft.
Ik qoute
Citaat:
Het paard wordt nauwkeurig bekeken en onderzocht op uiterlijke afwijkingen en met behulp van een stetosscoop op inwendige afwijkingen

Ik wil dus nu weten of dit eruit had moeten komen. Lijkt me namelijk van wel, want dan had er wel een opmerking moeten staan op mijn papier.

Petraaken, dat ga ik uitzoeken, want de enige die me dat kan vertellen is de fokker die haar tot afgelopen april (?) heeft gehad.
Ik merk dus echt verder helemaal niks aan haar. Het is alleen tijdens die snor die ze een paar gaf tijdens het maf doen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:34

de luctwegen binnenin doen ze niet bij een aankoopkeuring ,hooguit eens een kuchje opwekken ,moest je voordien twijfels gehad hebben had je dit extra kunnen vragen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 10:39

De hoest is idd opgewekt (hoort erbij) maar dat was gewoon goed.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:43

Met laroscoop de luchtweg van binnen laten bekijken...

Je beschijft een merrie waarvan je niet gewend bent dat ze gek doet, en die vreemde lichtpiepende geluidjes maakt als ze wel eens gek doet... bovendien kucht ze op hooi..
Het vermoeden van dampigheid schiet mij te binnen. Iets wat bij aankoop niet fout hoefde te zijn, maar nu wel kan.
Kwestie van inwendig onderzoek dmv een cameraatje door de neus.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:43

het kan ook toeval zijn hoor of door de opwinding zoals libke (of was het iemand anders?) al aangaf. Als ze echt cornage heeft dan moet je het ook horen als ze aan het werk zijn.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 11:05

Das het punt, ik rijd haar nog niet.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 11:06

Dees schreef:
Met laroscoop de luchtweg van binnen laten bekijken...

Laryngoscopie is het enige wat (ik denk) niet is uitgevoerd, omdat er nvt achter staat.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:50

Als je echt zekerheid wilt misschien toch eens over nadenken om dat onderzoek te laten doen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 12:02

Ik ben eerst van plan om af te wachten wat ik aan reactie krijg van de kliniek, en ik wil de fokker toch wat vragen stellen, dus dan stel ik deze ook meteen.
Als daar niks uit komt laat ik mijn dierenarts even kijken.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 17:07

mag ik nog even een hengst aan het lijstje toevoegen?

Dr. Dolittle : Donnerhall x Lauries Crusadorxx qua model iig wat je zoekt (denk ik), daarnaast iets meer bloed erin!

Overigens vindt ik Rubin Royal een vele beter keus dan zijn jongere broer Romanov. Denk wel dat beide niet zo'n hele sterke verervingskracht hebben. Ze kunnen een enorm goede combinatie opleveren dat wel maar de nakomelingen zijn ontzettend verschillend. Heb overigens wel een goed Romanov veulen gezien dit seizien, veel swung erin.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 17:50

holly schreef:
Ook de vervelende kanten horen er bij.
Laat ik er nu weer eentje hebben dan.

Ze eet geen hooi (geef ik ook niet eigenlijk nu) maar als ze wel een hapje pakt dan hoest ze naderhand. Gewoon 1 of 2 kuchjes. Kan soms een poos tussenzitten tussen het hapje en de kuch. Nouja goed, dat kan, stof he.
Maar zojuist was het de eerste keer dat ik haar echt leip zag doen (normaal is het zo'n slome doos) samen met mijn ruintje.
Flink heen en weer crossen, en snurken, je kent dat wel.
Maar bij haar zat er een fluitje in dat geluid. Zeg maar een soort van toontje dat er niet echt hoort volgens mij.
1) wat kan dit zijn? (niet goed in ieder geval)
2) is dit erfelijk?

Staat ze ook nog op stro?

bluehunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:23

ik zou persoonlijk een wat moderne / jonge hengst kiezen. ik vind deze merrie vrij ( ouder wets is ook weer niet t woord) grof.

zelf zou ik denken aan olivi ub40 , maar dan zit je er weer mee dat dat jazz en zijn en aangezien er junior bij jouw in zit. is dat wka karakter niet zo heel goed ( hoeft natuurlijk niet) ( idem dito voor ferro's)

dus is dat best moeilijk waat als je dan aan oo7 gaat denken is weer wat meer ouder weds.

denk eens aan son-remo en lancet dit lijken mij goede keuzens

pb even als je keuze gemaakt is ben benieuwd

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:25

En ik zeg natuurlijk Alabastro vanwege dat hij voldoet aan je eisen en meer als genoeg kwaliteit heeft om zijn bewezen bloedlijnen verder te vererven. Kijk maar eens bij ons op de site.