Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

sarabande schreef:Nee hoor ik wordt alleen maar fel als men mijn meningen verdraait en over mij liegt.
Wat anderen van het KWPN denken zal me worst wezen, ik zou alleen willen dat men wat meer respect voor elkaars keuzes heeft.
CGJ12 schreef:Oplossing:
Laat de 3 juryleden onafhankelijk van elkaar keuren.
En dan die 3 gegeven bovenbalken middelen.
Zo wordt de jury meer gedwongen op objectieve punten te letten en zich zelf scherp te houden.
Houd je alleen het gevaar dat mensen meer gaan letten op de jury-verschillen dan op de paarden in de baan (Vergelijk het maar met dressuur. Een meermansjury wordt altijd afgerekend op de verschillen)
sarabande schreef:Jureren zal altijd discutabel blijven, zoals alles wat menselijk is. Ik maak voor wat beterft het KWPN, ik heb daar nu eenmaal ervaring mee, 2 scheidingen.
De stamboekopname. Hier gaat men tegenwoordig zo geconcentreerd te werk en er komen zoveel facetten aan bod dat publiek en jury nauwelijks van mening verschillen.
Ik zeg met name publiek en geen eigenaren dat is een ander verhaal.
Centrale en ook nationale keuring is meer show en daar kan dagvorm presentatie, bekendheid en wat dan ook veel meer een rol bij spelen.
Anna42 schreef:Ging men dan voorheen ongecontreerd te werk? De mening van het publiek en jury verschillen volgens jouw nauwelijks. Waaruit blijkt dat?
De mening van de onderlinge jury's verschilt behoorlijk.
Zo werden in Zuid-Limburg de hooggepunte paarden van de jury door Verkerk en Hamoen en publiek rechtgezet en onderaan geplaatst. Dat bevordert niet de inzichtelijkheid voor het publiek. In ieder geval zit de KWPN jury niet op een lijn. Nog afgezien van het feit dat dit soort acties wel heel verwarrend werken voor het publiek. Wat is nu goed en wat moet je nu volgen?
In Friesland hetzelfde laken een pak. Boersma werd door Verkerk in zijn hemd gezet. Het enige wat wel inzichtelijk was voor het publiek is dat Boersma in zijn hemd werd gezet en Wiepke de knuppel in het "hinderhok" gooide.
sarabande schreef:Ben het niet met je eens CGJ, de afstamming is een onderdeel van de waarde als stamboek of geprimeerde merrie.
?)
). 
greetje schreef:JKlopt Pipo toen waren er nog geen auto's, tractoren etc. Toen moest alles nog te paard
Pipo schreef:Dat er geen uniformiteit in het keuringscorps is daar ben ik het volledig mee eens. Maar ben jij in Limburg geweest? Ben je in Friesland geweest?
Dan kan je je misschien wat beter voorstellen waarom Verkerk en Hamoen de paarden keurden op wat ze op dat moment zagen, en niet op punten welke de merrie's op de stamboekkeuring hadden gekregen. Want dat op de stamboekkeuring de feestcommissie langs was geweest, was bij iedereen duidelijk.
Anna42 schreef:Vakjournalisten hebben we helemaal niet. Het gros van het zgn. vakjournaille wauwelt precies na wat de jury hun heeft voorgeschoteld.
De enige commentaren die het vakjournaille doorgaans geeft zijn van nul en geenerlei waarde. Het vakjournaille komt vaak niet verder dan:
ietsje diep in de rug, ietsje langer in de hals, ietsje langer in de rug, iets beknopt aandoend, ietsje gerekt en ga zo maar door. Om over de bewegingen maar helemaal te zwijgen. Het gros van het vakjournaille bejubelt in alle toonaarden, even als de jury, een paard dat volstrekt op zijn voorbenen loopt. De ondeskundigheid wordt nog eens onderstreept door geplaatste foto's die vaak precies het tegenovergestelde laten zien van zoals een paard hoort te bewegen.
Anna42 schreef:Of ik in Zuidlimburg of Friesland wel of niet ben geweest, is niet van belang.
Ik signaleer alleen wat in de pers wordt verwoord en dat wat het publiek met of zonder feestversiering overhoudt aan deze keuringen. En daar valt duidelijkheid bepaald niet onder. Als het iedereen duidelijk was dan vielen daar de feestcommissie en de eigenaren van de paarden kennelijk buiten.
De andere conclusie is dat het KWPN twee soorten jury's heeft. Een feestcommissie en een groepje leedaanzeggers die wat de feestcommissie zo feestelijk in gang had gezet weer onderuit haalt.
Dat is wel weer duidelijk.