Mening tov verbod op brandmerken Belgie/Nederland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:04

au mn kies Haha! Haha! Haha! Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:07

gijsenkim schreef:
au mn kies Haha! Haha! Haha! Haha!

Net als die persoon die gestikt was in een flippo die bij de chips zaten.
Die hals wordt toch verwerkt in vlees wsch? Karbonade?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 16:09

Jahaaaa en wat het ergste is, ik ben dan ook gelijk voor menselijke consumptie geschikt Haha! Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:41

hmmmmmmm is toch vreemd dat er zo weinig voordelen zijn om te blijven branden dat dan telkens het chippen erbij betrokken moet worden, in negatieve zin. Dat geeft dus eigenlijk gelijk aan dat het branden geen tot weinig nut heeft en absoluut geen meerwaarde Lachen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:55

Chippen is toch het alternatief voor het branden?
Dan is het logisch dat men daar zo over denkt.

Misschien volgend jaar eens een onderzoek starten onder alle betrokken over wie nu een lees apparaat in zijn of haar bezit heeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:28

chippen alternatief voor branden? Loop je wel wat jaren achter...dacht dat de brandmerk discussie weer op gang was gekomen vanwege het verbod om gecoupeerde en gebrande dieren niet meer toe te laten op nederlandse evenmenten...

en wat moet je met een leesapperaat?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:56

De chip aflezen toch?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 19:59

Waarom? Ik hoef toch niet iedere dag/week/maand de chip af te lezen?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:01

Makkelijk toch, als je eens een paard koopt (of mensen die wel vaker paarden kopen) om het dan even te checken?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:07

er worden hier ellenlange discussie gehouden dat je een aankoopkeuring enz. moet laten doen..de DA heeft toch zo'n ding, wat moet ik er dan mee?
Hmmm dus als DNA als alternatief geboden zou worden dan moet iedereen maar een opleiding gaan volgen om DNA te kunnen bepalen, lezen en/of vergelijken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:12

was die A toch makkelijker Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:20

Alane schreef:
verbod om "" gebrande dieren niet meer toe te laten op nederlandse evenmenten...

en hoe snel ze dat weer ingetrokken hebben. Zou leuk geworden zijn die wedstrijden in Nederland en België, lekker lokaal.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:25

was ook niet alleen voor keuringen en wedstrijden maar ook verkoop, voor de handel, aankoop
Citaat:
een gebrandmerkt of gecoupeerd paard voor verkoop in voorraad te hebben, voor verkoop aan te bieden, te verkopen of te kopen

en dat is dus terug gedraaid met dien verstande dat het betreffende dier niet in Nederland gebrand of gecoupeerd is...

ook wel leuk... hte sectorbestuur is bezig om het brandverbod opgeheven te krijgen....
Citaat:
Nederlandse stamboeken worden benadeeld, omdat hun paarden nie t aan een merk herkenbaar zijn als Nederlandse paarden en soms zelfs worden voorzien van een Duits brandmerk .....

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:31

adriana schreef:
Ik denk dat een fokker van Holsteiner paarden die veel bloed gebruikt het niet zal gaan waarderen wanneer zijn paard voor een Trak wordt aangekeken.
Dat het KWPN een mengelmoes is, wil nog niet zeggen dat alle rassen dat in Duitsland ook zijn.

Dus is mijn ogen is dan rasherkenning hetzelfde als cultuur voor de fokkers.

Sorry hoor, maar het Holstein is net zo'n mengelmoes als KWPN/Hannover/ZFDP/BWP en noem maar op.

Het zijn dezelfde paarden met een andere stempel, om het maar even (te) simpel en cru te zeggen.
De enige rassen in Duitsland die geen mengelmoes zijn, zijn de Fjorden en Shetties etc. die daar rondlopen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:36

Ik denk toch dat je het een beetje uit zijn verband trekt. Persoonlijk denk ik dat er in Hannover, Westfalen, Holstein, Rheinland, Oldenburg, Selle Francais en Trakehnen toch minder bloedspreiding hebt als bij het KWPN, NRPS of BWP. Wat ik me afvraag, wat maakt het uit; als je maar een goed mengelmoesje hebt!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:39

chantal1 schreef:
Wat ik me afvraag, wat maakt het uit; als je maar een goed mengelmoesje hebt!

Precies... zo'n stempel zegt me weinig hoor.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:43

officieel mag er in belgië sinds 1 jan. 2002 niet meer gebrand worden (dit was toenertijd icm evenementen verbod etc...) en sinds 1996 niet meer in Nederland...en toch worden er nog nederlandse paarden verkocht naar Duitsland, Zweden, Denemarken enz....

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:50

Een stempel mag best hoor, net als die mercedes met ster Knipoog

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:54

chantal1 schreef:
Een stempel mag best hoor, net als die mercedes met ster Knipoog

Ja, ik rijd graag rond met een ster voor mijn neus... whahahahaha Haha! Knipoog Schijnheilig

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:59

maw is een brandmerk niet meer dan een status symbool...en dus overbodig....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:27

Nee Alane, jij vindt dat.
Identificatie en cultuur is hier al genoemd.
Ik denk dat het teken op m'n Mazda ook eerder promotie is dan statussymbool of zie ik dat weer verkeerd??? Toch blijven de fabrikanten het erop zetten, ter promotie van het merk... Idem het brandmerk voor mij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:30

ik vind de A nou niet echt een status symbool, en toch is het voor mij het meest waardevolle brandmerk wat er is

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:34

merktekens op auto's om onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende merken...
echter zie je nergens een mercedes rijden met de achterkant van een volkswagen en het interieur van een fiat...
Identificatie aan de hand van een brandmerk is niet waterdicht...
en tradities zijn er om gebroken te worden...
In India was het ook traditie en cultuur om paarden/pony's/ezels te branden aan de benen als deze dieren ziek waren..daartegen komen we in opstand want dat is zielig.. echter is het voor die mensen "normaal"
Het bonzaikitten-verhaal is een leuk voorbeeld hiervan...alles is "normaal" zolang de hele kudde maar meerent, er voordeel uit te behalen is en het niet jezelf schade/pijn/leed berokkend... is het minder allerdaags gaat men ertegen in verweer.....het is ingeburgerd.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:47

Waarom haal jij er steeds horror verhalen bij?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:52

Ik horrorverhalen? is gewoon allerdag hoor...niets geen horror.
de tradities in India is doorbroken...door ons westerlingen die eigenlijk niets anders doen..In Egypte nog aan de orde van de dag... met een gloeiend ijzer...snap eigenlijk niet dat er westerlingen zijn die zich daar druk over maken, immers stelt het niets voor en branden met een heet gloeiend ijzer doet geen pijn... En al die strepen kunnen dan dienen net als die A van afgekeurd..is zo'n dier te koop tel je gewoon de strepen en weet je hoe vaak die wat gemankeerd heeft, of hoelang...