Anna42 schreef:Wat mij betreft mag je ze ook longeren met de hele show van hulpteugels, elastiek en opgeknoopt aan touwtjes. Wat je zult zien, is dat alleen daar waar de longeersingel contact met de huid heeft er zweetplekken ontstaan omdat daar de warmte niet afgevoerd kan worden. Op de rugspieren zelf zie je geen transpiratie ontstaan.
De oorzaak ligt gelegen in het feit dat de huid op de rug bijna geen zweetklieren bevat. De zweetklieren zitten niet in de spieren maar ALLEEN in de huid.
De natuur heeft hier goed over nagedacht. De rugspieren dienen met name ter bescherming van de romp met daarin de kwetsbare en vitale organen als hart en longen.
De rugspieren hebben GEEN vitale functie in het bewegingsproces. Dat is ook vrij logisch als we kijken naar de oorsprong van het paard. Het Orientaalse paard had voornamelijk katachtige roofdieren als natuurlijke vijand. Katachtigen bespringen hun prooi van opzij en proberen op de verticaal bewegende rug balans te vinden om zich in de hals te kunnen vastbijten. Om zo de halswervels met daarin het centrale zenuwenstelsel uit te schakelen. Als de rugspieren een belangrijke functie in het bewegingsproces zouden hebben, zou het paard onmiddelijk uitgeschakeld zijn. De vitale spieren zoals hals- en buikspieren zitten aan de onderkant van het paard en zijn derhalve weer moeilijk bereikbaar voor katachtige roofdieren.
Aangezien ten onrechte wordt gedacht dat de rugspieren een vitale functie in het bewegingsproces vervullen, worden derhalve allerlei niet bestaande problemen aan de rugspieren toegedicht. Door een onnatuurlijke manier van rijden wordt de bovenzijde van het skelet geforceerd. Door het paard laag en diep te rijden en tegelijkertijd met de zit de achterhand er verder onder te brengen, ontstaat er geweldige spanning op de band die de rugwervels met de hals en de achterhand verbindt. Als je daar constant aan gaat zitten trekken, wordt de huid en de onderliggende band uitermate gevoelig. Op lange termijn zal de schade zo groot worden dat er een chronisch probleem ontstaat. De band is dan zover opgerekt dat de rugwervels hun dragende functie onvoldoende kunnen vervullen.
Denk hierbij even aan de middeleeuwse manier om mensen uit te rekken. De ruimte die er dan ontstaat, maakte met deze methode van de mensen lichamelijke wrakken en zorgde voor de rest van hun leven voor een ondraaglijke pijn.
Hetzelfde effect doet zich voor bij de paarden als we ondeskundig omgaan met het functioneren van het skelet. En de functies van het skelet op een onnatuurlijke manier forceren. Een paard met een goede conditie zweet amper bij een natuurlijke manier van rijden en bij een normale krachtinspanning. Een paard dat echter geforceerd wordt gereden of aan het werk gezet wordt, is meestal in een oogwenk kletsnat van het zweet!!!!
Bij de minste aanraking reageert dan het paard. Dit reactie-effect veroorzaakt dan weer de conclusie dat het paard een spierprobleem in de rug heeft.
Waarom nu loopt het paard na een poosje rijden zo heerlijk ontspannen met het neusje over de grond? Omdat het paard net als wij na een lichamelijke krachtinspanning de lendenspieren, de halsspieren en de buikspieren ontspant. Dit zijn de spieren die het paard gebruikt om de massa de te dragen. Als het paard zich op deze manier ontspant. zul je ook zien dat het de staart meer zijdelings en minder op- en neerwaarts beweegt. Op deze wijze ontspant het paard de lenden- en kruisspieren. Op dezelfde wijze als wij onze been -en armspieren na een krachtinspanning als het ware uitschudden.
Ik ben het met het overgrote gedeelte wel met je eens...ik vraag me alleen af waar je al die kennis vandaan haalt. Ik krijg regelmatig uitleg van een paardenfysiotherapeute dus ik weet er wel iets van, maar van jou verhalen kan ik nog heel wat leren...toppie hoor