Welke hengst is (bijna) perfect gebouwd en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:52

greetje schreef:
Anna zoals jij het stelt dan heeft een paard geen spieren over de rug.

Ze hebben wel spieren in hun rug, lijkt me wel een beetje logisch. Maar ze gebruiken ze niet intensief. Die van mij deed dat wel en daarom kreeg zij op gegeven moment ook ontzettend veel last van haar rug. Wat Anna zegt klopt dus wel....

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:57

maar als je zonder iets longeerd. dan gebruiken ze al veel minder de rugspieren dan dat je ze met iets longeerd. (maar dat is lastiger aan te tonen om dat ze ook zweten doordat de warmte daar niet goed weg kan. Haha!)

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:36

Alikesflame schreef:
maar als je zonder iets longeerd. dan gebruiken ze al veel minder de rugspieren dan dat je ze met iets longeerd. (maar dat is lastiger aan te tonen om dat ze ook zweten doordat de warmte daar niet goed weg kan. Haha!)

Zou goed kunnen, misschien omdat ze zich dan minder dragen en minder actief hun achterhand gebruiken dan wanneer je op ze zit en het van ze vraagt...?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:28

Alikesflame schreef:

Wat mij betreft mag je ze ook longeren met de hele show van hulpteugels, elastiek en opgeknoopt aan touwtjes. Wat je zult zien, is dat alleen daar waar de longeersingel contact met de huid heeft er zweetplekken ontstaan omdat daar de warmte niet afgevoerd kan worden. Op de rugspieren zelf zie je geen transpiratie ontstaan.

De oorzaak ligt gelegen in het feit dat de huid op de rug bijna geen zweetklieren bevat. De zweetklieren zitten niet in de spieren maar ALLEEN in de huid.
De natuur heeft hier goed over nagedacht. De rugspieren dienen met name ter bescherming van de romp met daarin de kwetsbare en vitale organen als hart en longen.
De rugspieren hebben GEEN vitale functie in het bewegingsproces. Dat is ook vrij logisch als we kijken naar de oorsprong van het paard. Het Orientaalse paard had voornamelijk katachtige roofdieren als natuurlijke vijand. Katachtigen bespringen hun prooi van opzij en proberen op de verticaal bewegende rug balans te vinden om zich in de hals te kunnen vastbijten. Om zo de halswervels met daarin het centrale zenuwenstelsel uit te schakelen. Als de rugspieren een belangrijke functie in het bewegingsproces zouden hebben, zou het paard onmiddelijk uitgeschakeld zijn. De vitale spieren zoals hals- en buikspieren zitten aan de onderkant van het paard en zijn derhalve weer moeilijk bereikbaar voor katachtige roofdieren.

Aangezien ten onrechte wordt gedacht dat de rugspieren een vitale functie in het bewegingsproces vervullen, worden derhalve allerlei niet bestaande problemen aan de rugspieren toegedicht. Door een onnatuurlijke manier van rijden wordt de bovenzijde van het skelet geforceerd. Door het paard laag en diep te rijden en tegelijkertijd met de zit de achterhand er verder onder te brengen, ontstaat er geweldige spanning op de band die de rugwervels met de hals en de achterhand verbindt. Als je daar constant aan gaat zitten trekken, wordt de huid en de onderliggende band uitermate gevoelig. Op lange termijn zal de schade zo groot worden dat er een chronisch probleem ontstaat. De band is dan zover opgerekt dat de rugwervels hun dragende functie onvoldoende kunnen vervullen.
Denk hierbij even aan de middeleeuwse manier om mensen uit te rekken. De ruimte die er dan ontstaat, maakte met deze methode van de mensen lichamelijke wrakken en zorgde voor de rest van hun leven voor een ondraaglijke pijn.
Hetzelfde effect doet zich voor bij de paarden als we ondeskundig omgaan met het functioneren van het skelet. En de functies van het skelet op een onnatuurlijke manier forceren. Een paard met een goede conditie zweet amper bij een natuurlijke manier van rijden en bij een normale krachtinspanning. Een paard dat echter geforceerd wordt gereden of aan het werk gezet wordt, is meestal in een oogwenk kletsnat van het zweet!!!!
Bij de minste aanraking reageert dan het paard. Dit reactie-effect veroorzaakt dan weer de conclusie dat het paard een spierprobleem in de rug heeft.

Waarom nu loopt het paard na een poosje rijden zo heerlijk ontspannen met het neusje over de grond? Omdat het paard net als wij na een lichamelijke krachtinspanning de lendenspieren, de halsspieren en de buikspieren ontspant. Dit zijn de spieren die het paard gebruikt om de massa de te dragen. Als het paard zich op deze manier ontspant. zul je ook zien dat het de staart meer zijdelings en minder op- en neerwaarts beweegt. Op deze wijze ontspant het paard de lenden- en kruisspieren. Op dezelfde wijze als wij onze been -en armspieren na een krachtinspanning als het ware uitschudden.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:38

Nou zijn jullie ver**rie al twee pagina's aan het discussieren over ruggebruik en voorbenen. Wat heeft dit nu nog met topic vraag te maken???

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:11

Levy schreef:
Nou zijn jullie ver**rie al twee pagina's aan het discussieren over ruggebruik en voorbenen. Wat heeft dit nu nog met topic vraag te maken???

Ik vroeg het me ook al af, maar uiteindelijk staat er ook "waarom?" in het onderwerp. Haha!

Niettemin vind ik het nou ook wel een beetje off-topic gaan, al is het ook wel interessant.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:14

ik vind het ook intressant allleen houd niet van die super langeverhalen. zucht.... ben niet zo'n ster in lezen.

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:00

Anna42 schreef:
Wat mij betreft mag je ze ook longeren met de hele show van hulpteugels, elastiek en opgeknoopt aan touwtjes. Wat je zult zien, is dat alleen daar waar de longeersingel contact met de huid heeft er zweetplekken ontstaan omdat daar de warmte niet afgevoerd kan worden. Op de rugspieren zelf zie je geen transpiratie ontstaan.

De oorzaak ligt gelegen in het feit dat de huid op de rug bijna geen zweetklieren bevat. De zweetklieren zitten niet in de spieren maar ALLEEN in de huid.
De natuur heeft hier goed over nagedacht. De rugspieren dienen met name ter bescherming van de romp met daarin de kwetsbare en vitale organen als hart en longen.
De rugspieren hebben GEEN vitale functie in het bewegingsproces. Dat is ook vrij logisch als we kijken naar de oorsprong van het paard. Het Orientaalse paard had voornamelijk katachtige roofdieren als natuurlijke vijand. Katachtigen bespringen hun prooi van opzij en proberen op de verticaal bewegende rug balans te vinden om zich in de hals te kunnen vastbijten. Om zo de halswervels met daarin het centrale zenuwenstelsel uit te schakelen. Als de rugspieren een belangrijke functie in het bewegingsproces zouden hebben, zou het paard onmiddelijk uitgeschakeld zijn. De vitale spieren zoals hals- en buikspieren zitten aan de onderkant van het paard en zijn derhalve weer moeilijk bereikbaar voor katachtige roofdieren.

Aangezien ten onrechte wordt gedacht dat de rugspieren een vitale functie in het bewegingsproces vervullen, worden derhalve allerlei niet bestaande problemen aan de rugspieren toegedicht. Door een onnatuurlijke manier van rijden wordt de bovenzijde van het skelet geforceerd. Door het paard laag en diep te rijden en tegelijkertijd met de zit de achterhand er verder onder te brengen, ontstaat er geweldige spanning op de band die de rugwervels met de hals en de achterhand verbindt. Als je daar constant aan gaat zitten trekken, wordt de huid en de onderliggende band uitermate gevoelig. Op lange termijn zal de schade zo groot worden dat er een chronisch probleem ontstaat. De band is dan zover opgerekt dat de rugwervels hun dragende functie onvoldoende kunnen vervullen.
Denk hierbij even aan de middeleeuwse manier om mensen uit te rekken. De ruimte die er dan ontstaat, maakte met deze methode van de mensen lichamelijke wrakken en zorgde voor de rest van hun leven voor een ondraaglijke pijn.
Hetzelfde effect doet zich voor bij de paarden als we ondeskundig omgaan met het functioneren van het skelet. En de functies van het skelet op een onnatuurlijke manier forceren. Een paard met een goede conditie zweet amper bij een natuurlijke manier van rijden en bij een normale krachtinspanning. Een paard dat echter geforceerd wordt gereden of aan het werk gezet wordt, is meestal in een oogwenk kletsnat van het zweet!!!!
Bij de minste aanraking reageert dan het paard. Dit reactie-effect veroorzaakt dan weer de conclusie dat het paard een spierprobleem in de rug heeft.

Waarom nu loopt het paard na een poosje rijden zo heerlijk ontspannen met het neusje over de grond? Omdat het paard net als wij na een lichamelijke krachtinspanning de lendenspieren, de halsspieren en de buikspieren ontspant. Dit zijn de spieren die het paard gebruikt om de massa de te dragen. Als het paard zich op deze manier ontspant. zul je ook zien dat het de staart meer zijdelings en minder op- en neerwaarts beweegt. Op deze wijze ontspant het paard de lenden- en kruisspieren. Op dezelfde wijze als wij onze been -en armspieren na een krachtinspanning als het ware uitschudden.

Ik ben het met het overgrote gedeelte wel met je eens...ik vraag me alleen af waar je al die kennis vandaan haalt. Ik krijg regelmatig uitleg van een paardenfysiotherapeute dus ik weet er wel iets van, maar van jou verhalen kan ik nog heel wat leren...toppie hoor OK dan!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:51

AlmostBlack schreef:
ik vraag me alleen af waar je al die kennis vandaan haalt. Ik krijg regelmatig uitleg van een paardenfysiotherapeute dus ik weet er wel iets van, maar van jou verhalen kan ik nog heel wat leren...toppie hoor OK dan!

Logisch denken over visies van .. Ach gut Haha!
Laatst bijgewerkt door ceasario op 24-06-04 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:52

aha, niet mijn sterkste punt...dank u voor de tip Haha!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:08

Anna42 schreef:
.

Leuk verzonnen OK dan!
Beperk je tot je eigen vakgebied.

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:04

Hahaha knippen plakken?? Overigens wel heel interessant inderdaad! Altijd welkome informatie!

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:24

Desiree83 schreef:
Hahaha knippen plakken??

Verward Dat snap ik dan weer niet.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 10:31

Wat bedoel je magique, verklaar je nader.

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:34

Desiree83 bedoelt volgens mij dat ze het ergens anders vandaan heeft gehaald.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:43

De pot verwijt de ketel dat hij schaft wat de boer niet kent. Haha!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:36

Magique schreef:
Leuk verzonnen OK dan!

Vraag dat maar aan de paarden hoe leuk dat verzonnen is. Ik beperk mij tot de paarden en de mensen die naar ik hoop nog wel kunnen denken.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:38

Marliesje schreef:
Wat bedoel je magique, verklaar je nader.

Dat wordt eerst denken en derhalve laat de verklaring nog even op zich wachten.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:56

Anna42 schreef:
Dat wordt eerst denken en derhalve laat de verklaring nog even op zich wachten.

Geen slechte werkwijze anders. EERST denken dan VERKONDIGEN OK dan! Knipoog

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:03

AlmostBlack schreef:
Ik ben het met het overgrote gedeelte wel met je eens...ik vraag me alleen af waar je al die kennis vandaan haalt. Ik krijg regelmatig uitleg van een paardenfysiotherapeute dus ik weet er wel iets van, maar van jou verhalen kan ik nog heel wat leren...toppie hoor OK dan!

Doet mij deugd en gaan we nog maar even door. Overigens staat de drafactie in 5 fases uitgewerkt met foto's en al binnenkort op de website van het EASP.
www.easpstamboek.nl

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:37

Maar dat wordt eerst nog even denken?

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 20:03

Magique schreef:
Leuk verzonnen OK dan!

Ik denk dat je wel van goede huize mag komen om zo'n opmerking te plaatsen...waar ligt jou vakgebied dan als ik vragen mag???

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 14:07

misschien is het een idee om een apart toppic aan te maken over het gebruik van de rugspieren ??? anders dwalen we denk ik een beetje af.

ik wil graag nog even terug komen op het geen dat een paard met een langer voor been beter geschikt zou zijn dan een paard met een korter voor been. ik ben het daar mee oneens naleijk om het geen dat ik liever een paard heb met een goede actieve achterhand die zich goed onder de massa zet met een kort voor been, dan een paard met een lang voor been en een achterhand die zich niet voldoende onder da massa plaats, met als gevolg dat de voorbenen vaak een hele grote indruk achter laten en de achterhand er maar achter aan slingert en dus niet voldoende van achter naar voren stuwt. het paard kan dus nog wel zo'n spectaculair voor been hebben en een heel mooi plaatje vormen waardoor het mindere gerbruik van het achterbeen vaak niet opvalt. ik zouhet liever andersom zien.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 14:48

Maar dan nog liever met een noch lang noch kort voorbeen...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:07

Hmm, al eens een dergelijk antwoord gegeven. De vraag was daar echter niet perfecte bouw.

[FA] Jullie favoriete hengsten (niet alleen kwpn!)?

De perfecte bouw van een nog levende hengst? Tja, Revel Paul Jones is een hengst apart in Nederland natuurlijk. Open deur natuurlijk, enige Royal Welsh kampioen hengst die nu in Nederland staat.

Hier een fotootje van zijn overleden pa:

Afbeelding