En zijn jullie er al uit...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 08:30

feincera schreef:
Ik had hier al ergens geantwoord, maar vandaag is het dan eindelijk zover: mijn merrie wordt gedekt van Indorado. Duimen maar dat ze goed drachtig geraakt. OK dan! Het zal haar eerste veulen worden.
Een andere merrie is al gedekt van Quintus (BWP), en moet zaterdag worden gecontroleerd.

Ik heb me trouwens laten vertellen dat Indorado in Nederland zo gruwelijk veel dekkingen heeft dit jaar, en zijn nakomelingen zo populair zijn? Bij ons in België is hij nog niet zo bekend. Als mensen mij vragen van wie ik laat dekken, en ik antwoord "Indorado" dan bekijken de meesten mij zo van "wie???..." Haha!

Idem bij mij als ik zeg van welke dressuurhengst. Rubiquil is helemaal niet bekend in België. Een enkeling heeft al van het NRPS stamboek gehoord. Ze kennen wel de Duitse bloedlijnen maar van de Nederlandse kennen ze enkel Krack C, Ferro en Flemming.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:01

petraaken"]
[quote="feincera schreef:
Ik had hier al ergens geantwoord, maar vandaag is het dan eindelijk zover: mijn merrie wordt gedekt van Indorado. Duimen maar dat ze goed drachtig geraakt. OK dan! Het zal haar eerste veulen worden.
Een andere merrie is al gedekt van Quintus (BWP), en moet zaterdag worden gecontroleerd.

Ik heb me trouwens laten vertellen dat Indorado in Nederland zo gruwelijk veel dekkingen heeft dit jaar, en zijn nakomelingen zo populair zijn? Bij ons in België is hij nog niet zo bekend. Als mensen mij vragen van wie ik laat dekken, en ik antwoord "Indorado" dan bekijken de meesten mij zo van "wie???..." Haha!

Idem bij mij als ik zeg van welke dressuurhengst. Rubiquil is helemaal niet bekend in België. Een enkeling heeft al van het NRPS stamboek gehoord. Ze kennen wel de Duitse bloedlijnen maar van de Nederlandse kennen ze enkel Krack C, Ferro en Flemming.
[/quote]

Tja, in België kennen ze nu wel HEEEEEL weinig hengsten. En als hij al niet kan springen dan wordt het al heel moeilijk! Knipoog

Effe ontopic: Onze merrie wordt dit weekend naar de hengstenhouder gedaan. Terug Special D. Haha! *LOL*

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:04

Super Feincera, ja Indorado doet het in Nederland erg goed.

O ja, bij ons is nu alles ook drachtig als laatste de Zandigo x Nimmerdor is drachtig van Indoctro.
En de Nimmerdor x Joost x El Gaucho xx is drachtig van Chin Chin.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:07

Juist Jan. Als hij niet kan springen interesseert het overgrote deel van de Belgen niet. Nu we hebben goeie springpaarden maar we moeten ook aan onze dressuurruiters denken. Anders moeten die mensen blijven paarden in het buitenland kopen.

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 19:36

Zouden jullie misschien even willen kijken onder het onderwerp; "hengst voor deze merrie". Hier staat een foto van Unideux, onze Ohorn waar we nog een hengst voor zoeken.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 20:45

onze fons bij een lorenzoW (ramiro) X ufarno X garant merrie Haha!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 08:28

Ik denk dat de meeste mensen hun keus al gemaakt hebben. Of niet? Iig erg veel succes met het dekken en nu maar hopen dat de merries allemaal goed drachtig willen worden!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:53

Nee, we hebben onze keus nog niet gemaakt.. De lijst is wel korter geworden. Op dit moment proberen we nog een hengst te huren. Moeilijk, eigenaar zit in het buitenland en de eerste merrie zal over 7 dagen wel hengstig worden.. Dat wordt haasten.

Plan B is al aanwezig: als we geen hengst aan huis krijgen, gaan ze gewoon naar de beste hengsten van Nederland Knipoog

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:02

Hoe doen jullie dat eigenlijk in Finland met de fokkerij van paarden of pony's. Ik vermoed dat jullie strenge winters met veel sneeuw en dergelijke kennen en dus niet zoals elders in Europa al in maart, april met veulens kunnen zitten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:39

Finnen zijn niet altijd te vroeg, maar te laat is ook slecht, want dan zijn de veulens niet op tijd klaar voor de winter. De gemiddelde paardenfokker heeft hier wel een eigen binnenbak. Die zijn allemaal ook goed verwarmd, dus er zijn er veel die al vroeg beginnen.

Ik heb geen eigen ponies hier, die staan allemaal in Nederland.

PS: naar het eruit ziet hebben we de hengst voor Tirion al gekozen.. Wordt ook tijd want het veulen is al 23 dagen. Het wordt een stamboekhengst...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 00:06

bij ons zijn er al 2 merrie's gedekt met die net goedgekeurde hengst, die partout geloof ik, die zo'n hoge cijfers had. in ieder geval met 1 Lux merrie... en verder weet ik nog niet met wat er allemaal gedekt wordt..

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 01:00

GertJan schreef:
Sam R

OK dan! fijn paard

robbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 09:04

Moran ox, ja waarom ik ermee ga dekken?! Beter gezegd waarom niet?! Voor mijn merrie is het de ideale hengst tot nu toe. Hij is een goede sporter en ook zeer veelzijdig wat sport betreft. En hij ziet er ook zeer goed uit! Vorig jaar is Ilona ook door hem gedekt en het veulen (lojayna) is echt een droomveulen geworden. Tong uitsteken Tot nu toe heb ik en vele anderen met mij nog niet echt iets kunnen vinden wat niet aan haar klopt. *LOL* Dus hopen dat deze combi nog een keer zo goed uitpakt!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 09:56

GribaldiFAN schreef:
Ik denk dat de meeste mensen hun keus al gemaakt hebben. Of niet? Iig erg veel succes met het dekken en nu maar hopen dat de merries allemaal goed drachtig willen worden!

De piek over het nadenken over de fokkerij ligt in

1. November
2. Februari
3. April.

Bron: Zie ik al jaren via het bezoek aan de Delmare. Knipoog

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 10:24

Er zijn mensen die hun keus pas maken nadat de lichting jonge hengsten is ggk.
Nadenken is wat anders als de daadwerkelijke uiteindelijke keuze Knipoog

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:18

Bij is Usance als drachtig (gescand) van de Welsh B hengst Dendy, we hebben haar door deze B gedekt omdat Usance behoorlijk groot is en er weinig Welsh in haar terug te vinden, dus met een B hengst proberen we dat volbloed weer een beetje te verdringen

En verder is Zilvia weer gedekt (nog niet gescand, maar weet volgende week meer) door Kielshoop Honeymill, waarvan ze dit jaar ook een veulen van heeft gekregen... Dit jaar weer door Honeymill omdat we het een prachtige hengst vinden en ze daar dit jaar ook een geweldig veulen van heeft gekregen Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:21

Wij zijn er niet uit.. Was feitelijk vrijdag de kogel al door de kerk, kwam er vandaag weer een verrassing uit een inmiddels onverwachte hoek. Zoals het er nou uit ziet, weten we het binnen 24 uur. Wel tijd ook, Tirion's veulen is al 28 dagen.. Als ik in Nederland was geweest was dit al lang geregeld...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 08:09

Wij denken al na over de hengst voor volgend jaar. We hebben ons oog laten vallen voorlopig op vier hengsten.

Florencio, United (ja die Krack C x Partout, er zit nl ook nog Sultan bloed in), Donnerball en Worldly. Dit kan nog veranderen hoor. Eens zien wat er voor volgend jaar wordt voor gebracht bij het NRPS van nieuwe hengsten.
Florencio staat voorlopig op nr 1. We weten alleen nog niet op welke merrie.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:44

Nou, vandaag al vast één beetje witte rook uit de schoorsteen gekomen. Taru wordt gewoon netjes terug gedekt bij de vader van haar veulen. Daar zijn een hele hoop redenen voor, een daarvan is de kwaliteit van het veulen.

De andere twee veulens zijn ook het aanhouden waard, maar daarvoor zijn we toch op zoek naar iets anders of helemaal niks. Niks? Tja.. mijn nichtje wil ponyrijden en dan is het zo lastig als die merries allemaal een paar dagen of weken van het erf af zijn, dan kan mevrouw niet rijden Knipoog met name Tirion aangezien ik niet geloof dat er een betere rijpony van 1.18m bestaat Knipoog Tulip is aangespannen en daar kan mijn broer geen weken afscheid van nemen. Ik ben toch nog wat aan het douwen, maar goed, het kan dus best zijn dat er dit jaar maar één merrie gedekt wordt.

De keuze is dus gevallen op:

Hegelhof's Serge voor Sumrin Taru.

Roosje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 15:03

IK heb gekozen voor Winckenburgh op een OLDENBURG X PURIOSO X RIGOLETTO stermerrie.

Ik heb voor Winckenburgh gekozen omdat hij maat fokt (mijn merrie is 1,55 m), een goed karakter heeft (mijn merrie dus niet) en een korte rug doorfokt (mijn merrie heeft een lange rug).

Verder is hij heel veelzijdig en dat is mijn merrie ook, dat moet dus er in blijven.
Hij staat bij mij in de buurt en is niet zo duur. Voor een eerste keer vind ik het wel goed zo.

Ik had een fokker gevraagd wat hij op mijn merrie zou zetten en hij zei Sam R.
Winckenburgh pastte wel, maar is voor een fokker niet zo interessant (verouderde bloedlijn). Omdat ik niet weet hoe het allemaal gaat met zo'n veulen, wil ik het dit jaar goedkoop houden (ben ook nog student). En als alles goed gaat, wil ik ze dus volgend jaar laten dekken door Sam R.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:16

Laatste Nieuws: Sumrin Tulip Festival wordt ook gedekt. Ze gaat bij Double "P"'s Ballistite. Zwaar ondergewaardeerde hengst. Ballistite was beste driejarige in 1999, zijn vader was ook beste driejarige (Double "P"'s Murdock). Diens vader is de preferente Nachtegaal's Captain, die ook beste driejarige was en diens vader is elite hengst Weston Falcon, die ook beste driejarige was. De vader daarvan is Revel Janus, vader van twee Royal Welsh kampioenen en nog van een preferente hengst. Leuke vaderlijn dus Knipoog

Toch is de hengst gekozen vanwege de moederlijn. De moeder van de hengst is de sterpreferente Bowdler Bumper. Ze was 26 jaar toen ze het leven schonk aan Ballistite. Gezonde merrie dus Knipoog Bumper heeft verschillende goede nakomelingen geleverd. haar importeur was wijlen Jan Lepoutre, waarvan wij vroeger ook eens Criban Star Fiddle gekocht hebben. Bumper is overigens een nichtje van die Star Fiddle. Bloedvoering is rondom uniek te noemen: ze is de enige die de genocide op Bowdler ponies in de jaren 60 en 70 heeft weten te overleven. Dezelfde moederlijn heeft ook superhengsten opgeleverd als Bowdler Brewer en Bowdler Blighter. Met deze hengst fokken we direkt terug op een haast uitgestorven lijn.

Risico met oude lijnen is dat we vooroorlogse ponies gaan fokken. Dat valt blijkbaar wel mee, want de hengst fokt blijkbaar goed. En dan heeft hij zelfs nog maar weinig merries gehad met bloedaansluiting op Bowdler. Misschien iets aan de kleine kant, maar daar hebben wij hélemaal geen probleem mee. Integendeel. De hengst staat trouwens op http://www.welshhengsten.nl.

Overigens probeer ik te regelen dat het veulen van Tirion in de opfok geaat, die zou namelijk fantastisch bij al de andere merries passen.