Het Dikke Buiken Topic 2027

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 11:54

Helaas is er geen enkele draagmerrie beschikbaar. Ze is wel geïnsemineerd en zal zelf moeten dragen als het lukt.morgen komt ze controleren of het ei gesprongen is.

Tootjevilena

Re: Het Dikke Buiken Topic 2027

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 13:40

Wat een spanning hier al.. iedereen die een drachtig paard heeft gefeliciteerd! En de rest natuurlijk heel veel succes.. hier toont ze vanaf vandaag echt hengstig. Morgen stond ik al in de planning voor controle, we zitten op 19 dagen. We gaan er weer voor, de eerste cyclus kwam dit jaar best vroeg en ze toonde helemaal niet hengstig, nu een beter gevoel erbij. Spannend!!

Tootjevilena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 13:42

Anvixa schreef:
Helaas is er geen enkele draagmerrie beschikbaar. Ze is wel geïnsemineerd en zal zelf moeten dragen als het lukt.morgen komt ze controleren of het ei gesprongen is.

Jammer geen draagmerrie.. dan gelukkig nog de kans dat ze zelf draagt. Succes!

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 13:44

Jammer dat ze niet als draagmerrie kan doen maar wel fijn dat ze zelf kan dragen :-).

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 14:01

Hier vandaag nog een keer insemineren, ze had het ei nog zitten deze is 4,5 nu.
Hopelijk nu wel raak.

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 14:08

Haar ei was hier al 5 ondertussen dus echt net optijd. Ik hoop dat onze draagmerrie nu iets later hengstig word zodat we eerst op dracht kunnen scannen. Als ze drachtig is dan gaan we gewoon onze draagmerrie ook dekken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 14:47

Jeetje er is al een 2027 topic :')

Het seizoen begint hier pas 3 mei, en we gaan dan gelijk met Chablis.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 16:36

Bij ons ging het precies zo silly, de zaterdag gedekt, maandag gecontroleerd, toen zat het ei er nog (en echt op springen ook) toen maandag nog een keer geïnsemineerd, en prikje voor ei te laten springen… (daarna niet meer gecontroleerd, DA had er heel veel vertrouwen in) wij weten vrijdag of het gelukt is

Deracine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 17:54

Ik kom mij ook melden!

Inmiddels is mijn merrie Perla (Svarta Perla) aardig geland van haar reis van Ijsland naar Nederland. Helaas was zij niet drachtig geworden in Ijsland voor 2026, dat is een beetje in de soep gelopen.

Dat betekent wel dat we dit jaar vroeg konden beginnen!

Perla staat nu samen met de hengst van mijn staleigenaar. Ik heb voor hem gekozen omdat hij het ‘ouderwetse’ stevigere type veel doorgeeft, en hij een ontzettend mensgericht karakter heeft. Ik herkende meteen een soortgelijk karakter in hem als dat ik in mijn oude verzorg Ijslander zag die er nu helaas niet meer is. Ook deze hengst zijn veulens van dit jaar zijn super lief en laten gangen zien. Ik hoop op een gemiddeld groot en stevig veulen voor de recreatie, waarbij Skjanni de draf en galop verbetert waar mijn merrie nog wat moeite in heeft, en mijn merrie er een 5 ganger van maakt (Skjanni is een 4 ganger maar hij heeft ook 5 gangers gefokt met 5 ganger merries) maar zolang het veulen kan tölten ben ik er ook blij mee. Met dus een heerlijk mensgericht karakter.

Perla was meteen hengstig, en is 6 dagen hengstig geweest. Ze is meerdere keren gedekt dus aan Skjanni zal het niet liggen }> . De laatste dag was 10 april. Als ze drachtig is dan zou haar uitgerekende datum 16 maart 2027 zijn. Even op het wachtbankje dus!

Perla is Eeaa zwart (vos moeder)

Skjanni is eea- CR D Z SW1/SW1, een dunalino dubbel splashed met zilver.
Met het sterke vermoeden dat hij eeaa is en dus geen bruin kan doorgeven.

Mijn kleurkansen zijn dan:
Vos of zwart basis.
Met 50% kans op cream (palomino of smokey black) wildkleur, en/of zilver.
Met dus 100% 1 SW1 (Splashed) gen.

Zilver toont niet op vos dus dat zou alleen zichtbaar zijn als het veulen zwart als basiskleur heeft.

Perla:

Afbeelding

Afbeelding

Skjanni als 3 jarige:

Afbeelding

En nu samen:

Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 17:59

Leuk IJslanders! Hopelijk is ze snel drachtig

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 18:01

Hier zal het dit jaar wat anders gaan. Scandagen 's-avonds op zondag, dinsdag en donderdag. Zal even wennen zijn.
Wil 4 merries drachtig proberen te krijgen dit jaar, hengsten al uitgekozen. :P

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 19:07

Ohh dat is wel een knappe IJslander hengst.
Ben erg benieuwd wat die combi gaat opleveren!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-26 20:40

Leuke hengst Deracine! Jammer dat t vorig jaar op IJsland niet gelukt is. Kan me nog wel iets van herinneren dat ze niet echt aan de afspraak hielden, toch?

Anvixa balen dat t met draag merrie niet gaat lukken, hopelijk is ze toch mooi drachtig!

En de rest ook succes met wachten.

Hier gaat t seizoen nu ook echt beginnen, morgen wordt de eerste merrie geinsemineerd. :):)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:26

Anvixa jammer dat het niet lukt met een draagmerrie, maar hopelijk is ze nu zelf mooi drachtig dan.

Tootjevilena veel succes met het scannen vandaag!

Silly dan is vandaag hopelijk raak. Was het follikel al wat aan het vervormen (lijkt de eisprong eraan te komen)?

Hoi Mirjam, leuk dat je er ook weer bent, al duurt het nog even voor je. Eerst maar de veulens van dit jaar gezond ter wereld.

Deracine welkom en leuke combi! Duimen dat het meteen de eerste ronde is gelukt.

Quir whoehoew, ook jij gaat weer los. Wat voor combi heb je? Veel succes alvast.

Met betrekking tot de grootte van een follikel voordat het ei springt.. dat verschilt heel erg per merrie, en zelfs per cyclus. Bij Veronia hoef ik met 4,8 cm nog niet beginnen met insemineren. Haar follikels groeien altijd door tot 5,2-5,4 cm. Bij de haflinger heb ik geen idee, die zullen wel iets kleiner blijven. Elonia's follikels groeiden zelfs door tot 6,4 cm voordat het ei sprong. Bij Friezen groeien ze ook vaak groot.

Wij gaan vanavond Veronia weer scannen. Hopelijk nu wel een groeiend ei te zien, ik wou graag vroeg beginnen maar dan mag het nu wel langzamerhand gaan beginnen _O-

kel106

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:46

Hopen op een ei Muronia

Onze merrie is gisteren geinsemineerd , het zag er heel goed uit. Dus hopelijk is straks het eitje weg.

Geven jullie nog iets van supplementen om evt vruchtbaarheid te bevorderen? Of is dat echt niet nodig?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:19

Wat een knappe hengst! Vind IJslanders echt tof, jammer dat het niet gelukt is in IJsland.

Hopen op een ei Muro! En een ei weg bij Kel dus, spannend.

Ik geef hier geen supplementen bij.

Heeft iemand hier ervaring met bevroren embryos? Wij twijfelen om er eentje aan te schaffen en in onze merrie te proberen..

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:48

Wij hadden plannen om eindelijk ons eerste veulentje te gaan fokken. Hengst uitgekozen en hengstigheid van de merrie al aan heht volgen. Nog in afwachting van 1 gezindheidstest van de merrie en dan zouden we gaan beginnen.

Onze hooiboer vertelde dat de hooiprijzen deze zomer weer zullen gaan stijgen met de hoge benzinekosten. De paardenmarkt loopt niet zo lekker. We waren van plam het veulen zelf te houden, maar wat als we het zelf niet meer kunnen betalen en we krijgen het niet verkocht?

Helaas voor dit jaar besloten haar dus nog niet te laten dekken. Maken jullie andere keuzes ten opzichte van het dekken door de onzekere situatie?

Ik volg dit topic in ieder geval weer mee (in stilte)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:34

Djorf_6 schreef:
Wij hadden plannen om eindelijk ons eerste veulentje te gaan fokken. Hengst uitgekozen en hengstigheid van de merrie al aan heht volgen. Nog in afwachting van 1 gezindheidstest van de merrie en dan zouden we gaan beginnen.

Onze hooiboer vertelde dat de hooiprijzen deze zomer weer zullen gaan stijgen met de hoge benzinekosten. De paardenmarkt loopt niet zo lekker. We waren van plam het veulen zelf te houden, maar wat als we het zelf niet meer kunnen betalen en we krijgen het niet verkocht?

Helaas voor dit jaar besloten haar dus nog niet te laten dekken. Maken jullie andere keuzes ten opzichte van het dekken door de onzekere situatie?

Ik volg dit topic in ieder geval weer mee (in stilte)

De Paardenmarkt is al jaren ruk. Dat zal voorlopig ook niet beter worden je moet ook verbeteren en niet vermeerderen

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:25

Wij geven wel de poeder van curafyt en zijn hier echt heel tevreden van. Vorig jaar van de eerste echte goede poging meteen drachtig, hopelijk dit jaar ook.

Wij maken ons geen zorgen ivm veulens verkocht te krijgen omdat de veulens hier verkocht worden via de trainster van mijn stiefdochter en ze komen echt met vraag naar haar.

Ze leek gisterenavond wel heel erg ongelukkig en last te hebben van de inseminatie dus ik hoop ergens toch dat het van de eerste keer gelukt is. Ze liet zelf haar wortels waar ze zo verzot op is staan.. vannacht is ze dan gelukkig wel weer gewoon goed beginnen eten. Straks rond 17u komt de DA nog eens scannen om alles te controleren (vorig jaar had ze veel vocht op de baarmoeder na het insemineren en heeft de DA haar gespoeld) ze stond toen niet thuis omdat we nog geen opvoelbox hadden en onze DA hoogzwanger was en enkel in de box wou scanne. Dus ik weet ook niet of ze er elke keer zoveel last van heeft

Tootjevilena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:51

Vanochtend gescand, ze is beginnend hengstig. Ei dikke 3 cm dus donderdag weer kijken.

Ik fok omdat ik zo waanzinnig gek op de merrie ben. Ze heeft de looks, beweging maar vooral een topinstelling. Haar moeder fokt ook echte sportpaarden, ik hoop dat iemand later net zo blij zal zijn met een nakoming van mijn merrie. Of ik hou het zelf. We hebben ruimte genoeg dus ik heb geen stress…. eerst maar eens drachtig krijgen. Daar heb ik veel meer stress van haha

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:00

De goede en geliefde paarden (gezond, braaf, door amateur te rijden) krijg je wel verkocht. Moet je geluk hebben qua gezondheid.. een kruising zou ik niet aan beginnen. Die krijg je wel als braaf recreatie paard verkocht maar niet gelijk als veulen.
Veeder als je je t verlies kan veroorloven hoef je je ook geen zorgen te maken, winst willen maken is een ander verhaal.

En ja, ik verwacht ook hogere hooi kosten. Eigenlijk alles want zelfs op mijn biks bestelling zitten nu bezorgkosten..
Buitenland koopt ooo nog graag voor goed geld onze sportpaarden..

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:40

Ja bij ons gaan ze ook vaak naar het buitenland. Lina ons eerste veulen is zoizo voorlopig een blijvertje :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:53

Geen idee Muronia, daar heeft ze het niet over gehad.
De hengstenhouder zei wel dat de baarmoeder nog zachter kon.
Maar aangezien ik vandaag aan mijn hand geopereerd wordt en ik geen hulp heb om vast te houden (ze is niet heel makkelijk) heb ik besloten om morgen Rosie niet te scannen, maar ik maar gewoon op 18 dagen.

Dus ik beschouw dit als een verloren hengstigheid, maar wie weet heeft het wel gepakt.
We zijn nog vroeg genoeg.

Ik gok bewust warmbloed bont, op goed karakter, met goede beweging.
Niet voor de subtop markt, maar waar de meeste mensen goed mee overweg kan.

Ik ben zelf dol op bont en ze komen steeds meer in trek.

Tootjevilena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

Silly1972 schreef:
Geen idee Muronia, daar heeft ze het niet over gehad.
De hengstenhouder zei wel dat de baarmoeder nog zachter kon.
Maar aangezien ik vandaag aan mijn hand geopereerd wordt en ik geen hulp heb om vast te houden (ze is niet heel makkelijk) heb ik besloten om morgen Rosie niet te scannen, maar ik maar gewoon op 18 dagen.

Dus ik beschouw dit als een verloren hengstigheid, maar wie weet heeft het wel gepakt.
We zijn nog vroeg genoeg.

Ik gok bewust warmbloed bont, op goed karakter, met goede beweging.
Niet voor de subtop markt, maar waar de meeste mensen goed mee overweg kan.

Ik ben zelf dol op bont en ze komen steeds meer in trek.

Nog genoeg tijd idd! Ik zal voor je duimen dat het pakt. Wat jij met bont hebt, heb ik met vos. Heb een rode Totilas, veel zeggen mooi paard jammer van de kleur! Of ze zeggen dat vossen minder waard zijn… of dat ze niet te gebruiken zijn. Deze kan je na een half jaar niks doen zo opstappen en weg rijden. Voor mij een paard met een gouden randje :)

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:25

Ze is net opnieuw gescant. Ze was vermoedelijk gisterenavond geovuleerd en alles zag er echt super goed uit! Bijna geen vocht, wat ze vorig jaar wel had. Nu is het 2 weken wachten.. ben zo benieuwd!!

Morgen word de eerste merrie in stal gescand, als die drachtig is en onze eigen merrie ook dan gaan we eind april onze draagmerrie insemineren