Onverwachte baby on the way!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ievie

Re: Onverwachte baby on the way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 23:00

Ik volg je het topic al vanaf het begin met veel interesse. Ik had hier nog nooit van gehoord. Ik duim heel hard voor een voorspoedige bevalling en gezond veulentje!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 23:08

Ik vind alle info die gedeeld word ook interessant. Ik had hier ook nog nooit van gehoord. Nu zit ik ook niet in deze rassen. voor mij is alles met grote vlekken bont of appaloosa :D

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 23:25

Blue_Eyes schreef:
Dank jullie wel allemaal! Ze houden ons goed bezig, zowel Vicky en het veulentje als mijn Ford Mick die nu met een peesblessure staat. Dat is echt op stal komen, bietenplulp maken, stallen uitmesten, Vicky checken en haar slobber geven, Mick zijn pulp geven en zijn been koelen. En dat twee keer per dag naast het werk en alles. :)) We hadden er niet helemaal mee gerekend toen we ze volpension zetten, maar soms is het zo.

Wat betreft Vicky weinig nieuws. Uiertje vult nog iets verder op, bekken verweekt nog iets meer, maar verder weinig bijzonders.

Ik vind het ook nogal wat hoor. Naast de risico's voor het veulen is er ook risico voor de merrie, ook al heeft ze meerdere veulens gehad. Daarnaast geeft het een hoop extra werk, kosten en zorgen, ook als het veulen straks geboren is. Als je er zelf voor kiest om te fokken met een merrie dan houdt je rekening met de risico's, de zorgen, het extra werk en de kosten, maar voor jou was er geen keuze. Ik vind dat je het heel goed oppakt en er alles aan doet om het goed te laten verlopen, meer kun je ook niet doen. Ik hoop dat het allemaal goed verloopt, de kans dat alles goed gaat en dat het veulen gezond is is nog steeds het grootste!

Wat betreft de tekenen en de uier die nu even stilstaat, niet verzwakken met de aandacht en het waken want ze kan het zomaar heel anders gaan doen dan de vorige twee drachten. :D Ik heb hier 2x meegemaakt dat ze rustig hooi stonden te eten en een minuut later gingen liggen en persen. :j

Misschien nog een tip met het waken met de camera: ik zette 's nachts het camerabeeld (iPhone) op mijn nachtkastje met het geluid van de camera heel hard zodat ik elk 'vreemd' geluid kon horen. Zo ging 1 merrie ineens met haar tanden langs de tralies toen ze begon met de bevalling, waar ik wakker van schoot. Anders had ik die bevalling waarschijnlijk gemist (was om half 5 's morgens) want ze had geen enkel voorteken (half volle uier zonder hars). Samen met het geboortealarm kan je het dan bijna niet missen, of ze moet het fluisterstil en staand doen. :')

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 23:34

Ik volg ook, hopelijk alles goed en gezond straks en lekker genieten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 23:37

Dat doen we inderdaad al een paar nachten, ik hoor alles :j Het birth alarm hebben we eraf gehaald want dat vond ze echt heel oncomfortabel en we hebben toch de hele nacht die camera erop staan en zetten met ons vieren afwisselend de wekker om even te checken. Het is de liefste merrie die je ooit gezien hebt, ze legt haar hoofd op je schouder en komt haar steun bij haar mensen halen, maar ze wilde echt uithalen als je met die singel aan kwam sjouwen. Zat er ook de hele nacht aan te plukken - ondanks dat hij niet superstrak zat en zo'n bontsingel dus lekker zacht. Dan maar zo.

Backup van de man van de staleigenaar die al zei: als ik het idee heb dat het bijna komt, ga ik gewoon 3x per nacht mijn bed uit om te checken. Dus dat is fijn. Hij heeft een paar jaar geleden ook al eens een veulentje recht gelegd dat niet helemaal goed lag, heeft vroeger veel geholpen met de kalveren :D

Uier vind ik niet stilstaan, vanochtend t.o.v. vanavond, vooral aan de achterkant vult het nu op:

Afbeelding

We houden het in de gaten en wachten rustig af. Meer kunnen we nu toch niet doen. Stiekem hoop ik op niet morgen, want dan heb ik een drukke werkdag, zal je net zien dat het dan komt :=

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 01:17

Balen dat ze het alarm zo vervelend vindt! Dan kan je het er beter aflaten inderdaad. Er zijn ook birth alarms die je aan het halster vast kunt maken, die zijn comfortabeler. Maar met vier man waken is ook al heel wat :) Fijn dat je het zo kan verdelen, dan houdt je het ook langer vol.

Wat lief dat Twan mee wil kijken. En altijd handig dat hij een veulen recht kan leggen!

Waar ik trouwens iedereen die een veulen verwacht nog graag over informeer is een red bag, heb je daar toevallig iets over gelezen? Het is iets wat gelukkig weinig voorkomt, maar ik heb het wel meegemaakt en ik was heel blij dat ik doordat ik het gelezen had hier op Bokt wist wat ik moest doen en het veulen heb kunnen redden. Het is een te vroege loslating van de placenta waardoor het veulen geen zuurstof meer krijgt en stikt, en in plaats van de witte pootjesblaas zie je dan een rode bal in de vulva. Deze rode bal is de placenta die nog dicht zit. Op deze rode bal zie je een soort wittige ster, de cervix ster, die normaal gesproken open breekt als het veulen geboren gaat worden. Het is belangrijk dat je deze rode bol op de cervix ster iets insnijdt met een schoon mesje (let op dat je de merrie niet raakt) waardoor de placenta breekt. Daarna moet je meteen de pootjes gaan zoeken om het veulen eruit te halen want het veulen is op dat moment aan het stikken. Uiteraard bel je ook meteen de dierenarts maar je moet zelf handelen (desnoods met de dierenarts als hulp aan de telefoon) want tegen die tijd dat de dierenarts er is leeft het veulen niet meer. Gelukkig komt dit weinig voor, maar ik vertel het liever voor niks dan dat ik achteraf denk, had ik het maar verteld.:o Ik heb hier trouwens een artikel over geschreven met oa foto's van voorbeelden van red bag bevallingen, als je dit graag wil lezen dan kan ik je een PDF sturen.

Het is inderdaad een beetje een vreemde uier, en de achterkant is inderdaad meer gevuld. Meestal loopt een uier voller met rust en weer leger na beweging. Op het laatst loopt de uier ook niet meer terug na beweging.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 06:40

Well heel belangrijk dat als je die ster níet ziet, ook niet te snijden want dan kan het ook nog de blaas van de merrie zijn. En als je die open snijd is het einde verhaal… komt ook niet vaak voor, maar goed om te weten

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 07:43

Jep, deze week nog een redbag gehad :j Gelukkig had ik de merrie al ruim op tijd in de gaten zodat er heel snel gehandeld kon worden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 08:25

Ik volg mee.
En duim mee voor een goede afloop en een prachtig gezond veulen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 08:42

Red bag leer je ook over in de veulencursus van Iris :j
Staan echt wel nuttige dingen in. Maar de pdf is altijd goed! En nuttige tip, Libera :j

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:17

Ik ben een stille meelezer. Ik vind het een heel interessant topic. Hopelijk snel een baby :)

Die cursus van Iris staat hier ook op de planning. Volgens mij is hij heel waardevol.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 12:44

Ik blijf duimen voor een gezonde baby

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 12:59

Ik vind dat het tijd wordt om een worteltje voor de uitgang te hangen :=

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:12

Ik hoop dat je een mooi gezond veulen krijgt van je paard

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:29

tienus63 schreef:
Zit vooral niet aan het uier.
Het voegt niets toe, alleen maar kans dat de beste biest weg gaat lekken.
Ik snap die grillen van ph waarden testen niet.

Ze heeft een onkant uier, maar dat hoeft zeer zeker niet te betekenen dat ze onvoldoende melk zal hebben.
Er zijn genoeg merries die om wat voor reden dan ook maar met 1 helft melk geven.

Wat een onzin, biest word pas aangemaakt op moment van bevalling dan komen de juiste hormonen vrij. Het is niet voor niks dat de ph dan ook veranderd omdat de eerste melk voordat er überhaupt een veulen word geboren helemaal geen biest is

En ongelijke uier bij merrie kan zijn dat de ene kant makkelijker (weg)drinkt dan de andere kant en dus het veulen daar wat vaker aanhapt en dus uit de andere kant wat minder kan komen. (Vrouwen die ongelijke borsten hebben (extremer dan gemiddeld) hebben met borstvoeding hier ook zeker moeite mee en kan zeker voor problemen zorgen) (heeft ook een benaming, daar kom ik zo even niet op)( even reactie op iemand die vrouwen en ongelijke borsten aanhaalde)

Wat betreft kleuren kruisen
Blijf ook weg van few spot x few spot bij paarden

Konijnen:bont x Bont
Honden: merle x merle

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:42

Zilver x zilver is volgens mij ook een risico voor de ogen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 13:51

Binnen de western is het al heel lang bekend. Ook omdat er veel paints rondlopen. En toch heeft men vaak bewust het risico genomen. Nog steeds gebeurt het links en rechts wel en waar het mis gaat, wordt stil gehouden. Er gaat immers regelmatig wat mis bij bevallingen dat mensen niet de reden opgeven.

Dove paarden komen veel voor en wordt bij veel mensen niet als reden gezien om niet met bepaalde paarden te fokken. En eigenlijk zie je met trainen ook niet vaak problemen als ze doof zijn. Paarden zelf weten ook niet beter.

Een wit koppie is ook al jaren een hype en dan komt het wel veel vaker voor.

Wat je niet snapt is dat mensen al die extra risico's nemen, want fokken zelf geeft al genoeg risico's zonder al die extra zaken die er nog bij kunnen komen.

Als alles goed gaat, zou ik het veulen ook niet snel aan de vorige eigenaren verkopen.

Voor nu heel veel succes met de aankomende bevalling en hopelijk gaat alles gewoon goed. Onze merrie ( bay quarter) zit op 298 en het blijft spannend.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 14:24

Als menner zou een doof paard wel problemen geven omdat je alles met stemgeluid doet maar dat is bij jullie niet aan de orde.

Ik gun jullie gewoon een gezond veulen. Je doet er zo je best voor!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 14:25

Ik zou nooit een doof paard willen fokken. Ik vind dat persoonlijk best wel een groot defect. Ik snap ook niet dat mensen dit bewust doen :o ‘hij weet niet beter’ ik een beetje… tsja. Als je dag in dag uit met pijn leeft weet je ook niet beter, maar of het fijn is?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 14:52

Kabayo schreef:
Ik zou nooit een doof paard willen fokken. Ik vind dat persoonlijk best wel een groot defect. Ik snap ook niet dat mensen dit bewust doen :o ‘hij weet niet beter’ ik een beetje… tsja. Als je dag in dag uit met pijn leeft weet je ook niet beter, maar of het fijn is?

Da's toch geen vergelijking? Van pijn heb je last. Van doof zijn heb je geen pijn en als paard wrs ook geen last. Je kunt je kuddegenoten weliswaar niet horen, maar wel zien en (bijv als de kudde gaat galopperen) ook prima voelen bewegen. Ik vind het geen goed idee om bewust doof te fokken, maar om het nou te vergelijken met pijn... nah.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 14:56

Het lijkt me beter om deze discussie ergens anders te voeren.

Ik volg nog steeds vol spanning mee :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:00

Dat het gewoon goedgepraat wordt.. alleen om het ‘mooie uiterlijk’, zon brede bles. Schokkend

Ts ik vind het zo spannend!! Veranderd ze al wat of blijft het wat gelijk?

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:02

Ik hoop elke keer dat er een gezond veulen is, na zoveel berichten, maar helaas nog niet.

Ik duim voor een gezond veulen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:06

Kabayo schreef:
Dat het gewoon goedgepraat wordt.. alleen om het ‘mooie uiterlijk’, zon brede bles. Schokkend

wie praten het goed Kabayo?

Volgens mij zijn we allemaal geschokt en afkeurend over dit onverantwoordelijke risico dat de vorige eigenaar heeft genomen inclusief de TS.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 15:09

pien_2010 schreef:
Kabayo schreef:

wie praten het goed Kabayo?

Volgens mij zijn we allemaal geschokt en afkeurend over dit onverantwoordelijke risico dat de vorige eigenaar heeft genomen inclusief de TS.

Ik denk dat kabayo het over het fokken van dove paarden heeft.

Hier op bokt wel gezien dat ze bijna graag dove paarden fokte omdat die minder schrikachtig waren. Vind het ook nogal wat bewust een groot risico nemen op een handicap.

Maar dat is voor dit topic niet zo relevant, hier moet gewoon een pijnvrij veulentje geboren worden :j