Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 21:45

Hier begin maart een keer gescand maar toen leek alles nog in winterslaap.
Vanochtend weer gekeken en ze had gewoon een eitje van 4.8cm en een van 3 cm.
Dus vanavond geinsemineerd.
Zouden jullie maandag nog kijken of het ei eraf is?
Het komt mij eigenlijk echt niet uit :( en heb zoiets van hoe groot is de kans dat ie er dan nog niet af is? Wat denken jullie?

@baudhy ik lees dat jullie 2 x moesten deze ronde, hoe groot was het ei bij de eerste poging?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 21:57

Ik zou maandag zeker nog even scannen :j Het kan altijd nog doorgroeien of controle op vocht. Kan niet iemand de dierenarts voor je opvangen?

Hier vandaag een super resultaat op de keuring! Eerste premie ster *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 21:58

Ja zou ik zeker nog checken. Verschilt heel erg per merrie en zelfs per cyclus hoe groot de follikels worden. Bij Veronia meestal rond 5,2 a 5,4 en bij Elonia werden ze zelfs 6,4.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 21:59

Altijd checken. Dekken komt nooit uit :j

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 22:04

Wat een mooi resultaat! Gefeliciteerd.
En wat een leuke foto van jullie samen.

Iemand anders vragen lukt niet, aan huis scannen doen ze niet dus moet sowieso met de trailer op pad en iedereen die ik dat zou durven vragen moet ook werken.

Ik ben echt een beetje kwijt wat ze allemaal controleren. Laatste veulen is alweer 10 jaar geleden voor mij.
Ze kijken dan ook of het allemaal mooi schoon uitziet ofzo lees ik? Of hadden ze dat dan vandaag al kunnen zien als dat niet zo is.
Sorry voor de vele vragen, ging vandaag allemaal wat sneller dan ik had verwacht.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 22:05

Jullie zijn heel eensgezind _/-\o_ :')
Ik ga het regelen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 22:11

In principe kijken ze of het ei is gesprongen en je dus niet nog een keer moet insemineren. Ook kunnen ze inderdaad even kijken of er geen vocht in de baarmoeder zit. Dan zou ze gespoeld moeten worden. De baarmoeder moet schoon zijn voordat een eventueel vruchtje vanuit de eierstok aankomt in de baarmoeder. Een dag of 6 na eisprong is dat. Maar als de hengstigheid over gaat, sluit de baarmoedermond zich weer / wordt strak en dan kunnen ze eigenlijk niet meer spoelen want t slangetje wil er niet meer door.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 22:12

Wt een prachtbeest is Minthe geworden Kabayo <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 22:14

Oh ja tuurlijk sorry Elina, van harte gefeliciteerd! Helemaal verdiend, je hebt een hele mooie merrie gefokt <3

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 22:31

En van inseminwren kunnen ze een reactie krijgen in de baarmoeder. Daarom moet er wel eens gespoeld worden.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 22:40

Altijd nog een keer scannen. Zag je bij ons. Eerste keer was het een groot ei ( weet niet precies hoe groot)we waren er allemaal van overtuigd dat die weg zou zijn. Maar nee. Zat er nog en was toen 5. Dus nog een keer insimineren. Daarna wel weg.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 08:42

Gefeliciteerd Kabayo!

Carika: Ik zou zeker nog een x scannen.

Baudy, welkom op de bank!

Myrthe, ik zou jong doen haha. Vind ik zelf altijd leuker, maar wie ben ik :+

Knolselder, wel spannend de eerste keer. Ook leuk om straks de eerste kleintjes te zien van jonkie.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:15

Ik moet toch even wat kwijt. Ik weet dat ik al iets had gedeeld over mn combinatie voor dit jaar. Maar zoals het nu lijkt, gaat dat toch nog veranderen. Ik weet sinds vandaag dat er diepvries sperma is van Eckstein's Eminenz. Dat is de vader van Elonia, mijn overleden merrie. Dat betekent dat ik een vol broertje of zusje van haar zou kunnen fokken. Ik begrijp dat ik daar Elonia niet mee terug krijg maar half zo lief en knap zou me al blij maken. Dus nu inventariseren hoe het werkt bij de kliniek, wat me dat ongeveer per cyclus zou kosten want Veronia zou dan daar moeten blijven tijdens haar hengstigheid. Dat is een nieuwe wereld voor me, ik heb geen ervaring met diepvries.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 21:27

Begrijpelijk muronia, ik zou die kans ook aannemen. Speelt wel een hoop emotie mee, maar dat is fokken ook. Zou mooi zijn als alles lukt :)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 08:22

Muronia. Lastig die keuze. Maar zeker een mooie kans. Ik zou hem nemen. Zeker je krijgt je lieverd er nooit mee terug. Dat is echt onmogelijk ook voor je gevoel. Maar wel een super kans om nog een keer dicht bij haar bloedlijn te komen. Dichterbij lukt niet of het moet uit haarzelf zijn.

Wow gefeliciteerd met je sterpredicaat kabayo. Mooie merrie ook en een mooi gezinsfoto.

Baudy duimen draaien.

Ik zit ook op het wachtbankje. Maraya kan ik vanaf volgend weekend schouwen.
Ik hoop op een dracht. Dat wordt dan een achterkleindochter of -zoon van mijn overleden harte paardje flirt en een kleindochter of kleinzoon van haar bestie en mijn topper blauw oogje chakira, welke ook overleden is.
Ik heb uit dezelfde combinatie nu een prachtige brutale pubermeisje rhiannon.
Als maraya drachtig is, dan wordt Odi geruind en gaat hij in augustus naar zijn nieuwe huis, samen met zijn broer Marco. Dus extra spannend of hij nog 1x een mooi veulen maakt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 10:33

Cioccolato dat is zeker waar, dat het nooit uitkomt :+

Claudia oh das wel gaaf! Tuurlijk krijg je je knappe meisje er niet mee terug maar als je blij was met het resultaat, why not? :D Dekt hij niet meer vers?
Dankjewel!!

Baudy leuk koppeltje merries heb je! Ik duim voor je mee

Knolselder ze is leuk uitgegroeid :D Dankje!

StalHD dankjewel! Erg blij mee :j spannend voor jou! Ik hoop dat ze dragend is. Wel bijzonder van je overleden pony’s nog een achterkleinkind te krijgen. Oh en de papa verkocht, extra spannend? Kleintjes worden meestal niet gescand toch?

Boelles dankjewel! Wanneer mag jij scannen? Ik de 25e

Carika dankjewel! Ik het scannen nog gelukt?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:27

@ muronia wat een mooie kans :) heel begrijpelijk dat je het wil proberen. Gaat ze dan naar klijndijk of heb je andere DA (mag ook via PB, ik woon toevallig in de regio)?

baudyh en stal_HD ik duim!

Hier vanochtend gescannt, en jullie hadden gelijk. Eitje is niet gegroeid en nog niet weg, de andere kant is wel gegroeid dus net wel afgespoten en vanavond weer insemineren. Woensdag weer scannen en duimen dat het geen tweeling wordt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 12:58

Oh stal_HD ik duim, dat is wel een heel gewenst veulentje.

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vanmorgen met Klijndijk gebeld en ze hebben daar een mooi overzichtelijk pakket voor. Ik laat haar dan thuis scannen door mijn vaste scanster en als ze goed hengstig is, kan ze daar naartoe. Zij spuiten chorulon, scannen elke paar uur en insemineren op de eisprong voor een totaalprijs incl verblijf van 268,83 (incl btw). Ik ga er maar vanuit dat we 2 rondes nodig gaan hebben dan kan het meevallen. Nu moet het sperma nog onderzocht worden, dat zit natuurlijk 5 jaar in het vat nu, dus hopelijk is de kwaliteit nog goed genoeg, dan is dit wat ik ga doen. Ik merk gewoon dat mijn hart een soort huppeltje maakt als ik hieraan denk, heel stom, maar dat zegt mij genoeg. Dit moet gewoon <3

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:01

Muronia, geweldig gewoon voor gaan en we duimen op goed ontdooid sperma

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:41

Ik zou er zeker voor gaan Muronia! Hele mooie kans.

Ohh ben zo jaloers op jullie Nederlandse KI kosten :+
Hier in Zweden mag je niet aan huis insemineren, moet op een station. KI vers begint met vanaf 500 euro, diepvries insemineren vanaf 800 euro :\
Scannen mag dan wel aan huis, 1x scannen is 250 euro.

Vanmiddag vertrekt Perry vanuit NL *\o/*

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 13:47

Muronia. Dat is een mooie kans. Prijs voor een ronde diepvries insemineren valt nog goed mee!

Ik wil sis ook diepvries laten insemineren. Had al geïnformeerd. Maar één bied een pakket voor 220 euro. Ex alles en als ze in avond extra moeten scannen, dan moet je hier ook weer extra voor betalen. Ik ga eens verder kijken wie hier in de buurt diepvries doet.
Jullie nog ideeën?
Regio net Zeeland /west brabant. Bergen op zoom, Roosendaal etc

Lyona. Spannend! Toch een flinke reis

Carika. Spannend
Duimen dat het geen 2ling word

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 14:45

Kabayo, gefeliciteerd met Minthe! Mooi resultaat.

Muronia, ik snap dat je dat nog een keer wilt proberen. Je hebt uit die combinatie al een fijn paard gekregen, dus zeker doen.

Lyona, jeetje wat een kosten zeg en hele andere gang van zaken. Spannend dat Perry onderweg is!

Carika, spannend hoor! Dan mag je straks op het wachtbankje.

Stal HD spannend op het bankje. En wat mooi dat je zop familie behoudt van je paardje.

Hier gaat het toch anders. De maiden zet nog niet door, terwijl de andere merrie opeens hengstig staat. Die gaan we dus morgen maar scannen. Dan slaan we met de maiden deze hengstigheid, mocht die nog door zetten, over.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:32

Jemig wat een geld Lyona, ik heb al vaker gehoord dat het in Zweden flink duur is. Amerika ook erg prijzig dacht ik. Wat spannend dat Perry onderweg naar je is!

AM hmm dat ze dat dan een pakket durven noemen als alles er nog los bij komt. Hopelijk vind je een geschikter adres daar ergens.

Myrthe het gaat ook altijd anders dan gepland he.. als er 1 ding is wat wij fokkers moeten kunnen dan is het wel omschakelen en aanpassen.

Het sperma is beoordeeld en akkoord bevonden. Advies 5 rietjes per inseminatie. Dat klinkt heel veel maar volgens mij bij diepvries redelijk normaal (kenners?) . Dus.. dan ga ik ervoor *\o/* en gaat dit hem dan echt worden
Afbeelding

En nu nog een dikke maand op mn handen blijven zitten, want ik had mn amazone beloofd dat we niet voor eind mei/juni zouden beginnen (dan kan zij het jaar nog uit rijden met Veroon).

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:48

Ik betaal ~400Euro seminavgift per paard. Scannen gratis zolang seizoen duurt. Insemineren ook gratis.
Stalling €40,- per dag. Ik laat dus scannen op station. :P
Ook zweden maar gunstiger gelegen dus.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 15:58

5 rietjes is heel normaal. :j
Zijn natuurlijk maar 0,5ml rietjes.

Hopelijk gaat t lukken!

Ik doe vanaf dit jaar alles helemaal zelf, scheelt heel veel. :+
Laten scannen thuis is hier anders inderdaad ook 250 euro per keer.

Hier duurt t ook nog even voor we beginnen, de huur moet eerst nog even opgezegd worden door de huidige bewoners. _O-