Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Alane schreef:Sjuimpje...het hoogst haalbare heet de top....anders was de naam van het hoogste punt van een berg wel..voet...
Anna42 schreef:Kun je nagaan wat er allemaal mis gaat in de fokkerij! Slechts 2.5% van de nederlandse paarden haalt de internationale top.
Alane schreef:Jawel maar dat wordt toch gecompenseerd door het fokbeleid...en de manier van fokken..
Je kunt het ook andersom zien....de lat is blijven liggen maar kunnen de hedendaagse paarden nog wel meekomen?
ceasario schreef:Het is allemaal niet zwaarder geworden maar technischer.
Pipo"]
[quote="Anna42 schreef:Kun je nagaan wat er allemaal mis gaat in de fokkerij! Slechts 2.5% van de nederlandse paarden haalt de internationale top.
Anya schreef:[
Tegenwoordig zijn er (meer dan vroeger) mensen die zich als ze toch een paard kopen ook een goed paard kunnen veroorloven. En zelf de keus maken daar niet zo heel veel mee te doen. Dat is wellicht vervelend voor de fokkers die hun topper graag zien presteren (die discussie hebben we al eens gevoerd hier), maar denk ik wel realiteit.
Gemiddeld is zelfs een aardig tegenwoordig sportpaard qua kunnen best in staat om minimaal naar de Z te worden gereden. Over het geheel genomen blijven toch veel paarden (of eigenlijk hun ruiters) steken in de buurt van de M -klassen (of nog erger: ze gaan western rijden met hun dressuurpaard zoals ik)
[/quote]
Anya"]
een aardig tegenwoordig sportpaard.
Ik gebruik expres de term aardig. In mijn optiek is dat een paard dat regelmatig en soepel loopt, waarmee je inderdaad met matig talent nog makkelijk door de M kunt komen en met een plezierig en fijn karakter, zodat je tijdens een buitenrit ook geen gevaar op de weg wordt. Liefst ook nog met een fijne rug (anders bonkt het zo) en natuurlijk vinden veel mensen ook de kleur nog belangrijk (jaja, hoevaak ik mensen wel niet heb horen zeggen dat ze geen vos willen en het liefst donkerbruin of zwart). Ik realiseer me dat dit niet de omschrijving is die de gemiddelde fokker aan een aardig tegenwoordig (basis)sportpaard zou hangen, maar wellicht is het af en toe toch handig om stil te staan bij de wens van de marktDat laatste zinnetje is wel off topic...
[/quote]
[quote="sarabande"]
[quote="ceasario schreef:Met alle respect:
Werd die visie nu ook maar doorgetrokken naar deze tijd.
Kan ie wel of niet tot nut dienen waarvoor hij/zij gefokt is, anders naar de slager.
Maar we leven in een tijd van ,op elke potje past nog wel een dekseltje.
Anya schreef:een aardig tegenwoordig sportpaard.
Ik gebruik expres de term aardig. In mijn optiek is dat een paard dat regelmatig en soepel loopt, waarmee je inderdaad met matig talent nog makkelijk door de M kunt komen en met een plezierig en fijn karakter, zodat je tijdens een buitenrit ook geen gevaar op de weg wordt. Liefst ook nog met een fijne rug (anders bonkt het zo) en natuurlijk vinden veel mensen ook de kleur nog belangrijk (jaja, hoevaak ik mensen wel niet heb horen zeggen dat ze geen vos willen en het liefst donkerbruin of zwart). Ik realiseer me dat dit niet de omschrijving is die de gemiddelde fokker aan een aardig tegenwoordig (basis)sportpaard zou hangen, maar wellicht is het af en toe toch handig om stil te staan bij de wens van de marktDat laatste zinnetje is wel off topic...
Alane schreef:Het stamboek verteld mij hoe het ideale paard eruit ziet...en naar dat beeld probeer ik het ideale paard te fokken met de hengsten die voorhanden zijn...en ik als fokker maak een hengstenkeuze en de consument kan zo'n fokprodukt kopen...
Anya schreef:Ik heb zo'n paard hoor Ceasario. Groen gekocht onder de 5000 euro. Dus het kan wel. En nog donkerbruin ook
sarabande schreef:Als je alle topics hier volgt wordt ons eerder kwalijk genomen dat we te weinig in plaats van teveel recreatiepaarden fokken. Dat is te zien aan de enorme aantallen andere rassen die binnenkomen. Je vraagt je soms alleen af waarom je de moeite neemt om een fijn dressuurpaard te fokken als je iemand op een koudbloed in de ring ziet.