Ons erfgoed (Paardachtigen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:44

De vraag die je dan kunt stellen, is de volgende. Is dit resultaat dankzij of ondanks het fokbeleid?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:44

Sjuimpje...het hoogst haalbare heet de top....anders was de naam van het hoogste punt van een berg wel..voet.

Anna42: ik denk beide...immers maken de leden het fokbeleid..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:45

Als iedereen het hoogst haalbare zou bereiken wordt de lat weer een stuk hoger gelegt zodat de top zich weer kan onderscheiden van de basis.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:47

Alane schreef:
Sjuimpje...het hoogst haalbare heet de top....anders was de naam van het hoogste punt van een berg wel..voet...

Tja en zo kun je met elk paard "de top" halen. het hoogst haalbare met DAT betreffende paard. Ben het met Sjuimpje eens dat het totale niveau gestegen is, maar dat nooit grote hoeveelheden de absolute top kunnen bereiken omdat de eisen steeds hoger worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:55

Anna42 schreef:
Kun je nagaan wat er allemaal mis gaat in de fokkerij! Slechts 2.5% van de nederlandse paarden haalt de internationale top.

Ligt dat aan het fokbeleid of aan de ruiters

Want als de fokker een goed paard gefokt heeft, dan loopt ie nog niet zomaar even bij de internationale top. Der komt nog wel ff wat meer bij kijken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:57

Jawel maar dat wordt toch gecompenseerd door het fokbeleid...en de manier van fokken..
Je kunt het ook andersom zien....de lat is blijven liggen maar kunnen de hedendaagse paarden nog wel meekomen?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:00

Alane schreef:
Jawel maar dat wordt toch gecompenseerd door het fokbeleid...en de manier van fokken..
Je kunt het ook andersom zien....de lat is blijven liggen maar kunnen de hedendaagse paarden nog wel meekomen?

Met die laatste zin daar heeft men een verklaring voor.
Het is allemaal niet zwaarder geworden maar technischer. Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:06

ceasario schreef:
Het is allemaal niet zwaarder geworden maar technischer. Knipoog

Maar toch zijn er paarden die dat aan kunnen....en als dat niet mijn paard is (figuurlijk gezien) dan doe ik als fokker iets niet goed..
Goede ruiter of slechte ruiter....Als mijn fokprodukt uitblinkt is het niet intressant wie erop zit..
voorbeeld in de springsport: de ruiter van Jappeloup ten tijde van de paardenwissel bij de laatste 4..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:06

Pipo"]
[quote="Anna42 schreef:
Kun je nagaan wat er allemaal mis gaat in de fokkerij! Slechts 2.5% van de nederlandse paarden haalt de internationale top.

Ligt dat aan het fokbeleid of aan de ruiters

Want als de fokker een goed paard gefokt heeft, dan loopt ie nog niet zomaar even bij de internationale top. Der komt nog wel ff wat meer bij kijken.
[/quote]

Ik denk dat Pipo hier wel een belangrijk punt heeft. Veel meer mensen dan vroeger kopen een paard voor gewoon leuk op hun eigen niveau en tempo rijden. Daarbij is het doel niet dat paard naar een internationaal niveau te rijden, maar gewoon zelf fijn samen met je paard langzaam beter worden. Het zijn ook niet perse talenten die dergelijke paarden kopen.

Tegenwoordig zijn er (meer dan vroeger) mensen die zich als ze toch een paard kopen ook een goed paard kunnen veroorloven. En zelf de keus maken daar niet zo heel veel mee te doen. Dat is wellicht vervelend voor de fokkers die hun topper graag zien presteren (die discussie hebben we al eens gevoerd hier), maar denk ik wel realiteit.

Gemiddeld is zelfs een aardig tegenwoordig sportpaard qua kunnen best in staat om minimaal naar de Z te worden gereden. Over het geheel genomen blijven toch veel paarden (of eigenlijk hun ruiters) steken in de buurt van de M -klassen (of nog erger: ze gaan western rijden met hun dressuurpaard zoals ik Clown )

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:15

Anya schreef:
[
Tegenwoordig zijn er (meer dan vroeger) mensen die zich als ze toch een paard kopen ook een goed paard kunnen veroorloven. En zelf de keus maken daar niet zo heel veel mee te doen. Dat is wellicht vervelend voor de fokkers die hun topper graag zien presteren (die discussie hebben we al eens gevoerd hier), maar denk ik wel realiteit.

Gemiddeld is zelfs een aardig tegenwoordig sportpaard qua kunnen best in staat om minimaal naar de Z te worden gereden. Over het geheel genomen blijven toch veel paarden (of eigenlijk hun ruiters) steken in de buurt van de M -klassen (of nog erger: ze gaan western rijden met hun dressuurpaard zoals ik Clown )
[/quote]

Off-topic Bloos
En zelf de keus maken daar niet zo heel veel mee te doen.
Is dit in het belang van het paard?

Gemiddeld is zelfs een aardig tegenwoordig sportpaard qua kunnen best in staat om minimaal naar de Z te worden gereden

Is dit de uitslag van een wetenschap of een veronderstelling?

een aardig tegenwoordig sportpaard
Wat is de omschrijving dan van zo'n paard?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:32

Ik geloof zelf niet dat dit zo off topic is. Het gaat in dit topic toch over welke eigenschappen je wel of niet van de vroegere paardengeneraties zou willen bewaren in de huidige genenpoel en of die genenpoel daarmee gediend is of niet? Dan lijkt me dat als er discussies komen over of de huidige paarden wel of niet goed genoeg zijn om internationaal mee te lopen, ook de smaak, wensen van de gemiddelde basissportruiter wel meegenomen mogen worden.

Tenslotte zal de afzet van paarden toch voor een ruim percentage bij deze groep mensen terecht komen.

Met betrekking tot de tweede vraag: daar baseer ik me op uitspraken van kenners in vakbladen (nee niet IDS Lachen ) en in een aantal boeken. (als je lange citaten van me wilt, dan vraag gerust, dan moet ik me even een dag of wat in de bladen storten, maar ik heb een zeer goed geheugen, dus ik weet zeker dat ik dit meermalen gelezen heb).

een aardig tegenwoordig sportpaard.
Ik gebruik expres de term aardig. In mijn optiek is dat een paard dat regelmatig en soepel loopt, waarmee je inderdaad met matig talent nog makkelijk door de M kunt komen en met een plezierig en fijn karakter, zodat je tijdens een buitenrit ook geen gevaar op de weg wordt. Liefst ook nog met een fijne rug (anders bonkt het zo) en natuurlijk vinden veel mensen ook de kleur nog belangrijk (jaja, hoevaak ik mensen wel niet heb horen zeggen dat ze geen vos willen en het liefst donkerbruin of zwart). Ik realiseer me dat dit niet de omschrijving is die de gemiddelde fokker aan een aardig tegenwoordig (basis)sportpaard zou hangen, maar wellicht is het af en toe toch handig om stil te staan bij de wens van de markt Lachen Dat laatste zinnetje is wel off topic...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:35

Anya als het goed is dan hebben we tegenwoordig grotendeels goede paarden...we hebben het nu even over toppers..
Als ik als fokker met mijn ideaalbeeld voor ogen niet kan inschatten wat mijn fokprodukt zou kunnen bereiken...kan ik beter sokken gaan breien...
en dan zonder onrealistisch te zijn...
Zeker heeft een paard ook een ruiter nodig... maar we wensen ook het werkwillend zijn bij ons fokprodukt...dus zou het bij een gemiddelde ruiter toch moeten gaan opvallen dat het betreffende paard over meer beschikt...
Maar gaan we nu off-topic?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:37

mie heeft te langzaam getiept...Haha! sorry

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:39

Alane waarom gaan we die grotendeels goede paarden, dan weer 'terugfokken' naar paarden die in het huidige beeld van de basissportruiter niet passen/aantrekkelijk zijn?

Dat vind ik niet off topic, tenzij de gemiddelde fokker alleen fokt voor die 0,xxx procent kans op een topper en wensen van de rest van zijn grote klantenbestand aan basissportruiters als niet relevant terzijde schuift?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:43

Anya"]
Ik gebruik expres de term aardig. In mijn optiek is dat een paard dat regelmatig en soepel loopt, waarmee je inderdaad met matig talent nog makkelijk door de M kunt komen en met een plezierig en fijn karakter, zodat je tijdens een buitenrit ook geen gevaar op de weg wordt. Liefst ook nog met een fijne rug (anders bonkt het zo) en natuurlijk vinden veel mensen ook de kleur nog belangrijk (jaja, hoevaak ik mensen wel niet heb horen zeggen dat ze geen vos willen en het liefst donkerbruin of zwart). Ik realiseer me dat dit niet de omschrijving is die de gemiddelde fokker aan een aardig tegenwoordig (basis)sportpaard zou hangen, maar wellicht is het af en toe toch handig om stil te staan bij de wens van de markt Lachen Dat laatste zinnetje is wel off topic...
[/quote]

[quote="sarabande"]
[quote="ceasario schreef:
Met alle respect:
Werd die visie nu ook maar doorgetrokken naar deze tijd.
Kan ie wel of niet tot nut dienen waarvoor hij/zij gefokt is, anders naar de slager.

Maar we leven in een tijd van ,op elke potje past nog wel een dekseltje.

Als je alle topics hier volgt wordt ons eerder kwalijk genomen dat we te weinig in plaats van teveel recreatiepaarden fokken. Dat is te zien aan de enorme aantallen andere rassen die binnenkomen. Je vraagt je soms alleen af waarom je de moeite neemt om een fijn dressuurpaard te fokken als je iemand op een koudbloed in de ring ziet.

[/quote]

En met het laatste kan ik het eens zijn met Sarabande.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:48

Anya schreef:

En voor een prijs van beneden de 5000,- Euro OK dan! Huilen
En rontgelogisch zo voor elkaar dat het lijkt of hij/zij gekeurd is voor een Olympiade.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:53

Ik heb zo'n paard hoor Ceasario. Groen gekocht onder de 5000 euro. Dus het kan wel. En nog donkerbruin ook Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:55

Nu zal ik mischien veel topics erbij halen....
ik fok niet voor iemand anders maar voor een breed publiek...dat publiek zou iemand kunnen zijn die mijn paard naar de top rijdt maar ook een recreatie ruiter of een fokker...maar niet die ene persoon die wederom specifieke eisen stelt aan een paard...want dat doet een tinker liefhebber/houder/eigenaar en dat doet een westernruiter...(even als voorbeelden)
Immers, zoals telkens gezegd en verkondigd hier op bokt, moet de fokker de intentie hebben om het fokprodukt zelf te kunnen houden en niet voor de verkoop, immers ben je dan een vermeerderaar.....

On-topic...dan missen we dus min of meer dat multi functionele van toen in het paard van nu

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:59

Anya schreef:
Ik heb zo'n paard hoor Ceasario. Groen gekocht onder de 5000 euro. Dus het kan wel. En nog donkerbruin ook Lachen

Dan heb je het goed gedaan.
En de ander de meelboer en de hengstenboer weer kunnen betalen. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:01

Alane schreef:
Het stamboek verteld mij hoe het ideale paard eruit ziet...en naar dat beeld probeer ik het ideale paard te fokken met de hengsten die voorhanden zijn...en ik als fokker maak een hengstenkeuze en de consument kan zo'n fokprodukt kopen...

En als het fokproduct van jouw stamboek me niet bevalt dan kijk ik bij een ander stamboek. Ik zit sneller in Duitsland dan in Groningen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:06

Jippie een stamboek is een vereniging... en jij bent een enkeling
de fokkers van een stamboek fokken niet voor een enkeling..maar voor een breed publiek en dat nog eerst in 2e of 3e instantie..eerst het paard, dan de fokker en dan de rest

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:14

Anya schreef:

Groen is iets anders.
Men wil voor dat geld een M paard met de eisen die jij omschrijft aangevuld met mijn antwoord.

Zodat de weg vrij is voor de "handel" die geen spat risico meer heeft ,alleen zijn zakken maar open hoeft te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:30

Probeer maar eens een echt goede te vinden voor dat geld. Dat lukt je zelfs in Friesland tegenwoordig niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:39

Een paard haalt alleen de internationale top als dat paard een baasje heeft die alles in het werk stelt om die top ook te halen. Met op je gemakkie een beetje trainen, kom je er nu eenmaal niet. De top halen kost boelveel centjes en niet iedereen is in de gelukkige omstandigheid om het leven te wijden aan het halen van de internationale top.

Maar dat mag niet in de weg staan dat de fokkers iedere keer weer proberen om de voorgaande generatie te verbeteren (ook Darwin) en om een gezond mooi paard te fokken dat goed kan bewegen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:46

sarabande schreef:
Als je alle topics hier volgt wordt ons eerder kwalijk genomen dat we te weinig in plaats van teveel recreatiepaarden fokken. Dat is te zien aan de enorme aantallen andere rassen die binnenkomen. Je vraagt je soms alleen af waarom je de moeite neemt om een fijn dressuurpaard te fokken als je iemand op een koudbloed in de ring ziet.

nou,

omdat er ook mensen zijn die dressuur niet zien als een doel
die dressuur rijden omdat ze het leuk vinden met hun paard op die manier bezig te zijn, het dier te dresseren en te gymnastyzeren
en bevestiging te krijgen dat zij op de goede weg zijn door met hun "niet dressuurpaard" op wedstrijd te verschijnen en zich te laten jureren

ook zijn er mensen die niets hebben met de kastelen van warmbloeden en toch de dressuursport leuk vinden

omdat er mensen zijn die niet vergeten zijn dat dressuur niets anders is dan het opleiden van je paard en dat een wedstrijd een goede manier is om te laten zien dat je paard goed opgeleid is/word en weer voor de bevestiging van de jury en voor de opmerkingen van de jury zodat je daar aan kan werken

wil dat nog niet zeggen dat de warmbloedfokkerij zinloos zou zijn
zolang je paard een minimale afmeting nodig heeft om de Z2 uit te komen zullen de warmbloeden toch nodig blijven voor degene die verder wil dan de Z
en die warmbloeden moeten dat dus ook weer aankunnen
dus zal er ook dergelijk materiaal gefokt moeten blijven worden
Lachen