Twee kampen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:13

ik heb het gevoel dat we nog wat van jou kunnen leren, wat mij betreft mag je wat meer tekst gebruiken en uitleg geven ipv die oneliners met een link naar ergens een site met een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:15

Het gevoel dat er hier in kampen gedacht wordt en men de vriendjes en vriendinnetjes coute que coute steunt wordt niet erg minder door dit topic. De bedoeling was om nader tot elkaar te komen en niet om de speelhelften nog eens extra af te krijten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:18

Ceasario schreef:
Maar blijkbaar is Terwijl de meeste personen totaal geen kaas hebben gegeten van de fokkerij Kwa ervaring.

Behalve Sarabande, Maar die krijgt van Ceasario tegengas om dat FA
meer moet zijn dan een zending forum van het KWPN..

Wellicht moet je niet alleen ouder maar ook wijzer zijn om inhoud te kunnen scheiden van de persoon. Ik ga graag in discussie over mijn opvattingen van een goed sportpaard, maar respecteer het altijd wanneer een ander een onderbouwde eigen mening heeft ook al is die mening niet de mijne.

Wellicht is dit de oplossing die Pipo of Bart bedoelde

Het verdere deel van het cyptogram laat ik aan anderen over Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:39

ceasario schreef:
Maar blijkbaar is het de gewoonte geworden om oudere af te zeiken
zoals Ceasario regelmatig werd gedaan door Missouri en CJG o.i.d.

Welnee. Ik reageer op teksten, niet op leeftijd. Ik had geen flauw idee van hoe oud je was toen dat me niet al te lang geleden werd verteld (nou ja, ongeveer dan Knipoog ).
Vertel er ook even bij dat Ceasario gewoon naar Missouri pb-de toen er een vermeende "hufterige" uitspraak werd gedaan, en dat dat volgens Missouri helemaal verkeerd werd uitgelegd. En er verkeerde personen werden aangesproken.
En dat ook dat door Ceasario en Missouri keurig is bijgelegd, zoals negen van de tien keer (geloof ik Haha! ).

Missouri heeft met niemand problemen. En stelt het ook op prijs dat mensen naar de persoon toestappen als er wat gezegd wordt. Roddel en achterklap, wrok om niets, daar heeft niemand iets aan.

Dit is HOBBY. Niets meer en niets minder!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:54

Je vertelt het juist. Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:20

Missouri schreef:

Missouri heeft met
niemand
problemen. En stelt het ook op prijs dat mensen naar de persoon toestappen als er wat gezegd wordt. Roddel en achterklap, wrok om niets, daar heeft niemand iets aan.

Dit is HOBBY. Niets meer en niets minder!

Helemaal met je eens Missouri! Inderdaad als mensen die problemen hebben nou eens naar de persoon toestappen waar ze problemen mee hebben en gewoon vragen..........vind jij dit, of heb je dat gezegd, of bedoel je dat als een steek. Dan krijg je meer openheid en een stuk minder problemen.

Weet nog goed dat een bokker mij pbde bel me even, want ik geloof dat het misgaat anders. Gebeld, en ja hoor.......we bedoelden allebei iets totaal anders! Hup de lucht was gezuiverd en niets meer aan het handje.

Dat zou eens vaker moeten gebeuren!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:21

Franske schreef:
Ik wist niet eens wat af van 2 kampen Haha! Volg de posts van Anna42 nooit, want die zijn me te lang en dat evenwicht gemekker Haha!

Gezeik zul je altijd houden, tis en blijft ook een deel emotie. Jammer dat sommige mensen zich anoniem verschuilen achter hun Bokt-naam.

Ik weet ook niets af van de kampen...... En kon ook nooit de topics meer volgen.... Op één dag werden er 6 pagina's bijgeschreven en ik heb (gelukkig) andere dingen te doen.... Ben kamploos geloof ik en ik ga me hier ook verder niet mee bemoeien Clown

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:28

Eerst bijgelezen en nu mijn verhaal:

Ja, waar zal ik beginnen….
Het zal een lang verhaal worden waar ik zeker wat stukjes van tussen laat vallen aangezien dat het toch al een jaar of 2 speelt.
Ik was al een tijdje op Bokt en kwam graag op FA, zeker om mensen te helpen aan info over dekhengsten en om de leuke discussies (ja, toen waren ze nog leuk) die er speelden.
Op een gegeven moment kwam daar ene Troef, daar had ik af en toe wel eens contact mee en op een gegeven moment was er ook een Sarabande, waar ik ook contact mee kreeg. Ze had wel een interessante visie en ik als leergierige jongeling wilde daar wel wat meer van weten. Ondertussen had ik ook al contact met Zannekin en Zannekin zelfs al eens op de Christmas Horse Show gezien waar zij op me overkwam als een zeer aardige vrouw.
Goed… Ik kreeg dus contact met Sarabande, zij vertelde me persoonlijke dingen en ik haar ook, waar ik overigens altijd over gezwegen heb maar ze hebben toch wel eens op het puntje van mijn tong geleden. Het ging zelfs zo goed dat ze me uitnodigde om tijdens de hengstencompetitie in Weert of tijdens de Hengstenkeuring in Den Bosch bij haar te blijven overnachten. Erg sympathiek natuurlijk en ik zei dat ik nog even moest kijken over hoe en wat de planning was. Kijk, dit doet er eigenlijk niet toe maar ik wil hier alleen mee zeggen dat het niet altijd zo is geweest als nu.
Sarabande mocht Zannekin niet zo en sprak vaak slecht over haar, iets wat ik niet begreep want ik kende Zannekin op een heel andere manier. Ik had het gevoel dat Sarabande nogal bevooroordeeld was omdat zij uit België komt. Al die zwartpraterij werd me dus iets te veel, ik mocht Zannekin en ik vind het allemaal goed en aardig als mensen elkaar niet mogen maar probeer mij er niet in mee te trekken en op je kant te krijgen. Ik ben ik en ik heb een eigen mening, als iemand mij niet slecht bejegend zie ik iemand ook niet als een slecht persoon. Hoe dan ook, ik begon afstand van Sarabande te nemen…
Op een gegeven moment liep het helemaal mis op Bokt met Sarabande en Troef en ik werd door Sarabande het “maatje van Troef “ genoemd, allemaal leuk een aardig maar om dat zo te zeggen, nee dank u, de nasmaak was naar op de manier hoe het gezegd werd.
Sindsdien moest er vanuit haar kant steeds op me gehakt worden, zwartmakerij naar andere mensen, vervelende opmerkingen op het forum. Zeker toen ik moderator werd op Hippics toen kwamen daar weer vervelende, onder de gordel opmerkingen over. Behoorlijk oneerlijk aangezien dat ik heel wat tijd in Hippics heb gestoken. Ook de beschuldiging dat Hippics gebruikt zou zijn om Sarabande na te trappen is uit den boze. Ze moet begrijpen dat ik niet de tijd en de zin er voor heb om zo lang op iemand door te gaan. Verder kan ik niet alle posts censureren. Ik ga maar zwijgen over de mensen die op Hippics kwamen om daar de boel te verzieken. Wat bij ons (Hippics) op het forum gelukkig niet mist is respect, respect voor elkaar en voor de paarden.
Mochten daar problemen over zijn geweest had je er wat aan moeten doen Sarabande en contact opnemen met de moderator (ik dus) of met een van de collega moderators. Dan had je kunnen vermelden wat je dwars zat. Verder vind ik het erg laag om Hippics hier in mee te trekken.
Op een gegeven moment ging mijn plezier over om op Bokt te posten, zeker als er steeds iemand achter je berichten aan zit om ze omver te trappen.
Ik heb zelf ook niet altijd vriendelijke opmerkingen geplaatst maar ik sta er achter, nog steeds achter ze allemaal al hadden misschien enkele wat netter gepost mogen worden.
Overigens heb ik van Sarabande ook dreigpb’s gehad waarin ze waarschuwde dat als ik wat over haar zou zeggen, de pb’s naar Bart zouden worden gestuurd ook bleek ze al een aantal pb’s te hebben waarin ik haar slecht afschilderde (in ieder geval, dat claimde ze). Verder heb ik laatst ook nog eens pb’s van Anoukie gehad, die opeens opdook als er weer eens iemand ruzie met Sarabande had. Dit waren pb’s die absoluut niet van een hoog niveau waren, iig zeker niet voor herhaling vatbaar.
Verder wil ik graag nog even zeggen dat ik niet bij een kamp hoor. Ik ben Chantal en dat ik geïnteresseerd ben in andere mensen ligt in mijn aard, maar dat wil niet zeggen dat ik bij een kamp hoor.
Waar ik me ook heel erg aan heb geërgerd is de zwartmakerij over bepaalde rassen en hengsten op FA, iedereen probeert zijn brood te verdienen en heb je daar over wat op aan te merken doe je het maar in iemand zijn gezicht en niet op een internetforum. In een aantal gevallen leek het zelfs al erg veel op laster.
Kijk, dit is een behoorlijk Sarabande/Chantal verhaaltje geworden maar dat is ook vooral het “probleem” dat ik hier op Bokt heb en ook de mensen die op mij in gaan hakken als ik iets tegen haar zin zeg.
Ook is het zo dat Sarabande mij blijkbaar ook van gezicht herkend, maar mij in mijn gezicht aan kijken, ho, maar, dat werd niet gedaan, wel tegen andere mensen vertellen wie ik was, dat kon wel. Geloof me, ik ga me daar niet druk om zitten maken, eerlijk gezegd maak ik me om deze kwestie bijna nooit meer druk maar als je zulke dingen over mij durft te zeggen vind ik wel dat je het lef moeten hebben om me in mijn ogen aan te durven kijken, dat was er dus niet.
Ik moet overigens eerlijk zeggen dat ik Sarabande in het begin helemaal niet herkende, degene die met mij mee was vertelde het me (geen bokker overigens).
Verder hoop ik dat het hier weer net zo leerzaal en gezellig kan worden als 2 jaar geleden.
Het gaat mij ook niet meer gelijk of ongelijk maar die vuile spelletjes ben ik gewoon meer dan zat. Normaal had ik mijn mond gehouden maar aangezien dat je hier je zegje mag doen; bij deze dus….

Mochten er nog vragen zijn dan neem ik hier graag kennis van, ik zal deze graag beantwoorden.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:37

Even voor alle duidelijkheid:
Ik rijd wel een paard voor Sarabande, natuurlijk ken ik haar, maar van wat er hier 'vroeger' gezegd en gedaan is heb ik geen idee. Ik kwam op Bokt in de Troeftijd Haha! en had geen flauw benul van wat er allemaal gaande was.
Fanatiekelingen die mijn eerste posts hebben gelezen hebben dat ook kunnen zien (en ja, ze zijn er... ).
Ik laat alles niet geheel per ongeluk langs me heen gaan. Als ik dan op de hengstenkeuring te horen krijg "dat dat Chantal1 is", denk ik: o, dan zwaai ik de volgende keer wel even.
Wat maakt mij dat nou toch uit. Ik ken van helemaal niemand het hele verhaal, en dat wil ik graag zo houden (voorlopig). Ik heb al zorgen genoeg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:02

Ik ken niemand hier in werkelijkheid. Ik heb mij ook wel een tijdje beziggehouden met fokadviezen en het exterieur van het paard. Fokken is net zoals met paarden, wat de 1 mooi vindt, vindt de ander lelijk. En dat blijft zo.
Ik zou nooit een hengst kiezen die niet kan springen, want wta wil je met een dressuurgefokt veulen dat over alle balken struikelt, maar ook nog eens geen dressuur kan lopen?
Anderen zullen juist weer wel voor een dresuurhengst kiezen. Zo blijf je verschillende meningen houden (gelukkig maar, anders had iedereen een zwartbonte tinker met 3 vlekken links en 2 rechts, 1 maanoog en 4 zwarte sokken).
En juist doordat iedereen anders over iets denkt zijn er discussies mogelijk.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:08

Hmm, hier en daar smijten bokkers met verhalen over het feit dat andere bokkers het niet zo nauw nemen met de waarheid.

Iemand wel eens nagedacht over wat de waarheid nou eigenlijk is? De meesten van jullie hebben waarschijnlijk dit plaatje wel eens gezien.

Vertel eens: wat zien jullie?

Wat kunnen jullie hiervan leren?

Afbeelding

Zomaar een vraagje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:09

Jemig Joost, ga je nou ook al plaatjes posten met vage vragen?(grapje hoor)
Je haalt twee dingen door elkaar, namelijk wat mensen denken te weten en wat mensen uit eigen ervaring weten. Dus, wat mensen hier vertellen, is hun waarheid en dat lijkt me voldoende om rekening mee te houden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:14

Lovely, je slaat de spijker op zijn kop (behalve dan dat stukje waar je denkt dat ik wat door elkaar heen haal)

De stukjes waarheid geplaatst door bokkers uit hun eigen optiek worden door sommigen als leugens beschouwd. Pertinent niet waar. De waarheid heeft veel invalshoeken. Als ik iemand hoor die zegt: "dat is een pertinente leugen", dan moet heeft die bokker niet begrepen dat een stelling vanuit een ander oogpunt wel degelijk de waarheid kan zijn (al komt die niet overeen met de waarheid zoals je die zelf ervaart).

Maar waar: het is slechts een kant van de waarheid. Bedoeling is hier dat we alle kanten van de waarheid te horen krijgen, niet slechts een kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:22

ah Joost, ik ben gewend dat als iemand de waarheid niet vertelt, diegene dus bewust liegt. Zodra ik zie dat iemand roept dat een ander de waarheid niet vertelt, dan zie ik dat als een beschuldiging van een leugen. Zeg maar.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:40

Missouri schreef:
Ik laat alles niet geheel per ongeluk langs me heen gaan. Als ik dan op de hengstenkeuring te horen krijg "dat dat Chantal1 is", denk ik: o, dan zwaai ik de volgende keer wel even.
Wat maakt mij dat nou toch uit. Ik ken van helemaal niemand het hele verhaal, en dat wil ik graag zo houden (voorlopig). Ik heb al zorgen genoeg.

Daar hebben we het zelfs nog over gehad, ik ben de beroerdste niet en zou dat dus ook doen.

Joost, een leugen is idd een groot begrip en ook niet iedereen heeft dezelfde normen en waarden.
Een leugen vind ik pas vals en gemeen worden als men iemand wil kwetsen, afkraken en naar beneden halen met onwaarheden. Dan wordt het een vuil spelletje en dat is gebeurd. En wat mij betreft, ik heb een hele diepe emmer, maar gaat er een druppel over dan ga ik er tegen in en is het me te ver gegaan.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:58

Lovely schreef:
ah Joost, ik ben gewend dat als iemand de waarheid niet vertelt, diegene dus bewust liegt. Zodra ik zie dat iemand roept dat een ander de waarheid niet vertelt, dan zie ik dat als een beschuldiging van een leugen. Zeg maar.

De waarheid NIET vertellen is natuurlijk niet per definitie een leugen. Integendeel zou ik zeggen. Je kunt ook gewoon besluiten iets NIET te zeggen of schrijven b.v. en dit ook simpel mee te delen aan de wederpartij.
Ik haat leugens, in welke vorm dan ook. Ik kan er mee leven wanneer iemand besluit mij niet op de hoogte te stellen van de waarheid over een onderwerp. Een subtiel, maar niet te onderschatten verschil.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:06

Ik heb weer even bijgelezen...En ik probeer het even voor mezelf samen te vatten. Corrigeer me als het niet klopt..

1. er zijn meerdere waarheden.. (zie ook het plaatje van Joost)
Dat klopt. Verhalen komen via verschillende wegen binnen, worden dan ook nog eens gefilterd door de boodschapper en de ontvanger en door de eigen waarden en normen.
Bovendien hebben sommige 'waarheden' de neiging zichzelf vast te zetten in het hoofd van (groepen) mensen en wordt het daardoor een soort Superwaarheid.

2. Er zijn bewuste leugens
Verschillende mensen op bokt geven aan anderen daar van te verdenken.

3. Er zijn onbewuste leugens (zie onder 1. het effect is hetzelfde).

4. Er zijn veel mensen die zich gekwetst voelen, hetzij doordat ze verschillende waarheden kennen, hetzij doordat sprake is/zou zijn van leugens.

5. Het moest een keer onder het vloerkleed vandaan komen...
Immers ook volstrekte buitenstaanders hoeven maar drie dagen mee te lezen op dit forum of ze hebben een aardig beeld van de sympathie en antipathie van de verschillende prominentere gebruikers.

5. Hierover dooremmeren lost niets op...

6. Vraag...Aan jullie allemaal gesteld dus...
Zien jullie kans om het nu uitgesprokene achter je te laten (ook in PB-s, mails, chats en telefoongesprekken) en gewoon een aantal goede en zinvolle en leerzame discussies te starten?

Vergeven is teveel gevraagd denk ik. Vergeten hoogst waarschijnlijk ook, maar een nieuw notitieblokje kan iedereen aanschaffen...

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:16

Anya schreef:
......Vergeven is teveel gevraagd denk ik. Vergeten hoogst waarschijnlijk ook, maar een nieuw notitieblokje kan iedereen aanschaffen...

Wie een mooier slot kan bedenken van dit topic moet van goede huize komen Lachen

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:16

Beste Bokkers

Toen ik het begin van dit topic zag had ik me voorgenomen hier niet te reageren. Toch is mij gevraagd duidelijkheid in bepaalde zaken te geven. Ik zal daarom dit topic eens goed doorlezen aangezien ik door meerdere personen bij dit topic betrokken ben. Ik hoop dat ik duidelijkheid kan geven voor sommige mensen. Verders vindt ik dat sommige dingen zwaar overtrokken worden. Voor mij zelf was het namelijk zo dat de problemen die er waren onderling en persoonlijk zijn opgelost. Ik vindt het dan eigenlijk ook geen zaak om deze dingen met iedereen te delen aangezien dit in mijn ogen persoonlijk is. Echter schijnt het noodzakelijk te zijn dit wel te doen. En ik hoop dan ook dat dit wordt gerespecteerd.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:22

GribaldiFAN schreef:
Verders vindt ik dat sommige dingen zwaar overtrokken worden.

Helemaal mee eens, wat mij betreft over tot de orde van de dag, uitpraten doe maar via pb of in je eigen tijd.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:46

effe een deel overgeschoten.
poehoe, wat een verhaal.

er zijn inderdaad kampen, en kampen spelen zoals in expeditie robinson tegen elkaar,
we zouden juist één ploeg moeten zijn,
die samen tot inzichten komen, leren van elkaars (totaal verschillende) mening en deze verbeteren als je het tracht beter te weten OP EEN PRETTIGE, AANGENAME en CONSTRUCTIEVE manier.

wat niet wil zeggen dat we allemaal met onze neus in dezelfde richting moeten staan! dat is immers onmogelijk!
maar moeten we daar dan ruzie om maken?
hengsten / fokkers / bokkers / ... zwartmaken, jezelf beter voelen als de rest? nee toch?

weet je wat?

nieuwe lei, en als het gevoelig wordt OPEN kaart, zonder dubbelzinnigheden, om verduidelijking vragen indien nodig.

en zeg jij zus en de ander zo? het zij zo! LEER DAT TE AANVAARDEN, VAL EEN ANDER DAAROM NIET AAN!

als iemand vraagt, welke hengst zou ik gebruiken bij m'n merrie, jij zegt X omdat.... en iemand anders Y omdat...... en je denkt dat Y echt niet past of de redenering krom loopt, dan kan je dat op een VOLWASSEN manier zeggen en typen dat jij daar een kronkel in ziet. zo kan de ander VERDUIDELIJKEN. en so what , we zijn NIET GELIJK , hoeven dit ook niet te zijn.

xxx tot zover m'n bijdrage xxx

ps: ik ken geen bokkers persoonlijk. stuur ook geen gemene PB's. ( niet dat ik me herinner Haha!) en je kent me eigenlijk ook niet, maar daarom ben ik nog niet slecht.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:18

Citaat:
Vraag...Aan jullie allemaal gesteld dus...
Zien jullie kans om het nu uitgesprokene achter je te laten (ook in PB-s, mails, chats en telefoongesprekken) en gewoon een aantal goede en zinvolle en leerzame discussies te starten?

Als dat eens moest kunnen. Ooit was er een man die zei "I have a dream..." Misschien een beetje poëtisch gesteld, maar je kan er wel uit leren.

Ergens dacht ik ook op een gegeven moment: "Kom op Jan, dit is hier een internetforum, dit heeft weinig met het echte leven te maken. De mensen gaan dit niet te sterk en te persoonlijk opvatten..."

Holadiejé,... daar begin ik minder en minder in te geloven. En dat vind ik HEEEEEL spijtig.

Ik hoop ook dat het tij nog kan keren.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:32

Na alle pagina's zorgvuldig te hebben gelezen, zal ik op veelvuldig verzoek mijn mening proberen te geven.
Allereerst voel ik mij niet in welk kamp dan ook thuis horen. Ik probeer op Bokt mijn visie op een constructieve manier te onderbouwen. Als dat soms arrogant of betweterig overkomt dan is dat zeker mijn bedoeling niet. Mijn visie is gestoeld op mijn passie voor het paard. Ik wens namelijk iedereen een sportpaard toe waarin alle door de natuur perfect gevormde elementen en ingredienten aanwezig zijn. Niet alleen bij de paarden maar ook op bijna alle andere terreinen in ons leven staan we meestal niet meer stil bij het evenwicht zoals het over miljoenen jaren door de natuur zo oneindig perfect is geformuleerd.
Dat perfecte evenwicht heeft tot doel om de mensen, dieren en planten gezond te houden en vredig te genieten van al moois wat deze wonderlijke planeet ons te bieden heeft. Van generatie op generatie.
Helaas zijn het enkel en alleen de mensen die dat evenwicht op deze aardbol keer op keer verstoren. Dat doen we overigens al eeuwen en slagen er telkens weer in om de voorgaande generatie te overtreffen.
Voor de dieren waaronder de paarden geldt precies hetzelfde. Als wij niet in staat zijn om te begrijpen hoe het evenwicht voor een vierbenig wezen functioneert, verstoren we de balans en krijgen vroeg of laat de rekening gepresenteerd. Het fokken van dieren moet m.i. altijd beginnen met hoe en waarom de natuur bepaalde eigenschappen aan dat dier heeft toebedacht.
Wij profiteren vaak op een schandalige wijze van de dieren die we uit de natuur hebben geplukt. Dat geldt ook voor het paard.

De mens moet niet de nieuwe belager van het paard worden. Al eeuwenlang is het zijn enige vriend. Op wie dit unieke schepsel bij de selectie, zoals het ingenieus door de natuur is geformuleerd, met de daaraan gekoppelde topprestaties, waar ze samen voor staan, blindelings moet kunnen vertrouwen.
'Survival of the fittest' in optima forma. Perfect in de praktijk gebracht door het meest intelligente wezen van de 'survival cyclus'.

Dat is mijn visie en dat probeer ik, met inachtneming van het bovenstaande, handen en voeten te geven. Vervolgens staat het iedereen en elk kamp vrij om met die visie te doen wat men goeddunkt.
Ik hoop alleen dat met wat men eruit denkt te halen aan de sportpaarden en een daaraan gekoppelde evenwichtige prestatie ten goede komt.
En niet alleen redeneert wat kan het allemaal schelen hoe het paard beweegt of springt als het maar eerste wordt. Wat is er mooier als paardenliefhebber dat je hem al zijn natuurlijke eigenschappen hebt laten behouden. En dat dit paard, zoals het vroeger in de natuur keer op keer optimaal moest presteren om langdurig te kunnen overleven, diezelfde prestatie in een menselijke vertaling van springen en dressuur, met ons en voor ons op een natuurlijke wijze prefect kan presenteren. Als men mij dan toch tot een kamp wil indelen, dan behoor ik tot de kamp van het sportpaard. Want daar gaat het MIJ om.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:00

Aan het begin van dit topic zei ik dat ik op F&A ben om over het fokken van paarden en ponnies te discusieren.
9 pagina's lang is daar door meerdere mensen een mening over gegeven, vaak was dat een zeer persoonlijke mening over mij. Het is niet aan mij om dat allemaal te weerleggen, dat kan ik niet. We zien niet allemaal dezelfde waarheid. Hoe onwaar ook door het te bestrijden geef ik het de zwaarte van een waarheid.
Bijvoorbeeld in de zienswijze van Chantal kan ik me niet vinden. Natuurlijk er zullen best dingen gezegd en gedaan zijn die zo op haar over gekomen zijn, maar ik heb de indruk dat zij denkt dat zij bij de dingen die ik doe en schrijf erg belangrijk is.
Dat is niet zo.
Ik heb een andere versie van de waarheid dan Chantal en het heeft weinig zin om daar tot op de details op in te gaan.
Anders blijven we aan de gang
Wat gedaan is is gedaan. En vergeten en vergeven is voor sommigen (ook voor mij) inderdaad zeer moeilijk, maar wellicht kunnen we overgaan tot de orde van dit forum, dat is discusieren over het fokken van paarden.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:01

Er zijn hier op Bokt veel mensen zoals ik, vooral jongere mensen, die het liefst veel willen leren over de fokkerij. Om te leren kun je wel één mening achteraan hollen, maar veel beter is het, om je eerst te orienteren.
Ik ben zelf iemand die het liefst van veel verschillende mensen meningen en theorieen aanhoort, om vervolgens de dingen die me het meest aanspreken samen te binden tot een geheel, waarmee ik iets kan. Dat vind ik zo fijn op Bokt, zoveel mensen, zoveel meningen en gedachten.
Uiteindelijk vorm je toch je eigen mening over iets. Dat kan de ene keer in die straatje van A. zijn, de andere keer ga je weer meer mee met B.
Over het Anna-verhaal: ik ben zeer zeker geinteresseerd in zin theorie, maar heb de lijn in het verhaal nog niet helemaal getrokken. Toen ik na de clinic in een bepaald topic kort samenvatte wat ik van de clinic had meegenomen, kreeg ik meteen een pb 'bemoei je er niet mee, ga eerst maar eens lezen waar het over gaat' Verward. Heb me er dus verder maar buiten gehouden, had geen zin een discussie aan te gaan, waarin ik gezien werd als jong en onwetend. Ik probeerde te leren, maar mocht dat kennelijk niet.

Ook denk ik dat dit kampen verhaal nooit opgelost wordt. De mensen die vooral op FA komen, ontmoeten steeds weer andere mensen en de groepen onderling wisselen nogal eens. Dat heb je irl ook. Dan trek je een tijdlang met die persoon op, dan weer eens met een ander. De eerste persoon heeft ook weer een ander gevonden om mee op te trekken en er word nogal eens iets over elkaar gezegd. Dat kan inderdaad negatief zijn. Ik denk ook niet dat het echt een verhaal tussen twee kampen is,meer tussen verschillende personen. Je ziet wel het verschijnsel dat veel mensen die elkaar persoonlijk kennen, ook voor elkaar opkomen, heel begrijpelijk. Plus als je elkaar niet irl kent, trek je snel een conclusie over een ander of vat je uitspraken verkeerd op. Ken je iemand irl, dan weet je vaak wel of diegene dat echt gezegd zou hebben en evt. kan er om opheldering gevraagd worden. *ps. een telefoonnummer databeest een goed idee Bart? Tong uitsteken* Als je eenmaal iets hebt tegen een bepaald persoon en er zijn wat nare dingen over je gezegd, dan is het moeilijk loslaten, ik spreek helaas uit ervaring.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik hoop dat het iets verbetert onderling, je hoeft het niet met iedereen eens te zijn, maar als je je mening verkondigd, op een fatsoenlijke manier, dan moet ieder toch voor zichzelf weten wat zij/hij daarmee doet. Hoe kun je nou iets opsteken van mensen met een ruime ervaring en kennis, als je je niet eens in een discussie kunt mengen en je vragen kunt stellen? Hier is het mogelijk op één vraag tien meningen te krijgen, beslis zelf wat je ermee doet.

Ik persoonlijk zou graag wat meer lezen over de specifieke fokkerij van Sarabande bijvoorbeeld. Waar let zij op, hoe kijkt zij naar een hengst, hoe zoekt ze hengsten bij haar merries, wat zijn haar fokkerijresultaten enz enz. Puur en alleen omdat ik het interessant vind en het idee heb dat zij wel degelijk de kennis heeft, maar haar mening word niet altijd door anderen gedeeld. En door al het gevit hier, wordt het verhaal rondom sarabande's fokkerij me niet duidelijk. En zo niet alleen de fokkerij van sarabande...

CGJ wekt de ene keer enorme irritatie op en andere keren kan ik erg om zijn reacties lachen en de manier waarop hij mensen steeds weer na laat denken over dingen. Want onbewust bereikt hij veel.

Ik denk zelf dat er veel mensen niet durven reageren, omdat ze weer in een hoek gedrukt worden, aangezien 'ze toch niet weten waar ze het over hebben'. En dat is juist wat zo zonde is. Natuurlijk zitten hier ook geiten die denken het bij het juiste eind te hebben en waar iedereen vraagtekens bij heeft. lekker laten gaan dan en geen aandacht aan besteden of juist proberen een fatsoenlijke discussie met veel verschillende punten aan te gaan.

We zijn allemaal nog niet te oud om te leren, toch?