Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:26

Ja klopt dat bedoel ik idd.
Het is een groen paspoort.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:35

Evamarie schreef:
Ja klopt dat bedoel ik idd.
Het is een groen paspoort.

Is het een Welsh? Dan is het van het Engelse stamboek, WPCS.
Dat hebben al onze pony's ook, is het moederstamboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:38

Ja het is idd een welsh. Supermooie merrie, maar twijfel tot aankoop vanwege de inteelt 26 procent. Mensen zeggen mij dat het gezondheidsrisicos kan geven (ook op latere leeftijd)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:43

Quir wat gaaf dat jij ook mag bemiddelen etc! Ik hoop dat het jullie lukt met sperma daar krijgen, zou de fokkerij daar enorm goed doen!

Als ik kijk naar mijn hengstenkeuzes, ga ik eerder voor gokjes dan voor bewezen hengsten. :+ Is me tot op heden prima bevallen. Bewezen ponyhengsten zijn lastig te vinden helaas, en anders kom je op diepvries uit van hengsten die al veel zijn gebruikt.
Ik zou bijvoorbeeld echt nog wel Boginov willen gebruiken, ondanks diepvries. Helaas teveel inteelt met mijn merries. Maar wat een hengst is dat.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:56

Ja eens met jullie hoor.
En het is idd gewoon lastig om goede ruitertjes te vinden die ze in de sport kunnen brengen. En daarnaast moet de eigenaar daar ook veel tijd en geld in investeren.
In NL is dat helaas moeilijker als bijv Duitsland, waar de volwassenen vaak klein van stuk zijn en ze kunnen uitbrengen.

Ik zelf kan er ook enorm van balen als hengsten geen verrichtingen of sportprestaties behalen. Is helaas meteen minder interessant in de lijn van de nakomeling.
Maar denk dat het voorlopig nog wel zo blijven, vooral nu de prijzen voor zulke ponys nu heel hoog zijn.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:59

Ik bedenk me ineens. Heeft Goldstar het VO bij het nrps toen nog afgemaakt? Volgens mij niet toch?

Nu de prijzen zo absurd zijn is het helemaal lastig ja.. en je moet ook maar de mogelijkheid hebben, de juiste ruiter, het financieel kunnen dragen, en de risico kunnen nemen. Lastig hoor..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:00

:wave:
Mag ik hier ook meelezen/kletsen ?
Ik heb nu een welsh en 2 nmprs merries drachtig, dus wel een stukje kleiner dan de meeste hier.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:24

absque_dubio schreef:
Ik bedenk me ineens. Heeft Goldstar het VO bij het nrps toen nog afgemaakt? Volgens mij niet toch?

Nu de prijzen zo absurd zijn is het helemaal lastig ja.. en je moet ook maar de mogelijkheid hebben, de juiste ruiter, het financieel kunnen dragen, en de risico kunnen nemen. Lastig hoor..

Nee klopt, ook niet. Hoop teleurgestelde mensen toen bij mij aangeklopt, maar in mijn beleving heb ik toen wel de juiste keuze gemaakt. En dat blijkt ook wel nu paar jaar later dat hij op FEI niveau loopt en mooie resultaten behaald heeft. Nu heeft stamboek deze resultaten geaccepteerd als zijnde sporttraject

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:27

Evamarie schreef:
Ja het is idd een welsh. Supermooie merrie, maar twijfel tot aankoop vanwege de inteelt 26 procent. Mensen zeggen mij dat het gezondheidsrisicos kan geven (ook op latere leeftijd)

Het is een beetje wat je er zelf mee wilt en ook hoe gezond het paard is wat de inteelt geeft.
Bij het kwpn is een expression x vivaldi gekeurd. Ik zelf zou deze altijd laten staan. Ik ben ook tegen inteelt om je lijnen zo gezond mogelijk te houden. Maar met een gesloten stamboek wordt 100% inteelt vrij fokken moeilijk. Er zijn juist ook mensen die expres terug kruisen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:48

Paard oogt gezond op de benen maar lijkt wel iets te hijgen onder zadel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:35

Ik heb jonge als bewezen hengsten gebruikt, en eigenlijk niets er tussen in.
Mijn Benno was echt het aller eerste veulen van zijn vader.
Deedee is een van de eerst gedekte door Manolino, dus ben benieuwd of ik weer de primeur heb. Hengst was, door corona, nog niet eens gepremeerd.
Deedee haar vader daar in tegen was 20 en 21 jarige Keur hengst dat ik hem op stal had.

Hengsten die zelf gepresteerd hebben zijn een zeldzaamheid bij het NSPS. Ik had wel geteld 1 hengst op mijn lijst staan die aan mijn eisen voldoet (grote maatse vos die ABOP of in de sport gelopen heeft), en dat was dus Deedee haar vader al, die inmiddels bijna 34 is.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:51

Ach wat leuk een ponyfok topic.
Ik klets graag met jullie mee als dat mag.
Nu ben ik na dit jaar wel even klaar met fokken, want ik kan niet verkopen, dus alles blijft bij mij :+
En aangezien ik geen eigen stal heb....

De meeste zullen mijn pony's wel al kennen hier op bokt. Mijn doel is niet de topsport, maar een pony die allround op serieus niveau mee kan doen.
Voor degene die ze niet kennen even een korte introductie:
Promising Kyra

Afbeelding

Daar is eigenlijk alles mee begonnen. Toen ik te groot voor haar was is het idee ontstaan een veulentje te fokken.
B pony van 1,25m, vos roan met onbekende afstamming, maar met name een welsh om te zien.
Pony is L springen met over de 100 winstpunten, en meerdere keren kringkampioen. Oa ook 3e op Brabantse kampioenschappen en 4e op Nederlandse kampioenschappen.

Haar eerste veulen:
Risky Dream

Afbeelding

v. De mensinghe's Rinaldo.
Predicaten: Ster, prestatie sport
1.36,9 van 2010. CEI* endurance, M springen, M eventing, M1 dressuur
Vele malen kringkampioen in zowel dressuur als springen en Nederlands kampioen eventing.
Daarnaast meervoudig winnaar ponyrennen en de enige C pony ter wereld op CEI niveau.

Haar tweede veulen:
Hidden Treasure

Afbeelding

V. Nib Hiduc Star OX
Geboren: 2012
Stokmaat: 1,35
Klasseringen: Z springen, M eventing, M2 dressuur, klasse 4 endurance startgerechtigd
Predicaten: Keur, prestatie sport
Prestaties: Brabants kampioen L eventing, Reserve Brabants Kampioen M springen, Kringkampioen Z springen. 3x Dr. Barendse troffe winnaar ponyrennen etc etc.

Treasure is vorig jaar voor het eerst mama geworden van:
Dare to Dream
V. Dating Point AT.
Zal denk ik uitgroeien tot middenmaat D pony. Dream is een vos dun hengst waarvan ik wil kijken hoe hij uitgroeit.

Afbeelding

Treasure is momenteel dragend van de Brp hengst Tout Beau de la Cure

Afbeelding

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:53

Wij dekken zowel met jonge hengsten als met oudere bewezen hengsten. Maar ik kan wel balen als ik gedekt hebt met een jonge hengst en dat deze dan niet het verrichtingsonderzoek loopt.

Bij het Forest is bloedspreiding een hot item. Ik probeer inteelt toch wel wat te beperken, onze stammoeder was halfzus x halfbroer (zelfde moeder). Ben zeker niet tegen lijnenteelt maar het moet niet te gek worden. Ik vond halfzus x halfbroer eigenlijk te dichtbij. Maar goed, wist ik toen veel (was 12 toen ik haar kreeg :D ).

Onze kleine maat hengst Arendsnest's Cappuccino komt met name voor de kleine maat uit een vrije lijn. Hij is volledig vrij van alle veel gebruikte kleine maat hengten :o , dat maakt hem interessant voor bijna elke kleine maat merrie :j

Onze eerste merrie (Thosca) is a.s. woensdag al uitgerekend :):) , zij is drachtig van Cappuccino.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:29

Als ik de keuze heb probeer ik inteelt ook te voorkomen, ook in de vorm van lijnenteelt. Het kan inderdaad goed gebruikt worden om bepaalde eigenschappen te verankeren, maar de kans dat je recessieve afwijkingen 'mee' selecteert wordt natuurlijk een stuk groter als je inteelpercentage hoger ligt.
Met een merrie zonder bekende afstamming probeer ik het dus ook te zoeken in lijnen waarvan ik vrij zeker weet dat ze niet verwant is. Op papier is niets bekend, in realiteit weet ik gelukkig moeder, vader en vaders moeder. Dus kan ik nog wel een beetje achterhalen wat wel en niet handig is.

Mijn Duitse rijpony heeft lijnenteelt op Dornik B, het is de vader van haar moeder en de overgrootvader van haar vader. In fokkerijtermen valt dat wel mee, maar ik zou het eigenlijk liever al niet zien :') . Ik snap wel dat je er soms niet onderuit komt en dat het voordelen kan hebben, maar gevoelsmatig vind ik het niet fijn als het verwantschap te hoog is.

Qua bewezen. Ik hoef geen hengst met nakomelingen van +5 jaar oud. Wel heb ik graag een hengst waarvan er 1 of 2 jaargangen van zijn, om een beetje zicht te krijgen op wat hij door geeft. Je hebt natuurlijk geweldige hengsten die niet grandioos vererven en hengsten die zelf niet zo speciaal zijn maar voor de fokkerij wel veel hebben bijgedragen. Dat zie je pas als de eerste veulens er zijn.
En ik vind het prettig als ze het traject hebben afgemaakt bij het stamboek.
Een hengst die dat niet heeft is niet perse een no go, maar een hengst die het wel heeft heeft een streepje voor.
Snap ook heel goed dat er mensen voor jonge hengsten gaan hoor, maar als je 1x in de 5 a 10 jaar een veulentje voor jezelf fokt vind ik het fijn als ik een beetje kan voorspellen wat ik als eindresultaat kan verwachten

kyrkelover ik ben echt benieuwd hoe Dream gaat uitgroeien!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:56

Mooney goed punt wat je daar zegt. Als je 1x een veulen voor jezelf fokt wil je toch wat meer zekerheid.

Kyrkelover en de andere nieuwe welkom!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:10

Het is maar weer duidelijk dat als je met een jonge hengst wil dekken dat je erbij moet wezen. Het gros dekt 1 of 2 jaar en gaat dan verder in de sport. Jammer vaak wel maar begrijpelijk.
Persoonlijk zou ik er in de situatie van AD niet mee zitten want al zou je een ezel op die merrie zetten, dan komt het nog goed.

Zonnebloem is drachtig van een jonge hengst en het wordt haar eerste veulen. Trouwens wel eentje waar je veel kanten mee uit kunt qua bloed en het veulen zal ook een zeer laag inteelt percentage hebben voor een volle nwr.
Ze is 318 dagen vandaag!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:13

Lief van je MDW, maar zo zie ik het ook ja.
Zat idd te denken dat jij op zonnebloem ook een jonge hengst hebt. En toch voelt dat voor mij niet echt als gokken. Ook op mijn jonge merrie ben ik er nooit op gekomen om voor een bewezen hengst te kiezen. Je moet juist vaak snel zijn met die jonge hengsten, voor ze weg zijn en je spijt krijgt.
Zonnebloem schiet lekker op. Kan je al enige verandering merken?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:28

MDWStables schreef:
Persoonlijk zou ik er in de situatie van AD niet mee zitten want al zou je een ezel op die merrie zetten, dan komt het nog goed.

Daar komt een goed doorgefokte stam inderdaad om de hoek kijken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:29

absque_dubio schreef:
Je moet juist vaak snel zijn met die jonge hengsten, voor ze weg zijn en je spijt krijgt.

Dit is inderdaad wel een dingetje bij de pony's en zeker iets om in de overwegingen mee te nemen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:30

LDRD schreef:
MDWStables schreef:

Daar komt een goed doorgefokte stam inderdaad om de hoek kijken.

Ik geloof niet dat het alleen die goed doorgefokte stam is. Maar ook het feit dat mijn pony zich daadwerkelijk bewezen heeft in de sport.
De goed doorgefokte stam kan nog zo goed zijn, maar als een nakomeling niet verder dan L/M komt, blijft er in mijn ogen weinig over van die goed doorgefokte stam.
Ik ken er namelijk die uit ik uit zo’n goed doorgefokte stam niet verder komen dan een 1e premie en/of L/M sport. Op zulke pony’s zou ik persoonlijk idd meer voor een bewezen hengst gaan dan willen gokken op een jongere hengst.

Edit; maar hey, dit is mijn visie en inzicht en mening. En die volg ik. Zegt niet dat iets anders fout is!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:43

Ik vind het juist leuk om ieders mening te lezen :j . Andere geluiden kan je alleen maar van leren. Je neemt ze mee of niet dat is aan jezelf natuurlijk.

Een goed doorgefokte stam daar bedoel ik niet alleen de fysieke aspecten mee, maar ook wat tussen de oortjes zit. Of ze werkwillig zijn is ook verrekte erfelijk namelijk. En dat is nog wel belangrijker dan het fysieke zou ik bijna zeggen, want een perfect gebouwde die nog te lui is om uit de ogen te kijken daar kom je ook niet ver mee :n .

Aan de andere kant heb ik een overijverige gehad die welliswaar Z2 gelopen heeft, maar die zo'n beetje alles tegelijk aanbood in al haar ijver en dat was ook niet eenvoudig :D .

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:46

Daar zeg je een goed punt LDRD. Want de basis kwa afstamming kan nog zo goed zijn. Soms zijn de nakomelingen heftiger dan verwacht. Er zijn in ieder geval genoeg redenen waarom een pony, uit een goede lijn, niet presteert. Ook daar moet naar gekeken worden.
En ook, wil je daarmee verder? En op welke manier? Ga je hierop letten met fokken of niet?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:13

Ik kan inderdaad alleen maar beamen wat hier gezegd wordt.
Ken veel mooie ponys met goed papier die het nooit echt gaan doen/gedaan hebben.
Als ik dan kijk naar mijn eigen ponys, die volgens de meeste fokkers op papier waardeloos zouden zijn, die zijn echt op karakter gefokt.
Uiteraard bouw ed ook meegenomen, maar totaal anders bekeken dan de meeste hier denk ik.

Zo heeft Risky vorige week nog aan een onderzoek mee gedaan met beweging en lactaat metingen. Dit omdat ze toch wel erg benieuwd waren over hoe een pony die op papier alles tegen heeftz zo kan presteren in de endurance.

Zo heeft iedereen toch ook weer zijn eigen doel en ideeën en eigenlijk vind ik dat juist het leuke.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 23:38

Gewoon doen waar jezelf achter staat en goed gevoel bij hebt.

Jonge of bewezen hengsten altijd lastig iets. Soms wil je jonge hengsten ook een “kans” geven toch?

Mijn merrie is ook gedekt door een jonge cob c hengst.

Nog heel eventjes geduld
Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:39

absque_dubio schreef:
Ik geloof niet dat het alleen die goed doorgefokte stam is. Maar ook het feit dat mijn pony zich daadwerkelijk bewezen heeft in de sport.
De goed doorgefokte stam kan nog zo goed zijn, maar als een nakomeling niet verder dan L/M komt, blijft er in mijn ogen weinig over van die goed doorgefokte stam.
Ik ken er namelijk die uit ik uit zo’n goed doorgefokte stam niet verder komen dan een 1e premie en/of L/M sport. Op zulke pony’s zou ik persoonlijk idd meer voor een bewezen hengst gaan dan willen gokken op een jongere hengst.

Edit; maar hey, dit is mijn visie en inzicht en mening. En die volg ik. Zegt niet dat iets anders fout is!

En toch, ik vind het lastig. Lang geleden, toen ik nog ponywedstrijden reed :+ zei mijn toenmalige instructrice: iedereen kan Z worden, als je maar genoeg wedstrijden rijdt. En ik denk dat ze gelijk heeft. Zeker vandaag de dag kun je elk weekend op wedstrijd en vaak zelfs 2 dagen. Een Z-geklasseerde zegt mij dus niet alles. En snel naar de Z zegt mij ook niks, maar ik weet inmiddels dat dat jou ook niks zegt ;) liever rustig opleiden.
Karakter wordt inderdaad vaak vergeten, bij de paarden nog meer dan bij de pony's maar als we met ons allen onthouden dat we eigenlijk voor kinderen fokken, zou het goed moeten komen. En opvoeding zal ook een hoop doen? Mijn tweejarige heb ik sinds een tijdje weer bij huis, hij is ook zó braaf! Wachten, niet gelijk lopen als de deur open is maar wachten op het commando, braaf meelopen, ik hou ervan.
Oh ik ben er ook uit welke hengst ik ga gebruiken op mijn merrie. Denk ik :+