Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:03

Daantj__ schreef:
@ jazzejam. Ben je nog weer van plan om te dekken dit jaar? Ik weet dat bij team Nijhof de hengsten Grandorado en Classico voor mij afvielen omdat die juist merries met bloed nodig hadden. Nu heeft Grandorado zelf niet de meest mooie rug/bovenlijn. Maar volgens mij geeft hij dat niet zo snel door. Ten minste ik heb verschillende nakomelingen gezien die het niet hebben.

Grandorado lijkt me wel interessant en staat al twee jaar op de lijst. Maar ben toch wat huiverig voor karakter met Eldorado er achter. Classico ook wel interresant, moeder van mij merrie heeft er afgelopen jaar een hengstveulen van gehad.

Wij gaan in iedergeval dit jaar naar de Hengstenshow bij Nijhof. Dit jaar wordt er niet gedekt, maar volgend jaar weer wel dus wie weet.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 01:07

Ik lees vaker dat mensen moeite hebben met de karakters die Eldorado geeft. Ik heb hier zelf een andere ervaring mee. Ja, ze zijn alert, ze zijn slim. Maar ik vind ze echt heel fijn en meewerkend, totaal niet onberekenbaar of ‘eng’. Hier met een Eldorado gewerkt, kon een kind van 10 jaar zo mee weg rijden. Grootste lieverd van stal. Zo lang je het paard in zijn/haar waarde laat en niet de strijd aangaat, heb je een paard dat echt heel mensgericht en prettig is om mee te werken. Dit merk ik tot dusver bij praktisch alle Eldorado’s. Merrie doet hierin natuurlijk ook wat, maar zodra zo’n dier in kundige handen is, zijn het echt geweldige paarden met gruwelijk veel vermogen en heel mooi in de manier.

Cioccolato

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 07:39

Alleen dat is het vaak, er zijn heel veel wat minder kundige ruiters. Die ook lekker willen rijden!

Ik hoorde dat indoctros ook best scherp en heel gespannen kunnen zijn. Dat is de vm bij Inaico wat mij weer aan het twijfelen brengt. Ik ga dus kijken of ik een hengst kan vinden, waar geen gekkigheid of verhalen in zit.
Benieuwd of ik wat kan zoeken, maar dat wordt mijn uitdaging dit jaar.

Ik denk nml dat je bij elke hengst wel iets kan vinden of kan zeggen dat lastig is. Maar ik ben benieuwd!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 07:45

Blijft zo persoonlijk ook, zolang ik voor me zie hoe Eldorado Bart vol in zijn arm bijt tijdens het voorbrengen hoef ik er niet mee te dekken.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 07:52

Eldorado ben ik ook op afgeknapt nadat ik er 1 bezichtigd heb 2 jaar geleden. Fantastisch springen, absoluut. Maar brak de hele stal af als er een ander paard weg ging en was zo rillerig dat als je naar hem wees of wou aanraken, hij oprecht ging liggen.

Dan maar een paard die iets minder fantastisch springt. :')

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:28

Cioccolato schreef:
Alleen dat is het vaak, er zijn heel veel wat minder kundige ruiters. Die ook lekker willen rijden!

Ik hoorde dat indoctros ook best scherp en heel gespannen kunnen zijn. Dat is de vm bij Inaico wat mij weer aan het twijfelen brengt. Ik ga dus kijken of ik een hengst kan vinden, waar geen gekkigheid of verhalen in zit.
Benieuwd of ik wat kan zoeken, maar dat wordt mijn uitdaging dit jaar.

Ik denk nml dat je bij elke hengst wel iets kan vinden of kan zeggen dat lastig is. Maar ik ben benieuwd!

Absoluut! Dat begrijp ik volkomen. Niet iedereen zoekt hetzelfde en daarom is het fijn dat je veel kanten op kan.
Toch zie je in de basissport ook veel Eldorado’s die zich prima laten zien en zich gedragen. Maar dat is mijn mening en ervaring.

Ik heb het zelf met Numero Uno. Hengst geeft ook zeer goede nakomelingen, maar daarvan heb ik zelf een aantal draken van paarden van in handen gehad. Dat is daardoor een hengst geworden die mij helemaal niet trekt.

Denk dat het heel persoonlijk is. Negatieve momentopnames blijven ons bij en dat mag ook.
Ben wel van mening dat het zeker te maken kan hebben met opvoeding en stalmanagement.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:52

Numero Uno ontloop ik ook zoveel mogelijk, kijkerige loerpotten. :')

Van elke hengst heb je natuurlijk fijne en minder fijne dieren, ze hebben ook nog een moeder. En het is inderdaad zo dat negatieve herinneringen je bij blijven!

Op het moment staat Tangelo overigens wel bovenaan mijn lijstje. Daarna Aganix en Arezzo. Gelukkig nog even tijd om na te denken.

Merrie springt zelf erg rond en heeft erg goed achterbeen, dus zou misschien met Aganix, die zelf heel erg omhoog springt, wel een mooie combinatie kunnen leveren.

Keuzes. :D Kenners mogen me altijd een PB sturen met advies!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:53

Kreeg hier ook rare blikken toen ik met NU x Lux x Amethist thuis kwam, dat zijn blijkbaar klootzakken maar ik heb nog nooit zo´n fijn paard gehad :D

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:58

Ik hou er dus van als ze zo extreem rol zijn :')
Mijn kroonjuweel was ook zo erg. Als je die aanraakte verging de wereld bijna. Dat bleef ook. Halster door een vreemde omdoen kon niet.
Maar zoveel loop en werklust. En voordeel in de cross was dat hij onbevreesd was. Zo panisch op z’n lijf maar alles willen doen.
En je word niet moe van beengeven. Ook wel fijn :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:04

Mijn Marius is ook wel een aparte, kan echt super rillerig doen als ze weet wat er gaat gebeuren, bv als je met een zadel of longeersingel aan komt, dan doet ze alsof ze die nog nooit heeft op gehad. Heeft dus wel een speciale aanpak nodig. Vooral veel rust, wortels en liefde, maar tegelijkertijd wel heel consequent. :') Is geen paard om een tik of klap te geven want dan staat ze een week achterin de hoek in stal.

Helaas vergeet ze ohz ook niks, hoe klein de gebeurtenis ook. _O-

Edit:

Mijn Emir daarentegen houdt je graag voor de gek. Snuift om álles, bij voorbaat al, en kan dan ook erg lomp doen, maar die is eigenlijk heel makkelijk met alles. :D

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:12

Emir R ben ik heel gek van. Die geeft imo paarden met zoveel humor. Kunnen inderdaad even kijken, snurken om vervolgens super relaxt allerlei nieuwe dingen tegemoet te treden. Heel mensgericht, willen graag samenwerken. Daarnaast vind ik ze tot dusver heel mooi en correct in de manier springen. Zouden in het werk misschien iets meer bloed mogen hebben.
Hoe is die van jou verder? Bloederig genoeg?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:15

Julia schreef:
Emir R ben ik heel gek van. Die geeft imo paarden met zoveel humor. Kunnen inderdaad even kijken, snurken om vervolgens super relaxt allerlei nieuwe dingen tegemoet te treden. Heel mensgericht, willen graag samenwerken. Daarnaast vind ik ze tot dusver heel mooi en correct in de manier springen. Zouden in het werk misschien iets meer bloed mogen hebben.
Hoe is die van jou verder? Bloederig genoeg?

Hierin kan ik me helemaal vinden. Ontzettend lief en mensgericht paard. Nog wel super afgeleid, maar dat is meer een jonge paarden ding over het algemeen.

Ze ziet er op het eerste oog niet bloederig uit, maar er zit echt een ‘onderlaag’ onder. Heel nuchter maar toch heel wakker en vlug. Zit echt veel meer bloed in dan dat we hadden verwacht. Dus dat is heel positief!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:53

Klinkt als een hengst die ik moet gebruiken _O-

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 22:53

Ik moet zeggen dat ik het interessant vind te lezen wat jullie ervaringen zijn met de nakomelingen van verschillende hengsten.

Hebben jullie ook ervaring met oudere stermerries voor de keuring doen? Om te kijken of ze nog keur zouden kunnen worden?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:05

Het werd bij mij afgeraden. Mijn paard is verder niet geklasseerd en van 2009. Dan moet zij over die lage huppels wel heel apart springen terwijl zij pas beter wordt als het omhoog gaat

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:33

Geen ervaring mee maar zoals Caro het zegt snap ik wel dat ze het afraden.

Is er misschien nog een ander predikaat wat je bij de merrie kan aanvragen? Prestatie, preferent of sport kun je krijgen op basis van haar prestaties of van de nakomelingen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 23:37

Nee, ze heeft één nakomeling nu, een ruin. Ze was destijds uitgenodigd voor de ck, maar eigenaar had geen interesse in predikaten..
We gaan haar nog oppakken met rijden en kijken of we er nog een klassering mee kunnen rijden.
Ster is ze wel in elk geval.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:40

Edit; ik ben in de war met de volgorde van de predikaten geloof ik.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:25

Lante schreef:
Ik moet zeggen dat ik het interessant vind te lezen wat jullie ervaringen zijn met de nakomelingen van verschillende hengsten.

Hebben jullie ook ervaring met oudere stermerries voor de keuring doen? Om te kijken of ze nog keur zouden kunnen worden?

Ik heb mijn merrie vorig jaar nog naar de CK gedaan en dat is er een uit 2008. Wel had ze haar ster/IBOP/prok en sportpredicaten al en we hoopten dat ze op de CK elite zou worden, wat ook gelukt is. Vind dat toch meerwaarde hebben voor het fokken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 14:25

VValar schreef:
Ik heb mijn merrie vorig jaar nog naar de CK gedaan en dat is er een uit 2008. Wel had ze haar ster/IBOP/prok en sportpredicaten al en we hoopten dat ze op de CK elite zou worden, wat ook gelukt is. Vind dat toch meerwaarde hebben voor het fokken.

Ah dank je voor het reageren; hier kan ik wel wat mee. Kan je een stermerrie zo opgeven voor de CK? Moeten ze dan nog vrijspringen ook weer? Of krijg je vanaf een bepaald niveau vrijstelling daarvoor?

*Ik fokte voorheen dressuurpaarden, dus zit er nog niet zo in..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:27

Lante schreef:
VValar schreef:

Ah dank je voor het reageren; hier kan ik wel wat mee. Kan je een stermerrie zo opgeven voor de CK? Moeten ze dan nog vrijspringen ook weer? Of krijg je vanaf een bepaald niveau vrijstelling daarvoor?

*Ik fokte voorheen dressuurpaarden, dus zit er nog niet zo in..

Als ze al het ster predicaat hebben en alleen voor de CK gaan hoeven ze niet meer vrij te springen. Alleen opstellen en draven aan het lijntje. Je kan je stermerrie gewoon zo opgeven voor de CK idd!
Vrijspringen moeten ze alleen op de stamboekkeuring voor het sterpredicaat, of als (ik meen) 3-jarige bij de IBOP (na een verrichting onder het zadel).

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:35

Dus als ik mn merrie in het stamboek wil laten opnemen, moet ze sowieso springen? Daar kon ik op de KWPN site niks over vinden

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:09

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:27

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:10

Doordat ik nu zelf een bijna 1 jarige hengst heb van Jamboree TN, volg ik de fokkerij nu wat meer dan voorheen. Inmiddels lid geworden van het kwpn en vind het nu bijna jammer dat ik een hengst heb en geen merrie om later mee te fokken. Leuk om hier mee te lezen!

Edit: misschien wel leuk voor de fokkers hier, een linkje naar horsetelex https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/2088470/o-laska
Laatst bijgewerkt door Moska op 07-03-20 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt