Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:58

Ik vind RR ontzettend strooien, eigenlijk met zowat alles. Maat (men roept altijd dat hij vergroot), bovenlijn en gezondheid. Vaak kunnen ze wel fijn bewegen. De hals is me niet specifiek opgevallen.

Revolution vind ik wel een gave hengst. Mijn veearts, zeer geïnteresseerd/acief in de fokkerij, zei wel dat ze zo ongeveer de helft extra vond bewegen en de andere helft maar gewoontjes. Maar goed, ze hebben natuurlijk ook een moeder. Ik heb nu een nakomeling van hem gezien die ik wel interessant vind :j

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:15

Vulina schreef:
Ik vind RR ontzettend strooien, eigenlijk met zowat alles. Maat (men roept altijd dat hij vergroot), bovenlijn en gezondheid. Vaak kunnen ze wel fijn bewegen. De hals is me niet specifiek opgevallen.

Revolution vind ik wel een gave hengst. Mijn veearts, zeer geïnteresseerd/acief in de fokkerij, zei wel dat ze zo ongeveer de helft extra vond bewegen en de andere helft maar gewoontjes. Maar goed, ze hebben natuurlijk ook een moeder. Ik heb nu een nakomeling van hem gezien die ik wel interessant vind :j

Ik heb Revolution in t vizier voor mijn Franklin merrie.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... la-lakarla

Merrie beweegt echt met een zeer fijne techniek en bovengemiddeld achterbeen. Ze mist alleen wat lengte en maat en ik wil ook niet inleveren op karakter. Bewegingsfoto op vorige pagina.

Afbeelding

Vulina

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 12:04

Je kunt zelf op horsetelex invullen dat ze voorl keur en prok is hè :)
Ik denk dat wanneer je merrie zelf een goed achterbeen heeft, Revolution best een goede match is.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 12:23

Vulina schreef:

Ik heb ook al gehoord dat hij wisselend fokt in combi met 'mindere halzen'.

We zoeken nog even verder :D

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 12:24

Edele merrie Yeeentl :j

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 13:36

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:54

RR fokt wel bewezen GP paarden inderdaad en komt uit een goede moederlijn. Wat ik van zijn nafok weet is dat hij juist niet vergroot en ze bloederig kan geven en niet altijd even simpel.

Ik kan me bij Revolution en zijn nakomelingen niet over de stand van het erg lange achterbeen zetten, het blijft me continu storen in de beweging en ik moet eerst nog maar eens zien of hij kan gaan verkleinen/ zitten achter. Voor het fokken van een GP dressuurpaard zou ik niet bij hem zijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:03

Ik ook niet.
Groot bewegen wel, sluiten weet ik nog niet.
Bij Secret bv tonen ze het wel, van Revolution heb ik dat nog niet gezien.

Nu, niet iedereen moet een GP paard hebben è, liever een goeie kleine toer dan een mindere GP hier hoor!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 17:15

Hmja, ik vind zelf de 'motor" achter en de stand/ bouw van de rug het belangrijkste..ik zou daar nooit concessies op doen. Maar je hebt gelijk, we hoeven niet allemaal GP paarden te fokken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 12:51

Ik denk dat jij teveel fokt (?) uit het boekje en niet zo zeer uit de praktijk. Natuurlijk is een motor en een rug belangrijk, maar er zijn zoveel andere dingen om rekening mee te houden. Revolution is gewoon echt wel een goed paard. Secret daarentegen staat scheef op zijn benen.. Voor mij geen reden om ze beiden niet te gebruiken, als je merrie maar goed correct fokt.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 12:59

Ik meld mij ook graag aan.
Wij fokken maar met 1 merrie op dit moment.
Dit jaar een hengstveulen van revolution gefokt.Ziet er heel veelbelovend uit!
Voor volgend jaar leeg gehouden omdat ze een laat veulen had.
Beginnen maart weer te scannen,hebben nog niet echt een hengst in gedachten.
Hadden ook een veulen uit deze merrie van totilas maar die hebben we in laten slapen omdat ze een afwijking aan de luchtpijp had.
Dit was jammer genoeg een merrie veulen en daar wilden we dan weer verder mee fokken omdat mama al 23 jaar is.
Volgend jaar nog 1 keer proberen om een merrieveulen te krijgen en anders hebben we pech.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:09

Heb je ook een foto Loriene?

Was de Totilas erg jong? Of heb je toch kunnen zien of het een goede combi was?

Ik had het dit jaar met ons oudje.. Zoooo gehoopt op een merrie.. Maar helaas toch een hengstje. Zij is onverwacht overleden met 2 maand oud hengstje aan de voet, ze was wel alweer drachtig van Lennox :(

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:41

De totilas was 1,5 jaar.
Vond haar iets kort in de rug(is moeders ook iets).
Verder wel goed gelukt, beste beweging niet echt heel groot.
Persoonlijk zie ik de Revolution liever.
Is nog sterker in zijn beweging en meer lengte in het lijf.Ook veel meer maat.
Foto zal ik eens opzoeken en proberen hier te plaatsen.

Jammer is dat he met die oudjes.
Zonde dat ze dan ook nog drachtig zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:45

Vulina schreef:
Ik denk dat jij teveel fokt (?) uit het boekje en niet zo zeer uit de praktijk. Natuurlijk is een motor en een rug belangrijk, maar er zijn zoveel andere dingen om rekening mee te houden. Revolution is gewoon echt wel een goed paard. Secret daarentegen staat scheef op zijn benen.. Voor mij geen reden om ze beiden niet te gebruiken, als je merrie maar goed correct fokt.

Nee ik kijk meer vanuit mijn rijtechnische achtergrond en ervaring naar de fokkerij. Er zijn enorm veel dingen om rekening mee te houden. Ik geef alleen aan waar mijn prioriteiten liggen naast gezondheid en correctheid.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 15:40

Elisa2 schreef:
RR fokt wel bewezen GP paarden inderdaad en komt uit een goede moederlijn. Wat ik van zijn nafok weet is dat hij juist niet vergroot en ze bloederig kan geven en niet altijd even simpel.

Ik kan me bij Revolution en zijn nakomelingen niet over de stand van het erg lange achterbeen zetten, het blijft me continu storen in de beweging en ik moet eerst nog maar eens zien of hij kan gaan verkleinen/ zitten achter. Voor het fokken van een GP dressuurpaard zou ik niet bij hem zijn.

Maar hoeveel ervaring heb je dan met een hengst als Revolution? Op rijtechnisch of foktechnisch gebied? Natuurlijk heeft iedereen voorkeuren, maar zoals je het daar verteld heb je al dan al heel wat gezien of zelfs gereden?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 15:41

Iemand hier die misschien nog een g(f)okje wil wagen met een oudere predikaatmerrie? Onze merrie blijkt helaas niet geschikt voor het doel waarvoor we haar kochten door een oud spiertrauma en wij hebben momenteel niet de mogelijheid om haar aan te houden voor de fok. We zoeken nu een goed tehuis voor haar. Ze mag nog wel recreatieve (bos)ritjes lopen en fokken is geen probleem aldus DA (2 weken terug nog gescand).

100% duits gefokt, naar kwpn omgezet, Ster Prok Sport (drs), heeft enkele nakomelingen waarvan 2 met sportprestatie voor prestatiepunten.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 15:43

Pb gestuurd :) App je me anders even?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 15:55

Ook pb gestuurd
Heb geen fokmerrie meer maar wel plek voor 1 dus wie weet kan het wat voor ons zijn.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:04

Hier helaas geen plek. Klinkt interessant maar mijn fokmerrie moet ook eerst worden verkocht. Helaas geen mooie predicaten.

Ik ben ook wel van mening dat paarden een goede motor achter moeten hebben. Ik probeer dan ook wel een paard te fokken met GP toekomst maar daar vind ik bouw en karakter ook zeer belangrijk bij. Uit ervaring vind ik persoonlijk een paard met sterkte achterhand al een flink voordeel hebben.

Wel interessant om de verschillende meningen te lezen en verschillende fok doelen in de dressuur.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:29

Wat een leuk (en leerzaam!) topic! Ik zal hier vnl meelezen want heb 0,0 ervaring met fokken. Fokken heeft ook nooit op mijn agenda gestaan maar afgelopen jaar heeft mijn merrie een ernstige peesblessure opgelopen. Nu staat ze al bijna een half jaar op een revalidatie stal, wat ook een opfok en merriecentrum is, dus ik heb dit jaar een overload aan veulentjes gekregen en ben wel aangestoken :D

Als deze winter blijkt dat mijn merrie het werk niet aankan, dan wil ik haar volgend voorjaar laten dekken. Als blijkt dat ze het werk wel aankan, dan wacht ik nog een paar jaartjes voor ze haar eigen opvolger mag bakken. Ik heb een 13 jarige Hemmingway x Elcaro X Pericles merrie (https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 76/Bolivia). Ik hoorde al vaker van kenners dat ik een erg leuke merrie had om mee te fokken, maar ik zei altijd...daar ga ik niet aan beginnen, ik heb een rijpaard gekocht. Nu kriebelt het toch.....

Ik dacht dat mijn merrie nog maiden was, aangezien er op horsetelex geen nakomelingen geregistreerd staan en ik haar helemaal groen gekocht heb. Maar deze zomer ben ik er door mensen uit het fokkerswereldje achter gekomen dat zij op 3-jarige leeftijd een veulen van Ampère heeft gekregen dat momenteel Duitse M** klasse loopt.

Als ik ga fokken, zou het voor eigen gebruik zijn en ben ik er nog niet uit of ik er een dressuurhengst of een all round/spring hengst op zou willen. Ben zelf wel erg gecharmeerd van Negro. Heb in het verleden 2 Negro's gereden en wat een fijn karakter en super achterhand. Maar goed, Negro geeft ze best compact en mijn merrie is ook compact, dus ben bang dat ik dan een dikke prop krijg :+

Mochten mensen suggesties hebben, ik houd mij aanbevolen. Merrie is dus compact, goed achterbeen, hele fijne galop, prima draf, stap mag verbeterd. Veel looplust, heel gretig in het springen, geen angsthaas maar zou in het springen voorzichtiger mogen zijn. In haar jonge jaren was ze behoorlijk dominant en heb ik er aardig wat mee te stellen gehad. Goed karakter is belangrijk, want de merrie kan behoorlijk brutaal zijn.

Enige echte standfoto die ik heb, maar die is al wel van een tijd geleden.

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 18:02

Ik ga ook proberen dit topic beetje te volgen. Heb momenteel 3 merries drachtig staan.

Chablis de Jeu (STB, ELITE, IBOP-(DR), prok) Rousseau x Cocktail, drachtig van For Romance.

Eliana (STB, PROK) Tuschinski x Vincent, drachtig van For Ferrero.

Sterre (NRPS rijpony Stb Ster Röntgen) Kraneveld's Kadans x Mikel, drachtig van Casanova du bois.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:53

Vulina schreef:
Elisa2 schreef:

Maar hoeveel ervaring heb je dan met een hengst als Revolution? Op rijtechnisch of foktechnisch gebied? Natuurlijk heeft iedereen voorkeuren, maar zoals je het daar verteld heb je al dan al heel wat gezien of zelfs gereden?

Ik heb de hengstenkeuringen in DLD gevolgd en er daar een aantal gezien, dit viel mij op.

Oji, je hebt PB :)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:24

mirjamalvaro schreef:
Ik ga ook proberen dit topic beetje te volgen. Heb momenteel 3 merries drachtig staan.

Chablis de Jeu (STB, ELITE, IBOP-(DR), prok) Rousseau x Cocktail, drachtig van For Romance.

Sterre (NRPS rijpony Stb Ster Röntgen) Kraneveld's Kadans x Mikel, drachtig van Casanova du bois.

Mag ik vragen om welke reden je voor For Romance gekozen hebt?
Ben gewoon benieuwd :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:35

Umeo schreef:
mirjamalvaro schreef:

Mag ik vragen om welke reden je voor For Romance gekozen hebt?
Ben gewoon benieuwd :D

De drachtige van For Romance heb ik zo drachtig gekocht, maar de vorige eigenaar had voor deze hengst gekozen omdat die overal op past oid. :P

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 13:53

Goede reden :D

De merrie van Zio komt ook naar ons :) Dus een extra combi erbij bedenken voor een leuke hengst!