Zijn er nog hengsten die bekend staan om fijn karakter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 14:32

Whoknows schreef:
Dan is het geen goede inspecteur, want dan had hij hem zelf mee moeten nemen!
Een KWPN inspecteur predikt ook zijn eigen bijbel ;)

Sorry maar dit begrijp ik niet. Waarom is hij geen goede inspecteur en waarom moest hij dit veulen dan zelf nemen?

Het was gewoon een gesprek waarin ik hem advies vroeg over het veulen. Ik kom hem altijd tegen op de verjaardag van een vriendin waarvan hij de zwager is. Hij vroeg hoe het met de paarden ging en ik vertelde over mijn merrie. Hij ging meteen op zijn telefoon kijken naar de horsetelex etc etc. en toen vertelde hij dit.

Dees schreef:
En jij gelooft KWPN inspecteurs op hun woord?

... overweeg eens hoe belangrijk het voor hen is dat jij blijft fokken... ;)
Zonder hobbyfokkers is het gedaan met hun erebaantjes.

Dan ken je hem niet. Hij zou het je ook afraden als de merrie verder niets heeft gedaan qua prestaties of in de moederlijn. Ik heb hem vaker gesproken en hem ook wel eens een negatief fokadvies horen geven over een merrie. Zelf fokt hij trouwens met holsteiners.
Ik denk dat jullie vol met aannames zitten en daar valt niet tegen op te boksen.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:31

Begrijp me niet verkeerd. Ik bedoel namelijk te zeggen. De beste man denkt dat jij een "goede opbrengst zal moeten krijgen" door te zeggen dat ie rond de 4 a 5000 euro op moet gaan brengen. Dat klinkt natuurlijk fantastisch.
Dan zou ik zeggen neem het veulen mee en pak zelf dan de winstmarge er op, maar dat doet ie niet.
Oftewel iedereen kan wel wat roepen, maar wie doet zijn portemonnee echt open.
We kunnen pas zeggen wat ie voor waarde had, als ie echt betaald is.

En met de KWPN hoed op zijn hoofd, gaat ie uiteraard niet roepen: Joh sla dit jaar een keertje over met dekken. :)

Desiree

Re: Zijn er nog hengsten die bekend staan om fijn karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 18:22

Nou, hij zou het wel gezegd hebben als mijn merrie matig zou zijn geweest. Niet expliciet van `ik zou er niet mee fokken` maar wel zoiets van `je kunt er mee fokken, en een hele beste hengst erbij uitzoeken maar.... etc etc.`

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:15

[naam verwijderd] schreef:
Ik denk dat jullie vol met aannames zitten en daar valt niet tegen op te boksen.

Beste [naam verwijderd], erg open voor suggesties sta je bepaald niet .... Dus om nu met vingertjes te gaan wijzen... :n
Snap echt niet dat dit topic al 9 pagina's moet duren en er nu nog niet een concrete fokrichting door jou is gekozen.

Make up your mind, woman.
Als je zoveel vertrouwen hebt in die inspectie-man, lekker doen wat hij zegt. Zeker als hij je de gouden berg belooft. Doen! Waarom zou je dan überhaupt nog support zoeken op zoiets vaags als Bokt.nl? Ik snap het niet.
Ik haak af ook trouwens. Dit gaat toch nergens naar toe.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 16:26

Mijn concrete fokrichting is volgens mij al pagina´s lang springen. Maar men komt met suggesties van dressuurhengsten en gelderse paarden etc. Dus beter lezen.

Ook zijn er springengefokte hengsten genoemd in dit topic die nog in mijn hoofd zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:01

Springgefokt maar dressuur matig uitgebracht is Lissaro van Den Helle. Loopt nu in Duitsland interessant 1 dacht ik.

*terug onder steen*

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:05

Toch vind ik je niet echt heel duidelijk hierin. In je OP benoem je Samber, je zoekt een paard met een fijn karakter, verder op is het sportpaard, dan gaat het om een springgefokt paard, maar een dressuurhengst kan ook als er maar springlijnen in zitten. Dan ben je weer gek op Damon Hill. Dan vind ik het niet erg raar dat mensen toch een aantal dressuurhengsten noemen. En Geldersen zouden allrounders moeten zijn, dus op dat gebied ook niks mis mee.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:00

Sammie schreef:
Toch vind ik je niet echt heel duidelijk hierin. In je OP benoem je Samber, je zoekt een paard met een fijn karakter, verder op is het sportpaard, dan gaat het om een springgefokt paard, maar een dressuurhengst kan ook als er maar springlijnen in zitten. Dan ben je weer gek op Damon Hill. Dan vind ik het niet erg raar dat mensen toch een aantal dressuurhengsten noemen. En Geldersen zouden allrounders moeten zijn, dus op dat gebied ook niks mis mee.

Ik heb te kennen gegeven dat Damon Hill geen optie is maar wel geweest zou zijn als ik een dressuurmerrie had gehad. Maar ik noemde Samber en een aantal andere paarden die bekend stonden om hun fijne karakter, als voorbeeld.

Ik wilde nu dus dergelijke voorbeelden genoemd hebben maar dan echt voor het springen gefokt. En dressuurhengsten die springen gefokt zijn komen ook in aanmerking. Omdat het springen behouden moet blijven.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:08

Dan roep ik nu heel hard ENTERTAINER !
De veulens die wij daarvan hebben zijn stuk voor stuk goede bewegers , en hebben een goede kop .
Wakker maar braaf en dan bedoel ik echt braaf ...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 11:09

Zinzi_jewel schreef:
De veulens die wij daarvan hebben zijn stuk voor stuk goede bewegers , en hebben een goede kop .

Jonge hengst nog. Komt uit moeder van 1.61m die dat soms doorgeeft, soms niet heb ik gezien in de horsetelex.

Maar ik heb er verder achter gekeken en daar zaten toch geen kleine paarden bij.

Misschien is dit toch een optie. Corland zit Cor de la Bryere achter, evenals bij mijn merrie maar ja, bij welk paard niet?
Ben even virtueel aan het dekken op de horsetelex. Voltaire komt zowel in vaderlijn als moederlijn terug. Landgraf 3x, Cor de la Bryere 2x

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:30

Ik heb een 5 jarige Cheenook (vh Tannenhof) staan en braver kan je ze niet hebben. Alles is goed (wind, regen, blaffende honden, tractor enz.). Kwaliteit genoeg om te springen én kan ook wel bewegen. Door omstandigheden bij de fokker is hij een jaartje achter, maar zo een karakter wil ik iedere dag! Lekker wakker en toch braaf.

Cheenook zelf is springefokt, maar werd als dressuurpaard uitgebracht. Volgens de Horsetelex databank heeft hij meerdere nakomelingen op GP dressuur en GP springen.

Ik weet wel niet of er nog sperma van hem te verkrijgen is. Hij is enkele jaren geleden gestorven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:30

horsetelex is nou niet echt het meest betrouwbaarst.. Het is niet zo erg als bij allbreed, maar blind op varen lijkt mij ook niet verstandig. Dat wordt of werd altijd ingevuld door vrijwilligers en is dus zeker niet compleet.. Of dat nu nog zo is weet ik niet, maar bij nieuwe paarden kon iedere geregistreerde gewoon wat invullen qua stokmaat of sportgegevens. Dat werd dan soms nog gecontroleerd, maar dat wordt op stm en sport soms lastig.

Voor leden is de KWPN database trouwens opengesteld. Is natuurlijk wel alleen beperkt tot de KWPN gegevens.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:40

Sammie: als je op Horsetelex bij een paard wil vermelden dat het bijvoorbeeld internationaal 1.40m heeft gelopen, kan dat alleen als je bewijs meelevert (zoals bijv. uitslagenlijsten in een link).
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 10-02-16 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:50

Dan is dat nieuw (voor mij :+ ), maar wel beter dan.. Alhoewel ook weer een grotere drempel voor sommigen. :=

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:16

Desiree schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Jonge hengst nog. Komt uit moeder van 1.61m die dat soms doorgeeft, soms niet heb ik gezien in de horsetelex.

Maar ik heb er verder achter gekeken en daar zaten toch geen kleine paarden bij.

Misschien is dit toch een optie. Corland zit Cor de la Bryere achter, evenals bij mijn merrie maar ja, bij welk paard niet?
Ben even virtueel aan het dekken op de horsetelex. Voltaire komt zowel in vaderlijn als moederlijn terug. Landgraf 3x, Cor de la Bryere 2x

De entertainers die wij hebben lopen zijn hoger als gemiddeld . Allemaal
Een nu 2 jarige is echt groot al . En zeker heel compleet , geen slungel maar een knap kompleet paard .
Komt uit een Voltaire merrie .
De merrie zelf is ca 167 cm
We hebben ook nog entertainers uit een grote Duitse merrie . Deze zijn ook als nu jaarling goed aan de maat , maar wel echte jaarlingen nu .

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:26

Ik heb zelf een, nu bijna 9-jarige, Valdez. Wat een heerlijk dier is dat. Braaf, vrij nuchter en zeer nieuwsgierig en altijd bereid om te werken. Valdez zelf schijnt ook zo heerlijk makkelijk te zijn en zich fijn te laten bewerken. Weet natuurlijk niet of hij bij jouw merrie past, maar zou zeker eens kijken :)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:59

Ze zoekt een hengst in de richting van het springen volgens mij...

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:32

Het verbaast mij dat Voltaire- bloed in dit verhaal nog niet is genoemd. Haarlem zag ik wel langskomen, maar Lancelot geeft ook prima karakters en ook regelmatig een goed sportpaard. Beweging verbetert hij niet. Daarnaast hebben wij goede ervaringen met Haarlem gehad en nu ook Lexicon. Veel koeler dan hun moeder, maar geen slaapkoppen. Je moet voor deze hengsten wel een langgelijnde merrie meebrengen. Holsteins bloed is over het algemeen ook wel koel.

Overigens zijn bloedpaarden lang niet altijd bangerikken of kijkerige paarden. Ze stellen alleen wat meer eisen aan de ruiter. Maar als ik er op mijn leeftijd nog rustig op rond kan rijden, dan valt het allemaal nog wel mee! Wie niet kan rijden komt het eerst in de problemen.....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:36

Geniale laatste zin Sportfokker

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:09

Is Up to date al naar voren gekomen in dit topic? Ik hoop dat je met een merrie fokt met een fijn karakter anders wordt de kans op een fijne nakomeling met elke willekeurige hengst niet perse groter .

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 16:20

sportfokker schreef:
Maar als ik er op mijn leeftijd nog rustig op rond kan rijden, dan valt het allemaal nog wel mee! Wie niet kan rijden komt het eerst in de problemen.....

Ook andersom he. Wie niet kan rijden, daarbij komt het paard als eerste in de problemen. Het gaat namelijk kapot gereden worden.
Daar fok ik niet voor. Ik wil een goede toekomst voor mijn veulens. Maar ik heb het niet helemaal in de hand wie ze aankoopt. Ik heb het wel in de hand dat ze wat gemakkelijker gefokt worden zodat het minder erg zal zijn.
Bloedpaarden zijn de paarden die immers het snelste kapot gaan.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:14

Desiree schreef:
sportfokker schreef:
Maar als ik er op mijn leeftijd nog rustig op rond kan rijden, dan valt het allemaal nog wel mee! Wie niet kan rijden komt het eerst in de problemen.....

Ook andersom he. Wie niet kan rijden, daarbij komt het paard als eerste in de problemen. Het gaat namelijk kapot gereden worden.
Daar fok ik niet voor. Ik wil een goede toekomst voor mijn veulens. Maar ik heb het niet helemaal in de hand wie ze aankoopt. Ik heb het wel in de hand dat ze wat gemakkelijker gefokt worden zodat het minder erg zal zijn.
Bloedpaarden zijn de paarden die immers het snelste kapot gaan.

Of juist niet. De makkelijk te rijden paarden worden vaak juist sneller in de prut gereden, omdat ze altijd alles pikken, en de wat hetere paarden, zitten vaak ook de betere ruiters op, + dat ze niet altijd alles pikken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 19:38

zelmago4it schreef:
]

Of juist niet. De makkelijk te rijden paarden worden vaak juist sneller in de prut gereden, omdat ze altijd alles pikken, en de wat hetere paarden, zitten vaak ook de betere ruiters op, + dat ze niet altijd alles pikken.

Een bloedpaard is sensibeler. Gaat sneller in de bescherming, maar zet zich daarmee vast, schrap. Raakt alle lossigheid kwijt, raakt daardoor overbelast en gaat kapot.