Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:46

Die die jij bedoelt Vanessa dat zijn van die papierloze shetlander jaarlingen die ze scheren en op de foto zetten met een boom van een vent ernaast :') En dan voor pittige shetlanderprijzen verkopen. Een jaarling die 68 cm is die hoef ik echt niet hoor _O-
En denk dat je ze niets wijs kan maken, net als met dwergen verkopen als uniek blabla en dan de hoofdprijs vragen omdat ze "zo klein zijn". Zolang het verkoopt en ze geld verdienen blijven ze het doen, en zo gaat het met de hele handel.
Ik vind dit trouwens niet anders dan AMHA's verkopen met AMHA papier terwijl ze niet luxer of correcter zijn dan mijn shetlander :+ Dan denk je dat je voor een dubbeltje op de eerste rij zit maar helaas. Niet alles wat AMHA zit is luxe en niet alles wat Shetlander is is grof. Voor 600 euro koop je nou eenmaal geen showkwaliteit AMHA.

Persoonlijk vind ik wel van een hoop dat er doelloos gefokt worden. Altijd alles maar voor de verkoop, jaar na jaar dezelfde combinaties. Ben je dan de markt aan het verbeteren of verneuken? Ik zou een slechte fokker zijn want ik zou niet mijn dieren kunnen verkopen die ik al jaren heb, ik zou dus nooit zover vooruit gaan als een fokker die nafok houdt en een andere hengst erbij koopt om te verbeteren.

Aan de andere kant als je een 1ste premie merrie hebt en je fokt met een 1ste premie hengst (geen garantie tot verbeteren maar laten we zeggen dat het wel het geval is en dat de veulens het fokdoel van het NMPRS nastreven) hoe zouden jullie er dan tegenover staan om elk jaar dezelfde combinatie te maken. Er vanuit gaande dat dit veulen ook een 1ste premie haalt. Moet je deze combi dan telkens herhalen omdat de veulens "prima" zijn of moet je verder verbeteren? Op een dag is de markt verzadigd met goede 1ste premie dieren zou je denken.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:54

Maar de ene shetlander is de andere niet, net zoals het ene minipaardje de ander niet is. Ze zijn er net zo grof als shetlanders en super super fijntjes.

Mijn shet (NMPRS basis)

Afbeelding

Een shet (NSPS)

Afbeelding

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:06

De conditie van die 2 is niet echt vergelijkbaar Sabine. :=

Citaat:
Persoonlijk vind ik wel van een hoop dat er doelloos gefokt worden. Altijd alles maar voor de verkoop, jaar na jaar dezelfde combinaties. Ben je dan de markt aan het verbeteren of verneuken? Ik zou een slechte fokker zijn want ik zou niet mijn dieren kunnen verkopen die ik al jaren heb, ik zou dus nooit zover vooruit gaan als een fokker die nafok houdt en een andere hengst erbij koopt om te verbeteren.

Aan de andere kant als je een 1ste premie merrie hebt en je fokt met een 1ste premie hengst (geen garantie tot verbeteren maar laten we zeggen dat het wel het geval is en dat de veulens het fokdoel van het NMPRS nastreven) hoe zouden jullie er dan tegenover staan om elk jaar dezelfde combinatie te maken. Er vanuit gaande dat dit veulen ook een 1ste premie haalt. Moet je deze combi dan telkens herhalen omdat de veulens "prima" zijn of moet je verder verbeteren? Op een dag is de markt verzadigd met goede 1ste premie dieren zou je denken.

Och hier lopen er ook een paar die nooit meer vertrekken. Eigenlijk een beetje te veel. :=

Ik heb echt geen bezwaar tegen dezelfde combi maken of in ieder geval jarenlang met dezelfde merrie fokken, zeker niet als het om een dier gaat dat uitzonderlijk goed dient in de fokkerij.

De fokkerij gaat echt niet per generatie vooruit, en verluxen is ook niet hetzelfde als verbeteren. Daar staren ze zich in het NMPRS soms een beetje op blind.

Ik zou het zelfs eerder erg zonde vinden, als een topmerrie na 2 veulens uit de fokkerij gegooid wordt. Ook nogal een risico, als er maar 1 dochter loopt mag je nog maar hopen dat die niks overkomt, en of ze net zo goed fokt als mama weet je ook nog niet eens.

Ik zou liever zien, dat mensen zulke topmerries ten volle inzetten, maar heel veel middenklasse ponys lekker aan het werk zetten op andere manieren. :)

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:07

Verschillen in shets is helemaal zoiets. Moet er soms ook wel een beetje om lachen eigenlijk. Die van mij kreeg bij mij de opmerking te fijn te zijn en zo ook te fijn beenwerk te hebben... Maar goed toen hij een beetje vet gemest was met nogal wat teveel vetjes kreeg hij zomaar een 2de premie := .

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:14

ik heb nu in totaal 9 veulens gefokt, allemaal met mooi papier en allemaal correct en met hele fijne karakters, vier van deze veulens zijn van mijn eigen hengst, dit jaar word 1 merrie door mijn eigen hengst gedekt en de andere merrie door een andere knappe hengst, volgend jaar blijven de merries leeg, het jaar daarop kies ik weer voor een andere hengst, doe een ruil, voor een seizoen, want ik wil niet altijd met mijn eigen hengst dekken, maar wil hem ook niet kwijt, mooie oplossing dacht ik ;)

Knolselder

Re: Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:26

Je kan zeker meermaals dezelfde combinatie maken als dat een goede combinatie is.

Alleen kan e als fokker niet 4x dezelfde combinatie aanhouden. Nuja, voor mij is dat toch niet interessant :) ik probeer regelmatig ook eens andere combinaties te maken, als die in mijn ogen beter passen. Niet elke merrie is geschikt bij elke hengst.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:29

zeker is niet elke combinatie geschikt, ik heb mijn hengst gekozen voor mijn eerste merrie, daarna heb ik de tweede merrie gekozen voor de hengst, mocht er een merrieveulen uit die combi komen zal ik dat hoogstwaarschijnlijk zelf houden, in de toekomst zou ze dan naar een andere hengst kunnen, keus genoeg ;) maar misschien hou ik ook wel een veulen van een van de combi's met de andere ( zeer fraaie) hengstjes :j

Mira283Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:36

Zo zag meneer eruit met de fotomeeting:
Afbeelding

En nu we van stal zijn gewisseld met onbeperkt ruwvoer maar schraal land:
Afbeelding

Kan ergens wel huilen maar goed moeten we flink trainen voor de show haha :')

Een andere vraag letten jullie ook op het karakter van de veulens die jullie fokken?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:39

Toch wel wat ja. Ik heb een heel sensitieve merrie. Daar wil je geen sensitieve hengst op want dan heb je een veulen dat bij alles panikeert. Dat is maar triestig he :)

Mira283Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:43

Je moet het wel een beetje in balans trekken zeg maar. Ach we trainen lekker verder die vetjes komen er ooit nog wel af.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:47

Hier wordt van veel verschillende hengsten gebruik gemaakt, dit jaar heb ik mijn allernieuwste hengstje ingezet, hij heeft drie merries van me drachtig, die ik het best bij hem vond passen. Ben razend benieuwd naar de veulens voor volgend jaar van hem.

Dit is een AMHA, gekeurd bij het BMP en bij het NMPRS in 2015 met eerste premie. Meet Arabian Spirit of Pegasus, 85cm.

Afbeelding

En dit is één van mijn zelfgefokte AMHA veulens van vorig jaar, Laureas Totally Mystified by Magic, ouders zijn ook beide in mijn bezit. Ik schat haar nu iets onder de 80cm van schofthoogte.

Afbeelding

Deze combinatie wil ik zeker nog eens gaan herhalen, want vond ik heel erg geslaagd. En ja, karakters zijn ook belangrijk en ben ik tevreden over het resultaat.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:55

Ik vind karakter fokken ook erg belangrijk je zoekt toch een hengst die wel een eerlijk en meewerkend karakter heeft, En gewoon lief en relaxt is

Heb 1 keer een hengst op de hk gezien die tijdens t voorbrengen zowat zijn voorbrenger sloeg.

Nou als dat je visite kaartje moet zijn voor je hengst nou dan ben je er eigenlijk toch al van genezen

Ow vanessa ik vind mistique zo knap he <3
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 22-07-15 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:57

ik vind karakter zéker belangrijk, ik hou van lekker relaxte karakters, dit zie ik in mijn veulens ook terug, echt heerlijk is dat

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:02

Karakter is zeker belangrijk al moet ik zeggen dat ik niet afschrik van hengsten die een moeilijk karakter hebben omdat dit zovaak met opvoeding te maken heeft. Mijn eigen hengst kon ik wel achter het behang plakken toen ik hem net had. Niet bijten of slaan maar totaal geen vertrouwen, uitdagen met kom me maar pakken, uitproberen tot ik gewoon stond te huilen tijdens longeren met dat omdraaien en klieren.. En iedereen zegt het altijd en heb het nu ook al een paar x meegemaakt die paardjes worden mijn grootste vrienden omdat ze vaak gelijk zijn aan mijn eigen lekkere koppige karakter haha.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:32

Om te showen heb ik liever geen té makke karakters hoor :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:39

Ik heb niks met die ukkies, maar anderzijds heb ik zelf de overstap van paardrijden naar mennen gedaan.
Van 1.65 naar 1.30.
En ik heb het rijden nog geen dag gemist, echt niet.
Mennen kan ook met een mini, dus in dat opzicht is het ieder zijn ding.

Longeren kan met een uk ook, daar hoef je geen groot paard voor te kopen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:44

Marley is een paardje waar je van kan zeggen dat te braaf is op show. Die is zo relax als ze op show staat dat ze in slaap valt ams de jury komt kijken tijdens opstellen. :P
Haar kan ik dus gerust kruisen met een "hevige" hengst. Heb daar ook zo mijn ideeën al voor.
Ik wil eigenlijk geen rijpaard in het klein. Eerder type poolse arabier. Lekker veelzijdig, sterk en gewoon prachtig. Dus uitgefokt raak je nooit. Sommige vinden dit maar niets en gaan gaan voor een ander profiel paardje. Dat kan allemaal

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:22

Ik fok op een dusdanig kleine schaal dat ik eerst eens wil zien wat mijn eigen hengst op mijn merries doorfokt; een van mijn merries is nog jong, een modern type zoals ze dat noemen en heeft dit jaar haar eerste veulen gekregen wat er tot nu toe goed op lijkt en binnen mijn fokdoel lijkt te passen, meer maat (qua schofthoogte) mooi lang in de verhoudingen en goed bewegen (voor zover je dat nu kunt zeggen).
Dit veulen is uit een Amerikaanse hengst (ze is in Amerika nog gedekt)

Mijn andere merrie is al wat ouder en meer van het klassieke type: ik heb een paar van haar veulens gezien die ze in Amerika gebracht heeft en die zag er, voor zover je dat kunt beoordelen, ergh goed uit.
Ze heeft vorig jaar in Nederland een hengstveulen gebracht die dit jaar Enterkampioen op de NMPRS keuring is geworden, een echte slungel nog (maar ik zie jeugddieren graag met veel jeugd) maar wel erg goed bewegen.

In combinatie met mijn hengst hoop ik op typevolle, langgelijnde veulens met veel silhouet en beweging.

En ja, ik weet dat veel mensen graag de korte ruggen zien maar dat gaat meer richting AMHA, bij mijn type ponies past dat niet in hun lichaamsbouw, geen lange rug maar wel voldoende lengte passend bij het lichaam.

Nouja je mag altijd wat te wensen hebben he? :+

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:53

Is een Poolse Arabier geen rijpaard dan? :P

Ik ben benieuwd wat je merries ons volgend jaar weer gaan laten zien, Mariska :)