Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:19

Heel eerlijk :o

Ik toen ik op jacht ging, had ik een lijst met hengsten die gegarandeerd een leuk kleurtje gaven en daar koos ik de gene uit die het beste op mijn merrie paste. Helaas is het van een dekking nooit gekomen, door prive omstandigheden + de merrie was schimmel, dus dan heb ik nog 50% kans op een schimmel :+

Maar ja, ik vind zelf de aparte kruisingen met leuke kleurtjes veel aantrekkelijker dan de standaard paarden met standaard kleuren. Sorry. En dan wil ik best een kort voorbeenm een steile schouder of een korte rug op de koop toe nemen :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 12:22

Ayasha schreef:
Cayenne schreef:
Of ze hebben hier al gereageerd maar plots met een ander standpunt ;)

Beetje grof wat je nu doet. Eigenlijk impliceer je dat iig een deel dat hier reageert, liegt.

Edit: quote verkl**t, even gecorrigeerd

Nog een keer lezen Ayasha. Er staat 'of'. Waar staat dat het pertinent zo is? :) Niet meteen conclusies trekken.
En ja, ik heb al via pb's twee mensen gesproken die het durven toe te geven, maar dat niet in dit topic willen zetten.
Dat is natuurlijk hun goed recht.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 23-04-14 12:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:23

Dat was ook oorspronkelijk mijn doel ... een gezonde 'sport' paard fokken waar iedereen mee om kan gaan. Geluk was dat ik begonnen ben met een merrie met 'kleur'.
Het liefst fokte ik een goede all-rounder met een bereidwillig vooruitgaande karakter maar die wel te vertrouwen is.
Keuze van een hengst was/is maanden puzzel werk ... wat past, wat doet hij, karakter?, waar gekeurd, wat voor papieren (ZEER belangrijk!!), en dan gaan bezichtigen om in levende lijf te bewonderen (zelfs tot 600 km weg).
Tot een bepaalde niveau ben ik er in geslaagd (vind ik :o ). Uit de merrielijn zijn springers (tot 140 cm), dressuur (B-Z), endurance (40-60 km ... op dit moment), show kampioenen en western pleasure :D paarden gekomen ... die dan ook meestal door jonge ruiters uitgebracht worden/werden. En allemaal gezond in lichaam en hoofd.
Niet allemaal gekleurd, dus die moesten ook verkoopbaar zijn. Maar twee derde van de veulens waren "gekleurd", de rest bruin of vos ... en er is maar eentje die ik niet meer weet staan.

... was bedoeld als vervolg op daffy1986

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 12:39

:) Ik vind het gewoon jammer. Ik voel me ergens (onterecht?) aangesproken omdat ik natuurlijk een palomino veulen heb uit een niet zo bekende (hoewel hij bekender en bekender wordt in België geloof ik) cremello. :) Maar ik kan het niet helpen. Wellicht is het omdat ik reuze trots ben op mijn meisje en het daardoor als een belediging opvat waar er geen belediging bedoelt is? Kan zo maar.
However. :) toen mijn oog op Ismir viel was dat vooral omwille van zijn veelzijdigheid en zijn nuchtere karakter en om wat ik van zijn nakomelingen zag (hij lijkt erg te veredelen en dat mocht wel bij Pret). Ondanks dat sommige merrie's echt niet zo voordelig waren, zagen de veulens er haast zonder uitzondering allemaal knap uit met ruimere gangen en betere bouw.
Vervolgens kwam ik er via bokt achter dat Peterina hier op bokt wat meer op de hoogte is van Ismir en zijn er verschillende berichten van mij uit naar Peterina gegaan waaronder ook of zij me meer kon vertellen over Ismir zijn karakter en zijn gangen gezien het beeldmateriaal dat toen te vinden was, niet erg voordelig was (en nu eigenlijk nog maar erg beperkt is wat erg jammer is).
Ofwel; IK ben iig niet over 1 nacht ijs gegaan. :) Rêve is dan geen KWPN'er en he, wie weet heeft casca gelijk, en is ze nu mooi gebouwd en op drie met wat pech, een kromme bok, maar dat "risico" loop je nu eenmaal met fokken. :) Je kan niet meer doen dan er goed over nadenken en communiceren met mensen die de hengst en diens nakomelingen beter kennen dan jij zelf, en zelf ook de nakomelingen bekijken enz. :) Dat heb ik gedaan.
De rest zal ik, net als elke andere fokker, moeten afwachten.

Wat ik nu van Rêve zie, is het voor MIJ een hele goede keuze geweest. :) Gaat ze GP lopen? Wellicht niet (daar heeft ze ook de ruiter niet voor) maar als ze gezond volwassen mag worden (hout vast houden dat dat gewoon gaat gebeuren!) dan zie ik niet in, waarom ze niet leuk kan meedraaien in de basissport. :) En dat was, en is, mijn doel. :) Een nuchter, leuk dier waar ik lekker mee op wedstrijd kan zonder dat ze "boven mijn hoofd" uit groeit. (figuurlijk gezien dan, letterlijk is die kans er alsnog wel maar goed, ik ben dan ook maar een uk. :') )

En ja, ik spreek steeds heel bewust van "nu" en "momenteel" omdat ik geen toekomst kan voorspellen. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 13:04

Ayasha, als jij voor jezelf weet dat het zo zit, dan is het toch goed? Had je Ismir ook gekozen wanneer hij (ik zeg maar wat) een goedgebouwde op Pret passende schimmel was geweest? Zo ja, dan ben je toch vooral voor de bouw gegaan? Dan is het aangesproken voelen toch niet van toepassing? Als je nou ook echt voor het kleurtje bent gegaan zou ik snappen dat je je aangesproken voelt, maar in deze context begrijp ik het niet helemaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 13:07

Cayenne schreef:
Ayasha, als jij voor jezelf weet dat het zo zit, dan is het toch goed? Had je Ismir ook gekozen wanneer hij (ik zeg maar wat) een goedgebouwde op Pret passende schimmel was geweest? Zo ja, dan ben je toch vooral voor de bouw gegaan? Dan is het aangesproken voelen toch niet van toepassing? Als je nou ook echt voor het kleurtje bent gegaan zou ik snappen dat je je aangesproken voelt, maar in deze context begrijp ik het niet helemaal.

Bij een schimmel had ik wellicht verder gekeken (ja das de enige kleur die ik 'discrimineer' ik wil geen schimmel meer maar was ie eender welke andere kleur geweest ( vos, bruin, zwart, groen van mijn part) was ik ool voor hem gegaan ja. :j

Zoals ik al zei. Ik voel me waarschijnlijk onterecht beledigd maar kan het niet helpen. :D

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 15:54

Nu ik er over na denk.... Ik heb nog nooit gefokt met een (creme) gekleurde hengst. Want ik had zelf gekleurde merries en ik in het begin ook met de oude garde mee ging in het idee geen creme x creme. (Bailey is het product van een merrie die al drachtig was toen ik haar kocht) Verder heb ik niet met gekleurde (warmbloed) hengsten gefokt ivm gebrek aan kwaliteit of dekgeld te hoog.
Met de huidige gekleurde warmbloed hengsten in NL zou ik ook niet willen fokken omdat ze niet de kwaliteit (en het bloed) hebben wat ik zoek. Over de grens zijn nog wel een aantal te vinden die imo over wat meer kwaliteit beschikken, zoals Beau van Peterina.
Een eerlijke strijd is het sowieso niet, veel fokkers houden zich niet met (bijzondere) kleurtjes bezig (Ik ken geen enkele grote bekende fokker die zich er mee bezig houdt) en sommige stamboeken weren de gekleurde paarden zelfs. Tegen 1 goede palomino hengst staan minimaal 100 goede 'gewoon' gekleurde hengsten.... Dus ja, met een gekleurde merrie heb je alle keuze, maar zoek je een gekleurde hengst... moet je toch veelal op kwaliteit inleveren (als we het hebben over sport warmbloeden)
Ik krijg door dit topic trouwens wel weer zin om na te gaan denken over hengsten voor mijn merries :P
En ik moet me al inhouden wat dat betreft, want er is niks mooier dan die prachtige veulens in de wei. Toch blijf ik eerst bij mijn besluit om me voorlopig op de sport te focussen en niet het fokken.

Wbt Kharamel, die kocht ik in de eerste instantie niet om er mee te gaan fokken, hij zou zelfs gecastreerd worden. (Lees mijn berichten er gerust op na :P) Uiteindelijk is dat toch anders uitgepakt en lopen er nu een aantal (imo) zeer goed gelukte Kharamel veulens rond. Waar de eigenaren stuk voor stuk enorm blij mee zijn :D Een beter thuis had ik niet kunnen bedenken voor ze! En Nina, mijn oogappeltje, blijft natuurlijk hier. :D

Ohja, eerlijk is eerlijk.
Ik discrimineer wel op schimmels. :oo Alle kleurtjes zijn prima, maar schimmel vind ik echt zonde. Heb je een prachtige diep zwarte gefokt of een mooie palomino, worden ze alsnog schimmel. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:31

Ik heb idd ook een palomino merrie (6 jaar geleden bij mij geboren, dus hype :(:) . Nee. Ik vind het al jaren mooi) dus kan daar gewoon een passende hengst bijzoeken. Ze heeft me net gelukkig gemaakt met een valk merrieveulen van Negro. En die hengst heb ik ondanks zijn kleur genomen want bruin zonder vosfactor was qua kans op valk handiger geweest maar dit pastte in mijn ogen. En dus ook nog geluk met een gouden kleurtje. Maar het is een mooi veulen, in een andere kleur had ik me er ook niet voor hoeven schamen.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:39

wij hebben veel palomino's en tevens een goedgekeurde cremello hengst. maar wij hebben o.a minimaal 5x gedekt met de EK kampioen voshengst Dornik B .... en daar hebben we o.a een prachtige valk uitgefokt die nu in het A-kader pony dressuur opgenomen is.
dus voor ons kwaliteit nummer 1, maar als je daar nog je eigen smaak (gouden kleur en mooi front) bij kan fokken. .. dan is dat toch een pluspunt? ??

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:05

Ik zie het veel bij de kleine pony's. (shetlanders etc.)
Pony's met onderbeet, scheve benen, ruggen die niks aankunnen door-gefokt en inteelt. Maar als ze een leuk kleurtje hebben mooi doorgaan met fokken. het is sneu voor de pony's en zo worden de rassen ook alleen maar zwakker.
Een handelaar die ik op de markt tegen ben gekomen afgelopen jaar: "Mensen kopen nu meer op kleur, dus daar richt ik mij ook op" dit was met betrekking op een haflinger (ofzo?) met stippen. Niet geheel uit proportie, maar correct is anders. -O-

Ik ben zelf een enorme voorstander van leuke kleurtjes. Ik ben er gek op! Heb zelf appaloosa's en een valkje, maar als ik dan een mooi rijpaard vos zie ben ik ook in de 7e hemel bij wijze van spreken :D
Als het paard/pony maar goed in zijn lichaam zit is het goed denk ik. Zodra er medische mankementen zijn moet men er gewoon mee stoppen.

Ik heb het geluk dat bij de fokkerij waar ik werk, goede hengsten en correcte merries staan en gezonde, goede veulens eruit rollen (tot nu toe... ;) ) :j

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:35

[***] schreef:
Ik heb idd ook een palomino merrie (6 jaar geleden bij mij geboren, dus hype :(:) . Nee. Ik vind het al jaren mooi.

Vroeger, als pennymeisje, wilde ik helemaal geen palomino, ik wilde natuurlijk een zwarte (black beauty) _O-
Desondanks kreeg ik toen, samen met mijn zus, een palomino pony. (Goldy) Toen is al die 'ellende' begonnen. :+

Het eerste veulen, een paar jaar later, was ook een grote gok, wij wisten natuurlijk niks van fokken of een fokdoel, was puur voor 'de leuk' en hebben met advies van 2 hengstenhouders een hengst erbij gezocht. En daar kwam een palomino veulen van. (Justy) Dit was in 2001, Justy hebben we toen als veulen verkocht en dat ging echt tig keer sneller dan in deze tijd en in verhouding voor een flinke prijs zonder morren. Dus toen was men ook echt al wel bezig met kleurtjes.

Met de kleine rassen zie je inderdaad ook veel gezondheidsproblemen verschijnen, dat heeft volgens mij niet alleen met kleur te maken, maar ook met steeds kleiner willen fokken. Of bij de arabs, steeds meer dish, dat ze helemaal vervormde hoofden krijgen := Met al die modeverschijnselen zie je wel dat zaken te ver doorgetrokken worden.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:36

Damon12 schreef:
Een handelaar die ik op de markt tegen ben gekomen afgelopen jaar: "Mensen kopen nu meer op kleur, dus daar richt ik mij ook op" dit was met betrekking op een haflinger (ofzo?) met stippen. Niet geheel uit proportie, maar correct is anders.

Er zit copyright op mijn (100 procent met stamboom) stippelhaflinger hoor! :=

http://i46.tinypic.com/eaqg49.png
http://i54.tinypic.com/rc61dt.jpg
Laatst bijgewerkt door Nessie op 23-04-14 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:45

Bij stippels denk ik aan appaloosa, jouw haflinger is roan of sabino. (dat laatste gezien hij wel een stamboompje heeft)
Mooi dier hoor, heb je eens wat anders :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:02

marjolein88 schreef:
wij hebben veel palomino's en tevens een goedgekeurde cremello hengst. maar wij hebben o.a minimaal 5x gedekt met de EK kampioen voshengst Dornik B .... en daar hebben we o.a een prachtige valk uitgefokt die nu in het A-kader pony dressuur opgenomen is.
dus voor ons kwaliteit nummer 1, maar als je daar nog je eigen smaak (gouden kleur en mooi front) bij kan fokken. .. dan is dat toch een pluspunt? ??

+1

Er zijn natuurlijk zat stamboeken waar al generaties lang met 'aparte' kleurtjes gefokt wordt, waarbij de kwaliteit van de dieren inmiddels niet meer onderdoet voor die van gewoon gekleurde stammen.

De palominovader van onze jonge hengst hebben we trouwens 'ondanks' zijn palo kleurtje gekozen. Zijn nakomelingen vallen ons al jaren positief op op de keuring.

Maar zijn valkkleurtje is idd wel de kers op de taart. :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:03

Verschil met jou adinda, en met Marjolein, dat jullie serieuze fokkers zijn, en dus niet de doelgroep van dit topic ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:13

Bij de mini's zijn dieren met een apart kleurtje al correct gebouwd als ze 4 benen, een hoofd en een staart hebben.
Hengstveulens zijn nog nat na de geboorte en er wordt gezegd dat het een goede dekhengst gaat zijn als hij 2 verdunningen heeft.
En hengsten uitzoeken gaat steeds vaker met de DNA kleurentesten in de hand.
Tja...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:20

MarijeR over welk stamboek praat je dan? Ik dit jaar bij het de NAS hengstenkeuring geweest en daar werd toch best streng gekeurd. Niveau van de mini´s die daar liepen was niet mis.

Ik vraag me dan ook af hoeveel er van die niet serieuze fokkers zijn? Ik ken namelijk alleen maar serieuze fokkers die weloverwogen hengstkeuzes maken. Volgens mij valt het dan ook wel mee. Die mensen die echt met de hengst van de buurman fokken omdat die een mooi kleurtje hebben ken ik dan ook niet. Hobby fokkers die verkeerde match maken zullen blijven of je nu spreekt binnen de kleurtjes fokkers of de gewone kleurtjes fokkers. Die gekleurde minder hengsten krijgen naar mijn idee ook heel weinig dekkingen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:29

Alle mini stamboeken? Ben toch al bij veel verschillende stamboeken op keuringen geweest en er loopt toch eng veel rond waarvan je zegt als het een vos was geweest, had niemand er mee gefokt... Zowel hengsten als merries.

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:47

Casca schreef:
Janne, Het gaat er volgens mij juist om dat men níét binnen het KWPN blijven maar een pre, pony, of wat dan voor hengst kiezen, puur voor de kleur.. Niet meer voor kwaliteit of papier.

Dus kleurfokkerij binnen het kwpn staat hier buiten??

En voshengsten die weinig dekken? Volgens mij zijn Vivaldi en Charmeur niet weinig gebruikt? :+

ik heb een vivaldi kind, en ik ken er hier in de buurt zeker 4 dus idd vos hengsten worden ook gebruikt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:49

MarijeR schreef:
Alle mini stamboeken? Ben toch al bij veel verschillende stamboeken op keuringen geweest en er loopt toch eng veel rond waarvan je zegt als het een vos was geweest, had niemand er mee gefokt... Zowel hengsten als merries.

Ik kan niet oordelen over andere mini- stamboeken. Maar wat ik binnen het NAS zag waren stuk voor stuk mooi correct gebouwde dieren. Die ook als eenkleurig een goed vaderdier zouden zijn

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:27

[/quote]Er zit copyright op mijn (100 procent met stamboom) stippelhaflinger hoor! :=

http://i46.tinypic.com/eaqg49.png
http://i54.tinypic.com/rc61dt.jpg[/quote]

@Nessie dat kan ook ja :P heb er wel de een of andere gezien :o altijd speciaal :D

Maar ik bedoel hiermee aan te geven dat deze handelaar specifiek kruist om er leuke kleurtjes uit te krijgen en niet let op bouw of correctheid. Dit was dan net een haflingerkruising die goed gelukt was, maar hij had ook nog de een of andere mislukte (sneu voor t beestje om hem zo te noemen maar goed) pony met stipjes of verdunning. Die pony's hadden te lange rug, te lompe benen, en ga zo maar door.
En toch zijn er genoeg onwetenden die dan gewoon een leuke pony met een speciaal kleurtje kopen.

Hoeft niet te betekenen dat alle kruisingen slecht zijn btw, kan ook zeker iets moois uitkomen en ik ben ook zeker niet voor alleen binnen het ras fokken, maar het moet wel reëel en leefbaar blijven.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:23

paardjes123 schreef:
MarijeR schreef:

Ik kan niet oordelen over andere mini- stamboeken. Maar wat ik binnen het NAS zag waren stuk voor stuk mooi correct gebouwde dieren. Die ook als eenkleurig een goed vaderdier zouden zijn

Ik vind dit soort discussies altijd lastig. Want de normen liggen per stamboek wel wat anders. Overigens zijn er 4 stamboeken in Nederland voor minimaatjes, shetland, NAS, falabella en NMPRS bij mijn weten?

Toch kan selecteren op kleur en tegelijkertijd tot kwaliteit komen best alleen de weg is wat langer. Er zijn zat stamboeken die op een bepaalde kleur selecteren/uitselecteren en toch hoge maatstaven hanteren.

En zelfs in het beste stamboek worden nog baggerdieren geboren en zijn er toch nog sukkels die daarmee gaan fokken. Dat staat los van kleur.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:14

Ik kreeg vanmorgen te horen over een fokker die 8 van zijn merries heeft laten dekken door een cremello hengst. Of het past of niet, op merries met papieren die niet veel van betekenis zijn (volgens informante) ... waarom: om gekleurde veulens te krijgen want die zijn (blijkbaar?) beter verkoopbaar.

Dit noem ik dan een kleurfokker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:23

Toch vraag ik me af of die wel zo verkoopbaar zijn want er staan al geruime tijd advertenties van een bepaalde stal met een cremello hengst van bedenkelijke kwaliteit. Ik heb toch niet het idee dat ze snel van die valkjes af raken als veulen en jaarling als ze niet mooi zijn, aangezien ze er wel een prijs aanhangen die kwaliteit suggereert.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:25

Omdat kleurtjes nu dus vaker voorkomen. Een valk of palomino is echt niet meer zo speciaal als dat het 10-15 jaar geleden was.
Nu is er een overaanbod.