Merriekeuring 2014.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:53

Anoniem schreef:
gomir schreef:
_Dreamer: weet je zeker dat je paard in het stamboek is opgenomen? Of gaat het niet om Eternity uit je profiel? Als ik haar namelijk op zoek in de database vind ik een paard met een registratie in register B en daarmee kun je helemaal niet naar de keuring (bij het KWPN).

wat? :?
kan je dat uitleggen, en waar ik dat vind? (mag via pb)

Wat staat er op haar papier? Staat er vb, stb of reg. A of reg. B?

gomir

Re: Merriekeuring 2014.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 15:42

Ik heb het in de KWPN-database opgezocht, daar stond ik toevallig al ingelogd toen ik je vraag zag.
Zoals Suzanne F. zegt kun je het op het papier zien staan. Bij een paard dat in het veulenboek staat staat er vb. op het papier, zo een kan via de keuring worden opgenomen in het stamboek (stb). In beide gevallen is het papier oranjegeel van kleur.
Een paard in het A-register kan na een of meerdere aanvullende onderzoeken (per hengst anders) worden opgenomen in het stamboek. Een paard dat in het B-register is ingeschreven kan niet naar de keuring en kan dus ook niet in het stamboek worden opgenomen. Zowel het A- als B-registerpapier is blauw van kleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:10

met 'het papier' neem ik aan dat je het stamboek-papier bedoelt? Die is inderdaad blauw ja.
Kan ik hier zelf nog iets aan doen, of kan ik nu gewoon nooit naar een keuring met d'r?

EDIT: van de dingen die Suzanne opnoemt staat er alleen
"Ingeschreven in: REG. B"

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:25

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:26

Anoniem schreef:
met 'het papier' neem ik aan dat je het stamboek-papier bedoelt? Die is inderdaad blauw ja.
Kan ik hier zelf nog iets aan doen, of kan ik nu gewoon nooit naar een keuring met d'r?

EDIT: van de dingen die Suzanne opnoemt staat er alleen
"Ingeschreven in: REG. B"

Dan kan je helaas niet met haar naar de keuring omdat ze in het register B staat ingeschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:27

Dat register B, wat houd dat in dan? En waarom staat mijn paard daar in?
Sorry ben gewoon erg nieuwsgierig ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:28

Om dat een of beide ouders niet is geregistreerd bij het KWPN of bij een voor het KWPN erkend stamboek.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:30

Het KWPN registreert paarden in twee boeken, het veulenboek en het stamboek en in twee registers, register A en register B. Elk veulen dat bij het KWPN aangeboden wordt voor registratie en dat reglementair kan worden geregistreerd, krijgt bij registratie een fokrichting toegekend. Binnen de fokrichting wordt het veulen in het veulenboek, register A of register B geregistreerd.

De fokrichting van de vader is in principe bepalend voor de fokrichting waarin de nakomeling ingedeeld wordt. De fokrichting tuigpaarden en de fokrichting Gelders paard nemen hierbij, ten opzichte van de fokrichting dressuurpaard en springpaard, een bijzondere positie in. Traditioneel wordt binnen deze fokrichtingen een aantal eisen ten aanzien van de bloedvoering gehanteerd.

Uit het registratieschema kan worden opgemaakt in welk boek of register het veulen geregistreerd zal worden. Paarden die zijn geregistreerd in het veulenboek kunnen zonder nadere voorwaarden worden aangeboden voor stamboekopname.

Paarden die als veulen zijn geregistreerd in register A kunnen deelnemen aan de stamboekkeuring. Opname in het stamboek en (eventueel) deelnemen aan de Centrale Keuring is echter pas mogelijk, indien aan de nadere voorwaarden die voor stamboekopname zijn vereist is voldaan. Paarden die zijn geregistreerd in register B zijn uitgesloten van deelname aan keuringen, maar kunnen wel deelnemen aan de Isah Cup (voorheen VION-Cup) en Pavo Cup.

Registratieschema:
http://3xl57912lrz22xfysm4fg78whew.wpen ... schema.pdf

KWPN-erkende stamboeken
Om aan de lijst van KWPN-erkende stamboeken te worden toegevoegd, moet een stamboek minimaal twee keer een plaats bij de beste zeventien hebben behaald in de stamboekranking van de World Breeding Federation for Sport Horses (WBFSH). Nakomelingen van hengsten die zijn goedgekeurd bij erkende stamboeken komen in het register A en kunnen later wanneer zij aan bepaalde criteria voldoen in het stamboek worden opgenomen.

Huidige KWPN-erkende stamboeken
1.Belgisch Warmbloedpaard v.z.w. (BWP)
2.Danish Warmblood Society (DWB)
3.Irish Sport Horse Studbook (ISH)
4.Nederlands Rijpaarden en Pony Stamboek (NRPS)
5.Pferdezuchtverband Baden-Württemberg e.V. (BAD-WÜ)
6.Rheinisches Pferdestammbuch e.V. (RHEIN)
7.Stud-book Français du Cheval Selle Français (ANSF) (SF)
8.Stud-book Zangersheide (ZANG)
9.Swedish Warmblood Association (SWB)
10.Verband der Züchter und Feunde des Ostpreussischen Warmblutpferdes Trakehner Abstammung e.V. (TRAK)
11.Hannoveraner Verband e. V. (HANN)
12.Verband der Züchter des Holsteiner Pferdes e.V. (HOLST)
13.Verband der Züchter des Oldenburger Pferdes e.V. (OLDBG)
14.Westfälisches Pferdestammbuch e.V. (WESTF)
15.Engels Volbloed

Onderstaande stamboeken zijn toegevoegd als KWPN-erkend stamboek:
1.Anglo European Studbook in de UK (AES) in de UK
2.Stud-book sBs, le cheval de Sport Belge (SBS)
3.Landesverband Bayerischer Pferdezüchtere V. (BAVAR)
4.Pferdezuchtverband Brandenburg-Anhalt (BRAND)
5.Zuchtverband CH-Sportpferde ZVCH Swiss Warmblood (CH)
6.Polish Horse Breeders Association (PZHK)
7.Unione Nazionale Incremento Razze Equine (UNIRE)

Voor de fokrichting Tuigpaard kunnen stamboeken worden erkend die een fokdoel hebben die in sterke mate overeenkomt met het fokdoel Tuigpaard van het KWPN en die in het kader van bloedspreiding een bijdrage kunnen leveren aan de verbetering van de KWPN fokkerij. Erkend zijn:

Nederlands Hackney Stamboek (grote maat)
Hackney Horse Society – Engeland (grote maat)
American Saddlebred Horse Association – Verenigde Staten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:31

Dat verklaard, dan z d'r moeder wel niet ingeschreven zijn

Maar zonder dat je paard in een stamboek staat mag je dus wel gewoon fokken? Wizzerd WV (De vader van mijn paard) is toch een redelijk bekende hengst, die wel op een merrie zonder stamboekpapieren gezet is... ;)

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:49

Hallo allemaal,

Ik heb me in het begin van dit topic een keer gemeld en daarna alleen meegelezen. Er is niet veel activiteit hier zie ik. Jammer, want ik vond het andere jaren erg leuk om de keuringsmerries te volgen via dit topic.

Om nog even terug te komen op het Reg. B papier. Is het in dit geval niet beter om haar naar een keuring van het NRPS toe te doen? Of heeft ze niet voldoende arabisch bloed in de lijn?

Ik heb Femke eerder dit topic al eens geïntroduceerd, maar dat is al lang geleden dus hieronder nogmaals:

Naam: Femke
Leeftijd: 4 jaar
Afstammeling: Singapore x Lupicor x Holland

Ik heb haar vorig jaar gekocht als bang, schraal (eerder mager) jong paard. Ze was erg bang voor de hindernissen en dat zorgde steeds voor een hoop stress bij het vrijspringen. Inmiddels is ze eigenlijk een stuk normaler, nog steeds hectisch, maar ze ontspant zich eindelijk met de hindernissen in de bak.
Hieronder een filmpje van haar tijdens het balkjes draven aan de longe.

Eerst een duidelijke standfoto van vandaag:
Afbeelding

En een filmpje van het vrijspringen. Ik had de hindernis wat ruim staan (7 meter), vooral om haar van haar angst af te helpen, op deze manier kwam ze niet in de moeilijkheden. Daarom ook de grondbalk op 3 meter, ipv 2,20m drafbalk. Ze komt eigenlijk nooit netjes in draf in, dus struikelde er steeds over. Dat vergrote de stress. A.s. vrijdag springt ze mee tijdens de Open Friese Kampioenschappen vrijspringen. Voor die tijd wil ik de lijn nog een keer bouwen op 6,5 meter zodat ze dat in ieder geval ook een keer gedaan heeft. Ze heeft erg de neiging om naar voren te springen en dit wordt op dit filmpje alleen maar versterkt door de afstand. Ik verwacht door de lijn wat strakker te bouwen dat ze beter terug gaat springen.

Ik ben best benieuwd wat jullie nu van haar vinden. Het is in omgang in ieder geval een heel leuk paard geworden. Ik ga heen voor stamboekopname, maar als ze haar per ongeluk ster verklaren zal ik dat uiteraard helemaal niet erg vinden! :D

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:14

Video's zijn prive Yvet_90.
Ik ga vrijdag naar een oefenkeuring, ben benieuwd hoe ze het doet en wat ze van haar vinden

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:56

Daar had ik even niet aan gedacht. Ze staan nu als het goed is openbaar. Maar wat leuk. Wat verwacht je er zelf van? Is ze snel onder de indruk? Of laar ze zich op vreemd terrein ook wel goed zien?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:02

Ik heb alleen de springvideo bekeken.
Idd zou ze wat meer opwaarts mogen springen en ze zou wat meer mogen basculeren. Achterbeentechniek vind ik nu niet heel makkelijk te beoordelen. Voor lijkt vlug genoeg.

Denk je er met oefenen aan dat het een lijntje van stijl/kruisje, stijl, oxer is met de keuring. Verder zou ik een merrie die zo schieterig is meer naar het lijntje toe begeleiden in de training zodat ze uit de rust in komt. Voor een merrie als deze zou je ook wat in-uitjes kunnen meenemen in de training.

Goed dat je naar de OFK gaat, als ze daar weer wat spanning heeft voor de keuring ook nog mooi een paar keer van huis met haar!

Ik zal mijn merrie volgende maand ook eens laten losspringen, zal wel even wennen zijn voor een 8-jarige die al onder het zadel op concours loopt :+

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 22:25

@ Gomir: heb je gelijk in. Begeleiden naar de sprong toe is wat lastig aangezien ik vaak alleen ben en de ervaring leerde dat ze daar nog gestresster van raakte. Ik was al heel blij met dit beeld. Van hieruit kunnen we verder werken en met een bang paard kun je zo weinig behalve zorgen dat ze vertrouwen krijgt. En dat lijkt ze nu aardig te hebben. Ik zal de komende week eens spelen met de opstelling die je net noemt. In uitjes zal ook haar kracht verbeteren. De bak is overigens wel erg zwaar. Daar heeft ze moeite mee. Ook niet gek.
Wat betreft haar techniek. Ze springt vlug van de grond dn heeft een vlug voorbeen. Daarbij kan ze heel fijn openen, maar in haar gejaagdheid houdt ze zich nog wel wat strak..

Wat denk je van haar wat betreft exterieur? Ze heeft eem steile schouder en de overgang rug lendenen staat me niet helemaal 100% aan. Ze wordt 15 mei nog behandeld door een osteopaat om eventuele problemen in het lijf te kunnen oplossen voor de keuring. Ben benieuwd of die wat vindt.

Ik heb de 10 jarige die ik ernaast rij afgelopen tijd ook wat vaker laten vrijspringen en dat vindt hij hartstikke leuk! Plaats je ook een filmpje?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 08:14

De schouder vind ik (op de foto) heel erg meevallen voor een springpaard hoor :j Overgang rug-lendenen kan ik moeilijk zien zo. Hals zou misschien iets mooier gevormd mogen zijn en de overgang hals-schoft is nog wat onbespierd zo te zien.

Lekker doorwerken en dan zie je het wel met de keuring toch :j

Ik heb niets om mee te filmen dus er komen wsl geen filmpjes van mij :+

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:45

Ik doe vrijdagavond ook mee aan een 'oefenkeuring' wil is kijken wat andere mensen er van vinden en wat ik zelf kan verwachten. Zijn er misschien nog tips ? Wat voor hoofdstel is het beste om d'r voor te brengen met neusriem of zonder ?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:52

Voor mijn jonkie twijfel ik nog, ik denk dat ik er verstandig aan doe om haar eerst zadelmak te maken en wat door te rijden. Ik wil haar dan misschien via de IBOP aanbieden. Ze is gewoon nog te veel Toos-Spierloos en dat ga ik niet goed krijgen denk ik voor 5 juni....dat is nog maar 5 weken!

Heb ook nog een andere merrie staan die nog in het VB staat. Die heb ik sinds begin april dit jaar in mijn bezit. Een grote merrie (ruim 1.70m) van Rhodium uit een Jazz moeder.

Qua hoofdstel gebruik ik meestal een hoge neusriem (zonder lusje voor een sperriem).

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:04

Altijd leerzaam inderdaad een oefenkeuring. Heb je gelijk een idee hoe je paard reageert en wat je eventueel moet aanpassen aan je training. Wat betreft hoofdstel is echt per paard verschillend. Er zijn veel mensen die en hoofdstel gebruiken zonder sperriem. Ik doe dat zelf niet, gewoon het normale hoofdstel met sperriem omdat Femke een heel gevoelige mond heeft en haar mond snel open doet, met sperriem kun je dat toch iets tegengaan.

@Moratoetje: Heb je ook een foto van van je Rodium merrie?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:43

@Yvet_90 : succes op de OFK! Heb er ook nog aan gedacht, maar vind het toch nog wat te vroeg voor die twee van mij en de ene is nog te dik :+ Alleen ga wel over een tijdje even met ze een paar keer naar vreemd terrein zodat ze ergens anders kunnen vrijspringen en in een binnenbak. Dat is ook weer nieuw voor ze. Heb geen binnenbak thuis ;)

Is er wat deelname op de OFK?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:45

Ik vind het wel jammer dat het alleen open is voor 3- en 4-jarigen. Was voor mijn merrie wel een mooie oefening geweest om even van huis te springen. Dat kan ik ook wel op een andere manier regelen, maar juist dingen als publiek geven haar veel spanning en dat boots je niet na :n

Mijn 3-jarige ruin heeft meegedaan aan het ONNK en die gaat binnenkort mooi de wei in, dat heeft niet zoveel zin om die nog naar het OFK te slepen :+

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:23

Bedankt.. Er zijn in totaal volgens mij 29 deelnemers en Femke moet als enalaatste springen. Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaat doen. Heb gister nog even een paar in-uitjes neergezet en ze is zo vreselijk voorzichtig en dit vond ze zo ontzettend moeilijk dat ze er een beetje bang van geworden is. Jammer, maar morgen nog even een keertje simpel voor het vertrouwen.. En dan vrijdagavond ook gewoon voor de oefening. Maar het moet wel zin hebben, als ze overal superbang voor is, word ze er zelf ook niet veel beter van. Hoeveel denken jullie dat er per uur springen? 6 paarden? Dat zou namelijk betekenen dat ze tussen 9 en 10 zou moeten springen... Ze staat op de lijst als 28e.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:34

In Bronneger en Tolbert gingen er 10-12 paarden per uur doorheen. Hangt er ook een beetje vanaf hoe ervaren de paarden zijn en hoe vlot de jury het commentaar geeft :j

Morgen nog even een paar simpele sprongetjes en dan komt het vrijdag vast goed. Ze moeten soms ook even tijd hebben om het te verwerken :j

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:14

Toch nog redelijk wat deelname! misschien ga ik wel even kijken. Weet nu al als ik dat doe, dat ik dan baal dat ik niet 1 heb meegenomen ;) maar ja ben nu toch al te laat voor om op te geven..

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:28

Maar Marijke, misschien kan het nog wel. Ik heb twee jaar geleden ook zeer last minute opgegeven en toen werd mijn toenmalige paard nog gewoon op de lijst geplaatst. Proberen kan altijd. Iedere euro is er weer één voor die vereniging natuurlijk.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:20

Toch nog even een bericht je met het filmpje van het vrijspringen vandaag. Ging super.. morgen even rustig longeren en dan klim ik dit weekend er wel weer op..