Lusitano kopen tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Lusitano kopen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:33

Het is wat je mooi vind, ik vind beiden mooi, barok en het sierlijke zoals deze foto's.

Het korte, propperige met de korte pasjes vind ik niet mooi, maar als ze traditioneel opgetoomd zijn, een mooi klein slank trotse spaanse man erop in kledij heeft het zeker wel wat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:38

ik kijk niet naar mooi. Ik kijk naar functioneel.
met een racemodel paard zou je niet moeten gaan dressuur rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:40

Ik kijk naar mooi, ga er van uit dat pure stamboeken geen gedrochten fokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:05

Cubana is mooi,overigens vondt ik de cremmelo's {of hoe heet dat kleurtje?} van Romina Steiner ook ontzettend gaaf,die zaten ook goed in elkaar met een mooie beweging vondt ik.
Evenals de hengst Frodo,dat zijn degene die mij het meeste aanspraken..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:19

Hihi, ik heb een half-zusje van de 2 cremello's. (Ik ga haar veel foto's laten zien van haar broertjes...)

Over welk paard heb je het nu Nombrado?
Nog steeds over die schimmelhengst? Of vind je nu ook deze merrie "een racemodel"?
Want vertel dan even waaruit je dat precies besluit? Want ik zie het niet hoor...
Wat Elisa eerder zei over de lijn tussen heup en boeg, lijkt me logisch dat die neerwaarts loopt. Dat is bij elk paard zo. (Anders had je een Giraf of Duitse herdershond...) Of bedoelde ze knie-boeg? Want die lijn loopt ook bij die schimmel gewoon opwaarts.
En ook zijn ruglijn is opwaarts, schoft duidelijk een stuk hoger dan zijn kruis en nergens verzonken. (Integendeel zelfs, want we zijn het er wel over eens dat we hem net te strak in de rug vinden?) Aanhechting van de ribben volgt ook gewoon de ruglijn, dus dat is het ook niet. Dus wat is het nou precies waarom je daar steeds op terug komt?

Sammyoo; ik denk dat dat vaak door de manier van voorbrengen komt. De paarden worden aan de hand getoond en dan wil men ook nog eens dat ze het maximale van hun gangen laten zien. Dus daar komt dan weinig verzameling bij kijken. Het is eigen aan een voorwaartse beweging dat er gestuwd wordt hé. Onder het zadel, met een verzameld paard, zou dat er anders uitzien.

En beweging is ook een deel 'smaak' hé.
Naast voldoende ruimte in de gangen, zie ik graag een 'sierlijk' en los paard. (Daarom dat die schimmel mij tegen stak) Eentje die in beweging over heel zijn lichaam lijkt mee te bewegen. De winnares van de 2-jarigen, die heeft dat! Ze is misschien niet het meest krachtige paard, maar die souplesse als ze beweegt. Dàt vind ik mooi! (En dan dat hoofd en die hals, en er hoeft echt geen strikje meer rond hoor. :+ )
(En de hengst die ik gebruikt heb om mijn cruzado-veulen te fokken, die had dat ook...)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:33

russel schreef:
Wat bedoelen jullie met veel bot?

Gewoon forse duidelijk aanwezige botten en gewrichten.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:35

russel schreef:
Het is wat je mooi vind, ik vind beiden mooi, barok en het sierlijke zoals deze foto's.

Het korte, propperige met de korte pasjes vind ik niet mooi, maar als ze traditioneel opgetoomd zijn, een mooi klein slank trotse spaanse man erop in kledij heeft het zeker wel wat.

Barok heeft niks te maken met grof of wel of niet sierlijk. Het zijn de verhoudingen die een paard heeft en de geschiedenis/ afstamming die een paard tot barok paard maken. Een sierlijke lusitano kan toch heel barok zijn.
Een paard wat functioneel goed in elkaar zit, kan onmogelijk een gedrocht zijn, of er moet echt een monsterlijk hoofd op zitten.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:39

Sammyoo schreef:
Wat een prachtige merrie.
Ik heb wel een vraag over de beweging, ik zie dit namelijk vaker op foto's van keuringen en vraag me af of het graag gezien wordt. De achterhand lijkt zo achter de massa te blijven, waardoor je (volgens mij :o? ) meer een stuwende beweging krijgt, terwijl je onder het zadel juist een goed ondertredend achterbeen en dragende achterhand wil hebben.

Hier heb je wel gelijk in. Het is een heel mooie merrie, maar op de laatste foto is haar draf niet correct diagonaal, haar voorbeen rust al vol op de grond terwijl het diagonale achterbeen nog helemaal niet op de grond staat, dus haar achterhand blijft idd achter. Maar dit kan heel goed zijn omdat een voorbrenger toch het uiterste uit zijn paard probeert te halen en net even meer vraagt dan het paard aan kan en dan wordt daar net de foto gemaakt.

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:58

Cyrina, ik zie helaas wel PRE's die erg kort in de rug zijn en een korte hals, gedrochten heb ik ze niet genoemd :o zou niet durven. Maar dat is niet mijn smaak.

Over exterieur weten jullie heel veel meer, discussie wordt hierdoor voor mij erg moeilijk, maar wel heel leerzaam zo.

Overigens Cyrina, vind ik dat jij altijd weer erg mooi spul fokt en in de verkoop heb! Ik hoop niet dat ik PRE eigenaren heb beledigd.
Mijn eigen PRE kan ik zelfs niet eens beoordelen, vind hem natuurlijk erg knap, maar of hij correct gebouwd is.?? :?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:27

Thanx!

PRE's met een korte hals zijn ook niet de paarden die een keurmeester op de PRE keuring wil zien. Maar het is gewoon zo dat de PRE bekender is dan de Lusitano. Hierdoor zijn er hiervan ook gewoon veel minder rastypische paarden te vinden, gekocht door mensen die gewoon een leuk ogend paard willen, maar niet zoveel willen betalen envenals de wel mooie paarden, maar waar geen goede beweging op zit. Daar is niks mis mee, kunnen heel fijne gebruikspaarden zijn, want het zijn bovenal paarden met een heel fijn karakter. Maar het beeld wordt hierdoor wel eens verkeerd van het ras.

russel schreef:
Ik kijk naar mooi, ga er van uit dat pure stamboeken geen gedrochten fokken.

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:33

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:37

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:31

Luckystory: hier vindt je meer info over hoe ik een neerwaartse romprichting bepaal..http://www.easpstamboek.nl/?p=fokkerij

Ik heb de winnares van de 2-jarige merries helaas niet gezien,iemand een foto?

De bruine merrie van marktplaats kan mij niet zo bekoren..wel een best paard zo te zien maar mis wat uitstraling. Over die andere hoef ik het helemaal niet te hebben...

m_n4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:01

@Luckystory ik heb even gemist welke van jou was, was die ook op de keuring?

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:15

Citaat:
De bruine merrie van marktplaats kan mij niet zo bekoren..wel een best paard zo te zien maar mis wat uitstraling. Over die andere hoef ik het helemaal niet te hebben...

Haha, ik heb er geen verstand van maar misschien vind ze het wel leuke paarden, je weet maar nooit. :j

Essie73
Hoofdmoderator
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:33

Moderatoropmerking:
Graag wil ik iedereen verzoeken om OT te blijven. voor offtopic geklets verwijs ik jullie naar de HK
⚠️ Essie73 kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:38

Ik ken er eentje....is wel hengst maar weet dat zelf niet.
Is een top paardje!!
Als ik op zoek was geweest dan was hij het zeker geworden.
En ik ben alles behalve heldhaftig!!
Diertje heeft nog geen stap verkeerd gezet, is al buiten geweest.
Een van de meest lieve en cool in het hoofd paarden die ik ken.

Het is een witte, echt een sprookjes peerd......te mooi

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:45

Elisa2 schreef:
Jessix,dat jij geen neerwaartse romprichting hebt gezien bij die schimmel kan ik me echt niet voorstellen,dat was overduidelijk en ook met een baal hooi niet op te lossen.Ook als ie forser wordt blijft ie de grond in lopen ondanks zijn ruime bewegingen.Ook was hij mega strak in de rug..ik vondt de bruine veel beter bewegen wat dat betreft.Die zette zijn achterbeen er echt onder..en veel talent voor het sluiten wat imo belangerijker is dan met voorbeengewapper door de baan gaan. Nu waren die 2 echt uitersten en heb ik ook types er tussen in gezien die me wel aan stonden..maar persoonlijk zie ik juist niet in wat zo'n windhond toe kan voegen aan een barok paard.

Even hoor, bedoel je nou de kampioen der kampioenen bij de Lusitano's?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:48

Elisa, hier staan foto's: http://nicolienvanbeekpaardenfotografie.weebly.com/2-jarige-merries.html
Ik bedoel het schimmeltje. <3

En wat de schimmelhengst betreft zullen we er maar over ophouden. (Moeten de mod tevreden houden hé) Ik snap nu wel wat je precies bedoelt en begrijp waarom je dat zegt. Maar ik denk nog steeds dat dat paard een heel andere indruk zou geven als hij 2 jaar ouder is en 70 kilo ofzo zwaarder. :+

m_n4ever schreef:
@Luckystory ik heb even gemist welke van jou was, was die ook op de keuring?

Nee, die van mij was er niet. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:04

2005 schreef:
Elisa2 schreef:
Jessix,dat jij geen neerwaartse romprichting hebt gezien bij die schimmel kan ik me echt niet voorstellen,dat was overduidelijk en ook met een baal hooi niet op te lossen.Ook als ie forser wordt blijft ie de grond in lopen ondanks zijn ruime bewegingen.Ook was hij mega strak in de rug..ik vondt de bruine veel beter bewegen wat dat betreft.Die zette zijn achterbeen er echt onder..en veel talent voor het sluiten wat imo belangerijker is dan met voorbeengewapper door de baan gaan. Nu waren die 2 echt uitersten en heb ik ook types er tussen in gezien die me wel aan stonden..maar persoonlijk zie ik juist niet in wat zo'n windhond toe kan voegen aan een barok paard.

Even hoor, bedoel je nou de kampioen der kampioenen bij de Lusitano's?

Ehm nee? volgens mij niet..

Lucky:ik ben iig wel benieuwd naar hoe hij er over 2 jaar uit ziet met wat kilo's erbij..schimmeltje heb ik trouwens wel gezien.Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heel moeilijk vindt om paarden rond die leeftijd te beoordelen. Kan me de merrie ook niet super goed meer voor de geest halen.

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:12

ElenaJuna schreef:
Die bruine merrie is mooi!

Haha, inderdaad! :)[/quote]

Ik vind die bruine ook heel mooi! Maar wel een beetje streng gereden, letten jullie daar op of niet?

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:16

juliaka schreef:
ElenaJuna schreef:
Die bruine merrie is mooi!

Haha, inderdaad! :)

Ik vind die bruine ook heel mooi! Maar wel een beetje streng gereden, letten jullie daar op of niet?[/quote]

Ze is pas 4 dus je kan er vast wel aanleren om losser te rijden :) uitproberen zou k dan zeggen hoe ze rijd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:56

kwestie van zelf erop stappen en evt ervaren ruiter meenemen en laten rijden, en als je serieus interesse hebt gewoon een aantal keren terug gaan om te rijden en niet te snel beslissen...

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 22:00

Ik zal maar wel even een update geven: Ik wil graag een Lusitano merrie, tussen de 5 en 8 jaar. Liefst rond de 1.60-1.65m. Voorkeur voor kleur heb ik niet, en als je nog wat wilt weten laat maar weten :).