KWPN-dressuurpaardenfokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:58

sarabande schreef:
janderegelaa schreef:
Daar heb je een punt. Maar er is een verschil tussen het keuren van een hengst en dekadvies. En natuurlijk zijn de aanparingsadviezen in het straatje van het stamboek, daarvoor is er immers een stamboek. Maar het is lastig dat weet ik ook.

Fokken is emotie anders zouden we er allang mee opgehouden zijn, jij kent je merrie en je stam en daar kies je op. Dat is vaak anders dan het stamboek uitcijferd met de verwachtingswaarde van een hengst als belangrijkste gegeven

Dan kiezen we dus niet uit emotie, maar op verwachting. En die verwachting kun je weer controleren met de verwachtingswaarde van een hengst, mits die voldoende betrouwbaarheid hebben. En anders kun je ook de verwachting van de voorouders nakijken, nu met de nieuwe database zeker makkelijk.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:01

Bucephalus schreef:
arie53 schreef:
Leg eens uit?
Milieufactoren zoals o.a. stress, trauma, belasting zijn zaken die van invloed zijn op de uiterlijke verschijningsvormen. Intelligentie, de motor, denk ik zo, is iets dat wordt ontwikkeld of niet.

Karakter is het meest onstoffelijke in een paard. Het is echter zo verdomd erfelijk en moeilijk grijpbaar. Paarden die van nature (erfelijk bepaald) geen angst kennen, zijn veel minder vatbaar voor de genoemde milieufactoren die in het uiterlijke gedrag zichtbaar worden. Daar is met enig vakmanschap soms nog wel iets van maken of beter gezegd nog wel mee om te gaan maar in de meeste gevallen zal deze mentale handicap altijd weer gaan opspelen.

Waarbij we ons misschien ook eens moeten gaan afvragen hoe het kan dat een hoogst betrouwbare en buitengewoon bruikbare merriestapel (die dag in dag uit tot het laatste gaatje kon gaan) verworden is tot wat men er nu van gemaakt heeft.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:05

sarabande schreef:
janderegelaa schreef:
Daar heb je een punt. Maar er is een verschil tussen het keuren van een hengst en dekadvies. En natuurlijk zijn de aanparingsadviezen in het straatje van het stamboek, daarvoor is er immers een stamboek. Maar het is lastig dat weet ik ook.

Citaat:
Fokken is emotie anders zouden we er allang mee opgehouden zijn, jij kent je merrie en je stam en daar kies je op. Dat is vaak anders dan het stamboek uitcijferd met de verwachtingswaarde van een hengst als belangrijkste gegeven

Dan kiezen we dus niet uit emotie, maar op verwachting. En die verwachting kun je weer controleren met de verwachtingswaarde van een hengst, mits die voldoende betrouwbaarheid hebben. En anders kun je ook de verwachting van de voorouders nakijken, nu met de nieuwe database zeker makkelijk.

Betrouwbaarheid is alleen aan de orde als je de functionele kenmerken en de ratio's in de verwachtingswaarde stopt en aan de hand daarvan toetst.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:09

arie53 schreef:
Karakter is het meest onstoffelijke in een paard. Het is echter zo verdomd erfelijk en moeilijk grijpbaar.....
Waarbij we ons misschien ook eens moeten gaan afvragen hoe het kan dat een hoogst betrouwbare en buitengewoon bruikbare merriestapel (die dag in dag uit tot het laatste gaatje kon gaan) verworden is tot wat men er nu van gemaakt heeft.

Dat komt omdat gewoon niet te bepalen is van welke voorouder de eigenschappen komen. Het kan een miniem iets zijn dat wel tienduizenden jaren geleden is ontstaan. Dat is inderdaad een gegeven waar je het mee moet doen.

Er zijn altijd al domme, slimme, stiekeme, moedige etc. paarden geweest, hoor :-)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:31

Citaat:
Dat komt omdat gewoon niet te bepalen is van welke voorouder de eigenschappen komen

Van groot aantal hengsten was of is dit wel degelijk bekend en die zijn ook voornamelijk na de omvorming ingestroomd. Als deze mentale eigenschap in de pedigree voorkomt dan is het moeilijk of zelfs onmogelijk in een combinatie, met een soortgelijke handicap in de pedigree, vast te stellen welke voorouder daar nu precies debet aan is. Want dezelfde combinatie levert ook weer bruikbare paarden op. Niettemin zal een fokker die van de mentale hoed en rand weet dergelijke combinaties vermijden en zich niet verlaten op de hoop dat het misschien wel goed kan gaan.

Citaat:
Het kan een miniem iets zijn dat wel tienduizenden jaren geleden is ontstaan

Gelukkig laat de merriestapel van voor de omvorming een uiterst betrouwbare referentie zien.

sarabande

Re: KWPN-dressuurpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:09

Dat is helemaal niet waar ondanks dat ze maar voor een doel gefokt werden, in tegenstelling tot tegenwoordig, kreeg een boer ook toen wel eens een doodklap van zijn paard of staakten ze in het land.
Die gingen dan wel naar de slager.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:31

Albert schreef:
@Suzanne:
De gezondheid moet een constante zorg zijn. Bij elke vorm van belasting moet je je afvragen of het kan.
Juist omdat wij paarden fokken die het allemaal erg gemakkelijk aanbieden, ligt overbelasting op de loer.
Ik denk dat de blessuregevoeligheid wel meevalt, maar het verstand waarmee getraind wordt niet.

Nee ik denk dat de bouw en de manier van bewegen ook meespeelt. Paarden die heel groot bewegen met veel techniek, blesseren zichzelf veel eerder dan eentje die wat zuiniger loopt.
Daarbij zijn de huidige paarden ook anders gebouwd dan vroeger waardoor ze blessuregevoeliger zijn, ook qua afwijkingen in de rug.

Meer dan 10 jaar geleden gaf een gerenommeerd arts al aan dat paarden met veel voorbeentechniek meer kans hadden op peesblessures etc.
Nu zie je dat de klinieken overuren draaien met de moderne sportpaarden, hoefbandjes hier, gewrichtskapsel daar, peesje hier, aanhechting daar.
Er is zelfs een discussie gaande over de bouw van de rug/complete skelet bij de huidige dressuurpaarden, Kissing spines is ineens een hot item geworden en niet alleen omdat er ineens zo slecht gereden wordt de laatste 15 jaar. Nee, omdat de bouw van de dressuurpaarden er vaker toe uitnodigt.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:35

sarabande schreef:
Dat is helemaal niet waar ondanks dat ze maar voor een doel gefokt werden, in tegenstelling tot tegenwoordig, kreeg een boer ook toen wel eens een doodklap van zijn paard of staakten ze in het land.

Ook dat valt onder de betrouwbare referentie.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:43

sarabande schreef:

Nou dan ging zo'n paard toch uit de fokketen. Betrouwbaarder kan niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:45

Suzanne F. schreef:
Nee ik denk dat de bouw en de manier van bewegen ook meespeelt. Paarden die heel groot bewegen met veel techniek, blesseren zichzelf veel eerder dan eentje die wat zuiniger loopt.
Daarbij zijn de huidige paarden ook anders gebouwd dan vroeger waardoor ze blessuregevoeliger zijn, ook qua afwijkingen in de rug.

Meer dan 10 jaar geleden gaf een gerenommeerd arts al aan dat paarden met veel voorbeentechniek meer kans hadden op peesblessures etc.
Nu zie je dat de klinieken overuren draaien met de moderne sportpaarden, hoefbandjes hier, gewrichtskapsel daar, peesje hier, aanhechting daar.
Er is zelfs een discussie gaande over de bouw van de rug/complete skelet bij de huidige dressuurpaarden, Kissing spines is ineens een hot item geworden en niet alleen omdat er ineens zo slecht gereden wordt de laatste 15 jaar. Nee, omdat de bouw van de dressuurpaarden er vaker toe uitnodigt.

Of omdat de vooruitgang in de medische mogelijkheden enorm verbreed zijn.
Vroeger was een paard stuk en ging naar de slager, nu wordt er veel meer aan gesleuteld. Zie Parcival, denk je dat dat pakweg 10 jaar geleden al gebeurd zou zijn???

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:45

sarabande schreef:

Maar met die dieren werd dan dus niet gefokt...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:46

_San87_ schreef:

Nee maar ze waren wel gefokt!!!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:47

sarabande schreef:
_San87_ schreef:

Nee maar ze waren wel gefokt!!!

Joh... Maar als er niet mee gefokt wordt, wordt dat karakter ook niet doorgegeven. Tegenwoordig wordt er weinig gelet op karakter met fokken, het is niet zo belangrijk of zo, ik weet het niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:48

Suzanne F. schreef:
Albert schreef:
@Suzanne:
De gezondheid moet een constante zorg zijn. Bij elke vorm van belasting moet je je afvragen of het kan.
Juist omdat wij paarden fokken die het allemaal erg gemakkelijk aanbieden, ligt overbelasting op de loer.
Ik denk dat de blessuregevoeligheid wel meevalt, maar het verstand waarmee getraind wordt niet.

Ik geloof niet dat de andere manier van bewegen blessures in de hand werkt. Laat zo'n paard zijn hele leven in het land lopen, dan krijgt hij nooit een bewegingsgerelateerde blessure. Onkundige ruiters in grote mate- en de profs in wat mindere mate rijden die paarden gewoon stuk omdat ze het uiterste willen zien van die beweging.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:58

janderegelaa schreef:
Laat zo'n paard zijn hele leven in het land lopen, dan krijgt hij nooit een bewegingsgerelateerde blessure. Onkundige ruiters in grote mate- en de profs in wat mindere mate rijden die paarden gewoon stuk omdat ze het uiterste willen zien van die beweging.

Daar zijn de meningen onder de artsen toch over verdeeld. Bouw en beweging spelen echt een rol in de blessuregevoeligheid, ook al zijn ze niet onder het zadel. Onder het zadel wordt het alleen duidelijker zichtbaar natuurlijk en worden de paarden tot het uiterste van hun kunnen gedreven.
Maar een overduidelijk voorbeeld is wel het feit dat een shetlander nooit een peesblessure heeft en een dressuurpaard na 1 rondje in de wei al wel.
Dit is natuurlijk heel zwart wit maar de huidige dressuurpaardenfokkerij is niet sterker aan het worden. We gaan de kant op van de rashonden als we niet uitkijken.
Röntgenologisch wordt maar getest en gekeurd maar het besef dat er een grote factor is in de bouw die de blessuregevoeligheid vergroot is er niet. Ja bij de veeartsen begint het te komen maar dit moet nog met meer onderzoeken gestaafd worden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:00

Citaat:
Ik geloof niet dat de andere maniermvan bewegen blessures in de hand werkt.

Dat waag ik toch te betwijfelen.

Een paard dat niet over veel bodem staat loopt veel eerder kans zich te beschadigen dan een paard die dat in zijn (evenwichtige) bouw heeft meegekregen.

Afbeelding

Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:03

_San87_ schreef:
Joh... Maar als er niet mee gefokt wordt, wordt dat karakter ook niet doorgegeven. Tegenwoordig wordt er weinig gelet op karakter met fokken, het is niet zo belangrijk of zo, ik weet het niet.

Misschien je even in de fokkerij en met name de fokkerij waar dit topic over gaat, verdiepen voor je onzin roept

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 15:09

arie53 schreef:
Een paard dat niet over veel bodem staat loopt veel eerder kans zich te beschadigen dan een paard die dat in zijn (evenwichtige) bouw heeft meegekregen.

Heb je ook twee foto's die beter met elkaar te vergelijken zijn? Dus van paarden onder de man die bij elkaar worden gereden, om dat beter te illustreren? Vast wel, want je moet inmiddels wel een enorme database hebben :-)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:11

sarabande schreef:
_San87_ schreef:

Misschien je even in de fokkerij en met name de fokkerij waar dit topic over gaat, verdiepen voor je onzin roept

Is het echt onzin? Of vind jij het onzin?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 15:14

_San87_ schreef:
Tegenwoordig wordt er weinig gelet op karakter met fokken, het is niet zo belangrijk of zo..
Een ongenuanceerde uitspraak, San. Kun je dit staven?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:18

Bucephalus schreef:
_San87_ schreef:
Tegenwoordig wordt er weinig gelet op karakter met fokken, het is niet zo belangrijk of zo..
Een ongenuanceerde uitspraak, San. Kun je dit staven?

Ik staaf dat aan wat ik hier in de regio zie rondlopen (eens, het kan ook aan de ruiter liggen en het is een beperkt beeld), gisteren nog op een concours geweest hier in de buurt, gewoon een B-proefje (impuls zelfs) en meer dan één paard dat om geen aanwijsbare reden compleet door het lint ging. En dan echt stout, steigerend en bokkend over het losrij-terrein.

En dan afgelopen week nog het bericht van een teruggetrokken Charmeur, wat een bijzonder mooi paard is, maar wel vaker stout is. En hij is niet de enige KWPN-hengst die 'stout' is. Ik vraag me dan af of dat een werkbaar karakter is in de fokkerij.

Achteraf ben ik het overigens met je eens dat mijn uitspraak inderdaad ongenuanceerd en overdreven is, al geloof ik wel dat er een kern van waarheid in zit.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:21

_San87_ schreef:
En dan afgelopen week nog het bericht van een teruggetrokken Charmeur, wat een bijzonder mooi paard is, maar wel vaker stout is. En hij is niet de enige KWPN-hengst die 'stout' is. Ik vraag me dan af of dat een werkbaar karakter is in de fokkerij.

Heeft dat alleen met een werkbaar karakter te maken?
Volgens mij zijn er veel factoren die kunnen leiden tot een in jouw ogen ''stout'' paard.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:33

Fiebie schreef:
_San87_ schreef:

Heeft dat alleen met een werkbaar karakter te maken?
Volgens mij zijn er veel factoren die kunnen leiden tot een in jouw ogen ''stout'' paard.

Het zou best kunnen dat er teveel van hem verwacht wordt, dat hij te hard moet werken. Maar Verden was niet de eerste keer dat hij 'ontplofte', om het zo maar te noemen, ik weet even geen beter woord.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:33

Jonge hengsten die zo veel dekken als Charmeur zouden ze in het dekseizoen op lichte arbeid en geen stressende wedstrijden moeten zetten, maar ja dat roep ik al jaren

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 15:34

Bucephalus schreef:
Heb je ook twee foto's die beter met elkaar te vergelijken zijn? Dus van paarden onder de man die bij elkaar worden gereden, om dat beter te illustreren? Vast wel, want je moet inmiddels wel een enorme database hebben :-)

Ik heb jaren geleden toen ik Kynologie I en II heb gedaan, het boek en de DVD van Rachel Page Eliott aangeschaft: The new dogsteps.
Vanwege copyright kan ik deze niet delen, maar er staat een soort samenvatting van het boek op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=nESyr_-M6po Het is zo interessant, omdat het gaat over honden, die voor verschillende disciplines worden gebruikt. Er zijn veel overeenkomsten tussen paarden en honden als het gaat om beweging, dus wellicht interessant.

Daarnaast wordt er in Zweden onderzoek gedaan en beweging op film vastgelegd: http://www.youtube.com/watch?v=RSk_K8ks-9s