KWPN fokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:32

Albert schreef:
anneliesdj schreef:
Zullen we het anders gewoon hebben over het kwpn en niet over iedereen die het niet met het kwpn eens is?

Wie verzint er even een leuke stelling/onderwerp?

Stelling:
De Engelse volbloed is de bepalende factor in het goede, bewerkbare karakter wat kenmerkend is voor de kwpn-er.
Oftewel: Bloed moet.

Deels eens, deels oneens... Ik denk niet dat de huidige volbloed in de dressuurfokkerij ook maar een iets toe kan voegen :).

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:32

Zo kende ik ook iemand die stippel kwpn paarden wilde fokken! Dat kleurtje is leuk maar vind ik onbelangrijk! Die stippeks waren ook niet echt plaatjes om te zien vond ik... Maar wie weet komt er straks nog eens verandering in evenals bont zie je weinig smilda heeft wel eens bonte veulens gehad dir Ik leuk vond

Klopt pletje! Heb hem al eens gesproken! Vriendelijke man :j fokt fijne paarden!
Hopelijk past het goed met mijn merrie!

SophievdV

Re: KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:44

Kleurfokkerij, ik heb er niet zoveel mee :o Geef mij maar gewoon een goeie, dan maakt de kleur niet uit. Commercieel gezien is de kleur *helaas* wel van belang.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:47

Pletje123 schreef:
Kleurfokkerij, ik heb er niet zoveel mee :o Geef mij maar gewoon een goeie, dan maakt de kleur niet uit. Commercieel gezien is de kleur *helaas* wel van belang.

Eens.

Maar is het ook niet zo dat het KWPN een bonte meteen al afkeurt om zijn kleur? Of ligt het echt puur aan de kwaliteit? Want ik zie op Bokt wel eens hele toffe bonte hengsten voorbij komen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:48

Heeft, voor zover ik weet, enkel en alleen met de kwaliteit te maken.

Edit: je hebt niet zomaar een ggk dekhengst. Daar heb je echt een goed dier voor nodig anders red je het niet. Er worden nog steeds meer hengsten afgewezen dan goed gekeurd ;)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:52

Pletje123 schreef:
Heeft, voor zover ik weet, enkel en alleen met de kwaliteit te maken.

Edit: je hebt niet zomaar een ggk dekhengst. Daar heb je echt een goed dier voor nodig anders red je het niet. Er worden nog steeds meer hengsten afgewezen dan goed gekeurd ;)

Ik weet dat je niet zomaar een ggk dekhengst hebt, idd :D. Als het puur de kwaliteit is, dan snap ik het volkomen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:12

_San87_ schreef:
Pletje123 schreef:

Eens.

Maar is het ook niet zo dat het KWPN een bonte meteen al afkeurt om zijn kleur? Of ligt het echt puur aan de kwaliteit? Want ik zie op Bokt wel eens hele toffe bonte hengsten voorbij komen.

Het is echt om de kleur, al is dat nooit het excuus. Zelfs op de merriekeuringen is het een probleem. Als je vroeger bijv. Jaqcues Verkerk had als inspecteur dan gingen we op voorhand al ergens anders heen.

Nu is het wel zo dat met Samber foktechnisch best fouten zijn gemaakt want hij dekte zelfs een ezel als je dat wilde. Dat gebeurt nu natuurlijk ook met de modehengsten maar als je een kromme bonte zag dan was dat automatisch een Samber terwijl je bij een effen paard dat niet weet.

Samber heeft ruim 40 zonen aangeboden gekregen op de HK, niet 1 goedgekeurd. Terwijl een aantal van die hengsten in het buitenland als vaderpaard furore maken. Dus zo slecht waren ze niet. De nafok van Sambertino bijv. is gewoon goed te noemen.
Gevolg is wel dat we nu een wildgroei krijgen van bonte hengsten die zomaar in het wilde weg fokken, juist de reden waarom Samber destijds goedgekeurd werd. Omdat er vraag is van een grote groep fokkers. En eigenlijk vind ik dat het KWPN daar als vereniging niet aan voorbij moet gaan.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:14

Hmmm... Dat werpt weer ander licht. Waarom is het KWPN daarin zo kortzichtig? Een goed paard heeft toch immers geen kleur?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:16

_San87_ schreef:
Hmmm... Dat werpt weer ander licht. Waarom is het KWPN daarin zo kortzichtig? Een goed paard heeft toch immers geen kleur?

Tja..die valk springhengst die echt bovengemiddeld sprong en nu bij Zangersheide dekt is er ook uitgegaan op zijn moederlijn. Niet op zijn kleur...Terwijlerechttussenzittenmeteenminderelijn

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 22:55

_San87_ schreef:

Wat een snelle conclusie op een verhaal van iemand die promotor is van bonte paarden.
De kinderen van Samber waren merendeels erg ouderwets in een tijd dat het stamboek meer ras en adel in de paarden wilde.
Dus ze namen niet alleen de bonte Samber zonen, maar ook b.v. zijn bruine zonen niet om die reden.
De fokkers van Samber, en ik heb dat uit de eerste hand, begrepen dat wel. Tina de moeder van Samber drukte haar stempel nogal door.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:02

sarabande schreef:
_San87_ schreef:

Wat een snelle conclusie op een verhaal van iemand die promotor is van bonte paarden.
De kinderen van Samber waren merendeels erg ouderwets in een tijd dat het stamboek meer ras en adel in de paarden wilde.
Dus ze namen niet alleen de bonte Samber zonen, maar ook b.v. zijn bruine zonen niet om die reden.
De fokkers van Samber, en ik heb dat uit de eerste hand, begrepen dat wel. Tina de moeder van Samber drukte haar stempel nogal door.

Vind ik niet, eigenlijk :). Zoals ik al eerder opmerkte zie ik ook wel goede bonte paarden voorbij komen, ik vind de paarden van Jan bijvoorbeeld erg mooi en ik kijk er graag naar. En ik doel niet specifiek op Samber, want die is al tijden 'uit'.

Begrijp me niet verkeerd, ik kan me heel goed vinden in het kwaliteit argument, maar dan moet het wel een terecht argument zijn. Maar ik heb me eigenlijk niet goed genoeg in bonte paarden verdiept om er echt iets zinnigs over te zeggen, het valt me alleen op dat er sinds Samber geen enkele bonte hengst gekeurd is (volgens mij zijn er ook geen bonte merries gekeurd?) terwijl er zeker erg goede bonte dieren rondlopen. Daarom vroeg ik mij af of het KWPN 'vies' is van het kleurtje.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:06

Ik denk niet dat het kwpn vies is van het kleurtje, alleen dat er weinig echt goede voorbij komen op de hk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 23:11

_San87_ schreef:
Daarom vroeg ik mij af of het KWPN 'vies' is van het kleurtje.

Dat is een vrij vooringenomen manier om er naar te kijken, je gaat uit van het negatieve.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:13

sarabande schreef:
_San87_ schreef:

Ik ben helemaal geen promotor van bonte paarden. Ik ben liefhebber maar wel de eerste die roept dat je eerst moet kijken of een combi wel past. Daarbij is de valkkleurige hengst die ik aanhaal niet bont.

In de afgelopen jaren zijn er verscheidene bonte hengsten geweest met ergens Samber in de afstamming, echt niet ouderwets, met ras en adel, die er gewoon uitgingen. De Danny Wilde en de Tuschinski zelfs uit een fantastische moederlijn. De Tuschinski heb ik zelf gezien en zelfs in het publiek vroegen mensen zich af waarom hij niet door was. Het jurycommentaar: hij houdt zich wat vast in de rug. Dan deed hij dat toch ook al in de 1e bezichtiging...
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 07-08-13 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:13

Achteraf is het wel zonde dat er van Samber niets in de mannelijke lijn aangenomen is.
Vererving van goed karakter is ook erg belangrijk.
Het KWPN keurt niet op kleur, bij mijn weten is er maar 1 hengst mede om zijn kleur aangenomen na grote druk van heel veel fokkers: Nando.

Kwaliteit proberen te fokken met aparte kleurtjes is extreem veel moeilijker dan gewoon kwaliteit nastreven, vandaar dat er maar heel beperkt aparte kleuren zijn binnen het KWPN, al is er wel veel markt voor.
Er is wel wat verdunningsfactor, maar daar houdt het dan wel mee op.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:16

Ben stille meelezer hier. Vrienden van ons hebben een bonte Totilas uit een Sambertino moeder. Lijkt een erg leuk dier.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:18

sarabande schreef:
_San87_ schreef:
Daarom vroeg ik mij af of het KWPN 'vies' is van het kleurtje.

Dat is een vrij vooringenomen manier om er naar te kijken, je gaat uit van het negatieve.

Jup, omdat er bij het KWPN geen enkel 'apart' kleurtje voorkomt, terwijl dat bij andere stamboeken wel zo is. Dan is het toch niet zo heel gek om te denken dat het KWPN daar niet op zit te wachten?

Niet dat daar per se wat mis mee is, maar een goed paard heeft toch geen kleur?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:20

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Tja..die valk springhengst die echt bovengemiddeld sprong en nu bij Zangersheide dekt is er ook uitgegaan op zijn moederlijn. Niet op zijn kleur...Terwijlerechttussenzittenmeteenminderelijn

_-:(
Was niks mis met die moederlijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:20

Nynke1 schreef:
Ben stille meelezer hier. Vrienden van ons hebben een bonte Totilas uit een Sambertino moeder. Lijkt een erg leuk dier.

Hengst? Foto?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:21

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:26

Nee een merrie.

Afbeelding
Afbeelding

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:29

Je moet je wel afvragen bij die andere stamboeken, hoe die aparte kleurtjes daar terecht zijn gekomen en hoe serieus deze stamboeken dan te nemen zijn.
Het KWPN is niks te beroerd om, na gebleken kwaliteit, lees sportprestaties, ook zo'n hengst aan te nemen.
Bijvoorbeeld WV Saron, geen aparte kleur, maar wel op zijn eigen prestaties aangenomen. (en vrije bloedlijn)
Dus, geloof in je eigen apart gekleurde hengst, laat hem prestaties neerzetten in de sport en hij kan aangenomen worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 23:36

janderegelaa schreef:
Dit is de Tuschinski. Let even op het onderschrift van de foto Sarabande.
[VN] Dertien KWPN hengsten door naar tweede bezichtiging

Die is doorverwezen dus de wil was er. Er zijn zoveel oorzaken waarom een hengst uiteindelijk niet op de verrichting komt en het KWPN is niet altijd blij dat ze potentieel goede talenten niet kunnen doorsturen omdat er zaken niet kloppen. Geloof me de keuze is op het laatst kleiner dan men zou willen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:37

Albert schreef:
Je moet je wel afvragen bij die andere stamboeken, hoe die aparte kleurtjes daar terecht zijn gekomen en hoe serieus deze stamboeken dan te nemen zijn.
Het KWPN is niks te beroerd om, na gebleken kwaliteit, lees sportprestaties, ook zo'n hengst aan te nemen.
Bijvoorbeeld WV Saron, geen aparte kleur, maar wel op zijn eigen prestaties aangenomen. (en vrije bloedlijn)
Dus, geloof in je eigen apart gekleurde hengst, laat hem prestaties neerzetten in de sport en hij kan aangenomen worden.

Een effen hengst kan wel gekeurd worden op 3 jarige leeftijd en een bonte moet daar eerst GP voor lopen, vind je dat zelf ook niet een beetje krom?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 23:39

anneliesdj schreef:
Een effen hengst kan wel gekeurd worden op 3 jarige leeftijd en een bonte moet daar eerst GP voor lopen, vind je dat zelf ook niet een beetje krom?

Waar staat dat??