Dag van het Gelders paard, 27 juli Hengelo (Gld)!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:55

Sannah, Leonora heeft heel duidelijk vervoord waarom de Wynton kampioen is geworden. En ik weet een ding heel zeker het is niet omdat ze van de voorzitter is. Die heeft wel vaker paarden ter keuring gebracht die ook geen kampioen werden.

Sannah

Re: Dag van het Gelders paard, 27 juli Hengelo (Gld)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:25

Dat kan zij dan wel gehoord en verwoord hebben maar dat wil nog niet zeggen dat dat dan juist is. Een jury zal natuurlijk niet toegeven dat merries of hengsten met bepaalde eigenaars hoog eindigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:26

Ik denk dat wat Sannah net verteld de wijze is waarop heel veel mensen het ervaren. En dat ligt niet aan Sannah maar aan het signaal dat de Gelderse regio op dit moment afgeeft. Heel verwarrend, geen continuïteit, onprofessioneel. Daar kunnen we beter wat aan proberen te doen als Gelders paard liefhebbers.
Dan heb je ook geen speculaties over de voorzitter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:28

Sannah schreef:
Ook begrijp ik trouwens niet waarom De Dag in Hengelo gehouden wordt. Zo'n weiland is toch ook wel centraler te regelen, ik zie geen enkele connectie

Dat is dan ineens het enige punt waarop ze vasthouden aan traditie.

Ik begrijp het ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:29

En fijn dat Sannah het meldt!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:53

Sannah schreef:
Ook begrijp ik trouwens niet waarom De Dag in Hengelo gehouden wordt. Zo'n weiland is toch ook wel centraler te regelen, ik zie geen enkele connectie.

Misschien ook (nog een keer) aankaarten op de vergadering?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:08

Het verre reizen naar alle evenementen tav de geldersen weerhoud mij er in ieder geval wel van om ook maar ergens aan mee te doen. Twee jaar geleden met mijn merrie naar Hengelo geweest , wat een eind rijden. En de competities in Didam en Avezaath denk ik al helemaal niet aan.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:22

Wij hopen ook dat er nu meer naar Ermelo gaat.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:14

Locaties ed zijn al meerdere keren op de vergaderingen besproken, maar er zijn dan grotendeels alleen mensen aanwezig die Hengelo wel prima vinden. Dus komt allen naar de volgende vergadering zou ik zeggen. Als die weer in Ermelo is kunnen we laten zien dat Ermelo (centraler) meer belangstelling oplevert.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:17

Gelderse paarden zijn veelzijdig, dus als dit type paard nog een toekomst wil hebben dan zal dat fokdoel niet losgelaten mogen worden. Dus niet wat lukraak met rijpaardhengsten inkruisen en dan maar afwachten wat er van komt.
Er moet dus een goed doordacht fokplan worden opgesteld met een duidelijk omlijnd en verwoord fokdoel.
Met als speerpunten o.a. type en veelzijdigheid.
Vervolgens bekijken of er binnen de eigen populatie voldoende mogelijkherden zijn, zo niet dan goed overdenken en aangeven wat gewenst is.
Dan zou je hengsten moeten selecteren die hebben bewezen veelzijdig te vererven, dus zowel dressuur als springen en daarbij het type niet veel geweld aandoen.
Met positieve/hoge fokwaarden voor zowel dressuur als springen.
Om een paar voorbeelden te noemen, Ferro, een hengst die zowel dressuur-als springgericht bewezen heeft sterk te verbeteren.
Een andere voorbeeld, Contender of zijn zoon Contango, zoons of kleinzoons.
Even zoeken binnen de populatie loont wellicht.
Blijf ver weg van Jazz, met een fokwaarde springen van 50 en daarnaast niet het karakter dat bij een Gelders paard past.
Ik denk dat het voor de fokkerij van Gelderse paarden 5 voor 12 is, met de laatste jaren amper 100 dekkingen met goedgekeurde Gelderse hengsten.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:50

Ermelo is een hele mooie keuringslocatie geworden, dus inderdaad geen gek idee om meer evenementen
daar plaats te laten vinden.

Vind het wel heel erg dat hier geïnsinueerd wordt, dat het zijn van voorzitter van de Gelderse club,
invloed heeft op de beslissing van de jury. Kan me herinneren dat vorig jaar een soortgelijke discussie plaatsvond,
nadat de Special D-merrie kampioen was geworden, maar die was van een onbekende jongedame, dus waar moet
dat dan aan opgehangen worden. Commentaar over de jurykeuze vind ik prima en snap ik, maar dan graag zonder dat soort
argumenten.

Mister A goed verwoord, maar er is een duidelijk omlijnd en verwoord fokdoel, alleen kun je niemand dwingen gebruik te maken van hengsten
die ze liever niet willen gebruiken. Lukraak kruisen zal bij de ervaren fokkers niet zo vaak voorkomen. De meesten van hen denken lang en bewust na
over de hengstenkeuze. Zo proberen wij een Gelderse merrie drachtig te krijgen van Vivaldi. Die geeft een prachtig silhouet door, met het front en de
hals van een Gelders paard. daarnaast staat hij bekend om zijn souplesse en last but not least de geweldige karakters die hij bijna steevast doorgeeft
een zijn nakomelingen en dat karakter blijft voor mij een speerpunt in de fokkerij van het Gelders paard. Goed, ik weet niet of zijn nakomelingen kunnen
springen en dan komt de beroemde veelzijdigheid in het gedrang, maar in de praktijk maken maar een handvol amazones
ook regelmatig daadwerkelijk een sprongetje met hun Gelderse paard. Dat is verschrikkelijk jammer, maar moet het dan ook daadwerkelijk een speerpunt
blijven?

5 voor 12 ben ik het ook helemaal mee eens, maar ook bij het Gelders paard is het de markt die bepaalt. Als ze razend populair zouden zijn in brede kring,
dan dekten die Gelderse hengsten per stuk minstens honderd merries. Eigenlijk zouden we bijvoorbeeld Edward Gal of Emmelie Scholtens op een Gelders paard
moeten zien te krijgen, dat zou vast en zeker helpen!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:56

Pletje123 schreef:
Ja de clinic is op 28 september in Assen en wordt gegeven door Vai Bruntink. Floris en zijn ruiter doen ook mee! :D

Ik hoop toch echt dat de volgorde andersom is, we hadden namelijk al Floris en de voorbrenger.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:06

sarabande schreef:
Bloed is toch helemaal niet belangrijk, afgezien van Volbloed dat te dichtbij is, zeker gezien wat er allemaal aangeboden wordt.
Het gaat toch om het type, of heb ik het de laatste jaren helemaal verkeerd begrepen????

Het is een type fokkerij, en om bij het gewenste type te komen is het makelijk om geldersbloed te gebruiken maar hoe gek het ook klinkt het is mogelijk, het is mogelijk om gelders te fokken zonder gelders bloed, dit zijn echter hoge uitzonderingen (ik weet er op zo snel maar 1).

Dat bloed niet belangrijk is zou ik niet willen zeggen probeer maar eens zonder te leven

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:21

Sannah schreef:
Graag wil ik toch ook nog even reageren hier. Ben niet zo heel erg thuis in het Gelderse, maar altijd geleerd en van mening geweest dat het type het belangrijkste is waarop geselecteerd wordt bij de Gelderse afdeling van het KWPN, dus vóór de beweging en de afkomst.

Voor het eerst ben ik dit jaar naar de stamboekkeuring in Didam geweest en afgelopen zaterdag ook naar Hengelo, dit allemaal om een vriendin te supporten die met haar driejarige merrie beide dagen op mocht komen draven en ook naar Ermelo is doorverwezen. Ik heb mij op de stamboekkeuring in Didam al erg verbaasd over de kwaliteit van de paarden, die ik niet best vond. Ben er niet heel de dag geweest dus weet niet of die lijn is door te trekken uit het deel dat ik gezien heb. De uniformiteit was m.i. ook ver te zoeken.
Dat de Wynton in Didam al met hoge punten beoordeeld werd, verbaasde mij toen ook en dat zij in Hengelo op kop geplaatst werd natuurlijk ook. Totdat ik te horen kreeg dat de merrie als eigenaar de voorzitter van de Gelderse afdeling heeft. Toch nog een Gelders tintje... Liever had ik de Rubus B (dat was toch de vos op de vijfde plaats?) als eerste gezien. Die kwam naar mijn bescheiden mening het meest in de buurt van wat er nagestreeft wordt / werd.

Bij de strijd om de kampioen bij de veulens liep een Davino-veulen mee. Prachtig veulen, maar net als de Wynton vond ik dat die daar ook niet thuis hoorde. Gelukkig werd het Alexandro P-veulen er boven geplaatst.

Ook begrijp ik trouwens niet waarom De Dag in Hengelo gehouden wordt. Zo'n weiland is toch ook wel centraler te regelen, ik zie geen enkele connectie.

Ik kan mij wel voorstellen dat dit een aantal fokkers van de Gelderse typen niet motiveert en hen in hun hengstenkeuze misschien onzeker maakt. Ik begrijp er in ieder geval niets van en ben eigenlijk blij dat ik dit een keer meegemaakt heb.
Ben erg benieuwd of de uitslag in Ermelo dezelfde zal zijn.

Goh, als ik bovenstaande terug lees, begrijp ik eigenlijk niet veel :-)

Dat jij niet veel begrijpt had ik al wel in de gaten, het is te gek voor woorden dat je durft te denken dat de Wynton om zijn eigenaar kampioen is geworden, dat je het hier durft te verkondigen slaat helemaal alles. Je kunt zo naast Rik Helmink gaan zitten die slaat de plank ook totaal mis, met zijn konijn in uit een hogen hoed had hij dat konijn maar in de pan gedaan en die hoge hoed over zijn oren getrokken en met eigen ogen naar de paarden gekeken dan had hij vast niet zo'n onzin geschreven

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:32

Albert zou jij hier een foto kunnen plaatsen plaatsen van Donna als driejarigen ik denk namelijk dat zij toen ook behoorlijk aan de luxe kant was terwijl we er allemaal over eens zijn dat ze nu ruim voldoende gelders is.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:40

Zal er even een opzoeken want dat is wel de reden dat ze nu pas is voorgebracht.

Denk dat ze bij de Paardenkrant sowieso niet echt goed hebben opgelet in Hengelo.

Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 06:12

Dat doen ze bij de PK vaker niet dan wel Albert, wen er maar vast aan ;)

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:05

stoffel schreef:
Dat jij niet veel begrijpt had ik al wel in de gaten, het is te gek voor woorden dat je durft te denken dat de Wynton om zijn eigenaar kampioen is geworden, dat je het hier durft te verkondigen slaat helemaal alles. Je kunt zo naast Rik Helmink gaan zitten die slaat de plank ook totaal mis, met zijn konijn in uit een hogen hoed had hij dat konijn maar in de pan gedaan en die hoge hoed over zijn oren getrokken en met eigen ogen naar de paarden gekeken dan had hij vast niet zo'n onzin geschreven

Ik kan geen andere reden verzinnen dan waarom de Wynton kampioen is geworden. De merrie heeft helemaal niets op met een Gelders type. Dus een andere verklaring is er niet. En leer mij het KWPN niet kennen, ik heb al genoeg gehoord en meegemaakt om daar een mening over te hebben en heb er geen moeite mee er openlijk voor uit te komen. Het blijft een jurysport en de jury bestaat uit mensen die te beinvloeden zijn. Zo werkt dat nu eenmaal.

Maar Stoffel, ben jij geweest in Didam en Hengelo? En zo te lezen begrijp jij er wel veel van, dus misschien kan jij mij duidelijk uitleggen waarom de Wynton kampioen is geworden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:13

Stoffel/leonora dergelijke dingen worden nu eenmaal snel gezegd in de paardenwereld als er onbegrip ontstaat over de plaatsing. Als de voorzitter kampioen was geworden met een qua afstamming en type echte Gelderse merrie had je er niemand over gehoord. Ik snap ook niet zo goed dus waarom de man niet naar de rijpaarden is gegaan met de merrie om dit te voorkomen. Ik had op die positie niet met zulk praat willen zitten

In plaats van Sannah erover aan te vallen is het beter binnen de eigen gelederen eens goed te praten over wat wel en niet in de Gelderse kampioensring thuishoort en hoe eea transparanter te maken voor het publiek

Leonora ik vind het erg zorgelijk dat het springen schijnbaar niet meer tot het fokdoel behoort
Er zullen altijd fokkers blijven binnen de dressuurpaarden die de stoerdere types willen zien of een braaf karakter hoog in het vaandel hebben staan. Met de huidige prijzen lijkt die markt me dus redelijk verzadigd, qua prijs kun je nu net zo goedkoop aan een rijpaard komen als aan een Gelderse
Een Gelderse zou iets voor moeten hebben op de rijpaarden en dat is denk ik veelzijdigheid.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:16

Nou Sannah, ik geef toe mijn smaak is het dier niet maar niets aan Gelders Type is echt wat straf gezegt.
Albert zal zo een foto plaatsten van Donna als 3 jarige en dan zal je zien dat die ook nog moderner oogt op dat moment. De Wynton is erg modern en minder Gelders Type dan je zou willen. Maar niet geen Gelders Type.

Nogmaals de voorzitter heeft wel vaker paarden op de keuring gehad en die werden ook niet allemaal kampioen. Hij had een hengst ter keuring die ook niet genomen is.

Janne, ik snap wel wat je bedoelt maar je gelooft toch niet echt dat deze merrie daarom kampioen geworden is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:18

Nee natuurlijk niet maar ik snap wel waarom mensen dat denken

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:19

Ik heb zulke leuken herinneringen aan deze dag !!! wel jaren geleden maar goed hij blijft leuk.
Op stal verteld wij gaan naar de dag van het Gelderse paard. Zegt iemand nog nou dan mag je wel opletten want voor je het weet ben je het dorp door.....
weet ik veel.... Ik denk nog Hengelo: best een grote stad....
Wij in de auto en vanuit IJmuiden toch best wel een eindje rijden...
In Hengelo aangekomen geeen paardendag te vinden.
Wij vragen...
Ja en dan snap je ook meteen Hengelo (Gld)
in Overijssel zit ook een Hengelo.... en wij zaten natuuuuuuuurlijk in Overijssel.... *\o/* *\o/* *\o/*

o ja en dit was het tijdperk voor de TomTom....

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:20

[***] schreef:
Als de voorzitter kampioen was geworden met een qua afstamming en type echte Gelderse merrie had je er niemand over gehoord

Dat klopt, als een kampioen de titel waard is, interesseert het niemand wie de eigenaar is. En als ik nu de enige ben die vindt dat iets niet waard is, dan krab ik mijzelf eerst wel achter de oren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:24

Tja ben het helemaal eens met het doel veelzijdigheid, maar de stal van Rubus is denk ik toch met name gericht op dressuur en als zo'n fokker/stal een paard fokt, fokt hij hem voor zijn doel en stal en bijbehorende doeleinden. Dus in dit geval zal dat meer richting dressuur gaan, net als anderen weer meer gericht zijn op springen dan wel graag ook een paard voor de kar hebben..

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:41

Heb dit topic met interesse zitten lezen, heb vroeger een merrie gehad van Goudsmid en die was naar mijn idee toen ook niet echt type gelders, volledige afstamming http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/454645

Foto van Walieke staat in mijn profiel, nu ben ik wel nieuwsgierig wat jullie van haar bouw vinden vergeleken met de merries van nu? Moet er wel bij zeggen dat ik erg weinig kaas gegeten heb van de fokkerij maar vindt zelf de wat meer "ouderwetse types" mooier dan de huidige rijpaarden die vaak gefokt worden, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!