Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sarabande schreef:Bloed is toch helemaal niet belangrijk, afgezien van Volbloed dat te dichtbij is, zeker gezien wat er allemaal aangeboden wordt.
Het gaat toch om het type, of heb ik het de laatste jaren helemaal verkeerd begrepen????
Sannah schreef:Graag wil ik toch ook nog even reageren hier. Ben niet zo heel erg thuis in het Gelderse, maar altijd geleerd en van mening geweest dat het type het belangrijkste is waarop geselecteerd wordt bij de Gelderse afdeling van het KWPN, dus vóór de beweging en de afkomst.
Voor het eerst ben ik dit jaar naar de stamboekkeuring in Didam geweest en afgelopen zaterdag ook naar Hengelo, dit allemaal om een vriendin te supporten die met haar driejarige merrie beide dagen op mocht komen draven en ook naar Ermelo is doorverwezen. Ik heb mij op de stamboekkeuring in Didam al erg verbaasd over de kwaliteit van de paarden, die ik niet best vond. Ben er niet heel de dag geweest dus weet niet of die lijn is door te trekken uit het deel dat ik gezien heb. De uniformiteit was m.i. ook ver te zoeken.
Dat de Wynton in Didam al met hoge punten beoordeeld werd, verbaasde mij toen ook en dat zij in Hengelo op kop geplaatst werd natuurlijk ook. Totdat ik te horen kreeg dat de merrie als eigenaar de voorzitter van de Gelderse afdeling heeft. Toch nog een Gelders tintje... Liever had ik de Rubus B (dat was toch de vos op de vijfde plaats?) als eerste gezien. Die kwam naar mijn bescheiden mening het meest in de buurt van wat er nagestreeft wordt / werd.
Bij de strijd om de kampioen bij de veulens liep een Davino-veulen mee. Prachtig veulen, maar net als de Wynton vond ik dat die daar ook niet thuis hoorde. Gelukkig werd het Alexandro P-veulen er boven geplaatst.
Ook begrijp ik trouwens niet waarom De Dag in Hengelo gehouden wordt. Zo'n weiland is toch ook wel centraler te regelen, ik zie geen enkele connectie.
Ik kan mij wel voorstellen dat dit een aantal fokkers van de Gelderse typen niet motiveert en hen in hun hengstenkeuze misschien onzeker maakt. Ik begrijp er in ieder geval niets van en ben eigenlijk blij dat ik dit een keer meegemaakt heb.
Ben erg benieuwd of de uitslag in Ermelo dezelfde zal zijn.
Goh, als ik bovenstaande terug lees, begrijp ik eigenlijk niet veel
stoffel schreef:Dat jij niet veel begrijpt had ik al wel in de gaten, het is te gek voor woorden dat je durft te denken dat de Wynton om zijn eigenaar kampioen is geworden, dat je het hier durft te verkondigen slaat helemaal alles. Je kunt zo naast Rik Helmink gaan zitten die slaat de plank ook totaal mis, met zijn konijn in uit een hogen hoed had hij dat konijn maar in de pan gedaan en die hoge hoed over zijn oren getrokken en met eigen ogen naar de paarden gekeken dan had hij vast niet zo'n onzin geschreven
[***] schreef:Als de voorzitter kampioen was geworden met een qua afstamming en type echte Gelderse merrie had je er niemand over gehoord