PRE Andalusiër laten castreren ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Re: PRE Andalusiër laten castreren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:13

Overigens moest ik wel naar de EH voor foto's van mijn been, waar hij op stond, en 3 dagen later was ie ruin. Ondanks dat ik te fel reageerde, reageerde hij véél te fel en véél te gevaarlijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:13

Cassidy schreef:
Een coach die zo prominent zijn eigen mening aan andere op gaat dringen, beweert dat hij luistervaardigheden bezit maar dit hier niet laat zien en ook een ander niet in zijn waarde laat, daar bedank ik voor.

Adviezen, topics, leesvoer om door te nemen naast je neerleggen, niet over je bord heenkijken, niet openstaan voor andere meningen, is jezelf bewust dom houden.

Succes met je coachingcarriere. Ik hoop je als coach iig niet tegen te komen....

ach wie weet.
ik heb mij mening, jij de jouwe
als jij vind dat ik mijn mening opdring aan jou, dan is dat jou tekortkoming en kan je mij niet verwijten.
Ik voel namelijk helemaal niet dat jij jou mening opdringt aan mij. Dat komt omdat ik geloof in mezelf
mooi hé!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:14

Als reactie op het verhaal van ShamalArabs:

En denk dat die reactie er zowieso wel aan zat te komen.
Een paard geeft ook eerst een waarschuwing voor hij een lichte correctie geeft waarna een zware evt. volgt.
Als hij er meteen op duikt slaat hij dus ook enkele stappen over, klinkt meer als een paard wat de maat vol had.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:16

nombrado schreef:
als jij vind dat ik mijn mening opdring aan jou, dan is dat jou tekortkoming en kan je mij niet verwijten.

O echt waar, dit MEEN je toch niet?
Get real!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:19

anneliesdj schreef:
nombrado schreef:

O echt waar, dit MEEN je toch niet?
Get real!

Zooo mooi dit :D

peach2001

anneliesdj schreef:
Als reactie op het verhaal van ShamalArabs:

En denk dat die reactie er zowieso wel aan zat te komen.
Een paard geeft ook eerst een waarschuwing voor hij een lichte correctie geeft waarna een zware evt. volgt.
Als hij er meteen op duikt slaat hij dus ook enkele stappen over, klinkt meer als een paard wat de maat vol had.

Was ook deels karakter, zijn moe is vrij fel en alpha in de tijd dat hij jong was, zijn pa heel mans. Hij is deels opgevoed door volwassen merrie's en deels bij zijn vader in de kudde en altijd met zijn halfbroer samen geweest tot dat jaar.

nombrado

ShamalArabs schreef:
Arabieren zijn in mijn ervaring nog mensgerichter en meewerkender dan PRE's dus daar zal het niet aan liggen ;)

oef, is niet mijn ervaring
Kheb een keer een arabier (zeer goed gefokte) moeten bijrijden, trainen ook buiten (merrie trouwens)
Niet te vertrouwen...hoe vaak ik niet half in de sloot hing?
eigenaresse was zwanger en inmiddels bevallen
ik heb haar geadviseerd niet met dat dier te gaan rijden, onberekenbaar was ze....snel, en voor de endurance vond ik niet geschikt
de eerste keer, dat ze er weer op ging. ze zwaaide haar been erover, ze begon te rennen, sprong over een hek en net verse moeder scheurde beide kniebanden bij de val.
En zo heb ik meer arabieren meegemaakt....
Zal misschien ook weer met bepaalde bloedlijnen te maken hebben? weet ik niet.
Heb je ook ervaring met de PREs dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:24

Maar goed
we dwalen een beetje af bij het onderwerp Maximo
Ik hoop dat de TS nog even haar keuze uitstelt en hem nog APTO laat keuren
En dan alsnog de keuze kan maken (en een fijne stal heeft, die ervaring hebben met mannen met ballen:-))

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:25

nombrado schreef:
Kheb een keer een arabier (zeer goed gefokte) moeten bijrijden, trainen ook buiten
ik heb haar geadviseerd niet met dat dier te gaan rijden, onberekenbaar was ze....snel, en voor de endurance vond ik niet geschikt
de eerste keer, dat ze er weer op ging. ze zwaaide haar been erover, ze begon te rennen, sprong over een hek en net verse moeder scheurde beide kniebanden bij de val.

Dat zal dan wel een andere lijn zijn. Wij hebben russen, die zijn klein en rond, erg stevig en enorm relaxed. Ze zijn op je zit te rijden, zonder teugels, handhulpen of beenhulpen, dus daarin zit weinig verschil. Alleen heb je nog minder nodig, je hoeft het maar te denken en ze doen het al...
Nooit bokken of klieren onder het zadel :n
De PRE's die ik gekend heb waren gewoon minder gevoelig voor die minimale hulpen. En ze voelen iets zwaarder als je ermee loopt, zelfs met lang touw. Veel minder lichtvoetig... Maar vooral heb je iets meer nodig, hier kan ik het af met een wenkbrauw optrekken om mijn punt te maken ;) Hun hele doel is in de gaten houden wat ik doe en wat ik wil van ze.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:44

nombrado schreef:
Kheb een keer een arabier (zeer goed gefokte) moeten bijrijden, trainen ook buiten (merrie trouwens)

Een RASzuivere Arabische volbloed? Of gewoon een nrps met veel arabisch bloed? Nee dat is zeker niet hetzelfde.
Mensgerichter en beleefder dan een arabier heb ik ze nog niet meegemaakt.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 03:16

TS; Ik denk dat je zelf heel goed weet wat je wilt en dat je een grens hebt.
Of dat nou aan het gedrag van je hengst ligt of aan je eigen gevoel, dat maakt niet uit.
Jij beslist en jij bent degene die de keus kan maken :)

Nombrado: Ik heb ervaring met PRE en Arabische paarden.
Ze zijn inderdaad verschillend, maar in mijn ervaring (dus niet 100% feitelijk), zijn PRE's net iets anders qua gevoeligheid.
Je hebt meer "paard" naast en onder je dan bij een Arabier.
Ik vind beide rassen heerlijk, maar heb zelf meer met de Arabier.
Juist om de uitleg die SA geeft, qua gevoeligheid en signalen.
Je geeft zelf al aan dat je met bepaalde rassen niet zo veel hebt, waaronder de Arabier.
Dit wetende en je verhaal van de rit op de Arabier erbij...mpet je niet vergeten dat paarden gevoelspaarden zijn, een Arabier wellicht nog meer. Jouw mindere affectie met het ras heeft de situatie wellicht onbewust beïnvloed.
Maar scheer aub niet het hele ras over 1 kam omdat je een slechte ervaring ermee hebt.
Ik ben wel eens gebeten door een PRE en een NRPS pony, ik ben van een Welsh en NRPS gelanceerd.
Maar dit betekend niet dat ze dat allemaal doen ;)
(Ik ben trouwens alleen van merries afgevallen/gelanceerd...toeval? :+ )

Wat betreft een hengst laten ruinen?
Dat is per paard/pony verschillend en ook per situatie.
Staat ie aan huis, is het minder lastig dan op een pensionstal.
Mijn shettengup is pas 1,5jaar en staat prima met een ruintje op het land.
Draait zijn hoofd niet om naar merries (heeft zelfs een merrie buurvrouw op de wei).
Maar zodra ik merk dat hij er last van krijgt (en ik zal dan niet wachten tot hij bijvoorbeeld broodmager is...dit merk je al eerder ;) ), gaan zn ballen eraf. Evenals wanneer ik merk dat ik of anderen op stal hem niet meer aankunnen.
Aangezien er ook kinderen op zijn wei mogen komen om te knuffelen met hem en zijn maatje.

Maar kunnen we weer wat meer aandacht aan TS besteden ipv foto's en weet ik het te posten van alle brave hengsten die we kennen/hebben :)
TS heeft amper gepost en wordt zelfs soms genegeerd totdat iemand het een paar minuten later ziet.
HK is een goede plek voor een discussie en promotie van meningen en ideal/minder idealee voorbeelden.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 05:02

vind het een beetje jammer dat hier zo word gereageerd, Ts is denk ik zelf de rotoren in het hoofdje aan het laten werken. en ze zal de juiste beslissing nemen, voor haar en het paard.
de DA heeft mij wel verteld dat hoe later je ze castreert hoe meer last ze van de operatie zelf krijgen (alles is wat dikker en taaier)
en ts je moet niet bang zijn dat het gedrag gaat veranderen (slomer, of minder je achterna lopen) je hebt hem van veulens af aan al, dus je blijft van het beestje houden. ik heb bij mijn hengst enkel gemerkt dat hij minder interesse had in andere paarden, maar het zelfde gedrag hield bij mij na zijn castratie.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 10:37

Ach vind die discussies best interessant. Jammer dat het weer zo'n reltopic moet worden. Ik zelf ben van mening dat een hengst niet gevaaarlijker/gemener is als een ruin/merrie. Ben zelf een keer flink hard door een merrie te pakken genomen die ook gewoon uit het niets aanviel zonder aanleiding.
Ik ga er nog even goed over nadenken, idd contact opnemen met het stamboek en voor en nadelen afwegen. Het heeft geen haast namelijk..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:44

Ik zou ook gaan voor castreren. Mijn Fries is met 4 jaar geruind en dat is echt nog wel een stoere bink hoor, krijg wel eens de vraag of het een hengst of ruin is. Maar eea ligt ook heel erg aan het karakter en natuurlijk de bouw van je paard. Als jij 'm gewoon goed in training houdt en zorgt dat hij voldoende beweging en voer krijgt, zal het echt geen scharminkeltje worden.
Als je hem niet laat dekken, vind ik het persoonlijk niet eerlijk tegenover het paard dat je hem rond laat lopen met die hormonen in zijn lijf waar hij niets mee kan.
Daarnaast is een ruin natuurlijk makkelijker te stallen, in de regel zijn ze meer voorspelbaar enz enz. :)

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:08

Mensen... Dit wordt weer zo'n eindeloze bokt discussie van 'ik weet het beter dan jou want ik heb meer hengsten om haden gehad'..
Merrie/ruin/hengst, je moet altijd uitkijken, het blijven paarden...
Met mijn KWPN merrie moet ik meer mee uitkijken dan met mijn PRE hengsten.. Maar is dat raseigen? Nee vind ik niet. Onder andere kwestie van opvoeden, kwestie van karakter en kwestie van ene paard is beter te houden dan de andere. Dat maakt niet uit wat het geslacht is...

Laten we vooral de TS adviseren wat het beste is in haar geval zonder zelf meningen aan iedereen op te dringen hoe goed iedereen het niet weet, want laten we eerlijk zijn; daar gaat het topic niet over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:47

TS stelt de vraag niet "ben ik mans genoeg voor mijn hengst" maar wel "wat is het beste voor mijn paard". Zij ziet waar hij nu als jonge hengst tegenaan loopt door zijn hormonen en de vraag komt op "wil ik dit leven wel voor hem". Ik vind dat zeer mooi dat ze daarbij stilstaat en er ook over nadenkt. Ze geeft aan dat zijzelf er prima mee overweg kan, maar ze houdt ook rekening met het paard zelf én de omgeving, ze weet heel goed dat er nare gevolgen kunnen komen als hij toch een keer door het hek zou beuken. Op zich vind ik dt dus heel realistisch en nuchter bekeken.

Ook vanuit dat standpunt wil ik de mijne castreren hoor. Thuis op eigen landje is ie super, op pension gedraagt hij zich ook erg netjes, ook met merries erbij en op wandeling ook. Alleen op locatie kan hij brullen als een dinosaurus en fokt hij zich 2 minuten op, wel met de aandacht naar mij gericht. Kan hem ook prima hanteren en hij respecteert mijn grenzen prima. Maar dan stel ik me de vraag, is dit wat ik wil voor hem? Elke keer als we op een nieuwe plek komen, met zoveel prikkels, dat hij even niet meer weet waar kijken en zijn hormonen zelf even niet de baas kan? Dan is mijn antwoord nee, dat wil ik 'm niet aandoen. Gecombineerd dat hij niet nuttig is voor de fokkerij kies ik dan voor de meest aangename weg voor mijn paard.

Dat is kiezen voor castratie met als centraal punt het welzijn van het paard. Dat je je paard de rust in het hoofd gunt. Tegelijk wordt het ook veiliger voor iedereen, dat is mooi meegenomen maar in dit geval niet de hoofdzaak, want dan zou TS nu al spreken van onhandelbaar gedrag wat ze niet aankan, en dat is niet zo.

TS, doe een rondvraag bij merriehouders. Stel je hengst voor zonder iets te zeggen over de ataxie en kijk of ze interesse hebben. Voeg daarna toe dat hij ataxie heeft gehad en helemaal terug is goedgekeurd, en bekijk hoeveel mensen dan nog steeds interesse zouden hebben. Is er veel interesse zonder zijn ataxie, mooi. Haken er veel af als ze dat horen, jammer. Maar zijn er al bar weinig mensen geïnteresseerd in een dek zonder dat ze van de ataxie afweten, dan weet je ook dat het helemaal niks meer waard is als ze het wel weten.
Ga ten rade bij het stamboek, bij jouw DA, bij andere DA's en stel je vraag eventueel ook aan een goede kliniek wat zij aanraden. Ga ten rade bij hengstenhouders die ervaringen hebben met PRE's en bouw zo een dossiertje op met alle voors en tegens die je krijgt. Met andere woorden, doe eens een marktonderzoekje naar het product dat je zou aanbieden, en bekijk of er vraag naar is :)

Sperma invriezen kost een flinke hap geld. Ik ben Belg en heb er ook voor geïnformeerd en nou nee, dat bedrag heb ik er iig niet voor over, hoe fijn mijn kerel ook is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:34

YamaSaki schreef:
Je geeft zelf al aan dat je met bepaalde rassen niet zo veel hebt, waaronder de Arabier.
Dit wetende en je verhaal van de rit op de Arabier erbij...mpet je niet vergeten dat paarden gevoelspaarden zijn, een Arabier wellicht nog meer. Jouw mindere affectie met het ras heeft de situatie wellicht onbewust beïnvloed.
Maar scheer aub niet het hele ras over 1 kam omdat je een slechte ervaring ermee hebt.
Ik ben wel eens gebeten door een PRE en een NRPS pony, ik ben van een Welsh en NRPS gelanceerd.
Maar dit betekend niet dat ze dat allemaal doen ;)

uhh, voordat de praatjes in de wereld komen.
Ik vind een arabier geweldig, snel, wendbaar, meedenkend en fijn om mee te werken. Super om te rijden.
Maar zeker niet voor elke ruiter geschikt (of elke discipline) (net als de pre, die is ook zeker niet geschikt voor elke discipline)
Ik vind zowiezo elk paard geweldig...zelfs de oerlelijkste belgische trekpaard kan ik op slag verlieft raken op zijn lompe bouw, humor en karakter :+
Voor mijzelf, is mijn passie de PRE geworden. Vanwege de bouw (kben nu eenmaal lang) de lenigheid, het karakter en de openheid naar de mens 8-)
Ik houd zelf van rijden, en moet voor mijn lengte wel toch enigsinds maat hebben (lange benen)

Een fries kan ik ook heel mooi vinden, maar rijd er niet echt graag op.. (kwordtertemoevan hahahahaha)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:09

Mijn 2 hengsten zijn supersofties kunnen zo los bij elkaar en 1 van hun leeft ook met een ruin , wel met een touwtje ertussen maar niet door de schuld van de hengst :D
Er zijn hengsten waar de testosterone zo hoog is dat ze niet leuk zijn voorzichzelf en eigenaar , daar gaan hier (in Spanje) ook de ballen meteen af maar vaak ligt het toch ook aan de eigenaar die niet een hengst kan opvoeden.
Maar denk in NL als je toch hem niet gaat gebruiken als dekhengst het beste kan castreren of je moet hem thuis hebben staan ?
Anders laat je hem eerst apto keuren , daarna kan je hem altijd nog laten castreren.
Heb je een recente foto ?

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:19

Nombrado...je spreekt jezelf zo tegen :P

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:20

YamaSaki schreef:
Nombrado...je spreekt jezelf zo tegen :P

waar?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:24

Varekaj schreef:
Sperma invriezen kost een flinke hap geld. Ik ben Belg en heb er ook voor geïnformeerd en nou nee, dat bedrag heb ik er iig niet voor over, hoe fijn mijn kerel ook is.

Wat vind je veel geld? Ik heb een aantal jaar geleden gehoord dat een proefvries voor eigen gebruik zonder uitvoerige testen qua verdunningen iets van 500 Euro kost.
Als je daar al over valt, moet je niet aan een dekhengst beginnen, de kosten om hem hengst te laten en te laten dekken komen vele malen duurder uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:07

Een hengst opvoeden is niet voor iedereen weggelegd. En dat er hier nou personen reageren die het toevallig hebben getroffen met makkelijke hengsten, dat zegt niks.
Ik heb ook een aantal jaren in de paarden (o.a africhting) gewerkt en ben behoorlijk wat 'rotzakken' tegengekomen, verpest door eigenaren die OOK dachten dat ze het allemaal wel konden....
Ik ken de TS niet dus ga niet zeggen of jij wel of niet capabel genoeg bent. Maar ik zie hier teveel door een 'roze bril' kijkende mensen die het allemaal mooi voorstellen, omdat ze zelf (denk ik) gewoon geen ervaring hebben met ECHTE respectloze hormoon-doorgedraaide hengsten.

Ik heb mijn hengst toentertijd laten castreren toen hij 3 was, om te verkopen (kon helaas niet voor de keuring vanwege eczeem). Was hij wel gekeurd en goedgekeurd, dan had ik hem bij een hengstenhouder gezet hier in de buurt, niet bij mijn andere paarden dus.
Onze hengst was trouwens ook echt een lieverd :)
Toen ok hem ging verkopen was k blij dat hij ruin was, wat een mensen komen er op een advertentie af...

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:12

nombrado schreef:
Fransje_70 schreef:
(Ze l ult maar door werkelijk waar, het is echt geniaal)

kan je misschien ook iets inhoudelijks toevoegen aan dit topic?
of blijf je op de man spelen.
over spiegelen gesproken :+

ja, ik heb meerdere malen gereageerd op de vraag van de TS, maar helaas was jij zo druk met je eigen hengsten en je eigen verhaal en je eigen bladiebla dat je het niet eens is opgevallen.
Vandaar dat ik dit even terug'spiegel' :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:18

_O- :')

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 01:55

anneliesdj schreef:
_O- :')

+1