Merriekeuring 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Merriekeuring 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:48

Ik vind haar zo op de filmpjes ook niet opvallend :o
Ze blijft er horizontaal in de bewegingen, ook kwa achterbeen lijkt ze niet heel sterk.

Wie weet word ze sterker in werk volgend jaar maar nu op deze fimpjes denk ik niet dat ze genoeg heeft voor de keuring.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 11:51

Nanthe, ik vind haar bewegingen ook niet zo heel opvallen.. -O- net als wat Seven zegt, misschien wordt ze sterker naarmate ze in het werk wordt gezet of wellicht presteert ze onder het zadel wel voldoende en kan je ook altijd nog over een IBOP nadenken. Ik zit ook een beetje met datzelfde probleem, al moet ik zeggen dat ik nu naarmate ze wat ouder wordt en wat meer beweging krijgt ook al een verschil merk in haar beweging.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 11:54

Sprins, wat een spring in het veld is jou merrie zeg! :D hele aparte bewegingen en zo te zien erg spring lustig!

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:15

Ik ben heel benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden. Heb alleen niet zoveel bewegend materiaal. Heb even wat korte filmpjes inelkaar gezet van oktober toen ze de eerste keer in haar winterwei kwam. Niet ideaal, maar het is iets ;) http://www.youtube.com/watch?v=Efk6fV8F ... e=youtu.be :)

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:32

Wij laten onze 3 jarige drachtige Indoctro X Heartbreaker merrie in januari de EPTM merrie test lopen.
en hopelijk van de zomer met het numero uno veulen naar de veulen keuring mits moeders goed door de EPTM heen komt.

We zijn haar nu zadelmak aan het maken hebben nog precies 5 weken om haar te beleren zodat ze stap draf en galop los kent.

wij kiezen bewust voor eptm omdat er hier op meerdere dagen word bekeken, paard word goed door gereden en ook gesprongen.

Na het examen eptm zal ze worden afgebouwd en mag ze met zwangerschapsverlof.

Filmpje als 2jarige hier is ze nog heel erg slap en een grote slungel ze was als 2 jarige al 1.70
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=Th3vNOxl0fM&feature=endscreen

We hebben haar van de zomer opnieuw laten vrijspringen je zag al wel dat er meer kracht was waardoor de achterhand beter was!
ik kan daar helaas geen filmpjes op me pc van vinden.
heb nog wel een foto daarvan.

Afbeelding

sprins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:20

Patrss_ schreef:
Sprins, wat een spring in het veld is jou merrie zeg! :D hele aparte bewegingen en zo te zien erg spring lustig!

Ja klopt! Op het filmpje was ze nog iets té enthousiast waardoor de zichzelf geen tijd gunde om rustig er op af te gaan en te kijken, maar dat komt vast nog wel goed ;)
Ze is idd zo lekker los in haar lijf, altijd al gehad.. Toch iets wat naar mijn idee best 'bijzonder' is voor een springgefokt paard. Nu moet ik wel zeggen dat haar moeder dat ook heeft en ook vrij hoog beoordeelt is op haar gangen.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:04

Seven schreef:
Heb je fotos diortje, zo van de afstamming is ze niet echt interessant geen predicaten in de moederlijn etc. Maar een lijn moet ergens beginnen zeg ik altijd.

Als je met een 5 jarige voor de ibop gaat moet het wel een aansprekend en goed bewegend dier zijn om te slagen. Thuis keuren kan maar volgens mij enkel in NL

beetje late reactie...vandaag even pic gemaakt

Afbeelding

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 07:08

Predikaten in de moederlijn zegt ook niet alles. Wij hadden een Rhodium gefokt uit een Gribaldi veulenboekmerrie. Daarvoor ook geen predikaat en daarvoor een prestatiemerrie. De Rhodium als veulen verkocht op de veiling en drie jaar laten werd ze dagkampioen op de CK van Overijssel. Een goed paard is een goed paard.

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:12

sliert schreef:
Predikaten in de moederlijn zegt ook niet alles. Wij hadden een Rhodium gefokt uit een Gribaldi veulenboekmerrie. Daarvoor ook geen predikaat en daarvoor een prestatiemerrie. De Rhodium als veulen verkocht op de veiling en drie jaar laten werd ze dagkampioen op de CK van Overijssel. Een goed paard is een goed paard.

maar toch is het wel handig als je merrie een predicaat heeft _/-\o_

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 07:14

Dat is zo, maar ik hecht zelf veel meer waarde aan het prestatie en sportpredikaat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:18

Tja maar voor een prestatiepredikaat ben je toch al heel wat jaren en een aantal veulens verder. Ik vind iBop/eptm nog meer zeggen over aanleg dan z2 plus 1, al zegt dat laatste in het algemeen wel wat over werkbaarheid.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:18

Ik vind een ster/keurpredikaat ook belangrijk. Zegt toch iets over de functionaliteit van het exterieur en de gangen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:31

Ibop heeft toch ook een groot nadeel, ik ken een (spring)merrie die als 3 jarige een ibop verpest heeft, allemaal 5 en en 6 en gehaald (wel ster geworden op de stamboekkeuring). Terwijl het echt een hele goede merrie was, fokt ook echt bovengemiddeld. Ze heeft 2 bijna goedgekeurde hengsten geleverd die uiteindelijk zijn afgekeurd door de ibop resultaten van de moeder..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:50

xSiep schreef:
Ibop heeft toch ook een groot nadeel, ik ken een (spring)merrie die als 3 jarige een ibop verpest heeft, allemaal 5 en en 6 en gehaald (wel ster geworden op de stamboekkeuring). Terwijl het echt een hele goede merrie was, fokt ook echt bovengemiddeld. Ze heeft 2 bijna goedgekeurde hengsten geleverd die uiteindelijk zijn afgekeurd door de ibop resultaten van de moeder..

IBOP mag altijd over hoor. Als ze het een keertje verpest heeft dan doet ze het dat jaar erop toch gewoon over?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:01

Klopt hoor, in dit geval kwamen ze pas achter dit resultaat toen het te laat was. (was bij vorige eigenaren gebeurd). En toen was de merrie niet meer in conditie/getraind om een ibop te lopen voor haar leeftijd, ze was toen al 9 jaar en werd alleen als fokmerrie gebruikt.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:35

Ach...het mooiste is toch "gewoon" een elite/sport/prestatie/preferente merrie. Dan heb je gewoon alles in één!
Ik vind ster/keur ook niet geheel onbelangrijk, maar als ik een merrie zie met een papier waar waarop alleen drie generaties keur/pref in de merrielijn staat, dan heb ik toch enigzins mjin bedenkingen. Uiteindelijk wil je toch dat de nakomelingen het onder het zadel doen en niet dat ze alleen mooi staan te wezen in het weiland ofzo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:40

Dat klopt natuurlijk ook Sliert maar dan kijk ik ook altijd nog even hoeveel nakomelingen de merrie heeft gekregen en of er naast keurschap ook nog een eigenprestatie achter staat.

Als een merrie keur is en maar een paar nakomelingen heeft maar zelf nationaal heeft gesprongen vind ik dat ook heel wat waard.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:45

Ja maar dan is een merrie keur/sport en niet alleen keur. Dus dat verandert de zaak alweer {voor mij}.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:58

We zijn het eens :D

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:42

sliert schreef:
maar als ik een merrie zie met een papier waar waarop alleen drie generaties keur/pref in de merrielijn staat, dan heb ik toch enigzins mjin bedenkingen.

Ik ook.... drie generaties niet schoon, dat is nogal wat ;)

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:30

Mag ik mij hier ook melden?
Wij gaan waarschijnlijk met 2 merries volgend jaar.
1 hebben we zelf gefokt: Dreamcatcher x ster Z1 dress v Gribaldi x ster prok v Ferro x keur pref pres sport v Roemer
Is een late, van 10 juni en nu nog wat klein: 1.64 Kijken even aan hoe ze zich ontwikkeld en laten ze misschien eerst thuis keuren.
Tevens hebben we een Vivaldi x elite v Jetset D x ster v Cocktail x keur pref v Pretendent
Merrie is 1.75m en dus al een heel gevaarte, wel een super fijn karakter.

Foto van de Vivaldi: (Helaas wat scheef op de foto :P )
https://www.facebook.com/media/set/?set ... =1&theater

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 0185_n.jpg

Om een indruk te geven van de dreamcatcher:
http://www.youtube.com/watch?v=zwwbljPCQfk

Hier was ze net terug uit de opfok en sjokt wat rond :P dit is nog niet de helft van haar kunnen, maar heb helaas geen recentere foto of film!

Willen de merries laten prokken en zelf klaarmaken voor de keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 02:02

*zwaait* naar Laura!!

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:34

He Share! Jij ook hier? Wil je die van jouw ook voorbrengen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:53

Kaja schreef:
sliert schreef:
maar als ik een merrie zie met een papier waar waarop alleen drie generaties keur/pref in de merrielijn staat, dan heb ik toch enigzins mjin bedenkingen.

Ik ook.... drie generaties niet schoon, dat is nogal wat ;)

hmmm Ik denk dat er nog maar heel weinig merrielijnen zijn die 3 generaties PROK hebben. Zolang bestaat het PROK predikaat nu ook weer niet en de eerste jaren nam niemand het nog serieus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:20

Inderdaad Natasja. Mijn Sultano merrie had ook geen bemerkingen maar die heb ik nooit officieel voor PROK aangeboden. Vond ik zonde van mijn geld aangezien ik toch al wist dat er geen gekke dingen in zaten.

Ik weet nog altijd niet wat ik ervan moet denken. Ik hoor zo vaak mensen zeggen dat ze eerst wel even laten opereren en dan officieel voor PROK aanbieden. Wie belazert wie denk ik dan, zeker als ze er dan zelf mee gaan fokken.