Symposium van selectie tot succes in Leeuwarden!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 11:31

Dat klopt misschien wel, dat een paard wat langer meegaat als ie iets later de top bereikt, maar het sprankelende en de allure van een 7-10 jarige gaat er wel wat af als ie 16 is.

Een paard heeft maar een paar jaar om te vlammen. In die periode moet het gebeuren. Vergeet niet dat de jury's ook nog eens aan een combinatie moeten "wennen" en pas richting de 78% punten als ie al een poosje meeloopt.
Een paard dat op zijn 13e voor het eerst GP loopt voor 66% stijgt niet meer.
Da's gewoon een (triest) feit.

Daarbij komt dan voor de eigenaar het voordeel dat een 10 jarig GP paard prima te verkopen is als ie niet goed genoeg is voor de absolute top, maar als ie dan al 14 is scheelt het zo een nulletje.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:39

Ik doe blijkbaar iets verkeerd (bij mij kost het alleen maar geld ). Oke niet verkeerd dan, alleen maar anders (wel leuker??? OK dan! )

Het voordeel in tijd bij training heeft denk ik alles te maken met kracht en mentaal aankunnen. De bouw versterkt dat wel, maar wat is dan ideaal??

De wijzen kwamen uit het oosten:
Rubinstein en Donnerhall nakomelingen vindt ik vaak op stand niet extra bergop gebouwd, eerder wat lang maar als ze lopen is de oprichting er echter wel. Sandro Hit nakomelingen zoals Poetin vindt ik echt een onwijs mooi type met schitterende bewegingen en deze zijn wel iets hoger van voren en van een meer volbloed type.

Ik vindt de een niet beter of slechter dan de ander, De eersten ogen sterker met meer kracht, de laatste hebben meer gratie en elegantie.
Mijn stelling: waarom kiezen (als KWPN) het is allebij goed.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:44

CGJ12"]
[quote="Gerrie schreef:
.............
Ik was erbij en weet wat ze beweerd heeft.
Blijft mij alleen nog onduidelijk waar dan wel die "winst"in zit Verward Verward

Ik snap je redenering. Knipoog
Maar dat moet je zien als relatieve winst ten opzichte van paarden die langer over de africhting doen.
Een 8-jarige met africhting voor GP is nu eenmaal veel meer waard dan een 12-jarige.
Puur commercieel dus !

De eerste loopt nog een jaar of 8 serieus mee (als het even kan 3 OS).
Het oudere dier gaat hooguit nog 1 maal naar de OS.
Een paardenleven is veel korter dan een ruiterleven en is dus de zwakste schakel.
[/quote]

It's all about the money Verdrietig

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:17

Gerrie schreef:

Dat gaat me weer iets te ver.
Zoals gezegd kan een 8 jarig GP paard in zijn carriere meer winnen dan een paard dat pas op 14 jarige leeftijd GP loopt.

Het gaat dus ook om de eer.

En wellicht gaat het ook enigszins om trots.
Sommige mensen kunnen een paard gewoon sneller africhten (en fatsoenlijk) dan een ander. En da's best knap.

Hoe je het ook wendt of keert, een 6-jarige die GP loopt voor 60+% vind ik razend knap (bijv Clavecimbel).
Dat dergelijke paarden niet altijd lang meelopen komt niet zozeer door gezondheidsproblemen, maar doordat de africhting al bijna op het hoogtepunt is vóór hun 10e en de percentages niet meer stijgen.
Dan is er geen eer meer te behalen.

Wees nu eerlijk.
Een 8-jr GP paard rijden voor 63% is leuk en razend knap.
Maar als ie op zijn 10e nog steeds 63% loopt is de lol er wel een beetje af. En dat is vaak de reden dat je dan het paard niet meer ziet in de ring. Hoogstens met een nieuwe ruiter.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:32

CGJ12"]
[quote="Gerrie schreef:

Dat gaat me weer iets te ver.
Zoals gezegd kan een 8 jarig GP paard in zijn carriere meer winnen dan een paard dat pas op 14 jarige leeftijd GP loopt.

Het gaat dus ook om de eer.

En wellicht gaat het ook enigszins om trots.
Sommige mensen kunnen een paard gewoon sneller africhten (en fatsoenlijk) dan een ander. En da's best knap.

Hoe je het ook wendt of keert, een 6-jarige die GP loopt voor 60+% vind ik razend knap (bijv Clavecimbel).
Dat dergelijke paarden niet altijd lang meelopen komt niet zozeer door gezondheidsproblemen, maar doordat de africhting al bijna op het hoogtepunt is vóór hun 10e en de percentages niet meer stijgen.
Dan is er geen eer meer te behalen.

Wees nu eerlijk.
Een 8-jr GP paard rijden voor 63% is leuk en razend knap.
Maar als ie op zijn 10e nog steeds 63% loopt is de lol er wel een beetje af. En dat is vaak de reden dat je dan het paard niet meer ziet in de ring. Hoogstens met een nieuwe ruiter.
[/quote]

Ik kwam misschien iets te kort door de bocht.

Is het echt de eer of meer prestige?

Ik kan je mening niet delen om het knap te vinden om met een paard van 6 jaar al in de winst te lopen in de GP.Is dat echt fatsoenlijk tegenover het dier?Volgens de wetten van de biomechanica sla je dan wel door?

Mocht het ondanks of mede dankzij een vroege start niet lukken om door te breken,dan komt de geldkwestie toch weer om de hoek kijken.Er zijn altijd mensen op zoek naar een leerpaard (voor de heb, of om er zelf nog eens mee in de ring te komen)Kassa!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 08:26

Sommige paarden bieden blijkbaar dingen aan op hun 5e die anderen pas laten zien op hun 10e na lichte dwang.
Dat is een feit.
Er zijn echt paarden die na 4 weken onder het zadel al in hun natuurlijke balanshouding lopen en dan niet onderdoen voor Z2 paarden van 10.
Maar ik ken ze ook genoeg die die balans nog niet gevonden hebben op hun 7e.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 09:18

CGJ12 schreef:
Sommige paarden bieden blijkbaar dingen aan op hun 5e die anderen pas laten zien op hun 10e na lichte dwang.
Dat is een feit.
Er zijn echt paarden die na 4 weken onder het zadel al in hun natuurlijke balanshouding lopen en dan niet onderdoen voor Z2 paarden van 10.

Ja, maar dat zijn de uitzonderingen.
Over het algemeen wordt er behoorlijk getraind om een paard op een zo jong mogelijke leeftijd zo hoog mogelijk te krijgen. Er worden alleen maar proefgerichte oefeningen gereden.
Je kunt een paard lichamelijk misschien veranderen, maar vind het toch een vreemd idee dat je daar training mee kunt uitsparen.
Dan moet het paard ook geestelijk een paar jaar gaan overslaan en dat lijkt mij moeilijk.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 21:02

essie79"]
[quote="CGJ12 schreef:
Dat is een feit.

Ja, maar dat zijn de uitzonderingen.
Over het algemeen wordt er behoorlijk getraind om een paard op een zo jong mogelijke leeftijd zo hoog mogelijk te krijgen. Er worden alleen maar proefgerichte oefeningen gereden.
Je kunt een paard lichamelijk misschien veranderen, maar vind het toch een vreemd idee dat je daar training mee kunt uitsparen.
Dan moet het paard ook geestelijk een paar jaar gaan overslaan en dat lijkt mij moeilijk.
[/quote]

Vooral die laatste zin is een goeie OK dan!
Willen we ze niet allemaal geestelijk en lichamelijk in balans hebben?

Er lopen genoeg paarden rond die het niet gered hebben ondanks hun vroege talent,en dan verknipt in het circuit komen... Verdrietig

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 19:41

Mmmm nu ga ik ff helemaal uit de bocht, maar wat vinden jullie van het volgende: Emile Hendrix en Arnold Kootstra waren samen van mening dat je bij jonge nog niet bewezen hengsten een deklimiet in moet stellen totdat ze zich hebben bewezen met hun nakomelingen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:47

Dat wordt op een ander topic ook al besproken, ik geloof bij jong kwpn, moet je daar even kijken Lachen
Anders wordt het overal herhaling.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-03 16:50

Mmm nou niet op de jongkwpn waar ik steeds op zit, maar zal ff kijken.