Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:52

Nee maar daar waren we in dit topic al uit.

De ruiter moet zelf bedenken wat hij wil en kan en een instructeur moet zoveel kennis van zaken hebben dat die niet piept Royaldik...da ken ik nie....

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:20

Dees schreef:
Mijn idee: in Duitsland zijn ze de goede bewegingen van de Nederlandse paarden (sterk achter) aan het kruisen met hun dressuurtypes (mooi front, goed tussen de oren). Kon nog wel eens het meest volledige paard van komen.
Het verbaast me dat men in NL de Duits gefokte paarden continue maar als minderwaardig inschat. Maar goed, het KWPN doet er ook alles aan om deze Nederlandse arrogante houding te stimuleren.
Mijn mening: dat zal op termijn niet handig blijken. De paardenmarkt is groter dan NL en DE.

Heeft niets met arrogantie te maken hoor, veel Nederlandse fokkers houden gewoon niet van Duitse hengsten. In de dressuur fokkerij vind ik de hengsten qua exterieur vaak wel mooi, maar vind ze vaak te log en traag van achter om ze daadwerkelijk te gebruiken voor de fokkerij. Een sterk achterbeen is één van de belangrijkste punten voor een goed dressuurpaard en imo niet iets dat je ten kosten kunt laten gaan om bijvoorbeeld het exterieur of karakter te verbeteren. Het karakter verbeteren via Duitse hengsten lijkt met sowieso heel lastig want zo veel beter karakter hebben ze niet :7 Ja misschien zijn sommige wat minder rilleriger omdat ze minder bloed hebben, maar dit gaat direct ten kosten van de prestaties. Kijk alleen al naar de grootste hengst binnen de Duitse fokkerij, Sandro Hit. Sandro Hit en zijn nakomelingen zijn echt geen makkelijke paarden, en je ziet ze in verhouding ook weinig terug in de sport omdat ze het gewoon niet willen doen. Dan heb ik liever Jazz bloed, wat ook niet altijd makkelijk is maar die zelf, en zijn nakomelingen ook, in de sport presteren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:25

Bijna al het belangrijke bloed van de Duitse fokkerij is in de Nederlandse hengstenstapel te vinden.
Met een voordeel ze zijn veterinair gekeurd, dus waarom dan kiezen voor een Duitse hengst terwijl zijn familieleden hier zijn goedgekeurd??

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:43

joopie7 schreef:
Heeft niets met arrogantie te maken hoor, veel Nederlandse fokkers houden gewoon niet van Duitse hengsten. In de dressuur fokkerij vind ik de hengsten qua exterieur vaak wel mooi, maar vind ze vaak te log en traag van achter om ze daadwerkelijk te gebruiken voor de fokkerij. Een sterk achterbeen is één van de belangrijkste punten voor een goed dressuurpaard en imo niet iets dat je ten kosten kunt laten gaan om bijvoorbeeld het exterieur of karakter te verbeteren.

Kijk nu bv naar Desperados (http://www.youtube.com/watch?v=-iGdXFyYe_U), in de gewone draf wordt ook ik niet blij van dat achterbeen, maar in de verzameling laat die een achterbeen zien dat quasi perfect is. Niet voor niks dat hij 9's krijgt voor z'n piaffe. Wat wil je dan, een flitsend, snel achterbeen dat in de verzameling compleet wegvalt of een trager achterbeen dat in de verzameling super is?
En dat dan gecombineerd met een zeer standvastig karakter (Kristina Sprehe is 26 en rijdt er de GP mee).

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:50

Bekijk deze maar eens, 4 weken als 3 jarige onder het zadel..

http://www.dressurleistungszentrum.de// ... /Flake.flv

sarabande schreef:
.
Met een voordeel ze zijn veterinair gekeurd, dus waarom dan kiezen voor een Duitse hengst terwijl zijn familieleden hier zijn goedgekeurd??

Je hebt dezelfde voordelen zonder vooroordelen., tenzij je in de Trakehner stammen (hko) duikt. :(:)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:56

s0173957 schreef:
joopie7 schreef:
Heeft niets met arrogantie te maken hoor, veel Nederlandse fokkers houden gewoon niet van Duitse hengsten. In de dressuur fokkerij vind ik de hengsten qua exterieur vaak wel mooi, maar vind ze vaak te log en traag van achter om ze daadwerkelijk te gebruiken voor de fokkerij. Een sterk achterbeen is één van de belangrijkste punten voor een goed dressuurpaard en imo niet iets dat je ten kosten kunt laten gaan om bijvoorbeeld het exterieur of karakter te verbeteren.

Kijk nu bv naar Desperados (http://www.youtube.com/watch?v=-iGdXFyYe_U), in de gewone draf wordt ook ik niet blij van dat achterbeen, maar in de verzameling laat die een achterbeen zien dat quasi perfect is. Niet voor niks dat hij 9's krijgt voor z'n piaffe. Wat wil je dan, een flitsend, snel achterbeen dat in de verzameling compleet wegvalt of een trager achterbeen dat in de verzameling super is?
En dat dan gecombineerd met een zeer standvastig karakter (Kristina Sprehe is 26 en rijdt er de GP mee).

Dus jij denkt dat TS pas een paard kan kopen als het zich in de GP bewezen heeft, anders begrijp ik niets van het naar voren halen van individuele paarden in dit topic

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:58

Ja, exact, dat is precies wat ik wil zeggen! O:)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:19

Dees schreef:
Het verbaast me dat men in NL de Duits gefokte paarden continue maar als minderwaardig inschat. Maar goed, het KWPN doet er ook alles aan om deze Nederlandse arrogante houding te stimuleren.
Mijn mening: dat zal op termijn niet handig blijken. De paardenmarkt is groter dan NL en DE.

Daar merk ik nooit iets van. Nederlanders gebruiken al zo lang duitse hengsten, uit allerlei stamboeken, holsteiner voorop, maar ook trakehners, westfalers, hanoveranen, oldenburgers, en ze starten er ook wedstrijden mee.

Aan de andere kant zie ik een duiter niet zo snel starten met een nederlands paard in de dressuur. Met springen zie je dat nog wel.

Ik heb echter wel de indruk dat duitsers meer op karakter hebben geselecteerd. Duiters willen een paard dat gehoorzaamt, niet een opstandig paard. Dat zit in hun volksaard. De kinderen zijn op school ook vaak gedisciplineerder en duitsers zijn heel veel hierarchischer. Iedereen moet zijn plaats kennen. En dat werkt door in de fokkerij. Maar in dit geval vind ik daar niets mis mee. Een paard mag best sensibel zijn, fijn zelfs! MAar zo'n dwarse muk, daar wordt niemand blij van. En die zijn er ook veel bij.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:38

dat vind ik kul LC
wat dacht je van Lord , Calando etc
Men zeurt hier vaak dat Numero uno's moeilijk genoeg zijn ..das ook een duutser

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:41

Langcara schreef:
Duiters willen een paard dat gehoorzaamt, niet een opstandig paard. Dat zit in hun volksaard. De kinderen zijn op school ook vaak gedisciplineerder en duitsers zijn heel veel hierarchischer. Iedereen moet zijn plaats kennen.

Tjonge Tjonge, ik weet niet uit welke tijd U komt, maar dit gaat nergens meer over, is mijn idee. :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:53

Lees bij de hengstkeuze topics maar eens hoe vaak het gebruik van een Duitse hengst wordt afgeraden...
Hoezo, de Nederlandse fokker staat open voor het gebruik van buitenlandse hengsten?
Omdat de Duitse hengsten niet op de foto's komen? Ehm... Don Tango? Bretton Woods? Recent bij KWPN goedgekeurd maar niet goed op de foto's...

Anyhow, terug naar het topic: Maak ik me zorgen? Nee.
De markt verschoont zichzelf wel. Te zijner tijd. Iedereen die aan het vermeerderen is, zal zichzelf ondanks dat toch fokker noemen. Dus laat ze lekker. De prijs die het opbrengt zal de commerciele vermeerderaars in ieder geval van plan doen wijzigen.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 14:00

Maar, als je naar het KWPN bloed kijkt, zie je toch wel de bekende duitse hengsten in de bloedlijn.

toch worden(/werden) deze hengsten wel veel hebruikt voor de dekdienst.
Voor de springers is het bijvoorbeeld: Satisfaction die goed bloed afleverd maar niet een makkelijke is.

Voor de dressuur: De Niro, Wolkentans, Londonderry, Worldcup etc. Die zijn toch wel erg geliefd door bekend ruiters. Een opkomende is de Dancier hengst van De Niro.

Hierbij heb je nog Now or Never M, een spring hengst die niet door het KWPN is goed gekeurd maar wel bij Hannover door zijn karakter.

Ik raad duitsbloed eigenlijk juist niet af. Maar dat komt omdat ik bij de duitse fokker rijd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:09

Dees schreef:
Lees bij de hengstkeuze topics maar eens hoe vaak het gebruik van een Duitse hengst wordt afgeraden...

Dus Bokt is de standaard???

Ik lees zelden hengstenkeuze topics maar als ik het doe valt me op dat vaak advies gegeven wordt door mensen die zelf niet fokken, het lijkt me wat kort door de bocht om daar je mening op te baseren
Duitse hengsten worden idd vaak afgeraden om de gezondheid reden, want in tegenstelling tot de genoemde hengsten staat dat er in Duitsland niet bij en worden de KWPN OC dragende hengsten snel naar Duitsland geëxporteerd

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:10

Nee Bokt is bepaald niet de standaard... maar wel het symptoom :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:17

sarabande schreef:
[Duitse hengsten worden idd vaak afgeraden om de gezondheid reden, want in tegenstelling tot de genoemde hengsten staat dat er in Duitsland niet bij en worden de KWPN OC dragende hengsten snel naar Duitsland geëxporteerd

Je doet nogal een aantijging..Het was wel toevallig dat er onlangs bij het kwpn de duitse hengsten als beste wat betreft oc/ocd vererving uit de bus kwamen..
Blijkbaar leef je nog in de vorige eeuw.. :(:)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:20

Duitsland als verzamelplaats voor ocd-paarden, veel gekker moet het niet worden. :D

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:24

Of is Duitsland nuchterder ...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:01

merelhof schreef:
Duitsland als verzamelplaats voor ocd-paarden, veel gekker moet het niet worden. :D

Nee je hebt gelijk

De slechtste is een in Belgie gefokte duitser, Singapore, en die is met 92 echt slecht ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:40

Dan zijn ze bij die KWPN-club toch hardleers of men verziekt de boel.. :(:)

Het besluit om de hengstenactiviteiten terug te schroeven betekende voor één hengst indirect het einde. Singapore kwam gisteren te overlijden na zijn castratie. De hengst verongelukte bij het ontwaken uit zijn narcose. Vandaag werden op de KWPN-hengstenkeuring nog twee zonen van Singapore doorverwezen naar de derde bezichtiging. 1 gekeurd.

http://www.dehoefslag.nl/2012/02/stal-e ... overleden/

Maar die kwpn- dressuurhengst in ongeveer die klasse krijgt in Duitsland echt geen kans meer. :(:)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:05

pony's hebben nu eenmaal geen last van oc/ocd, geen benen, geen afvlakking.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:11

Sorry, maar mag ik even vragen voor de duidelijkheid wat ocd is (of de afkorting van)? Nog nooit van gehoord namelijk :o

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:54

Google kan je helpen ;)
Of de wiki hier op Bokt...

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:43

ismy schreef:
Sorry, maar mag ik even vragen voor de duidelijkheid wat ocd is (of de afkorting van)? Nog nooit van gehoord namelijk :o

wel kwalijk dat een "fokker" niet weet wat ocd is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:45

merelhof schreef:

Tjee, dan heb ik zeker de mazzel dat ik net de 2 uitzonderingen op de regel ken?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:25

NatasjavE schreef:
merelhof schreef:

Tjee, dan heb ik zeker de mazzel dat ik net de 2 uitzonderingen op de regel ken?

Maar die waren zeker geröntgend :)* :D