[TI] Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:03

Hier geen last van gezien ze 24-7 buiten staan.

Soms ook gewoon kwestie van even kijken hoe ver we gaan kunnen ;)

Dribbelkont

Re: Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:07

bedankt ariebren

ja was vandaag.

ze staat overigs van 10.00 tot 16.30 in de padock elke dag maar blijkbaar niet goenoeg..
ga haar maar wat vaker in de grote bak doen om even gas te geven want om de 3 dagen logeren 15 min vindt ik meer als genoeg voor een 3.5 jarige.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:08

ik denk dat zoë idd even dr ei kwijt moet, op 8 bij 10 kan ze natuurlijk niet volgas dr energie kwijt. morgen lekker even in de grotebak laten uitrazen zou ik zeggen
ze staat echt wel genoeg buiten hoor, het zijn juist de km die ze nu niet kan maken

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 19:34

Inderdaad even uit laten razen in een grotere bak. Staat ze met een vriendje in de paddock of alleen?

Flynn staat nu met 3 jonge ruinen, een oudere ruin en een oudere merrie 24/7 op het land. Ze kunnen gaan en staan waar ze willen, er loopt een diepe greppel tussen twee weilanden waar ze veel in spelen en ze krijgen onbeperkt goed hooi. Hij vindt het gezellig als ik er ben maar me missen? Of me nodig hebben om iets te doen? Neuh, die illusie houd ik mezelf niet voor ;)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:59

ze staat samen met een friese merrie

zal mevrouw even laten razen morgen

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:06

Hier ook in de paddock doen ze niks,beetje hooi vreten en de kantjes maaien.
Maar als ze de grote bak in gaan,is het hek van de dam.
Heerlijk lekker bokken, rennen,stuiteren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:51

Connor is bij ons gekomen op een vage leeftijd. Hij was ergens tussen de half en 2,5 jaar maar zo goed als zeker 2,5. Gezien zijn wisselen later was hij 1,5 bleek dus.Helaas hebben ze hem " ingereden" in de week dat hij bij ons zou komen zodat hij klaar zou zijn voor gebruik. We hebben hem ook meteen weer op rust gezet uiteraard en pas ver na de start van het wisselen ben ik gaan longeren en slepen. Inrijden is nog later pas opgepakt. En hij heeft een lange rug. Toch zie ik nu hij ouder wordt en hij niet bepaald actief en zwaar is bereden een lichte glooiing in zijn rug. En heeft zijn rugspier extra training nodig. Komt het door te jong er een week opzitten geen idee?

En longeren, goed longeren tenminste is een goed training voor conditie, stem commando 's leren en de band met je paard. Ik longeerbak graag met of zonder lijn. Los of bijgezet. Wil ik een goede rugtraining geven longeer ik op een bepaalde manier met bijzet. Soms gaat hij helemaal uit zijn dak, daagt uit met zijn staart omhoog als een gazelle springend. Terwijl hij toch 24 uur per dag buiten staat en zichzelf flinke beweging geeft.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:24

nou zoe is vanmorgen losgeweest in de buitenbak en zo heeft wel 15 min lopen bokken,springen en gasgeven.
zal haar nu even om de dag laten vliegen in de grote bak.
blijkbaar is de paddock niet genoeg voor haar.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:39

super!!
de padock is ideaal dat je paardje wel buiten komt, ipv 24/7 in een hok
maar lange banen trekken is er dan niet bij, hebben de meeste paarden, en vooral jonge paarden zijn daar net wat gevoeliger voor

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:16

Fijn Dribbelkont dat je paardje zich even lekker kan uitleven, is goed voor jonge paarden, paddocks zijn super maar wel vaak wat hangplaatsen meestal met weinig actie, hoewel ze soms hier ook wel uit hun dak kunnen gaan in de paddock.

Ben benieuwd of mensen die geen bezwaar hebben tegen vroeg beleren en wetenschappelijk bewijs zochten voor de nadelen daarvan dat artikel inmiddels hebben gelezen en wat ze daar dan van vonden :j
(overigens is het artikel wat KMD in het begin aandroeg Oud genoeg? een prima "uittreksel" in het Nederlands van het originele wat langere in het Engels geschreven artikel/onderzoek van Deb Bennett)

Overigens is het zo dat "de goeroes" zoals ze door sommigen worden genoemd ook gewoon werken met hun paard en deze methodes prima in elke tak van de paardensport kunnen worden toegepast, het is geen tak op zich maar een trainingsmethode. Het verschil is enkel dat deze mensen door zich in het wezen paard te verdiepen willen bereiken om het paard met zachte hand te trainen, met de "kracht" en precisie van een danser en niet die van een armworstelaar zoals een van deze "goeroes" ooit uitlegde....Door het paard beter te begrijpen wordt de samenwerking ook beter en is er geen onnodige lichamelijke druk (of geweld) nodig om samen met je paard iets te bereiken , dat is vaak de achterliggende gedachte van deze trainingsmethodes die meestal een veel langere basis op de grond hebben om tot die samenwerking te komen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:33

Paddocks zijn juist ideaal, maar ze moeten wel ruim genoeg zijn om ook de benen te strekken.
Ik zie ze vaak echt veel te klein, dan is het net iets meer dan een stal zonder dak.

Hier rennen ze (bijna) dagelijks door hun paddocks zonder problemen. (Ook dwars door de modder, beetje jammer voor ons dan weer ^) )

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:36

Hier twee paddocks met een rijbakmaat, soms gaan ze uit hun dak daarin, meestal doen ze dat pas als ze in de middag in het land gaan :j Pas als ze compleet in de paddock staan, wat meestal niet langer is dan een maand of 2 per jaar als het land gemest is gebruiken ze de paddock wat regelmatiger als ren-gelegenheid :j

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:21

Kinsealy ik heb gewoon wat artikels over het onderwerp hier neergezet omdat sommige er interesse in hadden. Ik zelf zoek hier geen bewijzen in voor mij staat het zonden die bewijzen ook wel vast op welke leeftijd ik met de kleintjes hier aan de slag ga :)

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:25

@steffyentom, dat snap ik :) Ik doelde ook niet op jou maar op de mensen die aangaven dat zolang er geen wetenschappelijk bewijs was (en daar dus naar vroegen) dat het slecht is een paard op 3 (soms 2 ) jarige leeftijd te beleren er geen reden was dat te staken ;-)
Laatst bijgewerkt door kinsealy op 27-12-11 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:28

mijn paddocks zijn denk ik zo'n 10 x 20 m en dan in elk 2 paardjes de hele dag door

maar toch toen ik ze vrijdag op t land liet gingen wilgje en letje ook behoorlijk te keer
4 beentjes de lucht in en lekker racen

denk dat ze ook blij waren even niet in de blubber te staan.

hier wordt ook gelongeerd , niet zo heel veel maar soms
ik doe het voornamelijk ook om de jonge paarden in het begin aan de stem te laten wennen
dus basis commando's stap , draf , galop en ho

als ze gelongeerd worden dan is het maar een paar minuutjes
voor de rest rij ik eigenlijk alleen maar in t bos

BONxFIRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:59

Ik heb een bijrijdtinker die ook pas 4 of 5 is, ik weet het niet precies, maar de voornaamste reden dat de eigenaars hem hebben gekocht is gewoon omdat ie een typische koudbloed is en cool in het hoofd. Dan is het er mooi bijgenomen dat hij zo jong is, aangezien hij dan nog lang gezond zou moeten zijn.
Is een beetje de redenering die bij de eigenaars worden gevolgd.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:42

Nogmaals beleren en beleren zijn 2 dingen.
Dat kan met mate gewoon als wat verder gaan in de gewone opvoeding.
Het kan als echte training veel en vaak in de week.
Dan kan het ook nog eeens goed gedaan worden en fout zonder enig gevoel.
En daar houd geen enkel onderzoek rekening mee.
Er bestaan mensen die elke paar jaar een paard kapot rijden. Ook als die ouder is. Kopen die een jonge waar ligt het dan aan?

Veel paddocks zijn een buitenstal qua formaat.
Voor mij niet acceptabel.
Ze moeten flink kunnen sprinten rechtdoor.
Ik denk als je het over blessures hebt daar een groter aandeel zit.
Niet genoeg rechtuit kunnen bewegen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:57

Ja maar dat geld niet alleen voor de tinkers die te vroeg worden in gereden, mensen zijn gewoon te ongeduldig en willen presteren en vergeten dat ze op een jong dier zitten die nog idd moeten groeien,lichamelijk maar ook mentaal, ben zelf met een 5 jarige bezig , trouwens hij word al bijna 6 maar ook hij is met zijn 165 nog een enorm jong dier. Ik doe heel veel grond werk met hem waardoor hij lichamelijk kan ontwikkelen en dat rijden komt wel al vind hij dat ook best heel leuk hoor, maar ook ik merk dat hij nog volop in ontwikkeling is.
Snap dus ook niet waarom mensen met 1 paard een jong dier van 3 kopen als ze perse willen rijden, koop dan een 8 jarige of ouder en gun het dier zijn groei, want te vroeg te veel vragen vaak nog op een stugge manier is te vroeg en te snel kapot gereden.
Maar ja maakt dat de mens maar wijs.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:05

Met je eens midgie dat dit ook voor andere rassen geldt.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:26

Klopt helemaal Ria alleen is het bij veel andere rassen denk nog moeilijker om mensen aan het verstand te peuteren. In de tinkerwereld is het al een hele opgave ;)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:25

hier zijn de paddocks 1/3 deel van een rijbak dus denk 15 bij 20 denk ik staan dan 2 paarden in

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:43

Persoonlijk zou ik daar mijn paard nooit stallen of zo houden.
Dat is kleiner dan een normale grote volte.
Lekker een harde sprint trekken zit er dan niet in.

Ze hebben buitenlucht, kunnen op de volte rennen en elkaar knuffelen. Dus zeker beter dan een stal de hele dag.
Maar voor mij persoonlijk geen optie.
Ik denk dat mijn paard stront vervelend zou worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:20

Als ik vandaag weer zag hoe meneer de wei aan het omploegen was in volle sprint. Dan trainen ze daar goed mee. Ze waren zo aan het vliegen en draaien en sprinten dat ze er flink bezweet van waren. Goed voor de conditie