NRPS Merriekeuring 2012 ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:02

Oke...ik had ook het plan van veel kleine knotjes maken voor die halslengte. Maar het was echt niet om aan te zien! Ik ga het met touw proberen maar mocht dat niet lukken dan kan dus wel altijd een hengstenvlecht. Dat is wel een fijn idee...dat we niet gelijk weer naar huis kunnen....geeft even wat meer rust.
Hoofdstel is gewoon met een bitje...ik zie het al voor me met van die scharen :D
Latif moet trouwens als 1e.....ga je dan gewoon met merrie en veulen draven? Veulen dus los? Zonder halster is geen probleem.....is een braaf kereltje (oeps...oppassen...je weet nooit wat voor bui hij vrijdag heeft }> ). Rinda moet dan in de middag...dan draaf je weer met het veulen er los naast?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:05

Viennanova schreef:
Ik gebruik voor mijn merrie of een officieel keuringshoofdstel, of ik pak het gewone hoofdstel, en doe daar dan de stang en trens neusriem aan (dus zonder dat lelijke lusje).

Kaatje, als je merrie vrij dunne manen heeft, zou ik proberen om met naald en draad te vlechten. Pluk haar pakken, beetje bol aan de bovenkant, vlecht maken, deze oprollen en vastnaaien. Zit vaak, vooral met langere manen, toch mooier en vaster.

Ik vlecht altijd met pek voor een keuring, ik doelde op Marc ;)
Hengstenvlecht zou ik persoonlijk ook niet doen omdat het de hals vertekend.

Staart is wel kort, mams heeft alle staarten begin dit jaar geknipt (tot net onderaan de staartwortel) omdat ze bang was dat de paarden erop gingen staan :+
Onze merrie komt dus met een mooie volle staart die boven de hak al ophoudt.. _O-
Mams was zich van geen kwaad bewust...... :')

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:08

Veulen gaat aan een touwtje de ring in. Die stel je op voor de jury. De merrie zet je er voor zodat ze niet het beeld verstoort. En vervolgens is het de bedoeling dat het veulen netjes aan het touwtje een klein rondje stapt. De merrie loopt dan gewoon mee. Een extra voorbrenger is dan wel handig. Daarna moet er een grote ronde worden gedraafd. Daarvoor doe je het veulen los. Liefst dus zonder halster.
De voorbrenger van de merrie moet dan dus zorgen dat het min of meer het tempo bepaald.
Met de keuring van de merrie kan je je veulen mee nemen maar ook bijvoorbeeld mits het een beetje braaf is in het midden laten staan.
Mocht je het veulen mee laten rennen met het voorbrengen zorg dan dat hij niet het beeld van de merrie ontneemt. Dus dan moet het veulen aan de buitenkant mee lopen.

Marc

Re: NRPS Merriekeuring 2012 ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:43

Kaatje77: ik ga woensdag proberen met zo'n pektouw. Ben benieuwd!
Ponyparadijs: Dank je...zo weten we een beetje hoe de gang van zaken is! Dus: als het veulen aan de beurt is mag mams mee maar mag niet teveel in beeld, zeg maar. Dat eerste rondje stappen zou in principe dus gewoon zonder mams kunnen? Dat redt hij wel...hij is stoer. Dus als mijn dochter dan Rinda even vasthoudt kan dat. Dan daarna draven en dan kan Latif los. Dat zal hij leuk vinden! Het oefenen gaat heel goed maar eh......hij is ook erg sociaal voelend naar mensen dus dikke kans dat hij op het publiek af stapt om even een knuf te halen ;) Met oefenen draaft Latif netjes mee maar op een ander terrein? Latif heeft los wel 3 gangen maar net iets anders: sjokken, showy draven of rengalop....haha.
Ik zal nog eens aan Marc vragen of hij het voorbrengen echt zelf wil doen...ws wel. Hij is al witte kledij aan het regelen....
En met Rinda keuren zou hij idd even kunnen staan in het midden. Dan moet ik dus wel even een stevig iemand regelen...mocht het wat lastiger gaan. Ook dit gaat thuis allemaal prima.....als Rinda wordt gereden staan wij buiten de bak gewoon met Latif. Maar ja, thuis is wel ff anders! Mocht het niet gaan dan kan hij dus (los?) weer mee lopen? Dikke kans dat hij er toch niet in de buurt blijft.....zeker omdat Rinda pas in de middag moet en Latif dan vast wel toe is aan een rondje huppelen.
Wat doen jullie in de tussentijd met het jonge ding? Kan je een paddockje maken bv? Misschien stomme vraag (rijden zelf endurance en daar kan dat vaak wel). Het is best een tijdje "wachten"!

Pfff....lang leve het forum..... :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 14:51

Met stappen mag de merrie ook best voor het veulen uitlopen hoor als je veulen daardoor beter mee loopt kan je dat doen.
Het galoperen is helemaal niet erg hoor. Veel veulens gaan als een raket door de baan als ze los zijn. Sommige zijn zo overdonderd door het nieuwe dat ze aan mams vast plakken.
Thuis is wel wat anders inderdaad maar als ze thuis wel netjes blijven staan als mama naar de andere kant van de bak loopt zal hij ook wel redelijk netjes blijven staan op het keuringsterrein.
Mocht je voorbrengers zoeken dan zijn die op de keuring gewoon te regelen. Dat kan je bij het secretariaat doen.

Bij de SGW maken wij ook altijd prikweitjes, meestal gebeurd het op de keuring niet. Je wil niet de kans hebben dat de merrie of het veulen er niet meer uitzien of moe zijn en zich niet tonen. Maar als jij hen niet te lang op de trailer wil laten kan je misschien beter een box regelen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:07

ponyparadijs schreef:
Met stappen mag de merrie ook best voor het veulen uitlopen hoor als je veulen daardoor beter mee loopt kan je dat doen.

Of er gewoon naast? Niks makkelijker als dat de voorbrenger zowel merrie als veulen vast heeft :)

En een box huren is echt een aanrader als je lang moet wachten :j Dan blijven ze echt veel fitter!

Marc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 15:38

Met stappen zal wel gaan....we moeten maar even kijken of hij onder de indruk is van alles.... Hij loopt al vanaf zijn geboorte nl. voorop! Achter Rinda loopt hij gewoon niet....Naast elkaar door de voorbrenger laten vasthouden, in draf, is een drama. Dat hebben we vaak geoefend idd omdat dat het makkelijkste zou zijn maar mams en kind zijn het steeds oneens. Dus zijn we overgestapt naar dat ik Rinda vast heb en Marc Latif doet en zich concentreert op hem. Rinda kent het systeem al een beetje. Wel grappig...Rinda heeft een bloedhekel gehad aan het monsteren met de wedstrijden, meerennen aan de hand hebben we echt moeten oefenen. Ze werd dan boos! Bij haar fokker is het wel geleerd maar daarna dus kennelijk wat slechte ervaringen gehad (was manegepaardje). Het is nu nog steeds geen hobby van haar met de keuringen maar het gaat nu wel goed. Maar nu met Latif erbij toont ze echt heel anders! Veel opgewekter! Leuk om te zien :j

Dus je kan wel een box regelen....het hangt een beetje van het weer af. Rinda gaat altijd staan eten in een prikweitje. Ik verwacht dat Latif dat ook doet eigenlijk.....Rinda is ook niet anders gewend.....die loopt daarna rustig een endurance uit. Enne....Als Latif iets minder fit zou zijn is dat misschien wel zo leuk....hij kan echt een racekanon zijn! Maar een prikweitje mag dus wel? Ik vind het wel gezelliger...stoeltje erbij...(oke...we zijn beetje raar). In een stal zou hij toch ook gaan liggen en net in de poep belanden...en hij houdt van poetsen dus....vies zijn is geen probleem.

Ik word er wel wat geruster op nu ik wat meer weet erover.... ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:28

Marc schreef:
Naast elkaar door de voorbrenger laten vasthouden, in draf, is een drama.

Daarom gaan ze in draf ook altijd los :) Maar in stap doen de meeste voorbrengers het wel zo...

En ik weet niet of een prikweitje daar tot te mogelijkheden behoort... Weet wel dat er bijv. in lunteren en de mortel geen plaats voor is en in tolbert kan het niet omdat je daar op stenen/asfalt moet parkeren :7

Marc schreef:
Ik vind het wel gezelliger...stoeltje erbij...(oke...we zijn beetje raar)

Hoezo raar? Wij hebben afgelopen zaterdag ook heerlijk in het zonnetje gezeten bij de trailer/beestjes. Net een soort van picknick met broodjes en drinken erbij :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:43

Moet zeggen dat ik ook betwijfel of er plaats voor is. Het gras wat beschikbaar is is in gebruik voor de ringen en de vooropstelling enzo.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:09

Omdat we 's morgens voor de keuring al vroeg aanwezig waren en pas 's middags in de zadelrubriek meededen, hadden we ook een box geregeld, zou het zo weer doen. Paard staat veilig, droog, uit de zon en kan zich nog een beetje bewegen. Bovendien automatische drinkbak en voerbak incl. (wel controleren of je paard het plaatselijke water wel drinkt, sommige zijn erg kieskeurig).
Het weiland waar geparkeerd werd, werd volgens mij vaker als parkeerplaats gebruikt en daarom zou ik daar niet graag een prikweitje uitzetten (evt. lekkende auto's).

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:22

Voor wie er morgen naar de keuring in Raalte gaat, LET OP!

De N348 is ter hoogte van Raalte nog afgesloten voor alle verkeer. De huidige situatie duurt tot maandag 9 juli 19.00 uur. Vanaf dinsdag 10 juli, 7.00 uur is er een belangrijke wijziging. Op dat moment wordt de rotonde Overkampsweg afgesloten voor alle verkeer (behalve aanwonenden).

Dossier: N348 dicht 8
Nu loopt de omleiding nog via bedrijventerrein De Zegge. Omdat de rotonde Overkampsweg volledig wordt afgesloten, vervalt die omleiding. Dit heeft tot consequentie dat Raalte, inclusief het bedrijventerrein De Zegge vanuit het zuiden (Deventer en Heeten) niet meer bereikbaar is.

Wel is vanaf dinsdag 10 juli de N348 gedeelte kruispunt Bos – rotonde Wijheseweg/BK-straat klaar en opengesteld voor het verkeer. Dit maakt Raalte vanuit de richting Wijhe en Zwolle/Heino weer beter bereikbaar. Het bedrijventerrein is het beste bereikbaar via de N35 en dan de Almelosestraat. De nieuwe Ceintuurbaan is vanaf dinsdag ook opengesteld voor het verkeer.

Omleidingsroutes in hoofdlijnen zijn:
Zwolle – Twente vv:
Via A1 / A50 / A28 of N35 / A35
Deventer – Zwolle vv:
Via A1 / A50 / A28 of N337 (via Olst / Wijhe)
Deventer - Raalte vv:
N337 (via Olst / Wijhe) – Zwolle – N35
Holten – Raalte vv:
Via Haarle en N35
Ommen – Deventer vv:
Via N35 / A35 / A1 (via Almelo) of N35 / A28 / A50 / A1 (via Zwolle)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:25

Melina dank je wel! Kunnen we iig rekening houden dat het druk op de weg is ;)

Heb het NRPS gister een mail gestuurd en in Raalte is er vanuit het NRPS een voorbrenger aanwezig! Dus ik ben helemaal uit de brand geholpen. :D
Straatje lukt me nog wel met m'n zwangere buik, maar in de ring laat ik maar aan een ander over :Y)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:35

Even wat anders, Kaatje, maar gefeliciteerd met je zwangerschap. Heb je andere topic toen gelezen, erg fijn voor je dat er een nieuw kindje komt!

Succes allen die morgen moeten!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:12

Viennanova, thanks! Doet me goed dat er zoveel mensen met ons meeleven :o

Nog meer Bokkers die morgen naar Raalte gaan?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:24

Nog even en Bengel wordt gewassen en gevlochten. Morgen van plan om tegen half 8 te beginnen met laden, ze wil niet graag de trailer in en dit zal de eerste x zijn dat ze alleen op pad gaat :o

Door omstandigheden afgelopen tijd niet in de gelegenheid geweest om een stuk te rijden. Laden wil wel, de ene keer duurt het 5 minuten, een andere x 15, maar met rust wil ze wel geladen worden, dus die tijd gunnen we haar wel.

Mocht ze tijdens het rijden flippen is het voor ons rechtsomkeerd en een enkeltje thuis......

Ze is trouwens een echte merrie-merrie gilt alles bij elkaar :')

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:43

Wij gaan morgen naar Raalte. Zo naar stal om te vlechten. Ik ga helaas niet mee want moet werken. Baal enorm.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:08

Voor iedereen die morgen naar Raalte gaat; Veel succes!!! Ik zal duimen voor een zonnetje :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:47

Dank je wel!

Heb een 2paards trailer kunnen regelen ipv onze 1,5, dus mams gaat mee. Kreeg helemaal de rillingen, dus nu met 2 paardjes op stap morgen :Y)

Bengel staat gewassen en gevlochten op stal, kijken of ze vannacht lief is en niet in de mest gaat liggen :o

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:43

Heel veel succes morgen!! Ben benieuwd naar de verhalen en natuurlijk de uitslagen :)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 06:52

Thanks! Bengel staat er nog schoon bij! Gelukkig :D

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:23

ponyparadijs schreef:
Moet zeggen dat ik ook betwijfel of er plaats voor is. Het gras wat beschikbaar is is in gebruik voor de ringen en de vooropstelling enzo.

In Assendelft zijn beperkt stallen te huur voor tijdens de NRPSkeuringsdag. Deze zijn te reserveren bij Dhr. Van Eerden.

Marc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:46

Thanks! Het weer wordt niet echt best......dan is een stal wel handig!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:28

Zou ik het telefoonnummer van meneer van Eerden kunnen krijgen? Ik zou wel graag een box willen!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:30

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:01

Gelukt, dank je wel!