Bonte hengst gezocht met 100% bont garantie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:34

_San87_ schreef:
annastasia schreef:
Vogens mij is homozygoot ook erg moeilijk te vinden.
Daarnaast, hoe groot is de kans dat TS dan ook een bont veulen krijgt?

100% bij homozygoot. Of het veulen bont toont, is afwachten.

ja inderdaad, heb namelijk een colorance gezien die niet bont was..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:38

LiiNd_Y schreef:
_San87_ schreef:

100% bij homozygoot. Of het veulen bont toont, is afwachten.

ja inderdaad, heb namelijk een colorance gezien die niet bont was..

Correctie, die niet bont toont. Colorance is homozygoot bont meende ik :).

Lindor92

Re: Bonte hengst gezocht met 100% bont garantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:40

jaa klopt, die toont niet bont, terwijl colorance homozygoot is.. (helaas is hij overleden)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:57

LiiNd_Y schreef:
jaa klopt, die toont niet bont, terwijl colorance homozygoot is.. (helaas is hij overleden)

Op zich moet hij wel witte benen hebben, dat is een kenmerk van bont. Is er een foto van dat veulen?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:58

janderegelaa schreef:
LiiNd_Y schreef:

Op zich moet hij wel witte benen hebben, dat is een kenmerk van bont. Is er een foto van dat veulen?

misschien een voetje, maar geen hoge witten benen...stond op marktplaats moet ik even kijken of die er nog op staat

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:06

veulen staat niet meer op marktplaats, maar was bijna helemaal zwart had een kolletje en een wit voetje

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:22

LiiNd_Y schreef:
veulen staat niet meer op marktplaats, maar was bijna helemaal zwart had een kolletje en een wit voetje

Echt minimaal bont dus... Zo zie je maar, zelfs homozygoot geeft geen garantie op een bont uiterlijk :P.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:09

_San87_ schreef:
LiiNd_Y schreef:

Echt minimaal bont dus... Zo zie je maar, zelfs homozygoot geeft geen garantie op een bont uiterlijk :P.

Nee, dan gewoon niet bont. Het zal niet de eerste zijn die niet homozygoot blijkt en sperma wordt ook nog weleens verwisseld.

Een kenmerk van tobiano zijn de 4 witte benen. Hebben ze die niet dan zijn ze niet bont. Niet in de tobiano zin tenminste. Ook een minimal white heeft altijd 4 hoge witte benen. Er zijn gevallen bekend dat er 1 donker been is maar die zijn wereldwijd op 1 hand te tellen.

Als er dus een veulentje op MP stond met alleen een wit voetje, is dat geen vont veulen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:16

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Nee, dan gewoon niet bont. Het zal niet de eerste zijn die niet homozygoot blijkt en sperma wordt ook nog weleens verwisseld.

Een kenmerk van tobiano zijn de 4 witte benen. Hebben ze die niet dan zijn ze niet bont. Niet in de tobiano zin tenminste. Ook een minimal white heeft altijd 4 hoge witte benen. Er zijn gevallen bekend dat er 1 donker been is maar die zijn wereldwijd op 1 hand te tellen.

Als er dus een veulentje op MP stond met alleen een wit voetje, is dat geen vont veulen.

De hengst kan naast tobiano natuurlijk ook een vorm van overo dragen (wat mij zeer waarschijnlijk lijkt, gezien de bles). En dus homozygoot overo zijn. Maar goed, allerlei verklaringen mogelijk, natuurlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:53

Maar ookal is een veulen minimaal bont dan nog kan het bont vererven.
Wellicht dat jullie het puur voor het uiterlijk doen, mij persoonlijk zou ook een minimaal bont veulen wel blij maken, zowieso wordt ik wel blij van hoge witte benen en grote bles, daarnaast heeft een merrie nog steeds waarde voor de fokkerij.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 01:12

_San87_ schreef:
De hengst kan naast tobiano natuurlijk ook een vorm van overo dragen (wat mij zeer waarschijnlijk lijkt, gezien de bles). En dus homozygoot overo zijn. Maar goed, allerlei verklaringen mogelijk, natuurlijk.

Nee, Overo bestaat niet in onze warmbloedfokkerij. Alleen tobiano en sabino.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 01:32

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Nee, Overo bestaat niet in onze warmbloedfokkerij. Alleen tobiano en sabino.

Sabino is overo.

Maar, dat wist ik niet, verder. Hoe verklaar je dan een bles bij een tobiano? Want ik heb geleerd dat homozygote tobiano's geen wit aan het hoofd hebben, dat dat juist een van de kenmerken van tobiano is en wit op het hoofd duidt op een tweede bont vorm.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:55

Overo in warmbloeden zoals wij die hier hebben bestaat eigenlijk niet. Sabino is iets anders dan Overo. Wat jij bedoelt is Sabino Overo. Een bles heeft inderdaad niets met het Tobiano gen te maken. Daarentegen hebben de meeste homozygoten wel een bles. De meeste gewone bonten trouwens ook. Maar ook de éénkleurigen.

Een kenmerk van tobiano is 4 witte benen. Bles of geen bles heeft daar niets mee te maken. Een minimal white heeft bijvoorbeeld wel altijd witte benen.
Afbeelding

Dit is wel een mooi voorbeeld. Met Goshka Ringo een homozygote vader. Dus zeker bont.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:10

:9 Met een enorme bles is het :~
Het is toch in princiepe ook zo dat wanneer het wit boven de knie of sprong komt het altijd een bontpatroon is (tobiano, overo, sabino enz)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:32

anneliesdj schreef:
:9 Met een enorme bles is het :~
Het is toch in princiepe ook zo dat wanneer het wit boven de knie of sprong komt het altijd een bontpatroon is (tobiano, overo, sabino enz)

Met verschil dat een tobiano witte vlekken moét hebben om tobiano te zijn, terwijl een sabino of over ook benen zonder wit kan/mag hebben.

Het verschil tussen een sabino en een tobiano been is meestal wel te zien. Bij een tobiano lijkt het of de kleur van bovenaf over het wit heen loopt terwijl een sabino been uitschieters heeft naar boven.
Afbeelding
Sabino achterbeen
Afbeelding
Tobiano achterbeen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:26

Ja dat weet ik.
Maar zo heb ik ook eens een appaloosa veulen gezien met 4 hoge witte benen, ene voorbeen liep de scheiding recht over de knie, ene achterbeen liep net boven de sprong. Was geen sabino want veel te regelmatig en recht.
Maar die zou dan toch bont moeten zijn of niet?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:06

anneliesdj schreef:
Ja dat weet ik.
Maar zo heb ik ook eens een appaloosa veulen gezien met 4 hoge witte benen, ene voorbeen liep de scheiding recht over de knie, ene achterbeen liep net boven de sprong. Was geen sabino want veel te regelmatig en recht.
Maar die zou dan toch bont moeten zijn of niet?

Je haalt echt allerlei kleuren en patronen door elkaar. Ik kan er in ieder geval niets zinnigs over zeggen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:09

Ik haal niets door elkaar, het is zoals ik het zeg :P
Hij werd verkocht als appaloosa (was blanket, dus met wit dekentje op zijn billen) maar imo was het een pintaloosa (dus bont én appaloosa) vanwege die enorme hoge benen.
Sabino was het niet, daar waren de aftekeningen veel te gelijk voor.