zadelpresentatie en herkansing kwpn-hengsten najaar 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pascha

Re: zadelpresentatie en herkansing kwpn-hengsten najaar 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:10

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:46

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:00

Sjoert schreef:
Probeer ten alle tijde iig een filmpje van een hengst te bekijken. :)

.

En ik van de moeder maar niet te vinden. :Y)

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:05

arie53 schreef:
MargreetB schreef:
Ik denk dat het grotendeels aanleg is bij deze! :j Ik heb hem maar 1x gezien, dat moet ik erbij zeggen. Dat was niet onder Emmelie, maar onder de verrichtingsruiter (wel een heel fijne amazone overigens!), en ook nog eens bij de eindpresentatie dus toen had Emmelie hem al 7wk niet gereden. Wat hij toen liet zien komt overeen met het beeld wat deze foto geeft. Hij liep als een Z-paard, als je het hebt over houding, achterbeengebruik, souplesse. En niets 'afgedwongens' aan, er werd gewoon rustig uit gereden wat er in zit. :) In 20 minuten, waarin hij rustig werd opgebouwd, eerst even 5 minuten stoom afblazen vanwege het vele volk/rumoer, vervolgens rustig rondgereden richting een korte 'piek' waarin hij iets meer aan elkaar / met de schoft eruit werd gereden.

Heb je ook wel eens paarden gezien waar de schoft erin gereden werd? Waar staat overigens de schoft eruit rijden in de FEI regels?

Ik mag toch aannemen dat je best begrijpt waar deze term voor staat?! :o? Maar om antwoord te geven op je vraag:

In de zin van "met de schoft naar beneden"? Jazeker heb ik dat! :j Das niet zo moeilijk hoor, als je simpel de neus voorwaarts neerwaarts laat zakken, zónder van achter genoeg activiteit te houden, duikt een paard vanzelf aan de voorkant naar beneden (en komt de achterhand optisch omhoog). Op de voorhand dus. "Met de schoft eruit" wil dus zeggen: het tegenovergestelde daarvan. Ik ging er van uit dat dat 'algemeen bekend' is in dressuurland, de meesten hier zullen dat begrip wel kennen en snappen. ;)

Dat heeft overigens vooral met rijkunst te maken, en de aanleg van het paard maakt of dit slaagt, of niet.
In het geval van dit paard is dat m.i. zeer zeker gelukt. Ik trek daaruit de conclusie dat dit paard veel aanleg heeft. Welke conclusie jij trekt, moet je zelf weten. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:49

arie53 schreef:
Ik denk dat er eerder sprake is van een 'bokker' die thuis met hetzelfde probleem wordt geconfronteerd en er geen weet van heeft dat ongelijke voeten altijd een ongelijke belasting meebrengt en veelvuldig tot kreupelheid leidt. Door een afwijking te bagatelliseren, verdwijnt de afwijking en de gevolgen niet. Overigens blijkt uit deze rapportage nergens dat de genetische aanleg uitgesloten wordt omdat dit probleem altijd een genetische oorsprong heeft.

Ik heb ooit een merrie gehad met ongelijke hoeven. Deze merrie had inderdaad bij zware belasting problemen. Op de foto's was deze merrie helemaal goed. Omdat ik toen niet wist dat het erfelijk was toch maar een veulentje mee gefokt. Veulen had ook ongelijke voeten. En helaas wel HKO.

Ik hoef geen paard meer met ongelijke voeten. Zal best vaak goed gaan maar ik ben er klaar mee.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:51

Idem hier Natasja...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:58

Waarbij ik niet zeg dat deze hengst dat heeft he...dan wil ik hem eerst in het eggie zien.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:19

Mocht deze hengst ongelijke voeten hebben, dan zou dat toch zeker in zijn rapport vermeld staan? Aangezien dat niet zo is, ga ik er van uit dat hij dus geen ongelijke voeten heeft.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:26

Vudress schreef:
Het doorvragen naar definities is een erg doorzichtig trucje om je gesprekspartner van zijn apropros te brengen.

Speciaal voor jou heb ik het even opgezocht:
Citaat:
2.3. The lightness of the forehand and the engagement of the hind quarters, originating in a lively impulsion;

Dit zorgt ervoor dat een paard met zijn schoft omhoog gaat lopen.

Bij een lichte voorhand ligt het diepste (zwaarte) punt niet tussen de voorbenen, daalt de achterhand en draagt het voorbeen niet meer maar hetzelfde gewicht als het diagonale achterbeen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:26

arie53 schreef:
en draagt het voorbeen niet meer maar hetzelfde gewicht als het diagonale achterbeen.

Hoe zie je dat dit het geval is?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:29

Cute schreef:
Mocht deze hengst ongelijke voeten hebben, dan zou dat toch zeker in zijn rapport vermeld staan? Aangezien dat niet zo is, ga ik er van uit dat hij dus geen ongelijke voeten heeft.

Er zijn nogal wat hengsten met ongelijke voeten waar dit niet bij wordt vermeld. De beide hier getoonde hengsten hebben expliciet ongelijke voeten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:31

heb je ze irl gezien of alleen op foto?

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:48

op de foto lijkt het te gaan om een hoge en een lage voet.In dit geval de linkse is laag.(verzenen)Dit valt niet echt aan te passen. Bij een brede en smalle voet kun je de smalle voet een groter ijzer geven en de nagels door de wand slaan.Zo dwing je de wand om uit te gaan zetten. Hierdoor kan dus wel een holle wand ontstaan.Bij een losse wand lopen ze kreupel.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:24

smeetjoew schreef:
(Overigens heb ik die foto gemaakt en het paard/de combinatie dus ook in het echt gezien)

Tip van de dag :)*

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 00:30

DePaardenman schreef:
smeetjoew schreef:
(Overigens heb ik die foto gemaakt en het paard/de combinatie dus ook in het echt gezien)

Tip van de dag :)*

Als je in het echt niet eens ziet of een paard ongelijke voeten heeft, maakt het weinig uit.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:21

Diverse hoefsmeden zeggen dat alle paarden wel ongelijke voeten hebben. Het is alleen de vraag of dit met het blote oog waar te nemen is en tot in hoeverre dit te corrigeren is. Ik zie niet in wat er mis mee is om een paard te corrigeren als het om een klein verschil gaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 08:32

Mosh schreef:
Diverse hoefsmeden zeggen dat alle paarden wel ongelijke voeten hebben. Het is alleen de vraag of dit met het blote oog waar te nemen is en tot in hoeverre dit te corrigeren is. Ik zie niet in wat er mis mee is om een paard te corrigeren als het om een klein verschil gaat.

Daar zal zeker een waarheid inzitten. Bij jouw en mij zijn ook niet allebei je armen even lang. Of allebei je benen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 08:51

Daarnaast: onze ogen kunnen zien wat onze hersenen ze toestaan om te zien.
Niet iedereen kan zien dat de klok een ronde vorm heeft, maar omdat we geloven dat er sprake is van een ronde vorm, onze hersenen dus voorgeprogrammeerd zijn op "klok heeft ronde vorm", zullen wij denken dat we het zien.

Het is moeilijk iets anders te zien dan je eigen vooroordeel je ingeeft.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:13

De klok is belangrijk voor de tijd maar speelt geen rol in een fysiek voortbewegingsproces waar gelijkheid van de onderdelen een cruciale rol in de balans en de belasting spelen.

Nu zal een lichte afwijking in de vorm van de hoef niet direct een aanslag op de balans en de belasting doen maar de ongelijke hoogte waar het in bij deze hengsten omgaat wel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:36

De klok is een voorbeeld voor hoe je vooroordeel je feitelijke waarneming kan bedotten.
Hoe zuiver is je waarneming? Welk deel van je waarneming is gebaseerd op je vooringenomen oordeel?
Door welk filter neem je waar? Hoe subjectief is je waarneming?

En ja, een negatief vooroordeel over een bepaalde club kan je waarneming van een element van die club in negatieve zin beïnvloeden, het zogeheten Horn-effect.

Dus Arie53, zie jij wel werkelijk onsymmetrische voetjes op die foto?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:03

Suzanne F. schreef:
arie53 schreef:
en draagt het voorbeen niet meer maar hetzelfde gewicht als het diagonale achterbeen.

Hoe zie je dat dit het geval is?

Bij een gelijke belasting moeten de hoeken van de gelijke gewrichten ook gelijk zijn. De beenderen van de voor -en achterhand zijn gelijke zwaar. Daarmee heeft de natuur (evolutie) de bedoeling dat de belasting in de beweging ook gelijk dient te zien. De constructie van de voorhand met drie gewrichtshoeken is echter voor het dragen van de massa in stilstand weer beter geschikt dan de achterhand met vier gewrichtshoeken.

Ongelijke gewrichtshoeken/ongelijke belasting. Hoge achterhand.
Afbeelding

Gelijke gewrichtshoeken/gelijke belasting. Dalende achterhand.
Afbeelding

Ongelijke gewrichtshoeken/ongelijke belasting. Hoge achterhand en sterk achter de loodlijn gereden waardoor het dragende voorbeen in deze fase al erg schuin onder de massa komt te staan en het diepste (zwaarte) punt tussen de voorbenen ligt.
Afbeelding

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:08

Sta op het punt te TeMmen op de posts over/met mijn foto, want eerlijk gezegd heb ik geen zin de foto te lenen voor deze onzin. :n Sorry hoor.

En Arie: ik denk dat het voor deze 3jarige hengst het bijna een compliment is dat je 'm vergelijkt met twee grandprix paarden! :j 8)7

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:11

De momenten waarop de foto's zijn genomen komen ook totaal niet overeen :roll:

Desperados in een arbeidsdraf, Salinero in een uitgestrekte draf en een of andere waarschijnlijk zonder ruimte bewegende Andalusier in een verzamelde draf..

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:11

Ik zet ook mijn vraagtekens bij de post van Arie53 eerlijk gezegd.
Ik ben het ermee eens dat voeten zo gelijk mogelijk moeten zijn. Maar....

wanneer is gelijk - gelijk en ongelijk - ongelijk? En nog groter de vraag; hoe erg is het allemaal?
Als je de foto's van Arie53 bekijkt, klinkt het allemaal erg plausibel. Wel zijn deze paarden er Grand prix (iig de ene) mee geworden. Is het dan zo erg of wordt het allemaal een beetje overtrokken?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:29

Waarom vergelijk je een uitgestrekte draf met een piaffe/passage, volstrekt doelloos :') .
Salinero heeft het inderdaad echt HEEL slecht gedaan als paard ja, vreselijk onverdienstelijk, en staat al jáááááren kreupel op stal.

WTF :') .