Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
arie53 schreef:MargreetB schreef:Ik denk dat het grotendeels aanleg is bij deze!Ik heb hem maar 1x gezien, dat moet ik erbij zeggen. Dat was niet onder Emmelie, maar onder de verrichtingsruiter (wel een heel fijne amazone overigens!), en ook nog eens bij de eindpresentatie dus toen had Emmelie hem al 7wk niet gereden. Wat hij toen liet zien komt overeen met het beeld wat deze foto geeft. Hij liep als een Z-paard, als je het hebt over houding, achterbeengebruik, souplesse. En niets 'afgedwongens' aan, er werd gewoon rustig uit gereden wat er in zit.
In 20 minuten, waarin hij rustig werd opgebouwd, eerst even 5 minuten stoom afblazen vanwege het vele volk/rumoer, vervolgens rustig rondgereden richting een korte 'piek' waarin hij iets meer aan elkaar / met de schoft eruit werd gereden.
Heb je ook wel eens paarden gezien waar de schoft erin gereden werd? Waar staat overigens de schoft eruit rijden in de FEI regels?
arie53 schreef:Ik denk dat er eerder sprake is van een 'bokker' die thuis met hetzelfde probleem wordt geconfronteerd en er geen weet van heeft dat ongelijke voeten altijd een ongelijke belasting meebrengt en veelvuldig tot kreupelheid leidt. Door een afwijking te bagatelliseren, verdwijnt de afwijking en de gevolgen niet. Overigens blijkt uit deze rapportage nergens dat de genetische aanleg uitgesloten wordt omdat dit probleem altijd een genetische oorsprong heeft.
Vudress schreef:Het doorvragen naar definities is een erg doorzichtig trucje om je gesprekspartner van zijn apropros te brengen.
Speciaal voor jou heb ik het even opgezocht:Citaat:2.3. The lightness of the forehand and the engagement of the hind quarters, originating in a lively impulsion;
Dit zorgt ervoor dat een paard met zijn schoft omhoog gaat lopen.
Cute schreef:Mocht deze hengst ongelijke voeten hebben, dan zou dat toch zeker in zijn rapport vermeld staan? Aangezien dat niet zo is, ga ik er van uit dat hij dus geen ongelijke voeten heeft.
Mosh schreef:Diverse hoefsmeden zeggen dat alle paarden wel ongelijke voeten hebben. Het is alleen de vraag of dit met het blote oog waar te nemen is en tot in hoeverre dit te corrigeren is. Ik zie niet in wat er mis mee is om een paard te corrigeren als het om een klein verschil gaat.
Suzanne F. schreef:arie53 schreef:en draagt het voorbeen niet meer maar hetzelfde gewicht als het diagonale achterbeen.
Hoe zie je dat dit het geval is?