Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:34

anneliesdj schreef:
Er werd gesproken over een 'gewone' ruiter, niet over een idioot.
Bovendien kun je kwaliteit aan 2 passen nog herkennen.

De gewone ruiters van tegenwoordig zijn halve idioten. Ja die kun je in 2 passen herkennen. In de zin dat het vroeger en goed paard was en nu geen 500 meer waard is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:35

sporter schreef:
Ja wat moet ik hier op zeggen. Een ruiter die niet weet waar hij mee bezig is kan een paard in een half dusdanig kapot rijden dat het niet meer goed komt.

Een jong paard in een paar maanden

anneliesdj En wellicht dat jij die gewone ruiter, die zich vaak anders voordoen, als een idioot wilt bestempelen. Zo zien ze het zelf niet, helaas.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:41

Goed verhaal.
Ik heb ook zo'n 30 jaar ervaring en ongeveer 15 jaar geleden denk ik wel 20 jonge kwpn-ers aangereden.
Waren op 1 na helemaal geen moeilijke paarden waar je ook mee naar buiten kon.
Nu is dat denk ik een ander verhaal.
Heb zelf ook vorig jaar een mooi en gezond sportpaard gekocht.
Ik kan daar ook niet mee uit de voeten, is teveel paard voor mij.
Gelukkig kan ik hem met iemand ruilen die wat meer "ballen" heeft die voor mij een paard heeft dat wat "gewoner"' is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:42

Ik heb een mooi sportpaard gefokt van Turbo Magic uit mijn (hele brave, doch wel temperamentvolle) hannoveraanse merrie. Paard dat regelmatig gereden moet worden, heeft veel energie en gaat dat tegen je gebruiken als je niet regelmatig erop zit. Kun je trouwens wel zo mee op buitenrit, met zowel moeder als dochter. Heb er nu een prof op die haar Z start, gaat prima. Waarom rijd ik haar zelf niet meer? Omdat ik het paard niet de training kan geven wat ze nodig heeft qua tijd.

Ik heb voor mezelf een jonge haflinger gekocht om te rijden, omdat ik een gezin met 3 jonge kinderen heb, mijn werk en dus (heel realistisch) geen tijd heb om mijn sportpaard te trainen op de manier zoals het hoort.
De haflinger kan ik gewoon 2 keer per week pakken, geen probleem, blijft braaf en rustig al ga ik er natuurlijk de top niet mee halen. Ik heb er echter veel plezier van en weet dat ik met de tijd die ik nu heb niet verder kom dan lekker recreatief bezig zijn met het rijden.

Je moet dus in mijn ogen gewoon een paard kopen wat je past en dat ontbreekt er 9 van de 10 keer aan. Het is niet altijd zo zwart wit dat een paard geen goed karakter heeft of de ruiter niet kan rijden, het management rond het gebruik en het houden van het paard moet kloppen en vooral: je moet realistisch kijken naar je eigen mogelijkheden op dat gebied.

Heb je geen tijd om elke dag 4-6 uren aan je paard te besteden, koop dan geen groene potentiele topatleet van Jazz, maar een paard wat al goed opgeleid is of een ras met een wat rustiger temperament. Het zijn allemaal keuzes en wat ik zie en hoor is dat veel mensen niet de tijd en het geduld hebben om een paard netjes op te voeden en in te rijden zoals het hoort. Het moet allemaal snelsnelsnel, er moet gepresteerd worden etc etc. Hoeveel paarden zie je wel niet op concours waarvan je denkt; wat doet die hier, die heeft hier nog niks te zoeken... en dan hebben ze na een paar maanden alweer een ander paard vanwege 'geen klik', oftewel; geen geduld om te wachten tot het paard zover is dat het inderdaad kan gaan presteren...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 15:45

sporter schreef:
De gewone ruiters van tegenwoordig zijn halve idioten. Ja die kun je in 2 passen herkennen. In de zin dat het vroeger en goed paard was en nu geen 500 meer waard is.

En wat vind jij 'gewone' ruiters dan? Je schildert het nu af alsof 95% van de recreatieve en basissport ruiters hun paard verpest.

Anoniem

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:11

En hoe zie jij dat dan?
Want een heel groot deel van de ruiters is wel degelijk ruw en lomp met rijden, interpreteren een vlucht van hun paard als aanstelleritis, en hebben geen benúl hoe een paard eigenlijk in elkaar zit........ dat hele grote deel heeft geluk als een paard niet verpest wordt.
En ik vind een paard al aardig verpest als ie vast zit in de rug, en een bek als beton heeft....... niet dat je dat niet weer goed krijgt, maar kost aardig wat tijd hoor. Zat pas geleden eens op een paard van iemand, die vond dat paard zo fijn aan het been was, en zacht in de mond....... ik had daar toch ff andere ideeën over, wat een trapzak was dat..... lief ding wel, absoluut, snapte na 2x een tik achter de kuit te hebben gekregen dat het wel de bedoeling was dat hij op míjn been wel moest reageren, dus hij deed zijn best....... maar denk dat je daar toch een paar maanden mee bezig bent voor dat dier weer lekker in zijn vel zit, en wat loslaat in de bovenlijn. Als het al alleen rijtechnisch op te lossen was.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 16:55

sporter schreef:

Yamcha schreef:
Want een heel groot deel van de ruiters is wel degelijk ruw en lomp met rijden, interpreteren een vlucht van hun paard als aanstelleritis, en hebben geen benúl hoe een paard eigenlijk in elkaar zit........ dat hele grote deel heeft geluk als een paard niet verpest wordt.
En ik vind een paard al aardig verpest als ie vast zit in de rug, en een bek als beton heeft....... niet dat je dat niet weer goed krijgt, maar kost aardig wat tijd hoor. Zat pas geleden eens op een paard van iemand, die vond dat paard zo fijn aan het been was, en zacht in de mond....... ik had daar toch ff andere ideeën over, wat een trapzak was dat..... lief ding wel, absoluut, snapte na 2x een tik achter de kuit te hebben gekregen dat het wel de bedoeling was dat hij op míjn been wel moest reageren, dus hij deed zijn best....... maar denk dat je daar toch een paar maanden mee bezig bent voor dat dier weer lekker in zijn vel zit, en wat loslaat in de bovenlijn. Als het al alleen rijtechnisch op te lossen was.

:=
Ik weet niet waar jullie vandaan komen ,maar om gewone ruiters maar als halve idioten te bestempelen.... :roll:

Een gewone ruiter is (in de achterhoek iig ;) ) iemand die niet van het talent (en vaak geld) barst ,maar wel probeert ''mee te doen'' op de landelijke wedstrijden, al dan niet met prive instructie en goede resultaten.
Ik zie natuurlijk ook wel slecht gereden paarden ,maar iha zijn de ruiters liefhebbers (en ja het zijn tegenwoordig wat vaker mensen met paarden dan paardemensen) ,die alles voor hun paard en de sport over hebben.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:29

Het nivo van de ruiter bepaald niet of hij of zij slecht of goed is.....dit wordt meer bepaald door het gevoel van de ruiter.....elk paard begint op B-L nivo...het gevoel van de (goed opgelijde) ruiter bepaald dan voor een groot deel hoever de combi vervolgens komt.....je hebt hele slechte Z ruiters en hele goeie B-L ruiters...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:09

papagroom schreef:
Het nivo van de ruiter bepaald niet of hij of zij slecht of goed is.....dit wordt meer bepaald door het gevoel van de ruiter.....elk paard begint op B-L nivo...het gevoel van de (goed opgelijde) ruiter bepaald dan voor een groot deel hoever de combi vervolgens komt.....je hebt hele slechte Z ruiters en hele goeie B-L ruiters...

Dat ben ik niet met je eens. Je kunt een B/ L ruiter zijn met heel veel gevoel. Maar zonder zeer goede begeleiding kun je op een topper toch fouten maken waar je later in de opleiding last van krijgt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:10

Dat kun je als Z ruiter ook.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:10

anneliesdj schreef:
sporter schreef:

En wat vind jij 'gewone' ruiters dan? Je schildert het nu af alsof 95% van de recreatieve en basissport ruiters hun paard verpest.

Nee hun paard niet. Ik ben er wel van overtuigt dat 95% van de recreatieve en basissport ruiters een topper naar zijn mallemoer rijdt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:11

Lante schreef:
Dat kun je als Z ruiter ook.

Ik zeg toch nergens dat je dat als Z ruiter niet kan?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:18

Op mij komt het zo over alsof je dat wel zegt als reactie op de post van papagroom, maar je zult het dan wel anders bedoelen. ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:26

30 jaar geleden kende ik al een boer, die hooguit 1 kilometer van de manege zat waar zijn dochter dressuur trainde. Maar te paard naar de les gaan deed de dochter niet, want het paard sprong recht opzij als het langs de weg schrok. Dus moest het voor die ene kilometer met de trailer gebracht worden...
Oftewel: het probleem is niet van de laatste tijd.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:30

Wel luxe.....een trailer in die tijd......wij gingen toen nog met zn allen op wedstrijd met de veerijder :Y)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:38

@papagroom Ja, en dat was voor een kilometer.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:42

Die was haar tijd ver vooruit! :+

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:51

Maar met zn allen was wel heel gezellig hoor

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 23:54

Ja hoor. De hele dag op concours met z'n allen en als afsluiting van de dag de parade rijden met de prijsuitreiking.
Ik heb trouwens een braaf gebruikerspaard. Kan er alles mee, maar is wel KWPN gefokt van Metall en dat schijnen best hete paarden te zijn.
Hangt er ook vanaf hoe je ermee omgaat.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:02

Ik denk dat ik in tussen de spatie in de openingspost maar ff verplaats...het fokken van bravegebruikers paarden. :Y)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:18

Lante schreef:
Op mij komt het zo over alsof je dat wel zegt als reactie op de post van papagroom, maar je zult het dan wel anders bedoelen. ;)

Dan heb ik het verkeerd opgeschreven ;) Ik wil alleen zeggen dat het moeilijk is een paard voor het eerst naar een bepaald niveau te rijden. En dat geld voor iedereen hoeveel gevoel je ook hebt. Je zult namelijk op die weg altijd fouten maken. En als je een topper hebt kunnen die fouten heel duur zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:23

De laatste keer dat ik een parade reed ging er iemand met een ambulance het veld af dus zo braaf en rustig ging dat allemaal ook niet.

Parade was voor de toeschouwers wel mooi maar voor de ruiters een lange zit als de prijzen ook allemaal uitgereikt moesten worden. Of de paarden daar nou zo vreselijk braaf van werden denk ik ook niet. En ik denk dat de fokkers liever de spreekwoordelijke paradepaarden fokken dan de letterlijke brave paradepaarden. Want een braaf paradepaard staat het liefste stil terwijl een spreekwoordelijk paradepaard veel looplust moet hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:30

Vroegah werd je s ochtends gedropt op een concours en aan het eind van de dag weer opgehaald. Niemand vroeg zich af of die paarden het wel naar hun zin hadden zon hele dag aan een touwtje aan de wagen en er stonden merries tussen waar het veulen van thuis stond.
Misschien is het denken over wat leuk is voor paarden ook niet bevorderlijk voor het verkrijgen van brave paarden :D ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:38

sarabande schreef:
Vroegah werd je s ochtends gedropt op een concours en aan het eind van de dag weer opgehaald. Niemand vroeg zich af of die paarden het wel naar hun zin hadden zon hele dag aan een touwtje aan de wagen en er stonden merries tussen waar het veulen van thuis stond.
Misschien is het denken over wat leuk is voor paarden ook niet bevorderlijk voor het verkrijgen van brave paarden :D ;)

Kunnen we de conclusie trekken dat onze paarden het teveel naar hun zin hebben en daardoor niet meer braaf zijn :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:40

Nou dat weet ik niet, maar we dachten minder in mensen termen over het welzijn van de paarden.

Laat Bleker het maar niet horen :D