bloedlijnen, skelet en oorsprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Biebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:52

Suzanne F. schreef:
Foto is niet bewerkt, ik heb m gemaakt en wat vergroot. Absoluut niks veranderd aan de foto.

Dan is ie een tikje schuin genomen.... Knipoog Geen enkele rijbak loopt zo bergop. Geldt eveneens ook een beetje voor de eerste foto. Door de foto op deze manier te maken creeer je al een meer opgericht beeld, maar de lijntjes zullen meer duidelijkheid brengen!
Overigens wel een heel erg leuk paard!!!! Lijkt erop dat ie ook heel netjes gereden wordt (maar dat zie je natuurlijk altijd beter op bewegende beelden)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 11:42

Hahaha, nou niet bewust want ik kan niet fotograferen! Ja tuurlijk wordt dat paard netjes gereden!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 21:14

Suzanne F. schreef:
Hahaha, nou niet bewust want ik kan niet fotograferen! Ja tuurlijk wordt dat paard netjes gereden!! Knipoog

Dan kan je onbewust toch een mooie foto maken!

Jessica, ik denk dat Anna dat vind, maar dat is een aanname dus neem het niet te serieus!!!!!!!!!!!!!!!!!! gaat om de lijntjes die zij trekken.

Maar goed, ik denk te weten wat ze met het lendenmechanisme bedoelen. En dat is volgens mij iets wat we allemaal zoeken, alleen we verwoorden het anders, en hebben er geen spannend woord bijgezocht.

Bij de Clinic gaat Karel de Lange spreken, dus ik ben nieuwsgierig hoe dat gaat worden en zal zeker van de party zijn.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 22:59

Pipo schreef:
Maar goed, ik denk te weten wat ze met het lendenmechanisme bedoelen. En dat is volgens mij iets wat we allemaal zoeken, alleen we verwoorden het anders, en hebben er geen spannend woord bijgezocht.

Ik kan het woord 'lendenmechanisme' in ieder geval ook nergens anders terugvinden, alleen op de site van het easp.
Ik ben door de hele discussie echter wel wat anders gaan kijken naar de paarden in mijn omgeving.
Het is me in ieder geval opgevallen dat die rijpaarden die veel last hebben van blessures en die na jaren nog steeds in de onderste regionen rijden vrijwel allemaal geen dragend skelet hebben.
Als ik dan vraag naar de afstamming zit er telkens zowel van vaders als van moeders zijde veel volbloed in.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:13

Bucephalus schreef:
Het is me in ieder geval opgevallen dat die rijpaarden die veel last hebben van blessures en die na jaren nog steeds in de onderste regionen rijden vrijwel allemaal geen dragend skelet hebben.
Als ik dan vraag naar de afstamming zit er telkens zowel van vaders als van moeders zijde veel volbloed in.

Tot op heden me niet bemoeit met dit topic, maar deze opmerking vraagt toch wel om nadere uitleg.
Hoe waren die paarden gefokt, wat hadden ze. Wat voor skelet hadden ze dat het niet dragend was Verward

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:28

Een ervan is een Hugo x Pantheon XX. Hij staat bij mij op stal en de ruiter heeft echt alles voor haar paard over. Zij heeft altijd al paard gereden, eerst op pony's en later op paarden. Wedstrijdniveau Z1. Zij heeft hem gekocht als driejarige. Het paard is inmiddels 7 jaar oud en wordt niet overbelast. Loopt eigenlijk altijd te diep en achter de teugel. Als hij meer in de oprichting gereden wordt gaat hij staken. Hij heeft om de haverklap een blessure. Is inmiddels voor de 4e keer naar Rodinde geweest i.v.m. problemen in de rug en benen. Hij heeft Lonneke al een kapitaal gekost aan dierenartskosten.
Het is geen slecht gebouwd paard, (ze heeft er ook behoorlijk wat voor neergeteld) maar als ik kijk naar zijn bouw heeft hij een vrij lage halsaanzet en een knik voor de schoft. Zijn hals draagt hij horizontaal. Als je een lijn trekt door het hoogste punt van de schoft naar beneden dan zie je dat zijn voorbenen er direct onder staan en niet voor de lijn. Zijn achterbenen strekt hij altijd vrij ver naar achter waardoor hij moeilijk bij elkaar is te rijden. Hij maakt zich altijd lang en kan met moeite het achterbeen onder het midden van zijn lijf plaatsen in de draf en in de galop.
Ik denk dat het paard het gewoon niet kan. Hij wil wel, maar krijgt het gewoon niet voor elkaar. Hij loopt nu L1.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:33

Je hebt het over een Selle Francais x een stayer. Of een tuiger x een stayer. Geen fokproducten om dressuur mee te rijden. Hoe zijn die andere paarden gefokt??

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:40

sarabande schreef:
Je hebt het over een Selle Francais x een stayer. Of een tuiger x een stayer. Geen fokproducten om dressuur mee te rijden. Hoe zijn die andere paarden gefokt??

Het paard is echter verkocht als rijpaard en is aangekocht via een professionele dressuurstal. Lonneke heeft er ruim 10.000 gulden voor betaald!
Tuigpaardbloed zit er niet in.
Grand Veneur zou een springpaardleverancier zijn en in de moederlijn zit de o.a. de volbloed Orange Peel, maar springen kan het paard ook niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:43

Ja hoe het verkocht is daar is alleen de verkoper blij mee, maar qua afstamming absoluut geen dressuurpaard. Maar noem de afstamming van die andere verkeerd gebouwde paarden eens.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:46

Oke, dan nu mijn voorbeeld: een Volbloed merrie van 6 jaar oud.
Heeft in totaal 6 wedstrijden gelopen en loopt nu L1 +3!
Dit paard heeft alleen blessures als je haar in de wei laat staan.
En heeft nog nooit door het rijden een blessure opgelopen.
Maar dat zal dan wel weer een uitzondering zijn

Je zegt zelf al dat dit paard de achterbenen achter de massa zet,
maar dat is een probleem die we eerder terug zien bij het tuigpaard als bij de Volbloed.
De meeste Volbloeds zijn namelijk iets onderstandig zodat ze sneller
kunnen vertrekken tijdens de start.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:49

Een andere is een Bostonx Lucky Boy gekocht ook weer voor een fors bedrag. Van een andere dressuurstal, het paard zou M gelopen hebben. Zag er behoorlijk bespierd uit, een plaatje om te zien dat moet gezegd worden. Het duurde precies 5 dagen. Bokken, rennen door de bak en het ging van kwaad tot erger. Was niet meer rond te rijden. Als je hem gewoon laat lopen gaat het best, maar niet geschikt voor een dressuurwedstrijdje.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:53

Bostonx Lucky Boy is inteelt Lucky Boy deze volbloedhengst heeft vooral veel zeer goede springpaarden geleverd.
Overigens het feit dat iemand veel betaalt voor een paard betekent niet dat ie kwaliteit koopt.
En dat zijn de paarden waar je die hele theorie over volbloeds die niet kunnen dragen aan ophangt. Verward

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:57

Nou, ik wil hier geen hele theorie aan ophangen, maar het valt me wel op dat die paarden anders gebouwd zijn en geen noemenswaardig voordeel hebben van die bouw.
Feit blijft, dat de voorhand verder naar voren staat en de achterhand verder naar achteren. Ik kan het ook niet helpen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:01

Op dit forum heb ik gelezen, dat de merries een grotere invloed hebben op de vererving dan de hengsten. Ik heb eens gezocht naar volbloed stammoeders gezocht, maar kon er zo gauw geen vinden. Kun jij er een paar noemen, Sarabande? Jij weet nogal veel van volbloeds zie ik.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:01

Bucephalus schreef:
Een andere is een Bostonx Lucky Boy gekocht ook weer voor een fors bedrag. Van een andere dressuurstal, het paard zou M gelopen hebben. Zag er behoorlijk bespierd uit, een plaatje om te zien dat moet gezegd worden. Het duurde precies 5 dagen. Bokken, rennen door de bak en het ging van kwaad tot erger. Was niet meer rond te rijden. Als je hem gewoon laat lopen gaat het best, maar niet geschikt voor een dressuurwedstrijdje.

Maar komt dat probleem dan ook echt voort uit het feit dat het paard het niet zou kunnen?
Of weet de ruiter niet om te gaan met het karakter van dit paard.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:02

Bucephalus schreef:
Nou, ik wil hier geen hele theorie aan ophangen, maar het valt me wel op dat die paarden anders gebouwd zijn en geen noemenswaardig voordeel hebben van die bouw.
Feit blijft, dat de voorhand verder naar voren staat en de achterhand verder naar achteren. Ik kan het ook niet helpen.

Vind je het zelf eigenlijk geen magere observatie om een dergelijke uitspraak aan op te hangen?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:04

[quote="Jessica24]Maar komt dat probleem dan ook echt voort uit het feit dat het paard het niet zou kunnen?Of weet de ruiter niet om te gaan met het karakter van dit paard.[/quote]

Het gaat hier om twee verschillende ruiters. De laatste had het paard gekocht om lekker mee naar buiten te kunnen en af en toe eens een wedstrijdje te rijden. Er heeft echter een paar maanden een andere ruiter op gezeten, maar dat schoot ook niet op.
Overigens ben ik het met je eens, dat de ruiter ook een grote rol speelt.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:09

Bucephalus wrote:
Citaat:
Ik ben door de hele discussie echter wel wat anders gaan kijken naar de paarden in mijn omgeving.
Het is me in ieder geval opgevallen dat die rijpaarden
die veel last hebben van blessures en die na jaren nog steeds in de onderste regionen rijden vrijwel allemaal geen dragend skelet hebben.

Het ging over de paarden die ik in mijn omgeving heb gezien, Sarabande. Niet over het hele arsenaal.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:10

Gelukkig zijn we het daar over eens.
Bloedpaarden moet je gewoon op een andere manier rijden.
Ik bedoel daarmee dat je met veel meer controle moet rijden.
Je kunt niet zomaar niets doen,je moet ze aan het werk houden.
Zodra er geen controle is in tempo, aanleuning en nageeflijkheid,
heb je al een probleem.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:11

Maar de opmerking doet vermoeden dat je het over een respectabel aantal hebt terwijl je welgeteld 2 voorbeelden kan aanhalen.
Dat vind ik een mager resultaat voor zo'n bewering

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:23

Ik weet uit mijn hoofd niet precies alle de ouders van de andere paarden, maar ik kan dat wel even navragen. Overigens wil ik niets bewijzen alleen aangeven dat ik probeer te kijken.

Maar even terug naar prestatiemerries/ stammoeders die raszuivere volbloeds zijn. Kun jij er laten we zeggen een stuk of tien opnoemen, Sarabande?
Ik heb gekeken in het boekje met de prestatiemerries, maar daar kon ik er niet een in vinden, maar misschien zijn ze daar ook niet in terug te vinden en weet jij waar ik wel moet kijken?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:27

Bucephalus schreef:
Maar even terug naar prestatiemerries/ stammoeders die raszuivere volbloeds zijn. Kun jij er laten we zeggen een stuk of tien opnoemen, Sarabande?
Ik heb gekeken in het boekje met de prestatiemerries, maar daar kon ik er niet een in vinden, maar misschien zijn ze daar ook niet in terug te vinden en weet jij waar ik wel moet kijken?

In welk stamboek ben je aan het kijken???
Bij de volbloeds mag ik hopen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:30

Er zijn toch zat volbloeds goedgekeurd bij het KWPN? Ik heb alleen het KWPN prestatiemerrieboekje. Jij kunt me vast wel verder helpen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:33

Bucephalus schreef:
Er zijn toch zat volbloeds goedgekeurd bij het KWPN? Ik heb alleen het KWPN prestatiemerrieboekje. Jij kunt me vast wel verder helpen.

Er zijn zeer weinig volbloedmerries ingeschreven. Volbloedhengsten zijn ingezet op de bestaande populatie.
Zoek eens op halfbloedmerries, je zult versteld staan over de hoeveelheid.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 09:11

Ja, ik weet dat er veel halfbloedmerries zijn die een prestatiepredikaat hebben. Hoe staat dat met merries die in het volbloedstamboek staan ingeschreven?
Bij de omvorming zijn er uit het buitenland naast een aantal hengsten ook merries uit goede stammen gehaald o.a. Holstein. Zijn er ook volbloedmerries uit prestatiestammen naar Nederland gehaald?
Ken je de namen van die volbloedmerries en waarom zijn er dan maar zo weinig?