hengstenkeuring NRPS wie gaat erheen met zijn hengst 26 nov

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: hengstenkeuring NRPS wie gaat erheen met zijn hengst 26 nov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:43

Aan de ene kant maar goed dat ik geen ponymerrie meer heb want had anders al lang niet aan de verleiding kunnen weerstaan om ze door een van jullie hengsten te laten dekken Marjolein.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:50

meen je dat Petra? Dit zie ik echt als een super compliment !

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:54

Er is dan ook weinig keuze als het op kleurenfokkerij aankomt en eerlijkheidshalve gebied het mij te zeggen dat jullie een paar goede hengsten op stal hebben staan.

Helaas is het merendeel van de kleurgefokte paarden en/of pony's mijn inziens of qua exterieur of qua beweging (of beiden) kwalitatief behoorlijk onder de maat.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 07:28

Suelza schreef:
Er is dan ook weinig keuze als het op kleurenfokkerij aankomt en eerlijkheidshalve gebied het mij te zeggen dat jullie een paar goede hengsten op stal hebben staan.

Helaas is het merendeel van de kleurgefokte paarden en/of pony's mijn inziens of qua exterieur of qua beweging (of beiden) kwalitatief behoorlijk onder de maat.

Klopt.

De plaatselijke manege hier fokt voornamelijk op kleur en daar zitten wel leuke paardjes bij maar sommige komen toch wel tekort. Al is dat voor een manege geen probleem. :o

Naronia fokt erg aan de maat dus (1,70m is de kleinste). Dus zou ook naar een kleinere hengst kunnen kijken. Al is voor mij het belangrijkste dat het gezond en een merrie is. :o Maar je komt in de problemen met verkopen als het geen goed veulen is. Hengst gaat er altijd uit.

Ik teken voor een leerzame gezellige dag. ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 08:51

marjolein88 schreef:
meen je dat Petra? Dit zie ik echt als een super compliment !

Ja dat meen ik echt. Het zijn goede hengsten en dat aparte kleurtje van sommige is nog eens extra atractief vind ik. Als er nu eens zo'n rijpaardhengsten zouden bestaan met dezeflde kwaliteiten als de meeste gewoon gekleurde hengsten.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:57

Ik dacht al dat dat je beredenering was Carla!

Dat zei ik tocj ook niet Marjolein..maar carla zit niet vast aan een pony hengst.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:40

weet ik toch Suus ;) daarom stond er ook een vorkje bij hahah

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:36

eldango schreef:
Al is voor mij het belangrijkste dat het gezond en een merrie is.

Ik hoor al dat het bij de paarden ook tijd word voor ges3xt zaad :D Bij de koeien word er dankbaar gebruik van gemaakt

En kleurtjes zijn soms leuk, maar ik weet 1 zinnetje; Een goed paard heeft geen kleur :Y)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:41

Rianneke schreef:
eldango schreef:

Ik hoor al dat het bij de paarden ook tijd word voor ges3xt zaad :D Bij de koeien word er dankbaar gebruik van gemaakt

En kleurtjes zijn soms leuk, maar ik weet 1 zinnetje; Een goed paard heeft geen kleur :Y)

Daar moet ik mij dan weer eens volledig bij aansluiten...

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:43

Inderdaad Rianne, dat zeggen we hier ook vaak. Een goed paard heeft geen kleur, dus kan niets anders dan me bij je aan te sluiten!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:47

Een goed paard heeft inderdaad geen kleur, maar als er een kleurtje op zit is het wel de slagroom op het toetje. :P

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:48

Zoals ik zij toen mel drachtig was,al word ie oerlelijk als ie goed kan lopen valt ie extra op in de ring.

Lelijke goede paarden blijven hangen vind ik!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:50

Neonlight schreef:
Een goed paard heeft inderdaad geen kleur, maar als er een kleurtje op zit is het wel de slagroom op het toetje. :P

inderdaad !!!! Daar ben ik het volledig met je eens !

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:13

Rianneke schreef:

Mits het betaalbaar is ben ik voor!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 07:28

eldango schreef:

Rianneke schreef:

Suelza schreef:
Daar moet ik mij dan weer eens volledig bij aansluiten...

Als ik puur naar eigen belang kijk wat betreft fokken:
Merrie met een gouden karakter. (zit in de combi met mijn merrie wel goed)

Als ik kijk naar de markt:
Goed extrieur,super bewegen en een goed karakter.

Omdat de kans 50% hengst is en deze verkocht moet worden is een mindere hengst geen optie. :o

Al zou een Palomino hengst maat paard best verkoopbaar zijn mits deze redelijk klopt. Maar als ik zoiets zou doen zou ik eerst zorgen voor een koper op papier. :o

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:33

eldango schreef:
Al zou een Palomino hengst maat paard best verkoopbaar zijn mits deze redelijk klopt.

Alles is verkoopbaar, maar tegen welke prijs ;)

Neonlight schreef:
maar als er een kleurtje op zit is het wel de slagroom op het toetje.

Blijkbaar vind ik slagroom dan niet zo "lekker" als dat ik dacht :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:39

Er is nog een nieuwe versie van het programma geplaatst. Ik hoop er zo rond 10u s'morgens aan te komen.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 08:01

eldango schreef:
Al zou een Palomino hengst maat paard best verkoopbaar zijn mits deze redelijk klopt.

Rianneke schreef:

Hier ging een paar maanden geleden nog een Palomino voor 10.000,- weg en paard had geen papieren. Palominopaarden zijn niet voor het oprapen en als sommige wat willen. ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 08:33

eldango schreef:
eldango schreef:

Rianneke schreef:

Hier ging een paar maanden geleden nog een Palomino voor 10.000,- weg en paard had geen papieren. Palominopaarden zijn niet voor het oprapen en als sommige wat willen. ;)

Mja, voor zo kreeg ik destijds voor een warmbloed veulen 8.000 euro geboden. Tis maar net wat de gek ervoor geeft natuurlijk ;)

Dat er mensen zijn die bereid zijn een hoop neer te leggen voor een palomino en dus tegen elke prijs willen kopen, wilt niet zeggen dat dit reeele bedragen zijn en zeker niet dat dit dagelijkse werkelijkheid betreft!

Want ik heb het afgelopen jaar toch diverse palomino's en valken te koop zien komen en blijven! Je kunt een hoop willen, maar of je het er daadwerkelijk ook voor krijgt is een tweede!

Vooralsnog is er voor goede effen gekleurde paarden een grotere markt dan voor kleurgefokte paarden waarbij veelal op beweging of exterieur wordt ingeleverd.

En eerlijk is eerlijk, ik ben ook best bereid goed geld neer te leggen voor een goed paard, mits er geen gaten in de bloedlijn zitten en het paard zowel op exterieur als op beweging bovengemiddeld scoort.

Vooralsnog ben ik er niet een tegen gekomen die aan mijn eisen kon voldoen en daarbij ook nog eens een leuk kleurtje had... Vandaar dat ik ze dus ook niet heb staan :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 08:50

Allemaal heel veel plezier vandaag!
Ik baal, ik moet werken. :7

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 08:53

Heb daar tegen ook een bruin paard van 8jr. Super braaf. Z2 lopen met winst en kon het 1 en ander van Grand Prix.
Deze had een ocd (ingegroeit) maar klinisch 100%.
Daar kregen ze 2500,- voor en dan waren kosten keuring en hoefsmid voor de verkoper.

Bij de pony's vindt ik het wel meevallen maar paarden met aparte kleuren schort vaak meer aan.

Sprak gister nog iemand en die zou best een Palomino van mijn paard willen. Maar heb vaker veel gehoord maar daden zijn vaak ver te zoeken.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:11

Zo ga paarden voeren,buiten zetten en naar Ermelo.
Iedereen veel plezier en succes met de loting. ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:16

eldango schreef:
Heb daar tegen ook een bruin paard van 8jr. Super braaf. Z2 lopen met winst en kon het 1 en ander van Grand Prix.
Deze had een ocd (ingegroeit) maar klinisch 100%.
Daar kregen ze 2500,- voor en dan waren kosten keuring en hoefsmid voor de verkoper.

Dat vind ik nog pittig geld voor een paard met een ocd. Een paard met ocd is voor mijn waardeloos, want ermee fokken is alles behalve wenselijk en het is maar de vraag in hoeverre het paard er geen last van gaat krijgen. Het kan 20 jaar goed gaan, maar je kunt ook met 2 jaar in de dikke ellende zitten.

En dat ie eea van GP kent, tja, daar loop ik dan weer niet warm voor. Ik leer bijna al mijn paarden de piaffe aan en 1 beheerst inmiddels ook de passage, maar vooralsnog heb ik daar nog geen loterijbedragen voor geboden gekregen hoor ;) Daar komt bij dat het enkel oefeningen zijn ten behoeve van de gymnastisering van het paard (stretching van o.a. de lange rugspier) en zeer goed te gebruiken voor paarden die strak in de bovenlijn zitten om dit losser te maken (mits goed uitgevoerd).

En daarbij, ga naar een stal waar men spanjaarden verkoopt en je ziet niet anders als piafferende paarden :+ Dat een paard piaffe/passage/pirouettes etc. beheerst, is voor mij net zo waardevol/waardeloos als een paard wat losse hindernissen van 1.60m springt. Dat het paard dat kan, wilt mij niet zeggen dat dit paard een internationaal 1.60 concours aankan.

Maar goed, misschien ben ik ook wel gewoon te nuchter om nog in sprookjes te geloven :o

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:27

Citaat:

Er is VEEL keuze als het op warmbloed kwaliteits kleurenfokkerij komt maaaaar men moet wel bereidt zijn om buiten Nederland te kijken. Niet alles over een maat scheren en vergelijken met wat in Nederland te krijgen is.
Als bekende juryleden uit bekende Stamboeken in Duitsland vol lof zijn over de exterieur en bewegingen van bepaalde hengsten EN durven dit ook te uit, dan neem ik aan dat men dat ook mag aannemen.

En wat de prijzen betreft ... als iemand kwaliteit in beweging, exterieur, maat en karakter MET kleur ... dan moeten ze ook bereidt zijn om er voor te betalen. Als ze dit niet willen of kunnen dan moeten ze content zijn met een zwarte of bruine, waar momenteel de markt van vol ligt, of langer sparen. ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:54

Peterina schreef:
Citaat:

Er is VEEL keuze als het op warmbloed kwaliteits kleurenfokkerij komt maaaaar men moet wel bereidt zijn om buiten Nederland te kijken. Niet alles over een maat scheren en vergelijken met wat in Nederland te krijgen is.
Als bekende juryleden uit bekende Stamboeken in Duitsland vol lof zijn over de exterieur en bewegingen van bepaalde hengsten EN durven dit ook te uit, dan neem ik aan dat men dat ook mag aannemen.

En wat de prijzen betreft ... als iemand kwaliteit in beweging, exterieur, maat en karakter MET kleur ... dan moeten ze ook bereidt zijn om er voor te betalen. Als ze dit niet willen of kunnen dan moeten ze content zijn met een zwarte of bruine, waar momenteel de markt van vol ligt, of langer sparen. ;)

Mja, dat is jouw mening, vooralsnog heb ik geen warmbloedpaardhengst gevonden (en ik heb toch echt wel buiten de landgrenzen gekeken) die ik kwalitatief gezien bovengemiddeld vond.

Er waren sommigen die ik wel 'interessant' vond, maar dit met name om het kleurtje. Zou diezelfde hengst zwart, bruin of vos geweest zijn, zou ik hem niet eens overwogen hebben...

Dus ja... ik denk nog steeds dat de keuze redelijk beperkt is. Laat ik het anders zeggen... 'Ik' vind de keuze heel beperkt... En vwb dat sparen... zolang er mensen zijn die 3250 euro neertellen voor een dekking van Berlin, 2500 euro van een kwakkie van Argentinus en 5.000 voor een kwakkie Toot, denk ik dat het met betrekking tot geld uitgeven voor goed materiaal echt wel in orde is (maar dan heb ik het uiteraard niet over de gemiddelde hobbyfokker)...

Vwb vandaag... mja...

Ik vond de kwaliteit van de aangeboden hengsten helaas erg tegenvallen... Een aantal hengsten zijn mij positief opgevallen, zoals Quasimodo. Aaron vond ik ook nog wel aardig...

Ponyhengsten vond ik persoonlijk erg tegenvallen. Kosmo van Orchids is mij wel heel positief opgevallen, niet helemaal mijn type pony, maar een fijne hengst op de sprong. Ook Ramzi en Knock Out vond ik wel opvallende verschijningen, de een wat sterker in beweging, de andere op type.

Met name de Arabische volbloedhengst Sagrant vond ik een mooi dier om te zien. Was ook een van de betere, zo niet best, bewegende (pony)hengsten die dag.

De E pony hengst Woodstock vond ik een mooi en aansprekend dier, zowel op exterieur als in de beweging. Jammer van de maat alleen! Hengst meet 1.56 dus voor de pony's zou ik hem niet snel gebruiken omdat ik hem dan te groot vind en voor de paarden niet, omdat ik hem daar echt te klein vind.

Jammer dat die hengst niet 10 cm groter of kleiner was. Ik vond het een mooi type. We hebben dan ook heel hard voor hem geklapt en gegild en hij werd, in mijn ogen, een terechte winnaar van de beste draf :D

Wij hebben overigens een dekking gewonnen van de NRPS hengst Matchello, dus dat is dan wel weer leuk meegenomen :D

Vond de wisseling in het programma (aan de hand, onder het zadel, in parcours) wel leuk. Dat houdt je toch wel een beetje fris.