NRPS versus KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stoffel

Re: NRPS versus KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:16

maverick waarom dek jij met KWPN hengsten?

wat betreft jouw uitspraken fokken is gokken en op papier kun je niet rijden dat heb ik heel vroeger ook al eens verkondigd, maakt niets uit je wordt vanzelf wel wijzer.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:19

stoffel schreef:
maverick waarom dek jij met KWPN hengsten?

wat betreft jouw uitspraken fokken is gokken en op papier kun je niet rijden dat heb ik heel vroeger ook al eens verkondigd, maakt niets uit je wordt vanzelf wel wijzer.

Heeft niets met wijzer het maken. ;)
Omdat het de hengst aanspreekt.
We hebben elk jaar 2 veulens van duitse hengsten,die worden bij het NRPS geregistreed.De merrie met het kwpn veulen doen we daar dan ook heen.NRPS is zowie zo ook veeeel goedkoper. Dit jaar is het een Pierrot. En Pierrot blijft Pierrot ongeacht het papier

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:19

maakt toch niet uit waar een hengst gekeud is als hij goed is (en gezond natuurlijk)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:21

Ik hecht veel meer waarde aan een hengst die KWPN goed is gekeurd dan een hengst die alleen maar AES goedgekeurd is.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:22

merelhof schreef:
maakt toch niet uit waar een hengst gekeud is als hij goed is (en gezond natuurlijk)

Vind ik dus ook. Als hij maar goede nakomelingen geeft.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:23

Henkjan schreef:
Ik hecht veel meer waarde aan een hengst die KWPN goed is gekeurd dan een hengst die alleen maar AES goedgekeurd is.

Waar en toch ook weer niet. Painted Black was eerst goed gekeurd bij het AES. Het KWPN zit er ook wel eens langs.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:24

Ik vind de jonge hengsten die een goedkeuring krijgen bij het KWPN gemiddeld meer kwaliteit hebben dan de jonge hengsten die AES goed worden gekeurd. :)

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:26

Henkjan schreef:
Ik vind de jonge hengsten die een goedkeuring krijgen bij het KWPN gemiddeld meer kwaliteit hebben dan de jonge hengsten die AES goed worden gekeurd. :)

Dat is zeker waar. AES is ook iets meer vriendjes politiek. Maar ook bij het AES zit wel eens een goed fokkende hengst tussen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:27

de goeie worden er eerst uit gezeeft door het KWPN en de rest wordt bij de andere stamboeken goedgekeurd.

wat betreft PB die hadden ze beter bij het NRPS kunnen laten ik heb er nog weinig goeds van gezien

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:41

Ik denk wel dat een KWPN'er meer geld oplevert bij verkoop dan een NRPS'er. Behalve als er een bepaald sportniveau is behaald, dan maakt het geen verschil meer.

NRPS heeft wel een beetje over zichzelf afgeroepen dat ze de afvalbak van het KWPN zijn, door erg veel door het KWPN afgewezen hengsten goed te keuren. Kan zijn dat deze dieren beter bij het fokdoel van het NRPS passen, maar toch. Je maakt jezelf als stamboek wat minder geloofwaardig vind ik. Zonde.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:46

Ilzas schreef:
Rianneke schreef:
Waarom doe jij dan kleinerend over het nrps? Want jij vind het kwpn beter op alle vlakken...

Dat vind Sarabande niet alleen, dat IS gewoon zo, objectief gemeten.

Tja, en wie bepaalt er wat "IS"?
Jij en Sarabande niet hoor, en ik ook niet.

Objectief - is dat relatief of absoluut?
Want relatief doet het NRPS het beter, en absoluut niet (omdat zij dus absoluut kleiner is).

Niemand op Bokt kan hier zeggen wat "IS". Dat wat "IS" staat als vastgelegd, mondiaal erkend gegeven ergens genoteerd.
En nu is het net als bij de Top40 Hitparade van Radio 538. Nu nummer 1, gister nummer 12 en morgen misschien wel de onderse in de rij...
Dat wat officieel "IS" is voor de paardenfokkerij nergens erkend vastgelegd.

Dus is er geen "IS", maar enkel wat jij vindt.
En er zijn mensen die dat anders vinden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:52

Dees schreef:
Objectief - is dat relatief of absoluut?
Want relatief doet het NRPS het beter, en absoluut niet (omdat zij dus absoluut kleiner is).

Dus kom nu maar eens op met die cijfers die deze uitspraken bevestigen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:53

dees bewijs het nu eens dat het NRPS relatief meer toppers geeft

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:56

stoffel schreef:
stoffel schreef:
[naam verwijderd] waarom is het KWPN zoveel groter?

En zijn "broodfokkers" geen serieuze fokkers?

is een grootdeel van de NRPS toppers niet KWPN gefokt (zo slecht zijn ze dus bij het KWPN ook weer niet)

bewijs jouw wet van de grote getallen eens met keiharde feiten

[naam verwijderd] zou je zo vriendelijk willen zijn om mijn vragen te beantwoorden misschien dat je dan snapt wat ik bedoel

Tja, ik dacht dat ik wel duidelijk was hoor.
Ik vind Broodfokkers fokkers die het belang van de (door)ontwikkeling van het ras van ondergeschikt belang maken aan de commerciele kansen van het product.
Laten we wel wezen: kwa exterieur is het vaak best verstandig om een zware Gelderse te zetten op een merrie met teer beenwerk. Een Broodfokker zal deze keuze eigenlijk nooit maken, want een "Gribaldi x Krack" verkoopt nu eenmaal veel makkelijker dan een "Zichem x Krack", ik noem maar wat.

Een groot deel van NRPS is gefokt uit dieren die van geboorte als KWPN zijn geregisteerd. Een vrijwel net zo groot deel van de paarden-sectie is gefokt uit dieren die niet bij de geboorte KWPN zijn geregisteerd.
KWPN zelf heeft ook veel dieren geregisteerd die helemaal niet uit Nederlandse ouders komen (laten we wel wezen, hoe Nederlands is een hengst als Voice nu eigenlijk, als hij het resultaat is van 4 generaties lang Duitse vaderen?!)

Zit me niet te vangen op wetten en feiten. Je weet net zo goed als ik dat er NIEMAND is die dat kan aanleveren, noch voor NRPS noch voor KWPN. Tenzij je me er voor gaat betalen om dat op basis van mijn huidige salaris fulltime voor je uit te zoeken, maar ik geloof wel dat ik dan een paar maandjes verder ben voordat je resultaat ziet ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:57

Sarabande en Stoffel -
Het is duidelijk dat jullie (anderszins onovertuigbaar_ pro-KWPN zijn.
Maar eh...

Als jullie het zo niet met mijn stelling eens zijn - lever dan zelf die data maar eens aan om mijn ongelijk te tonen.

Succes!

(mijn standpunt is verder wel duidelijk voor de TS, ik val nu in herhaling dus haak verder af op dit topic)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:03

Dees je haalt dus argumenten aan die je niet kunt bewijzen, fijn is dat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:09

Stoffel, jij kunt mijn ongelijk ook niet bewijzen. Dat maakt jouw gelijk en mijn gelijk dus evenwaardig gelijk. Jouw mening is derhalve niet beter dan de mijne. Niet minder maar ook niet beter.
Alhoewel - doe eens een reactie waarbij je zélf je nek uitsteekt, eentje die er voor de verandering eens niét op gericht is om enkel de argumenten van een ander onderuit te halen. Wees eens origineel en pro-actief!

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:20

Juist Dees. KWPN roept wel, maar de meeste zijn toch bijna allemaal Duitsgefokt en KWPN geregistreed. Een van de meest dekkende hengsten van het KWPN is toch ook echt Duits. Trakener gefokt en geregistreed, maar KWPN goedgekeurd. Het KWPN doet in feiten dus precies hetzelfde als het NRPS.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:35

Dees schreef:
Ik vind Broodfokkers fokkers die het belang van de (door)ontwikkeling van het ras van ondergeschikt belang maken aan de commerciele kansen van het product.
Laten we wel wezen: kwa exterieur is het vaak best verstandig om een zware Gelderse te zetten op een merrie met teer beenwerk. Een Broodfokker zal deze keuze eigenlijk nooit maken, want een "Gribaldi x Krack" verkoopt nu eenmaal veel makkelijker dan een "Zichem x Krack", ik noem maar wat.

Wat een onzin, werkelijk waar _O-
Ik rij een Krack C x Ferro, maar die is echt niet gefokt op de namen hoor :n Puur en alleen fokken op datgeen wat verbeterd kan worden. Toevallig paste Krack hierbij, en ja, uit een stamboek merrie toch een stermerrie verkregen...
Zichem x Krack C zal wat minder interessant zijn, omdat het niet genoeg bloed voert om Gelders te zijn... :+ Dus daling van waarde...
Daarom is het niet interessant voor een 'broodfokker', die er zoals je zelf duidelijk aangeeft, zijn brood mee op de plank moet zetten....

En moet je nu echt een Ferro x Jazz x Gribaldi willen hebben????

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:38

maverick schreef:
Juist Dees. KWPN roept wel, maar de meeste zijn toch bijna allemaal Duitsgefokt en KWPN geregistreed. Een van de meest dekkende hengsten van het KWPN is toch ook echt Duits. Trakener gefokt en geregistreed, maar KWPN goedgekeurd. Het KWPN doet in feiten dus precies hetzelfde als het NRPS.

Okee, geen aanval op jouw post, maar meer een vraag...
Waarom is de standaard uitspraak bij verwijzing naar een duitse hengst: "Typisch Duits, mist achterbeen!"
En hoe kan het nu dat het KWPN daarin als sterker wordt gezien???

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:39

Janine1990 schreef:
Dees schreef:

Wat een onzin, werkelijk waar _O-
Ik rij een Krack C x Ferro, maar die is echt niet gefokt op de namen hoor :n Puur en alleen fokken op datgeen wat verbeterd kan worden. Toevallig paste Krack hierbij, en ja, uit een stamboek merrie toch een stermerrie verkregen...
Zichem x Krack C zal wat minder interessant zijn, omdat het niet genoeg bloed voert om Gelders te zijn... :+ Dus daling van waarde...
Daarom is het niet interessant voor een 'broodfokker', die er zoals je zelf duidelijk aangeeft, zijn brood mee op de plank moet zetten....

En moet je nu echt een Ferro x Jazz x Gribaldi willen hebben????

Whahaha ik liever niet :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:41

Dat bedoel ik maar ;) Zo zeer verkopen die namen echt niet :n

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:43

Janine1990 schreef:
maverick schreef:

Okee, geen aanval op jouw post, maar meer een vraag...
Waarom is de standaard uitspraak bij verwijzing naar een duitse hengst: "Typisch Duits, mist achterbeen!"
En hoe kan het nu dat het KWPN daarin als sterker wordt gezien???

Er zijn genoeg duiters die wel een goed achterbeen hebben. En er zijn ook genoeg KWPN ers met een slecht achterbeen.
Het is maar hoe je het bekijkt. Het ging er mij om dat er hier gezegt wordt dat het NRPS pronkt met andermans veren,terwijl het KWPN hetzelfde doet alleen dan met Duitser

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:45

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:49

Janine1990 schreef:
Dat bedoel ik maar ;) Zo zeer verkopen die namen echt niet :n

Zeer zeker niet. Bij het lezen gaat er al meteen door mijn gedachte, Dat is geen paard voor een amateur.
Heel positief gezien:
De kleur van Ferro x de beweging van Jazz x het Extrieur van Gribaldi = Een droompaard
Maar heel negatief gezien
Het abnormaal hete van Ferro x Het super spooky zijn van Jazz x het lastige van Gribaldi = iets waar veel mensen heel ongelukkig van worden
(mensen vast voor de duidelijkheid,voorbeeld is in extremen)