Hengstenselectie KWPN - (hoe) kan het nog beter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Re: Hengstenselectie KWPN - (hoe) kan het nog beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:20

Toch zullen de hengsten aan de longe hun galop vaak beter tonen, dan al scheurend door de kooi heen, wat vaak gebeurd.
Je kunt de longeur even de tijd geven het paard al te longeren voordat hij beoordeeld wordt, dan zal het paard zich al veel beter onstpannen.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:18

misterA schreef:
Je hebt het perfect uitgelegd,
Het is al een tijdje geleden dus onder voorbehoud!!
Volgens mij ging het om dressuurgefokte paarden.

De uitkomst was iig dat het beoordelen van een sprongetje van een dressuurpaard helemaal niets zegt over de dressuuraanleg.
Wel is het van veel belang om de galop te beoordelen en dat is bij jonge hengsten niet eenvoudig, zeker niet in een vreemde, spannende omgeving.

Bij verschillende duitse stamboeken worden de hengsten tijdens het longeren beoordeeld.
Dat heeft voor ons keuringssyteem waarschijnlijk geen toegevoegde waarde.
De bodem moet aan hoge eisen voldoen, daar mankeert het nog wel eens aan en er is te veel afleiding waardoor de hengsten niet mooi ontspannen galopperen.
In ons systeem worden de hengsten nog uitgebreid beoordeeld tijdens het verr. onderzoek.

Maar wat nou als hengsten het verrichtingsonderzoek niet eens halen omdat ze in de galop niet voldoende kwaliteit laten zien? Dat is misschien wat overdreven gesteld (dan zijn het immers al twijfelgevallen), maar zoiets kan wellicht nét de doorslag geven tussen wel/niet aanwijzen. Voordeel van de twijfel zeg maar. Of nadeel, dat kan natuurlijk ook; in ieder geval levert het een completer beeld denk ik.

Ik heb het longeren eens via internet gezien, dat zag er toch niet verkeerd uit. Nog best ontspannen, netjes bijgezet en met z'n tweeën tegelijk in de hal. Ik vind het niet zo'n gek idee, je ziet toch al een stuk meer van zo'n dier. Maar ook dan geldt dat het nóg mooier zou zijn als de hengsten op een iets 'ouder moment' worden gezien.

In het andere topic (over de eerste bezichtiging) gaf je aan dat er 'een aantal erg grote, wat vroegrijpe hengsten' liepen. Er gingen er ook een aantal uit met het commentaar dat ze 'wat meer jeugd zouden mogen uitstralen'. Persoonlijk stonden die mij juist wel aan.. :o Maar ik kijk dan misschien nog met een 'verkeerde blik'. Wat vind jij daarvan? Betekent gebrek aan jeugd dat ze volgend jaar te 'lomp' zullen zijn? Ik vind het zelf altijd lastig inschatten. Het zou evengoed kunnen dat zo'n vroegrijpe over een paar maanden al is volgroeid, terwijl een ander nog een jaar doorgroeit. Bij de hengsten die in het najaarsonderzoek liepen miste ik juist de hengstenuitstraling... (of is dat weer mijn persoonlijke voorkeur?)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:09

Om meerdere redenen kiest het KWPN nog niet voor longeren.
Naast de eerder genoemde redenen ook omdat het naast "de kooi" weinig extra informatie geeft.
In de kooi kan men per hengst individueel anders werken, het is een samenspel tussen cie en "aanjagers", overigens een onjuist woord.
We zien dat daar inmiddels veel ervaring mee is opgedaan, in een achtje, changeren...
De tijd dat de hengst nog een klap voor de p*ten kreeg, bij het ingaan van de ring, ligt in de meeste gevallen, (gisteren zag ik het nog wel) achter ons.
Elke hengst krijgt zo ruim voldoende tijd om op eigen benen zn kunnen te laten zien.
Verder viel het me gisteren op dat in een gehorige en drukke omgeving de hengsten toch tot ontspanning kwamen.
En dat is uiteraard ook een verdienste van de trainers die inmiddels wel weten dat ze niet zijn gebaat met een opgefokt dier waar niets meer mee is te beginnen.
Vaak nemen ze hun hengsten meerdere keren mee naar een andere locatie om ze wat wereldwijs te maken.

Wel word er steeds meer gebruik gemaakt van de mogelijkheid om voor de tweede bez. de hengst te longeren, misschien kan dat nog eens verder worden uitgewerkt tot een
vast onderdeel met een beoordeling.

Er is wat mij betreft, wel sprake van een persoonlijke voorkeur voor een niet al te grote hengst.
Gisteren liepen er een aantal 170 + mee van nog maar ruim twee jaar en dat vind ik té, hoeveel GP-paarden ken je van boven de 1.76?
Bovendien zit ik tweede rang, heb ze niet op het straatje gezien en ben ik niet deskundig. :D
"Hengstenuitstraling" hoeft nu nog niet, dat heeft nog alle tijd.

Wat bloedverversing betreft, dat heeft me gisteren niet vrolijk gestemd.
De duitse fokkerij heeft wel wat te bieden maar gisteren waren ze er niet of nauwelijks.
Ook van de nafok van LL werd ik nog niet enthousiast.

Ik lees net dat vandaag de springpaarden wel last van spanning hadden.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 21:32

Maar wat bedoelen ze dan eigenlijk met 'te weinig jeugd' ? Is dat groot? (Van mij hoeft 1.70+ ook niet op 2,5 jr) Of is dat breed/bespierd?
Inderdaad, hengstenuitstraling hoeft nog niet, dat kan nog komen. Maar is het erg als ze het nu al tonen?

LL vond ik ook tegenvallen (van achter). De meesten gingen nogal wijd...
En de S-jes vond ik ook niet wat.
(Oeps dit hoort eigenlijk in het andere topic)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:42

Te weinig jeugd is naar mijn idee te veel ontwikkeld; er niet uitzien als een twee/drie jarige. Vaak is dit in lichaamsmassa en volgens mij eerder het geval met kleinere paarden dan met de grote, maar daar kan ik me in vergissen.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 23:27

Lante schreef:
Te weinig jeugd is naar mijn idee te veel ontwikkeld; er niet uitzien als een twee/drie jarige. Vaak is dit in lichaamsmassa en volgens mij eerder het geval met kleinere paarden dan met de grote, maar daar kan ik me in vergissen.

Oké... (Ja ik heb weinig ervaring met 1e bez. dus ik probeer soms die veelgebruikte 'termen' even te plaatsen. :o )

Ik ben wel benieuwd naar meningen: is het een nadeel als een 2,5 jarige al (te) volwassen oogt? (Kennelijk wel, anders zouden ze er niet op worden afgewezen..) En wat is daar dan precies het nadeel van?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:30

Een 2 1/2 jarige behoort er jeugdig uit te zien. Als ie dat op die leeftijd al niet doet kan hij alleen maar tegenvallen.

Hij moet belofte uitstralen, in plaats van al "klaar" zijn

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:36

Mooi verwoord Sarabande. :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:47

misterA schreef:
Om meerdere redenen kiest het KWPN nog niet voor longeren.
Naast de eerder genoemde redenen ook omdat het naast "de kooi" weinig extra informatie geeft.
In de kooi kan men per hengst individueel anders werken, het is een samenspel tussen cie en "aanjagers", overigens een onjuist woord.
We zien dat daar inmiddels veel ervaring mee is opgedaan, in een achtje, changeren...
De tijd dat de hengst nog een klap voor de p*ten kreeg, bij het ingaan van de ring, ligt in de meeste gevallen, (gisteren zag ik het nog wel) achter ons.
Elke hengst krijgt zo ruim voldoende tijd om op eigen benen zn kunnen te laten zien.
Verder viel het me gisteren op dat in een gehorige en drukke omgeving de hengsten toch tot ontspanning kwamen.
En dat is uiteraard ook een verdienste van de trainers die inmiddels wel weten dat ze niet zijn gebaat met een opgefokt dier waar niets meer mee is te beginnen.
Vaak nemen ze hun hengsten meerdere keren mee naar een andere locatie om ze wat wereldwijs te maken.

Wel word er steeds meer gebruik gemaakt van de mogelijkheid om voor de tweede bez. de hengst te longeren, misschien kan dat nog eens verder worden uitgewerkt tot een
vast onderdeel met een beoordeling.

Er is wat mij betreft, wel sprake van een persoonlijke voorkeur voor een niet al te grote hengst.
Gisteren liepen er een aantal 170 + mee van nog maar ruim twee jaar en dat vind ik té, hoeveel GP-paarden ken je van boven de 1.76?
Bovendien zit ik tweede rang, heb ze niet op het straatje gezien en ben ik niet deskundig. :D
"Hengstenuitstraling" hoeft nu nog niet, dat heeft nog alle tijd.

Wat bloedverversing betreft, dat heeft me gisteren niet vrolijk gestemd.
De duitse fokkerij heeft wel wat te bieden maar gisteren waren ze er niet of nauwelijks.
Ook van de nafok van LL werd ik nog niet enthousiast.

Ik lees net dat vandaag de springpaarden wel last van spanning hadden.

De spring paarden hadden idd last van spanning. Vind de hal ook wel erg onrustig, je hoort de andere hengsten steeds stampen en hinniken, ze vingen ook niet alle paarde even mooi op aan het begin van het lijntje. Maar ook bij de spring paarden vind ik het wel mooier om ze er zelf in te zien lopen dan aan de hand tot de sprong brengen, geeft iets meer informatie of hij van nature terug komt.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 15:02

sarabande schreef:
Een 2 1/2 jarige behoort er jeugdig uit te zien. Als ie dat op die leeftijd al niet doet kan hij alleen maar tegenvallen.

Hij moet belofte uitstralen, in plaats van al "klaar" zijn

Oké, dan begrijp ik het wel. Bedankt!

Ik denk dat je hier (onbedoeld?) wel een mooi punt aanhaalt: de belofte die een hengst (al dan niet) uitstraalt op het moment van selectie. Maakt juist dát de hele selectie niet verrekte lastig? (Ik kom weer terug op een punt dat al eerder aan de orde is geweest:) De heren juryleden staan voor de pittige taak om de beloftes al op vrij jonge leeftijd te herkennen; dat pleit m.i. des te meer voor het verschuiven van de 1e bez naar een later tijdstip. Dat maakt de gok denk ik toch wel wat kleiner. Daarnaast heb je dan kans dat hengsten die nu thuis worden gehouden (omdat ze er nog niet klaar voor zijn) dan wél zullen worden aangeboden.

Overigens is een geschikte accommodatie wel een basisvoorwaarde voor een juiste selectie natuurlijk... Dat was wellicht voorheen helemaal geen probleem, maar kennelijk wordt de huidige locatie niet echt als ideaal ervaren.. Maar goed, dat zal vast wel worden meegenomen in een evaluatie o.i.d. Het lijkt iig een tijdelijk 'probleem' nu ze druk zoekende zijn naar een geschikte locatie.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:43

Mijn inziens zouden de hengsten die aangewezen worden voor het verrichtingsonderzoek pas in het najaar moeten lopen als ze 3 zijn of liever nog pas wanneer ze 3,5 jaar zijn (dus pas een jaar later. Waarom heb je nu een voorjaarsonderzoek (70 dagen) en een najaarsonderzoek (50 dagen)? Liever alle hengsten allemaal tegelijk. Dan heb je ook meer en beter vergelijkingsmateriaal. Nu is dat een beetje zoek tussen het voorjaarsonderzoek en najaarsonderzoek. Tuurlijk voor geblesseerden en zo, moet er een herkansingsmogelijkheid zijn.
Over de Flemmingh (VO 2009) hoor je niks meer. Die had spier- en groeipijnen tijdens het voorjaarsonderzoek en zat de laatste weken niet meer goed in zijn vel, kreeg de opgevoerde arbeid niet meer verwerkt. Heel jammer dat er vanuit het KWPN geen actie meer is ondernomen om hem nog een herkansing te geven. Hij begon als een van de beteren, dus kwaliteit is er wel.
Ergens is het beleid te streng, en ook niet consequent. Dat ze Bordeaux met een C-tje goed keuren, terwijl ze nog helemaal niet weten hoe hij vererft, hoe de nakomelingen het gaan doen. Het is geen hengst die zich al bewezen heeft!
Tyson uitnodigen en dan meteen in de 1e bezichtiging er weer uit. Vind ik gewoon niet netjes naar de eigenaar toe.
Misschien de hengstencompetie openstellen voor alle hengsten . De besten komen dan vanzelf boven water drijven, en kunnen dan wellicht alsnog hun dekbrevet verdienen. De Flemmingh is dan niet ggk, maar mag wel volgend jaar de hengstencompetitie lopen.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:54

bor schreef:
Even terug naar het begin van dit topic. Ik denk dat de selectie tot aan Den Bosch redelijk goed gaat. Mijn vraag is, waarom verliezen we zoveel hengsten in het verrichtingsonderzoek? Ik wil ook wel een mogelijk antwoord geven. In eerdere jaren toen er nog een redelijk vaste groep verrichtingsruiters was en een vaste trainingsleider, was de grootste uitdaging voor deze mensen om de moeilijkste bokken toch een goed eindexamen te laten lopen. Deze instelling mis ik bij de huidige trainingsleiders en ruiters.

Helemaal mee eens!!!
toen ik zag hoe er enkele verrichtingsruiters op het paard zaten; dat kan veel beter! Er wordt nu m.i. teveel gebruik gemaakt (te) jonge ruiters/amazones, die te weinig ervaring hebben met hele jonge hengsten. Dat is toch al een vak apart. Persoonlijk vond ik de ruiters op de springpaarden beter en minder "bang" aangelegd dan op de dressuurpaarden.