Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
misterA schreef:Je hebt het perfect uitgelegd,
Het is al een tijdje geleden dus onder voorbehoud!!
Volgens mij ging het om dressuurgefokte paarden.
De uitkomst was iig dat het beoordelen van een sprongetje van een dressuurpaard helemaal niets zegt over de dressuuraanleg.
Wel is het van veel belang om de galop te beoordelen en dat is bij jonge hengsten niet eenvoudig, zeker niet in een vreemde, spannende omgeving.
Bij verschillende duitse stamboeken worden de hengsten tijdens het longeren beoordeeld.
Dat heeft voor ons keuringssyteem waarschijnlijk geen toegevoegde waarde.
De bodem moet aan hoge eisen voldoen, daar mankeert het nog wel eens aan en er is te veel afleiding waardoor de hengsten niet mooi ontspannen galopperen.
In ons systeem worden de hengsten nog uitgebreid beoordeeld tijdens het verr. onderzoek.
Maar ik kijk dan misschien nog met een 'verkeerde blik'. Wat vind jij daarvan? Betekent gebrek aan jeugd dat ze volgend jaar te 'lomp' zullen zijn? Ik vind het zelf altijd lastig inschatten. Het zou evengoed kunnen dat zo'n vroegrijpe over een paar maanden al is volgroeid, terwijl een ander nog een jaar doorgroeit. Bij de hengsten die in het najaarsonderzoek liepen miste ik juist de hengstenuitstraling... (of is dat weer mijn persoonlijke voorkeur?)
Lante schreef:Te weinig jeugd is naar mijn idee te veel ontwikkeld; er niet uitzien als een twee/drie jarige. Vaak is dit in lichaamsmassa en volgens mij eerder het geval met kleinere paarden dan met de grote, maar daar kan ik me in vergissen.
)
misterA schreef:Om meerdere redenen kiest het KWPN nog niet voor longeren.
Naast de eerder genoemde redenen ook omdat het naast "de kooi" weinig extra informatie geeft.
In de kooi kan men per hengst individueel anders werken, het is een samenspel tussen cie en "aanjagers", overigens een onjuist woord.
We zien dat daar inmiddels veel ervaring mee is opgedaan, in een achtje, changeren...
De tijd dat de hengst nog een klap voor de p*ten kreeg, bij het ingaan van de ring, ligt in de meeste gevallen, (gisteren zag ik het nog wel) achter ons.
Elke hengst krijgt zo ruim voldoende tijd om op eigen benen zn kunnen te laten zien.
Verder viel het me gisteren op dat in een gehorige en drukke omgeving de hengsten toch tot ontspanning kwamen.
En dat is uiteraard ook een verdienste van de trainers die inmiddels wel weten dat ze niet zijn gebaat met een opgefokt dier waar niets meer mee is te beginnen.
Vaak nemen ze hun hengsten meerdere keren mee naar een andere locatie om ze wat wereldwijs te maken.
Wel word er steeds meer gebruik gemaakt van de mogelijkheid om voor de tweede bez. de hengst te longeren, misschien kan dat nog eens verder worden uitgewerkt tot een
vast onderdeel met een beoordeling.
Er is wat mij betreft, wel sprake van een persoonlijke voorkeur voor een niet al te grote hengst.
Gisteren liepen er een aantal 170 + mee van nog maar ruim twee jaar en dat vind ik té, hoeveel GP-paarden ken je van boven de 1.76?
Bovendien zit ik tweede rang, heb ze niet op het straatje gezien en ben ik niet deskundig.![]()
"Hengstenuitstraling" hoeft nu nog niet, dat heeft nog alle tijd.
Wat bloedverversing betreft, dat heeft me gisteren niet vrolijk gestemd.
De duitse fokkerij heeft wel wat te bieden maar gisteren waren ze er niet of nauwelijks.
Ook van de nafok van LL werd ik nog niet enthousiast.
Ik lees net dat vandaag de springpaarden wel last van spanning hadden.
sarabande schreef:Een 2 1/2 jarige behoort er jeugdig uit te zien. Als ie dat op die leeftijd al niet doet kan hij alleen maar tegenvallen.
Hij moet belofte uitstralen, in plaats van al "klaar" zijn
bor schreef:Even terug naar het begin van dit topic. Ik denk dat de selectie tot aan Den Bosch redelijk goed gaat. Mijn vraag is, waarom verliezen we zoveel hengsten in het verrichtingsonderzoek? Ik wil ook wel een mogelijk antwoord geven. In eerdere jaren toen er nog een redelijk vaste groep verrichtingsruiters was en een vaste trainingsleider, was de grootste uitdaging voor deze mensen om de moeilijkste bokken toch een goed eindexamen te laten lopen. Deze instelling mis ik bij de huidige trainingsleiders en ruiters.