Totilas KWPN-erkend

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Totilas KWPN-erkend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:24

merelhof, in tegenstelling tot België willen de Nederlandse fokkers helderheid. Gezondheid is een van de speerpunten binnen het KWPN en ook een van de pijlers van het succes.
Ik begrijp dat jouw insteek anders is, maar die is niet van belang binnen de KWPN fokkerij en haar fokkers.

De post van Lante geeft het gevoel van veel fokkers die hun stinkende best doen om erfelijke kwalen uit te sluiten, weer.

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 15:45

merelhof schreef:
uit de uitleg van mister a blijkt toch duidelijk dat er geen bemerking is, als die er was zouden ze het vermelden. Moeten ze nu een exposé gaan houden met de foto's waarop iedereen zijn eigen veearts kan meebrengen om een oordeel te vellen. Moet er misschien koffie voorzien worden om daarna nog even door te bomen? :)

Er staat niet dat er geen bemerking heeft, er staat dat hij voldoet. :)*

(En dat geldt over het algemeen voor alle goedgekeurde hengsten, volgende geldt dan ook in het algemeen en niet specifiek voor Totilas.) Zie mijn bericht iets hoger, de quote uit het veterinair reglement. Daar staat wat de norm is. Voor een aantal onderdelen varieert het van 0 t/m 2 of van A t/m B, voor andere onderdelen van 0 t/m 4 of van A t/m E (!) en das nogal een verschil. Een hengst kan dus ook voldoen als hij voor bepaalde gewrichten een 3 of een 4 heeft. Voor de fokkers is het wellicht van belang om te weten of een hengst ergens een 1 of een 4 op scoort, ook al valt zowel 1 als 4 onder de KWPN-norm voor desbetreffend gewricht.

(Ik weet niet of ik daar zelf zo zwaar aan zou tillen, er zal ongetwijfeld een gedachte achter zitten waarom dit geaccepteerd wordt, zal wel met erfelijkheid te maken hebben. Feit blijft echter dat er op deze manier niet echt sprake is van openheid.)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:53

@sarabande: Heb al gezegd dat je moet lezen wat mensen schrijven, maar die hoop heb ik opgegeven. Over de gezondheidsregels in België is inderdaad veel minder te doen omdat het bij ons simpeler is: goedgekeurd door universiteit Gent of Luik is ok. En die info blijft daar ook. Niet heel het land moet daar zijn mening over geven. :(:)

Heb vooral te doen met de mister a die het allemaal opzoekt en dan jullie over zich heen krijgt die kost wat kost gelijk willen halen in jullie negatief gedoe. Terwijl het gewoon een wereldpaard is dat je moet koesteren en waar je als kwpn fokker trots moet op zijn. Heb het je nog al eens gezegd, sarabande: af en toe moet je gewoon eens gelukkig zijn!

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 16:13

merelhof schreef:
@sarabande: Heb al gezegd dat je moet lezen wat mensen schrijven, maar die hoop heb ik opgegeven. Over de gezondheidsregels in België is inderdaad veel minder te doen omdat het bij ons simpeler is: goedgekeurd door universiteit Gent of Luik is ok. En die info blijft daar ook. Niet heel het land moet daar zijn mening over geven. :(:)

Heb vooral te doen met de mister a die het allemaal opzoekt en dan jullie over zich heen krijgt die kost wat kost gelijk willen halen in jullie negatief gedoe. Terwijl het gewoon een wereldpaard is dat je moet koesteren en waar je als kwpn fokker trots moet op zijn. Heb het je nog al eens gezegd, sarabande: af en toe moet je gewoon eens gelukkig zijn!

MisterA heeft dit niet opgezocht, dat was ik. MisterA wéét dit, ik wist dit niet, :o? ik moest het eerst opzoeken....

Ik hoop dat ik niet al te negatief overkwam, het ging mij (oprecht!) om de daadwerkelijke definitie van 'de eisen', dus in het algemeen en niet specifiek om Totilas. Het lijkt mij wel in het belang van (alle) fokkers om te weten wat er precies mee wordt bedoeld als er zoiets wordt gesteld. Daarover bestond, in ieder geval bij mij, onduidelijkheid.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:41

merelhof schreef:

Al eerder is gezegd dat dit niet in de eerste plaats om Totilas gaat, maar over de helderheid tegenover de fokkers.
Zoals ik al eerder zei wij zijn niet tevreden met vage zaken.
De Belgische fokkers laten ook hun merries niet prokken en maken niet al die kosten die wij hier maken om met onze merries op niveau te fokken.
Ik ben harstikke gelukkig met mijn Elite Sport merrie, maar wil wel zelf kiezen dat er geen hengst met een gebrekje op komt.

Dus geen zaken door elkaar halen in een discussie waar je duidelijk de finesse niet van wil begrijpen.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:01

1. voor je verwijten maakt: het gezondheidslabel van het bwp bestaat al lang en daar moeten ze ook voor op de foto.
2. Lees de titel van het topic eens en je weet dat het hier wel over totilas gaat, anders moet je een nieuw topic starten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:14

merelhof schreef:
1. voor je verwijten maakt: het gezondheidslabel van het bwp bestaat al lang en daar moeten ze ook voor op de foto.

Maar is dus geheim, volgens jou, en stelt derhalve weinig voor, daar de fokkers niet weten waarop ze kunnen kiezen.
merelhof schreef:
Lees de titel van het topic eens en je weet dat het hier wel over totilas gaat, anders moet je een nieuw topic starten

Binnen de discussie over Totilas is een andere discussie ontstaan, ik begrijp nu dat je dat ontgaan is, terwijl je wel voortdurend met niet terzake opmerkingen blijft reageren.
Dat is prettig om te weten dat je nog steeds op de beginpost reageert, kunnen we ons de moeite besparen jou uitleg te geven.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:19

gezondheidslabel voor merries sarabande, voor merries

maar ik ga niet meer op jouw posts reageren want je negatieve houding en pedanterie kent geen grenzen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:01

Jammer Merelhof dat je jouw mening hier brengt alsof het de enige juiste zou zijn, wij (Sarabande en ik in ieder geval) denken er anders over; Wij willen transparantie PUNT. Jouw mening doet voor ons niet ter zake, net zo min als de onze voor jouw belangrijk is. We hebben het hier over de erkenning van Totilas binnen het KWPN en volgens mij ben jij daar geen lid van. Je mag gerust meepraten, maar wat het beleid van het BWP is, is off topic, het beleid van het KWPN ten aanzien van het erkennen en goedkeuren van hengsten is gewoon ontopic. ;)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 02:37

het kwpn beleid is inderdaad mijn probleem niet, dat van het bwp al evenmin, ik heb hier dan ook nooit, maar dan ook nooit een mening over gegeven, lees maar even terug. Heb ook geen enkele mening over het al dan niet erkennen van oudere hengsten gegeven binnen het kwpn, het interesseerd mij zelfs geen ene moer. We leven in een europese realiteit, dus iedereen kan fokken met wat hij wil. Van wat ik al dan niet lid ben, hoef je niet wakker te liggen, dat doe ik zelf ook niet *D. Ik heb in dit topic dus geen mening gegeven. Het enige wat ik gezegd heb is dat ik het spijtig vind dat jullie je eigen helden zo afschieten, en ja dat is een standpunt waar ik achter sta, ik wou dat we er zo eentje hadden. Zal nog even duren, maar ik zie de nederlandse stallen wel meer en meer naar hier komen, dus dat komt wel in orde :(:) . De enige reden waarom ik het bwp beleid aangehaald heb, was de uitval van sarabande naar de belgische fokkers die niet prokken (of hoe dat bij jullie ook mag noemen). Dat wou ik toch even rechtzetten, want dat was klinkklare onzin en bovendien recht op het hard van de belgische fokkers. Maar ja, jullie doen maar, breek je helden maar af, geen probleem, het is jullie goed recht. :){

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 08:53

Totilas is een sportheld, en wordt als zodanig niet afgeschoten.
Of Totilas als dekhengst ook zo goed wordt is afwachten, en voor die tijd is er vooral behoefte aan duidlijkheid.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:26

stoffel schreef:
Totilas is een sportheld, en wordt als zodanig niet afgeschoten.
Of Totilas als dekhengst ook zo goed wordt is afwachten, en voor die tijd is er vooral behoefte aan duidlijkheid.

Hij kan het binnenkort zelf gaan waarmaken.
De prijs en de beschikbaarheid alleen via d.v. en op twee stations, zullen de vraag wel enigszins temperen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:40

monnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:29

Ach, 5500 euros ex btw etc en 25% retour bij niet drachtig...
Eerst maar de eerste lichtingen afwachten, dan is het duidelijk in hoeverre het erfelijk is wat hij doet of aangeleerd. Het blijft een super sportpaard die een boel reclame maakt voor de KWPN fokkerij en daar varen we allemaal wel bij.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:35

Dat is dus geen hengst voor de meeste gewone hobbyfokkers hier op bokt. Als je merrie gust blijft krijg je 25 % van het dekgeld terug. Dat is € 1457,50. Dan heb je altijd nog € 4372,50 betaald. Of het volgend jaar een gratis dekking met Bodyguard. Kies je voor het laatste heb je ook een duur veulen, kost net zoveel als Totilas zelf. En dan hebben zij nog het laatste woord met wat betreft of de merrie geschikt is. Waarom is het dekgeld van iemand met een mindere merrie minder waard?? Het bedrag is hetzelfde. Dan heb ik het nog niet over de dierenartskosten (of die moeten er bij in zitten, grapje).

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:40

Zoveel dekgeld is er in Ferro's toptijd niet eens gerekend. Wel voor Libero H, maar dan in guldens en die draaide toen al een poosje mee en had al nakomelingen. Nee, ik vind het veel te onzeker wat betreft nakomelingen om zo'n belachelijk hoog bedrag neer te tellen voor dv-sperma ook nog eens + de torenhoge veeartskosten. Ik vind dit echt een toppunt van hypen.... Ik hou het maar bij een reeds bewezen dekhengst ;-).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:26

Ik denk dat het hen vooral om te doen is dat hij door het hoge dekgeld niet veel dekkingen zou krijgen. Waardoor zijn sportcarrière niet in het gedrang komt. voor minder dekgeld heb je Gribaldi zelf denk ik.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:28

Gribaldi kost dit jaar €1800,-

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:55

petraaken schreef:
Ik denk dat het hen vooral om te doen is dat hij door het hoge dekgeld niet veel dekkingen zou krijgen. Waardoor zijn sportcarrière niet in het gedrang komt. voor minder dekgeld heb je Gribaldi zelf denk ik.

Man is van beroep investeerder, die wil gewoon geld verdienen en omdat hij ook wil dat hij blijft winnen is er een limiet.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:29

de zot is niet wie het vraagt, maar wie het geeft zeker :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:48

Wees maar gerust dat je van die zotten hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:25

Ja die heb je zeker,ik zou het ook niet aandurven denk ik.Je weet helemaal niet hoe ie fokt {en bevrucht}

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:59

Ach; als je geld zat hebt; waarom niet. Als ik een paar miljoen in de ouderjaarslotterij had gewonnen had ik ook wel ergens een embryootje gespoeld denk ik. :D Als je veel geld hebt, veranderd de persoonlijke waarde van dat geld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:43

Lante schreef:
Ach; als je geld zat hebt; waarom niet. Als ik een paar miljoen in de ouderjaarslotterij had gewonnen had ik ook wel ergens een embryootje gespoeld denk ik. :D Als je veel geld hebt, veranderd de persoonlijke waarde van dat geld.

Dat is waar. Als ik de Staatloterij had gewonnen had ik ook wel een gokje met Toti gewaagd. Nu vind ik het risico veels te groot, qua geld, qua voorwaarden en qua vererving.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:44

Wellicht is mijn kennis van de Belgische fokkerij te klein, die beperkt zich tot mensen die ik ken en die vinden gezondheids eisen voor merries niet nodig.

Maar het is nogal een rare reactie om onze vraag tot duidelijkheid omtrent zelfs Totilas als het afvallen van onze toppers te zien.
Dat zijn 2 verschillende zaken, ja hij is een topper en ja hij en ook andere hengsten dienen schoon te zijn.