Mocht hier ooit een dartmoor pony komen (het blijft kriebelen
) moet dat maar een jonge hengst of ruin worden. Kom ik niet in de verleiding er mee te gaan fokken
. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) moet dat maar een jonge hengst of ruin worden. Kom ik niet in de verleiding er mee te gaan fokken
. colette_007 schreef:Er is een verschil tussen fokken en fokken.
Het gros op bokt hier fokt een veulentje voor de leuk.... Dat is wat je uiteindelijk op mp treft omdat ze "lelijk" zijn niet correct of gewoonweg niet opgevoed.
Geloof mij dat de (seieuze) fokker selecteerd en dus regelmatig ook een lading weg doet voor de slacht.
Wij hebben ook vaak (nouja 3x) paard laten slachten ondat t bv exceem heeft oid.
En alles maar in leven houden tot hun 200 dat os slecht voor de fokkerij.
Paarden kopen vanwegen "de lieve oogjes" stimuleert het fokken zonder doel alleen maar (neem bv iemand die puur op kleur fokt alles door elkaar?! Ja je hebt wat "aparts" maar wat heb je erAan)
idefix4 schreef:Bij het Dartmoorstamboek vind ik de spoeling wel dun. Gandalf is een veelgeroemde hengst en hij zal ook zeker wel goed zijn, maar ik ben gewoon voorstander van een brede foklijn. Dan moeten er meer goede hengsten zijn. Er zijn al niet veel Dartmoors, dan kan je beter meer hengsten gebruiken op de merries die er zijn, zodat inteelt een kleiner percentage wordt/blijft.
idefix4 schreef:Waar wordt de keuring meestal gehouden? Dan houd ik het in de gaten, zodat Sabrina een keer mee kan gaan kijken. Ik weet zeker dat ze zo iets leuk vindt.
Clau: Mbt fokkerij is er toch wel een tendens dit jaar dat er minder gedekt is. De verwachting is zeker bij het KWPN dat er volgend jaar aanzienlijk minder veulens geboren worden. Maar ja, dan heb je er altijd nog gokkers tussen, die dan denken, dat er door minder aanbod meer wordt gegeven voor zijn veulen. Die mensen blijf je houden. Mijn moeder doet erg veel voor een stamboek en die zag ook al minder dekbonnen dan vorig jaar. Dus ook daar worden minder paarden gefokt. Maar er wordt momenteel ook nog zat geïmporteerd. Vlak dat niet uit.
idefix4 schreef:Haha, zeg dat niet te hard. Een mooie hengst vind ik nog wel een aanwinst hier.
.colette_007 schreef:Keuring merries is altijd eerste zaterdag van sept in hengelo gld, al ruim 15j
Hengsten was in lunteren geen idee of het daar altijd is.
Tja tis net als bij het kwpn het plaatje" wijkt af van de gebruikspony....
Waar staat het om bekend.... Kindvriendelijke pony's en ik denk dat ze dat aan het verzieken zijn....
Mijn eerste rijpony was overigens een shet. Een bruinbonte merrie. Een ongelooflijk lief beest. Wel eigenwijs, maar niet gemeen. Mijn record met haar is er 5x af gaan in 20 minuten. Meest via de glijbaan over haar hals.
(hoofd tussen de benen en stoppen maar!) Ik schijn er geluk mee gehad te hebben, die ik in de les bij mijn dochtertje zie vind ik meestal niet zo heel leuk.
Vandaar dat ik voor Sabrina geen shet wilde.
. En ach, ZZ dressuur is niet het eerste wat in je op komt als je een shet zie lopen, maar die van mij red het! (en 1 Z startgerechtigd, rest nog jong, en 2 niet geschikt voor de sport door suffe ongelukjes)
En een shet z dressuur? Hoe doet ie dat? Je mag met een A en B pony toch maar tot de M? Dat is mij een keer zo uitgelegd. Ik wil ze ook niet over één kam scheren, de shetties, maar ik vond het risico te groot om een onwillig exemplaartje te treffen. Sabrina is geen held, dus ik heb gekozen voor iets meer zekerheid. Prince is echt het schoolvoorbeeld van een lieve kinderpony. En dat zijn niet mijn woorden, maar die van de instructeur waar sabrina les van heeft met hem. Ik vind het wel heel knap van jouw shet! Daar doe ik mijn hoed voor af.
Ik zie hier een kans! Zowiezo, de wachtlijst hier voor de maneges is enorm! esje01 schreef:manege de Driesprong is enorm aan het inkrimpen en heeft niet heel veel dartmoors meer. Nog wel wat jong spul, maar er is laatste tijd veel verkocht ik weet niet of er nu nog een advertentie op MP staat. Hun voorheen goedgekeurde dekhengst Sprinter is geruind al een paar jaar geleden. Voor zover ik heb begrepen zijn er weinig dartmoormerries gedekt en dat is de laatste paar jaar eigenlijk al zo.