Minder dekken i.v.m. de crisis??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:54

kebie schreef:
Jaaahaa, maar de vraag was of er minder gedekt zou gaan worden door de kredietcrisis ...
En de algemene teneur in dit topic lijkt te zijn dat dat zo is.

Maar als je commercieel fokt dan bekijk je dus je afzetmarkt, en als je dan een paard kan aanhouden dan zal je dus besluiten toch te fokken.

En als je een veulentje voor de leuk fokt, dan fok je voor je hobby en mag het dus geld kosten.
En die laatsten laten zich meer leiden door de eigen portemonnee dan door die van de rest van de wereld. Die eigen portemonnee wordt dit jaar nog niet zo hard getroffen tenzij je werkeloos raakt. En ook de kosten van een veulen komen redelijk verspreid.

Dus die besluiten ook te fokken.

Wat gebeurt er nu met de afzetmarkt over 3 jaar????
Ooit van de varkenscyclus gehoord??

Jazeker .. daarom kan je als je een veulen kunt een wilt fokken dat doen .. prijzen zullen echt wel weer aantrekken ...

We moeten elkaar alleen niet bang praten !en ik ben niet doof ;)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:00

Er zijn erg waardevolle stammen waarbij als je een merrie te koop zou zetten op internet geen kat ernaar zou vragen. Gewoon omdat de pedigree geen klinkende namen bevat. Toch zijn zo'n oude stammen ook erg waardevol om mee te fokken! Er zijn er dus ook die vinden van niet...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:28

De afzetmarkt naar Amerika is echt nu al wel quasi ingestort. Ik heb het dan over paarden van rond de €30 000. Die krijg je echt niet meer makkelijk verkocht. Maar binnen enkele jaren is de economie weer aan de gang en zijn de veulend die volgende jaren geboren worden minder in aantal en dus zeer gevraagd volgens mij.
Wij fokken gewoon door!

Umeo

Re: Minder dekken i.v.m. de crisis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:54

Inderdaad, dat vergeten vele! De veulens die je vandaag fokt zijn de sportpaarden van over 4jr! Dat vergeten er veel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:56

Het is een illusie dat een marktoverschot ineens omslaat naar een tekort.
Ik denk dat het marktoverschot er voorlopig nog wel even is, de markt wordt hoogstens iets stabieler.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:06

Umeo schreef:
Inderdaad, dat vergeten vele! De veulens die je vandaag fokt zijn de sportpaarden van over 4jr! Dat vergeten er veel...

Lijkt me meer de wens is de vader van de gedachte.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:24

Als ik op bokt rondkijk, valt het me feitelijk op dat er nog steeds evenveel (of nog meer?!) pennys gaan fokken met hun sans-papiers paard.

Dus wie zou er dan feitelijk wel minder fokken, vraag ik me dan af???

Wegens tegenslag heb ik reeds 3 jaar geen veulens meer gehad (maar wel nog 2xdek tegoed), mijn vriend heeft net een fokmerrie gekocht vorig jaar en zich op de wachtlijst gezet voor Toulon, dus gaat hierdoor ook niet minder fokken...

Wie o wie, die hier op dit forum zit, gaat zijn merrie dit jaar bewust niet laten dekken?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:20

ik ben wel al 2 x gebeld door de fokkers van 2 van mijn jonge dieren die de moeders nog hadden ..paar jaar terug waren ze niet te koop ..nu wordt ik gebeld of ik interesse heb ..ze zijn leeg ondanks dat ze op 3 maanden drachtig waren ...en nu met de crisis ,de onkosten en hun aanfok die niet echt verkocht wordt willen ze gewoon proberen te verkopen ;) zegt toch wel iets
Mijn man doet al jaren de baan ..en hij zegt nog nooit zoveel spul op dit tijdstip van het jaar al volop buiten te zien staan ..
Sprak ook met een leverancier van Vlaslemen ...bij de sportstallen en maneges voelt hij het niet maar zegt dat de verkoop aan partikulieren voor de helft is gedaald ...

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:41

lientjeds schreef:
Wie o wie, die hier op dit forum zit, gaat zijn merrie dit jaar bewust niet laten dekken?

Ik, zie voor mijn redenen eerder dit topic. De ontslagen die nu al in mijn beroepsgroep vallen zijn volgens mij een voorbode voor nog veel meer.

Nu ik mijn baan heb kan ik makkelijk een merrie en een veulen onderhouden, maar als ik ook mijn baan verlies niet meer. Ik wacht dus liever even af.

Misschien val ik onder penny's omdat ik maar één paard heb, ze is wel elite en komt uit een goede stam. Veulen fokken ga ik dan ook zeker nog eens doen, zodra ik heb gevoel heb dat mijn baan niet meer op de tocht staat.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:05

Jokano ,je hebt gelijk!
Fokken is niet zaligmakend en geen 1e levensbehoefte dus bij twijfel over de toekomstige financiele status zou ik het ook niet doen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:49

besita schreef:
ik ben wel al 2 x gebeld door de fokkers van 2 van mijn jonge dieren die de moeders nog hadden ..paar jaar terug waren ze niet te koop ..nu wordt ik gebeld of ik interesse heb ..ze zijn leeg ondanks dat ze op 3 maanden drachtig waren ...en nu met de crisis ,de onkosten en hun aanfok die niet echt verkocht wordt willen ze gewoon proberen te verkopen ;) zegt toch wel iets
Mijn man doet al jaren de baan ..en hij zegt nog nooit zoveel spul op dit tijdstip van het jaar al volop buiten te zien staan ..
Sprak ook met een leverancier van Vlaslemen ...bij de sportstallen en maneges voelt hij het niet maar zegt dat de verkoop aan partikulieren voor de helft is gedaald ...

En de trouble moet nog beginnen. :(:)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 15:22

Als je maar kwaliteit genoeg hebt, wordt er nog steeds goed voor betaald, heb ik weer ondervonden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:32

Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 10:38

Cassidy schreef:
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst...

Nah ja als je gisteren het verleden wilt noemen heb je gelijk :(:)

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:40

ik sprak onlangs met iemand uit de banksector
die zegt dat de crisis veel minder erg is en zal zijn...
de crisis zal al over zijn in oktober-november...
is gewoon overblazen door de media.
in mei krijgen de leningen nog een keertje hun dieptepunt en dan is alles passé

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:06

ulestro schreef:

Ik hoop dat ie gelijk heeft!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:12

ulestro schreef:

Er zijn er anders genoeg die zeggen dat het ergste nog moet komen. De tijd zal uitwijzen wie gelijk heeft...

In tussentijd wordt er ook hier niet gedekt; net zoals vorige jaren eigenlijk uit economisch standpunt. (Wie zal dat betalen en waar blijven we ze steken?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:41

ulestro schreef:

Die uitspraken worden door meerderen gedaan. Anderen roepen dat het weleens wat langer kan gaan duren en dat het over 5 jaar pas echt over is. Maar het ergste hebben wij nog niet gehad, dus ik hoop dat die persoon gelijk heeft, maar ik ben bang van niet.

Amerika loopt met dit soort dingen gemiddeld een half jaar voor. Daar zie je veel werkelozen.
Hier zit er nog een hele groep aan te komen en het is voelbaar dat het allemaal wat minder aan het worden is.

Wat persoonlijk helemaal niet negatief is, want dat onderscheid je het kaf van het koren weer eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:02

Los van de hele kredietcrisis, is er meer aanbod dan vraag.
Maw er wordt meer gefokt dan er afzet voor is.
Ik vraag me af of dat voor mensen een reden is om minder te gaan dekken/anders te gaan fokken.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:25

Nou voor ons dus wel.
Wij gaan dit jaar geen merries meer dekken. Ondanks dat we, volgens mij, 3 goede fokmerries hebben met goede papieren.
Reden: er is bijna geen afzet meer. En de dekprijzen zijn ook hoog genoeg
We hebben nog 2 twenterhengsten, waarvan 1 aangekocht, en 1 enterhengst die we vorige jaar niet voor de prijs kwijt konden..

Jammer maar helaas. 1 fokmerrie gaat onder het zadel, de andere mag lekker in het land lopen. Mijn eigen merrie moet waarschijnlijk na het afveulenen ingeslapen worden ivm een blessure die door een operatie is verergerd.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:04

[***] schreef:
Los van de hele kredietcrisis, is er meer aanbod dan vraag.
Maw er wordt meer gefokt dan er afzet voor is.
Ik vraag me af of dat voor mensen een reden is om minder te gaan dekken/anders te gaan fokken.

Zoals al eerder in dit topic is gezegd, voor kwaliteit is er altijd een (goede) markt.
Voor sommigen is het nog niet duidelijk wat er onder kwaliteit wordt verstaan.
Kort gezegd, dat bepaalt diezelfde markt.
Een goed functionerend stamboek zal dan ook trachten om de vraag voor sport en recreatie te vertalen in een duidelijk omlijnd fokdoel.
Dat fokdoel is dus de basis voor kwaliteit en kan worden samengevat in de volgende vier begrippen:
-Karakter, de wil om te werken.
-Sportaanleg.
-Gezondheid.
-Een functioneel exterieur.
Een goede fokker zal voortdurend moeten analyseren of zijn fokmerrie(s) aan de steeds hogere eisen die de markt stelt, voldoet.
Hij/zij zal kritisch moeten selecteren in de merries waarmee men verder wil.
Goed is nauwelijks nog goed genoeg. Als er nog scherper geselecteerd wordt, neemt het aanbod vanzelf af en de kwaliteit toe. Daar zou geen crisis voor nodig moeten zijn. Gewoon gezond fokkerij-inzicht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:12

misterA schreef:
Goed is nauwelijks nog goed genoeg. Als er nog scherper geselecteerd wordt, neemt het aanbod vanzelf af en de kwaliteit toe. Daar zou geen crisis voor nodig moeten zijn. Gewoon gezond fokkerij-inzicht.

Maar hier zit het grote probleem. Teveel mensen vinden dat ze een goede of bovengemiddelde merrie hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 14:14

Suzanne F. schreef:
Maar hier zit het grote probleem. Teveel mensen vinden dat ze een goede of bovengemiddelde merrie hebben.

Nou ja dat wordt dan voornamelijk hun probleem :D

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:15

Suzanne F. schreef:
misterA schreef:

Dat moet je ook niet alleen maar zelf bepalen, daar zijn verschillende selectie systemen en objectieve criteria voor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:16

misterA schreef:
Dat moet je ook niet alleen maar zelf bepalen, daar zijn verschillende selectie systemen en objectieve criteria voor.

Zeker, daarvoor zijn de predikaten in het leven geroepen. Maar veel mensen leggen dit gewoon naast zich neer omdat hun stamboekmerrie toch echt heel goed is en heel goed fokt.