Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 10:59

Ik ken verder ook niemand hier die het doet.
Wie weet met een andere combi dat je in de toekomst toch dubbelspan kan rijden. Het is hier ook de bedoeling dat Cover naast zijn moeder komt te staan. Zal wel fiks hoogteverschil worden als hij zo blijft groeien maar dat is dan maar zo.

Syl is echt braaf hoor.
Haha zo’n deken is dan toch weer anders..
ik heb ze hier wel met halster om. Vind dat toch makkelijker. Gister was ik een draadje vergeten dus stonden de heren zo naast de dames dus was toen wel blij dat ik na een tijdje ze toch kon pakken aan het halster en ze weer naar hun eigen stuk kon brengen. Was een volle weide dus gelukkig geen geklooi bij het draadje. Maar vond toch wel spannend in mijn eentje en een draadje met die 2 hengsten. Cover kan soms best al reageren op de dames. Gelukkig kwam de buurvrouw van verderop even helpen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 11:18

Muronia schreef:
Ik wil eigenlijk geen halster om buiten.. nog even over nadenken hoe ik dat oplos.

Zit er een lusje aan wat kan vast vlechten in de voorste manen?

Verder veel knappe jaarlingen! Die allemaal (te) hard groeien.

De uk hier mag wel een groeispurt maken (iemand die een paar cm wil doneren) we twijfelen of ze ruim een meter gaat halen. Als ze te klein blijft dan moet ze toch weg. Wij hebben de ukkies om te mennen. Inmiddels enkel, tweespan en klavertje 3 gereden...

Afbeelding
In vergelijking met de rest is ze nog wel een stukkie kleiner, maar wel een chique ding die leuk kan lopen en dol op mensen is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 17:21

Cielo heeft een dikke kogel rechtsachter. Er zit een klein beetjz opgedroogd bloed maar geen diep wondje. Ik vermoed nu dat er een teek gezeten heeft. (heb een paard te lease gehad die een dik been kreeg bij een tekenbeet).

Het voelt niet warm, en hij steunt/loopt er ook gewoon op.

Je ziet dat het aan de buitenkant wat dikker is.
Afbeelding

Nimmy, hoe groot is de shetlandpony nu?

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:15

Na een weekend waar onze dame bij de buren heeft gestaan en niet is ontsnapt is mevrouw vanmiddag toch weer door de draden op het grote weiland gegaan.. -O-

Vorige week hebben we de hele wei doorgemeten, de grond was te droog waardoor ze waarschijnlijk geen tik heeft gehad.
Gisteren en vandaag heeft ze wel een tik stroom gevoeld in de wei van de buren, de staleigenaar heeft vanmiddag in de grote wei alles nat gemaakt waardoor ze wel stroom zou moeten voelen, helaas niet gelukt..

Nu moet ik toch op zoek naar een ander plekje voor haar, mocht iemand iets weten in de omgeving van Apeldoorn hoor ik het graag!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:34

Ik bewater de aardepen om die reden iedere dag :')

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:37

Ah wat balen Melissa! Hopelijk komt er snel een geschikte plek op julie pad!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:37

Mijn volwassen paard krijgt ook zwelling van tekenbeten, wondjes, krasjes, speldenprikjes 8)7 Ik zou het ook even aankijken, zeker als de zwelling zo duidelijk aan één kant van het gewricht zit. Valt vast mee!

Wat balen, Melissa! Je zou haar toch graag willen uitleggen dat dit gedrag niet de bedoeling is… Ik hoop dat je snel een fijne plek voor haar vindt waar ze wel binnen de lijntjes blijft.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:55

Hier is de grond ook kurkdroog toch staat er ongeveer 2500v op de draad. Nota, stroomapparaat via netstroom.

Ja ik koel het been wel voor de zwelling, heb echt nog nooit zo'n brave jaarling gehad. Kon gewoon zijn voet in een emmer water zetten :+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 06:34

Ik hoop niet dat ze het hele weiland heeft bewaterd, het gaat inderdaad om de grond bij de aardepen(nen) die vochtig gemaakt moet worden. Ik heb 3 pennen van 1,5 meter, meestal houdt dat het wel ook in de droogte.
Maar zuur dat je nu moet verhuizen, succes met wat anders vinden.

Hier staan ze sinds gisteravond in de vliegendekens, we worden s avonds belaagd door muggen en ze gingen er helemaal gek van doen. Swift begon er gelijk mee te klieren maar de eerste nacht is de deken van hem en zijn vriendin heel gebleven :')

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:08

Art_Ificious hopelijk is het been nu weer wat dunner!

Melissa ooh wat vervelend, hopelijk vindt je snel een fijne plek.

Hier vandaag een rondje samen met de mama van Fiore naar buiten geweest. <3 voor het eerst sinds een half jaar weer meegenomen als handpaard. En het ging zo goed! Onder een tunnel door, langs de snelweg, over een brug. Het enige wat ze soms had als een auto langs kwam ging haar hoofd de lucht in en kont intrekken maar Poppie doet niks dus dacht zij uiteindelijk ook van oohw is niet eng. :):)

Dekje van mama op ook geen probleem
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 14:51

De kogel is nog steeds wat dikker. Heb niet de indruk dat het dunner is dan gisteren eigenlijk.
Hij is verder wel gewoon zichzelf.

Gisteren:
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding

Juffiepd26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:14

Hi! Is hier iemand met een 2024 veulen die besloten heeft het dier, jaarling inmiddels, aan huis te houden tot aan het zadelmak maken? Dus niet naar de opfok te doen maar het hele proces zelf in de hand?

Ik ben opzoek naar iemand om mee te sparren hoe het gaat, waar loop je tegenaan, wat doe je wel en niet met een jaarling etc.

Ik ben niet opzoek naar voors/tegens over op stal houden, opfok etc.

Mijn lieve merrie is kerst 2024 op 17 jarige leeftijd overleden aan koliek. Sinds april 2025 is haar vreselijk lege stal gevuld door een nieuw paard; Beau (Utah Trione M - Extreme US X Expression). Ze is geboren op 1 april 2024. Beau is het laatst gefokte veulen van een voor mij dierbaar iemand en hij besloot haar te willen verkopen. In goed overleg heb ik besloten haar te kopen en naar huis te halen. Een lieve, leergierige en inmiddels al grote dame . Benieuwd wat het avontuur ons samen gaat brengen!

Afbeelding

Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:16

Ik heb mijn (grote) pony’s aan huis, en ook mijn twee jaarlingen dus pb rustig met vragen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:19

Ik heb mijn 24 hengst ook gewoon thuis, hij loopt wel samen bij mijn 23 hengsten.

Afbeelding
Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:27

Welkom!
Ik heb mijn jaarling (nog hengst) ook aan huis staan tussen de dames :j
Hij gaat niet naar de opfok oid, blijft lekker thuis bij ons. :j

Oh, morgen brengen we hem naar de kliniek voor castratie :oo #)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:30

Ultim mag 3 september zijn ballen inleveren :')

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 21:58

Welkom!
Mijn jaarling staat ook gewoon aan huis! Maar hij is absurd braaf, breekt niet uit zolang er stroom staat.
Ik vind het juist fijn het in eigen hand te hebben, vertrouw andere mensen mijn paarden niet toe.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 22:14

Hier nog iemand met een jaarling aan huis. Ze staat samen met haar moeder, oma en tante haf. Ik hou mn merrieveulens altijd thuis en dat bevalt heel prima. Toevallig vandaag een schriktraining gedaan. Van dat soort gekkigheid worden ze alleen maar heel erg mak.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:16

Hier ook de jaarling aan huis! Ik vind het juist fijn ze dagelijks in handen te hebben :j

Ze loopt samen met een 2jarige en een 12 en 15 jarige. Allemaal merries :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:37

Hier ook mijn jaarling hengst aan huis. Er staat een andere jaarling hengst bij zodat hij wel een speelmaatje heeft. Zijn moeder en een shet staan er naast. Dat gaat prima. Ik wilde ze juist in handen hebben en niet naar een opfok. Ik poets hem regelmatig en af en toe trailerladen. Zodra mijn lichaam weer toelaat ga ik weer wandelen met hem.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 22:48

Hier ook 2 jongens aan huis, en 3 jaar terug 2 meisjes aan huis gehouden. En die ben ik nu ook met hulp thuis aan het zadelmak maken.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 04:19

Hier ook aan huis. Dagelijks in de hand. Vind dat veel fijner, je hebt op later leeftijd dan een heel fijn paardje. <3

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 05:27

Mijn jaarling staat ook thuis, samen met mijn 8, 4 en 3 jarigen die ik ook allemaal vanaf geboorte of veulen heb en ook nooit in de opfok hebben gestaan.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:11

Mijn jaarling staat dan niet aan huis maar gewoon op een pensionstal :)
Hij loopt nu tussen wat oudere merries omdat de ruinen vrij “heftig” zijn maar hij kan prima zijn ei kwijt!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:22

Hier is Pietje eindelijk begonnen met verharen *\%/* Gok klaarmaken voor de wintervacht want Peet is ook begonnen met verharen