Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:45

Ik vind het een vergelijkbaar 'verschijnsel' als het kopen van embryo's: het is ergens gewoon prettig helemaal af te kunnen gaan op een verwachting.

Zodra een hengst nakomelingen heeft of een veulen geboren is, kunnen de minpunten beoordeeld worden.
Soort van berusting/gemoedsrust achteraf dat het toch een gok was ipv een evt slecht keuze :+ ;)

Voor de pioniers is het een erg interessante aanpak en als je je merrie goed kent is de gok ook minder.
Ik snap bijv ook wel dat de hengstenhouder zelf al een paar merries laten dekken voordat ze gekeurd zijn om meteen wat nafok informatie te hebben zodra ze wel gekeurd zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:09

simpie94 schreef:
Jack Sparrow dekte destijds ook merries maar werd uiteindelijk nergens goedgekeurd (correct me if I’m wrong).

Die is ondertussen wel goedgekeurd in Duitsland.

misterA

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:32

Dat is niet heel erg bijzonder, net zoals bij AES en NRPS. Tientallen per jaar, meer ggk hengsten dan fokmerries om te bedienen. :(:)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:34

Waar dan?
Een hanentredder goedkeuren is ook nie alles...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:15

Volgens Horsetelex, Bavarian en 2 die ik niet ken (sathu en badwu). Niet echt noemenswaardige goedkeuring in ieder geval. :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:29

Quir schreef:
Volgens Horsetelex, Bavarian en 2 die ik niet ken (sathu en badwu). Niet echt noemenswaardige goedkeuring in ieder geval. :+

Dat jij ze niet kent zegt misschien meer over jou :D Ze zijn in elk geval goed genoeg voor KWPN reg. A en als de verrichting gelopen is zelfs VB.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:53

Dat kan, maar AES hetzelfde en die keuren vrijwel alles goed. Niet echt bepaald een vooruitgang.

Maar als jij de stamboeken wel kent, welke zijn het dan?

Edit: weet het al

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:31

Als meelezer ff een vraagje. Wat vinden jullie van Lantanas?
Heeft iemand deze ooit gezien?
hengst lantanas spreekt mij ook erg aan voor mijn merrie. Mooi dier maar de aanleuning lijkt wat problematisch te zijn blijkt uit rapport: rommelig in de aanleuning/onrustig met de mond?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:31

Quir schreef:
Dat kan, maar AES hetzelfde en die keuren vrijwel alles goed. Niet echt bepaald een vooruitgang.

Maar als jij de stamboeken wel kent, welke zijn het dan?

Edit: weet het al

Dat AES verhaal is echt achterhaald. Ze hebben gewoon een andere filosofie en keuren zeker niet alles goed. En daarmee staan ze wel in de top 10 van de WBFSH spring ranking:
http://www.wbfsh.org/files/Studbooks_Sh ... r_2019.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:52

Als je maar veel registreert is het een logisch gevolg dat je in de ranking komt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 20:51

[***] schreef:
Als je maar veel registreert is het een logisch gevolg dat je in de ranking komt

Ze moeten wel presteren om in de ranking te komen. En het KWPN registreert veel meer paarden dan het AES.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:40

Zoek je bij het KWPN op alleen maar hengsten krijg je er 1441
Bij het AES zijn dat er 6050
Registreren kost daar weinig en het schijnt dat ze dat enorm veel doen. Vandaar de ranking. En die is dan te danken aan de sportresultaten van veelal fokprodukten uit de filosofie van andere stamboeken zoals het KWPN

Volgens mij is de filosofie wie betaalt bij het AES krijgt een goedkeuring

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:54

Ik denk dat dat net wat ver gaat.. Maar ze zijn wel een stukje makkelijker dan het KWPN, en vooral ook ruimer.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:26

[***] schreef:
Zoek je bij het KWPN op alleen maar hengsten krijg je er 1441
Bij het AES zijn dat er 6050
Registreren kost daar weinig en het schijnt dat ze dat enorm veel doen. Vandaar de ranking. En die is dan te danken aan de sportresultaten van veelal fokprodukten uit de filosofie van andere stamboeken zoals het KWPN

Volgens mij is de filosofie wie betaalt bij het AES krijgt een goedkeuring

Maar de sportresultaten zijn niet van alleen hengsten. Als de WBFSH dat zou doen dan zou het KWPN niet zo hoog staan.

En het is zeker niet zo dat als je maar betaald je een goedkeuring hebt. Misschien 20 jaar geleden maar met de overname van het stamboek is er heel wat veranderd.

En de ranking is niet omdat registreren daar weinig kost, het is omdat de paarden in de sport uitgebracht worden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:27

Vulina schreef:
Ik denk dat dat net wat ver gaat.. Maar ze zijn wel een stukje makkelijker dan het KWPN, en vooral ook ruimer.

Is ook zo, maar ze pakken er ook die het KWPN mist.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:41

Valt me al langer op dat het AES meer open staat voor goedkeuring op oudere leeftijd. Ken er een aantal die eerst de sport in gaan en daarna daar een goedkeuring krijgen. In mijn ogen een mooie optie voor paarden die de KWPN boot gemist hebben als jong paard, toen te jeugdig waren of zich gewoon bewezen hebben en goede eigenschappen bezitten.
Het KWPN traject is wat dat betreft wel erg star.
Het is of als baby paard het traject in of pas als ze echt top lopen, terwijl er zat GGK hengsten daar tussenin stranden.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:45

Precies wat MariekeS noemt is voor mij een reden om mijn hengst straks wellicht bij het AES aan te bieden als hij Z+ dressuur is. Daar staat het AES meer voor open dan de andere (grote) stamboeken. Ik sta ook open voor minder grote stamboeken maar kan nog geen passende alternatieven vinden.

Qua hengstenkeuze voor dit of volgend jaar ben ik er nog niet uit, ga binnenkort langs wat hengstenshows.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:26

Hengstenshows?? Reken daar maar niet op. Als ik de situatie nu inschat dan gaat heel NL op slot en worden alle evenementen afgelast.
Dus nu al goed nadenken welke dingen moeten gebeuren voordat het je overvalt. Hoefsmid, entingen en andere vet. zaken.. stro, hooi..ik noem maar wat.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:40

Heb er ook geen haast bij, dat scheelt :) Maar wanneer de shows wel gewoon doorgaan, ‘ik ga binnenkort langs wat hengstenshows’ :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:20

tamaramt schreef:
hengst lantanas spreekt mij ook erg aan voor mijn merrie. Mooi dier maar de aanleuning lijkt wat problematisch te zijn blijkt uit rapport: rommelig in de aanleuning/onrustig met de mond?

Ik heb hem gezien op de 2e bezichtiging, fijn dier qua model en gangen. Aanleuning is een rijtechnisch probleem, daar zou ik doorheen kijken. Ik vraag me alleen af of deze hengst echt zal vergroten.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:46

misterA schreef:
Hengstenshows?? Reken daar maar niet op. Als ik de situatie nu inschat dan gaat heel NL op slot en worden alle evenementen afgelast.
Dus nu al goed nadenken welke dingen moeten gebeuren voordat het je overvalt. Hoefsmid, entingen en andere vet. zaken.. stro, hooi..ik noem maar wat.

Dat is echt wel een doemscenario. -O-
Hopelijk krijg je geen gelijk!

Wij gaan 29 maart naaar Haaksbergen voor Dettori en de 2e Paasdag naar Liempde voor For Ferrero.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:57

In België zijn er al meerdere shows afgelast in elk geval...

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 12:42

In Duitsland zijn ook een aantal shows geannuleerd, helaas maar begrijpelijk.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:00

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 13:27

Elisa2 schreef:
tamaramt schreef:

Ik heb hem gezien op de 2e bezichtiging, fijn dier qua model en gangen. Aanleuning is een rijtechnisch probleem, daar zou ik doorheen kijken. Ik vraag me alleen af of deze hengst echt zal vergroten.

Bedankt vd reactie
Volgens kwpn rapport kan de hengst bijdrage aan verbetering vd gangen en formaat toevoegen..hij was 1.69 vorig jaar bij goedkeuring met 3 jaar oud.
Zou hij dan nu niet al boven de 1.70 uit moeten komen?