KWPN Hengstenkeuring 2015/2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:35

SophievdV schreef:
De beste stuurlui staan nu eenmaal aan wal Janine ;)

Die beste stuurlui zijn ook de afnemers... Waarom onbegrepen willen blijven bij je afnemer, terwijl je deze discussie al van mijlenver had kunnen zien aankomen? Die foto staat al enkele weken op internet hoor...

SophievdV

Re: KWPN Hengstenkeuring 2015/2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:37

Met je spreek je het KWPN aan denk ik? Ik ben niet van het KWPN nml en heb er ook geen belang bij dat deze zwarte hengst veel gebruikt wordt. Ik vind dit een typische internetdiscussie die is ontstaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:37

SophievdV schreef:
Nee en dat is ook je goed recht. Maar nu wordt het neergezet alsof het KWPN dingen achterhoudt en niet eerlijk is. Natuurlijk is er een punt wat betreft de kunde van de mensen die zich ermee moeten redden, of althans met de nazaten van zo'n hengst. En dat ze het eventueel in het rapport hadden kunnen vermelden is ook wel waar, maar ik val gewoon over het feit dat het zo enorm opgeblazen wordt nu.

Maar jullie zien dat anders.

Ik zie nu dat ik het verkeerde topic heb, normaal lees ik hier alleen mee :P Haha.

Ik denk niet dat het KWPN dingen achterhoud, alleen dat ze 'een beetje dom' zijn... Ze hadden een beginnend vuurtje kunnen blussen met een klein blussertje... Nu moet de brandweer erbij... :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:38

SophievdV schreef:
Met je spreek je het KWPN aan denk ik? Ik ben niet van het KWPN nml en heb er ook geen belang bij dat deze zwarte hengst veel gebruikt wordt. Ik vind dit een typische internetdiscussie die is ontstaan.

Ja klopt inderdaad, had ik wel even kunnen verduidelijken ;)

Ik begrijp de discussie, ik begrijp de belangen van het KWPN en die van de afnemer... Ik denk met name dat het KWPN achter de feiten aan loopt. Een ouderwetse organisatie die het fenomeen internet nog altijd niet begrepen heeft.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:46

Waar baseer je dat dan op? Dat het een ouderwetse organisatie is?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:46

Er is een tijd geweest dat het KWPN gewoon in de rapporten vermeldde dat er 2 medewerkers nodig waren om een hengst buiten te zetten, nu lijken alle hengsten de beste engeltjes van de klas in de rapporten.

Het is niet reëel te denken dat er tussen al die hengsten geen onderscheid zit in gedrag/karakter, maar dit lijkt op papier steeds minder vermeld te worden.

De omschrijving van hun gedrag/karakter lijkt gewoon gecopypast te worden in deze rapporten.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:48

Je weet als een hengst zo staat te steigeren voor het publiek dat dat dan in de huidige samenleving direct op social media terecht komt. Als ze daar gelijk op in gesprongen waren, en niet zonder iets te zeggen die hengst een 9 hadden gegeven, had dit idd niet zo'n groot issue hoeven te worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 12:52

SophievdV schreef:
Waar baseer je dat dan op? Dat het een ouderwetse organisatie is?

Dat ze niet begrijpen hoe het internet werkt, en ze deze discussie enorm hadden kunnen inperken door er anders mee om te gaan. Het expliciet te vermelden in het rapport en de 9 goed te onderbouwen.
Als hij een 9 krijgt, terwijl hij zo vuil (op basis van de beschrijving die werd gegeven o.a. hier op bokt) omhoog ging... Vraag ik me af waarom andere paarden lagere cijfers kregen... Wat deden die dan in de training?

Allemaal vragen die de rapporten van het KWPN op kunnen roepen. In een tijd dat er meer en meer ruimte is voor discussie, met name op internet... Als ze die rapporten vervolledigen hou je nog een kleine discussie over. Maar kennelijk zit daar alleen iemand filmpjes in elkaar te knutselen voor social media en is er niemand bezig met hoe het internet nu daadwerkelijk werkt...

Het is bijna 2017... Man up, KWPN! Op deze manier graaf je je eigen graf. Of ze hebben gewoon hun kop al in de grond gestoken...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:11

SophievdV schreef:
Nee en dat is ook je goed recht. Maar nu wordt het neergezet alsof het KWPN dingen achterhoudt en niet eerlijk is. .

nu wordt er vreselijke schande gesproken, omdat ik foto's plaats die gemaakt zijn tijdens een openbare beoordelingsdag.

Ik heb niet gephotoshopt, heb niet stiekem in de bosjes gelegen.

Ik zou niet weten waarom dit niet getoond mag worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:24

GJ9 schreef:
Je weet als een hengst zo staat te steigeren voor het publiek dat dat dan in de huidige samenleving direct op social media terecht komt. Als ze daar gelijk op in gesprongen waren, en niet zonder iets te zeggen die hengst een 9 hadden gegeven, had dit idd niet zo'n groot issue hoeven te worden.

Als ze hem na deze heisa een 7 hadden gegeven was er niets aan de hand geweest.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:40

door zo vol in de tegenaanval te gaan, wordt de heisa ook alleen maar veel groter.

als er zo heftig wordt gereageerd is er ook wel een kern van waarheid.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:43

Juist Janderegelaar en dat cijfer zou in mijn ogen een stuk juister zijn.

Iemand schreef hier dat vroeger in de rapporten melding werd gemaakt of hengsten wel eens apart gedrag hadden. Dat klopt inderdaad. Ik heb oude kwpn hengstenboeken liggen met de rapporten erbij. Zo stond er eens bij een hengst dat hij maar door een bepaalde ruiter te berijden was. De anderen konden er weinig mee. Of dat ze een hekel hadden aan het aangespannen werk (moesten ze vroeger nog doen.)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:45

petraaken schreef:
Juist Janderegelaar en dat cijfer zou in mijn ogen een stuk juister zijn.

Iemand schreef hier dat vroeger in de rapporten melding werd gemaakt of hengsten wel eens apart gedrag hadden. Dat klopt inderdaad. Ik heb oude kwpn hengstenboeken liggen met de rapporten erbij. Zo stond er eens bij een hengst dat hij maar door een bepaalde ruiter te berijden was. De anderen konden er weinig mee. Of dat ze een hekel hadden aan het aangespannen werk (moesten ze vroeger nog doen.)

Klopt hoor, er stond zelfs bij als ze niet schoon op zichzelf waren in stal of als hij een bepaald soort brok niet wilde eten.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:33

Ik snap ook niet zo goed waarom die transparantie er tegenwoordig niet meer is, juist nu we in een tijdperk leven waarin alles onder een loep wordt gelegd, iets dat gewoon 'normaal' is tegenwoordig.

Zo'n hengst een 9 voor werkwilligheid geven is gewoon vragen om problemen, een 9 is bijna een 10, bijna perfect dus. Als het KWPN zulke paarden en 'reacties' / 'momentopnames' van een paard bijna perfect vinden zullen ze zich toch eens achter de oren moeten krabben ducht me zo

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:46

fokfanaat schreef:
door zo vol in de tegenaanval te gaan, wordt de heisa ook alleen maar veel groter.

als er zo heftig wordt gereageerd is er ook wel een kern van waarheid.

Dat idee krijg ik daar ook een beetje bij.

Maar goed, wij fokken niet meer. Vroeger wel veel naar examens geweest, maar als een hengst zo omhoog zou komen, zou ik 'm niet gebruiken. Dat vraagt dan om een uitleg. Nu wordt er achteraf met een vinger naar fotograven gewezen, maar dan is het kwaad al geschied. Iedereen weet inmiddels toch wel hoe dat werkt met social media? Dit hadden ze kunnen verwachten.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:55

fokfanaat schreef:
SophievdV schreef:
Nee en dat is ook je goed recht. Maar nu wordt het neergezet alsof het KWPN dingen achterhoudt en niet eerlijk is. .

nu wordt er vreselijke schande gesproken, omdat ik foto's plaats die gemaakt zijn tijdens een openbare beoordelingsdag.

Ik heb niet gephotoshopt, heb niet stiekem in de bosjes gelegen.

Ik zou niet weten waarom dit niet getoond mag worden.

Ik heb nergens geschreven dat het niet getoond mag worden ;) over het plaatsen van de foto's an sich heb ik geen woord gerept. Het gaat mij meer om wat ermee gedaan wordt Door mensen die het zien. Dat is niet jouw verantwoordelijkheid maar dat van die mensen zelf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:58

SophievdV schreef:
Ik heb nergens geschreven dat het niet getoond mag worden ;) over het plaatsen van de foto's an sich heb ik geen woord gerept. Het gaat mij meer om wat ermee gedaan wordt Door mensen die het zien. Dat is niet jouw verantwoordelijkheid maar dat van die mensen zelf.

In mijn ogen een correcte aanname... Echter gaat de kijker die verantwoording echt niet nemen...
Had het KWPN geen 9 gegeven, was de discussie er niet geweest...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:19

Juist Janine, Wij vallen over het cijfer dat hij gekregen heeft. Dat strookt nl niet met hetgeen gezien werd. Hadden ze in het rapport er melding van gemaakt nadien had er geen haan over gevallen (pijn in de rug snapt iedereen wel dat ze dan protesteren. Hoewel zo omhoog komen nou ook weer niet hoeft voor mij).

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:57

Misschien zijn alle hengsten wel een dag zo omhoog gegaan, staat helaas niet iedere dag een fotograaf...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:03

Teletekst schreef:
Misschien zijn alle hengsten wel een dag zo omhoog gegaan, staat helaas niet iedere dag een fotograaf...

_/-\o_

En ook geen fotograaf die vastlegt hoe braaf hij is want dat is geen sensatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:11

Het is toch simpel..er komt altijd een verslagje van de tussenbeoordeling, hoe moeilijk is het om daar te schrijven dat een hengst zijn dag niet had vanwege drukplekken/ rugpijn?

Of het dan wel of niet waar is..dan zou er niemand over kunnen vallen.

Ik vind het ook jammer dat de transparantie weg is, krijg toch wel het gevoel dat er dan belangenverstrengelingen mee spelen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:19

Elisa2 schreef:
Het is toch simpel..er komt altijd een verslagje van de tussenbeoordeling, hoe moeilijk is het om daar te schrijven dat een hengst zijn dag niet had vanwege drukplekken/ rugpijn?

Of het dan wel of niet waar is..dan zou er niemand over kunnen vallen.

Ik vind het ook jammer dat de transparantie weg is, krijg toch wel het gevoel dat er dan belangenverstrengelingen mee spelen.

Absoluut, kijk maar naar het aantal hengsten dat geen veulens heeft laten zien of niet mee loopt in de
HC.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:07

Teletekst schreef:

Dit dus.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:17

SophievdV schreef:
Teletekst schreef:

Dit dus.

Er is meerdere keren aangegeven dat er op verschillende momenten mensen hebben gekeken en op verschillende momenten diezelfde hengst geen 'correct' gedrag vertoonde.

Verder heb ik het zelf niet gezien, maar ik vind dat er tegenwoordig alles maar snel weggewuifd wordt onder het mom : Och het zijn nog jonkies en och hij heeft een beetje een offday.

Mijn 3 jarige merrie heeft ook wel eens een offday nu in de kliniek en eerder ook wel in het werk, maar zo vuil omhoog komen en zich zo verzetten dat heeft ze nooit gedaan. Het is maar hoe je het bekijkt

Uiteindelijk is de beslissing aan de fokker natuurlijk, maar laten we alsjeblieft niet alles maar gewoon ff onder het zijn dag niet hebben gooien, dan gaat het natuurlijk nergens meer over.

edit : Er zijn genoeg paarden met een zere rug die niet zo reageren, maar goed. Een 9 vind ik persoonlijk gewoon niet realistisch als je de verhalen zo hoort.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:23

Als je de verhalen zo hoort.. Dat is nou juist het probleem. De verhalen ;)