Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 19:33

Amhorses ik denk al, stil aan jou kant :P Ze zien er mooi uit! Sisi is al een heel paard zeg! Telt ook al mooi door

Shadow welkom! Ben benieuwd of je gelijk hebt! Ze lijkt nog niet heel breed nee. Heb je ook een foto van de vader? Naam zegt mij zo niks

Lyona schiet ook al op! Aftellen! Niks om je zorgen om te maken hoor bij zo’n uier. Het is normaal door de hormonen dat het met dit aantal dagen wat begint te rommelen. Echt vullen zullen ze nog niet
Svala is een beetje vies :+

Rowindie ik zie het! Zou mooi zijn! Ik zou ook zeggen drachtig van deze foto’s :j

Maribor ik verwen ze vooral met aandacht en lekkers. Werken doen we niet meer. Ze hebben hier een liksteen, krijgen een kilo merriebrok en 4x daags hooi
Goh wat zijn jullie al ver in de dracht!

Hennos wat een mooi buikje! Nog fijn aan het rijden?

Mirjamalvaro heerlijk! Fijn dat het zo kort duurt :j

Aatrox jammer dat ze zo bang is voor het vuurwerk. Ik zou lekker bij haar blijven en verwennen. Misschien valt het mee

Boelles vanaf 180 dagen ongeveer voel ik het soms. Maar sommige drachten zal je ze ook nooit zien of voelen schoppen helaas
Sicco is erg gaaf! Goede keuze. Helaas voor mij niet haalbaar. M’n merrie is een Pier (=Beart =Jasper)

Nieky Jaa ik probeer m’n best te doen nog te helpen in de stallen elke dag. Maar ik doe het gelukkig nooit alleen dus dat scheelt wel. Wat heb je het toch heerlijk voor elkaar! Top.
Jaa Minthe is super braaf. Eerlijk gezegd niet gedacht want als jong paard (oké dat is ze nogsteeds) was ze wel angstig voor sommige dingen. Maar merk ik onder het zadel niks van.
Klopt zilver is al met haar uier begonnen. Maar nog niet extreem
Mooie foto’s met de krans! Wauw! Lekker alles al over de helft. Ik vind lizzy echt een plaatje <3 Van voor lijken ze allemaal wel bollies

Wij tellen ook lekker door. Van de week ergens tietfotos gemaakt. Komt al verandering in
Afbeelding
Knappe bollies
Afbeelding
Fijne kerst allemaal! <|- {:)

Friesfanaat

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 20:33

Hier gaat alles ook gelukkig nog goed. Julia hoeft nog maar 81 dagen tot veilig, gaat ineens heel snel voor mn gevoel! Kon het vorige week niet laten héél eventjes op te stappen en een paar rondjes te stappen en klein stukje draf. Al briesend en knorrend had ik daarna weer een blije pony op stal <3

Haar buikje blijft nog wat bescheiden vind ik zelf maar weet zeker dat er wel wat in zit :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meiske is vandaag precies op de helft, 160 dagen tot veilig :) Nog lekker fanatiek onder het zadel en ziet er megagoed uit vind ik zelf O:)

Afbeelding

Afbeelding

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 22:28

Hier zitten de dames nu op 221 en 219 dagen. Hasta is echt mega! En vanmiddag voor de zekerheid Dolly ook nog laten checken en gelukkig nog steeds drachtig! Op naar April!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 16:36

Pomski fijn dat je bevestiging hebt en beide dames drachtig zijn! Lijkt mij toch wat fijner wachten haha. Schiet ook al op bij jou.

Friesfanaat even een ritje vinden ze vaak zo fijn en gezellig. Ik herken dat wel! 80 dagen schiet inderdaad op! Zo fijn als je uit de 3 cijfers bent met het aftellen. Dan duren 320 dagen wel lang hoor
Ze zien er mooi uit zeg! Beide nog wel bescheiden :j Al vind ik dat Friezen sowieso de laatste 2 maanden snel uitdijen. Meiske ziet er prachtig uit!!

Hier alweer 8 maanden drachtig (oké oke officieel maandag, maar had vandaag met het mooie weer al foto’s gemaakt)
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 20:06

Vanochtend ook even een klein ritje met Hasta gemaakt. Gaat nog prima!
Afbeelding
Afbeelding

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 20:52

Mirjamalvaro dacht idd al te herinneren dat Roos een Maiden is. Verklaard waarom ze nog zo bescheiden is.

Hennos Hilde heeft al een flinke buik :j

Maribor rijden doen we hier sowieso niet, de merries zijn puur voor de fokkerij. Maar vanaf 200 dagen krijgen ze hier merriebrok. Vanaf 300 dagen krijgen ze ook nog eens vitamine e bijgevoerd. Sinds we dat doen (de vitamine e) is er op 3j tijd maar 1 merrie aan de nageboorte blijven staan.

Rowindie Die heeft ineens een flinke buik idd, gok dat dat wel inorde zit kwa drachtig zijn :D

Lyona Lizzy is een heel zuivere merrie van zichzelf dat scheelt :+

Leuk dat je met Kina al kunt aftellen *\o/* en fijn dat svala wat begint te tonen kwa buik.

Shadow33 welkom, leuk dat je er weer bij bent. Je merrie is idd nog bescheiden.

Am_horse je dames zijn al goed rond :D sisi toont al aardig voor een Maiden.

Kabayo En heb je een gokje zelf wat Zilver deze x gaat doen kwa merrie/hengst? Zilver is best rond voor haar doen

Friesfanaat je beide dames zien er goed uit :j

Pomski Fijn dat Dolly nog drachtig is. Hasta is lekker rond :D

Gisteren zaten Kira en Daisy op 240 dagen.
Kira begint eindelijk een klein buikje te krijgen :+
Afbeelding

Daisy is gwn mega rond :')
Afbeelding

En vandaag is April 240 dagen drachtig. Zij is ook al mooi rond. Leuke van het vriesweer nu is dat de sokken eindelijk drogen en ze eens kan uitkammen :D
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 20:54

Ik heb vit. E geprobeerd, toen vraten ze niets meer. Dus dan maar alleen pavo merriebrok :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 21:15

Afbeelding
Zien jullie mijn dames :P

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 14:38

Wauw, ik zie al veel mooie dikke buiken voorbij komen en die van mij begint er ook al aardig op te lijken.

Afbeelding

Afbeelding

Ze is voor het eerst drachtig dus maiden. Ik heb haar in juli gekocht & ze is in februari uitgerekend.

Ik zag hier ook veel Friese paarden voorbij komen die met dekens opstaan… heb mijn paarden nu met de vorst ook een deken op gedaan maar vandaag is het alweer 5 graden boven nul dus dekentje af.

We wonen in België. Raden jullie aan toch deken op te laten of niet?

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 15:48

Shadow33, welkom! Ben benieuwd of je voorgevoel klopt en ze inderdaad een hengst krijgt.

AM, Sis heeft al een flink buikje! Ze ziet er super uit. Wild ook, mooi op gewicht en glimvachtje <3 (en behoorlijk mega...)

Kabayo, bij jou dames ook al tiet beweging, fijn om te zien. Ze gaan hard, nog 2 maandjes en je eerste is al veilig. Ze zijn goed rond allebei!
Svala krijg ik nooit meer schoon denk ik... Groot nadeel van veel wit :P Ben benieuwd hoe ze er na een goede wasbeurt uit zal zien in het voorjaar..

Friesfanaat, ze zien er beide heel goed uit <3 Nog aardig bescheiden buikjes inderdaad.

Pomski, Fijn dat dolly nog drachtig is! Hasta is behoorlijk rond al.

Nieky, Daisy heeft al een stevige hangbuik :') Kira nog heel mini. Is ze maiden?

Mirjan, prachtige lucht!

PandorJ, jou dame heeft ook al een flinke buik inderdaad. Qua dekens geen advies, ik woon in zuid/midden Zweden en heb ze 24/7 buiten zonder ooit dekens te gebruiken := Het kan hier wel flink onder het vriespunt worden, met non-stop ruwvoer krijgen ze het nooit koud.

Gisteren en vannacht spookte het flink, gelukkig geen schade. De paarden vonden het wel lekker :Y)
Alle IJslanders zijn hier sinds kerst aan het verharen. Mafkezen, de winter is nog amper begonnen... Fenja heel fanatiek, de eerste plukken zijn er al af. Nog niet eerder zo vroeg in het jaar gehad dat ze begonnen. Zelfs de veulens zijn bezig terwijl die normaal nog later zijn.

Kina is ronduit niet te doen :') Wat een hormonale trut af en toe. Dan weer heel knuffelig en opdringerig, nog geen minuut later mag niemand meer aan haar komen en wil ze RUST. Buik is verboden terrein en wordt woest op gereageerd als ik eraan kom. Naar haar kuddemaatjes is ze ook erg fel. Als iemand ook maar verkeerd kijkt krijgt ie een Kina hoef op de kont gedrukt. Ze is normaal heel lief maar wel met een eigen willetje, nu drachtig is ze echt extreem heftig.

Tietjes blijven rustig in beweging:
248 dagen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 19:32

Lyona, hoe grappig dat je ijsco's het al lente vinden worden ! Mafkezen, maar wat zien ze er happy uit. Wat worden ze anders dan,.door alle veranderingen van binnen he. Bij Velvet werd laatst door het veulen van binnen geschopt, en dan zit die merrie boos naar mij te kijken, of ik dat deed..

Pandora: idd al een buikje! Heerlijk en dan komt het al heel dichtbij. Mijne is ook eind feb uitgerekend, lekker he!
Ach, deken of niet, altijd stof voor discussies als ze een schuilstal heeft, dan gewoon hoe zij zich lekker voelt. Je kent haar zelf het beste. Mijn Arab is een koukleum en mist de flinke beharing en dikke huid. Dito voor onze oudere criollo die snel vermageren kan en het niet kan bij eten. Met wind en regen icm koude doe ik ze meestal een jas aan, en af als het boven 0 is, of zet ze binnen als het naar is. Wel werk, maar merk dat het erg scheelt in conditie en soepelheid. Hier midden Frankrijk en kan flink vriezen.

Mirjam, wat een mooie lucht! Maar zie niet zo goed de dames, behalve wat glansvachtjes

Nieky: die worden al rond zeg. Heel verschil met paar maanden terug!goede tip, vit E.

Pomsky: jouw dame raakt ook al goed gevuld! Haar berijder heeft straks langere benen nodig. Lekker dat het rijden zo goed gaat!

Kabayo: Idem voor jou. En idd, je Friese dame heeft echt al een flinke toeter, geweldig! Ongelooflijk dat ze dan nog maanden moeten, en het lijkt er al vol te worden.

Ik ben 2 weekjes op vakantie in Nl.
Ben erg benieuwd hoe Velvet zich ontwikkelt, nog een weekje en dan zie ik haar weer.
Nog een vraag voor wie veulen dekens gebruikt: welke
Ik twijfel of ik er 1 nodig ga hebben, maar liever mee dan om verlegen, en in Nl heb ik Marktplaats
Ik zie verschillende maten langskomen op MP. Welke maat zou een klein paard/En pony veulen hebben?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 12:53

Maribor fijne vakantie!
Ik heb deze van bucas voor een Fries(e kruising) veulen. Bevalt heel goed en ruim verstelbaar!
https://hypostore.nl/bucas-veulendeken. ... W9EALw_wcB
En net een Amigo tweedehands bij gekocht. Deze is niet waterdicht zag ik. Maar beter iets dan niets
Jaa Zilver is bol he! :wow: Ja ik verwacht ook niet dat ze heel veel dikker zal worden eerlijk gezegd

Lyona Jaa wel fijn he dan wat vergelijkingsmateriaal. Vind ik ook altijd. Ik check ook vaak mijn eigen topic van de jaren er voor om het te vergelijken. Dat is ook de reden dat ik vaak al een vroege ‘begin’ foto maak. Goh ja 2 maandjes nog maar… gek idee. Minthe is inderdaad 25 februari al veilig. Al mag ze van mij best wachten tot maart.
Hahaha jawel, gewoon goed zilvershampoo inslaan :+ Komt vast goed haha!
Jeetje die zijn vroeg te verharen :P Ze hebben er zin in. Is het niet zo koud dan nu? Kina klinkt niet zo aardig := Is ze maiden? Hopelijk draait ze nog wat bij straks.
Prachtige foto’s zeg! Je woont zo mooi <3

PandorJ al een mooi buikje! Februari schiet al op :j Ik zou deken af laten. Vooral omdat ze hele winter al zonder staat en je een veulen in februari verwacht. Ik zou nooit een deken om willen tijdens de bevalling. Die van mij hebben echt een super dun glad vachtje (niet geschoren) en hebben het koud dus helaas een deken. Normaal heb ik ze zonder. Ze moeten beide in maart en ik begin in februari af te bouwen met de dekens zodat ze in maart niks om hebben.

Mirjamalvaro ik heb ze gespot O:) Prachtige lucht! Haha typisch dat ze het dan niet meer eten :')

Nieky ik denk dat zilver een merrie heeft. Vaak wordt ze dan bol. Bij een hengst meer buik naar beneden. Tijd zal het uitwijzen. Ik wil wel heel graag een merrie om te houden :j
Wat zien die van jou er weer mooi uit! Ja gelukkig is het droog nu, kan je ook wat meer. Daisy is goed rond !

Pomski zo! Wat een pens! := Die doet goed zn best haha! Ze ziet er goed uit ook zo in dat mooie tuig

Hier tellen we door. Nog 58 en 76 dagen te gaan. Gaat dan ook alweer snel he… en deze week zijn we ook alweer januari.
Dames aan hun ontbijt
Afbeelding
Camera’s zijn ook opgehangen. Alleen nog alles aansluiten maar dit laten we doen. Wil het nu eens goed hebben

En dan nog een leuk nieuwtje. Ik heb al enige tijd een barock pinto hengst op het oog maar die staat in Amerika. Het laten importeren is dan niet zo interessant want dat is heel erg duur. Maar nou is hij via een Nederlandse hengstenhouder beschikbaar gekomen voor Europa dus ik ben hier super blij mee! Hij is 50% Fries en goedgekeurd in het type FB. Z’n vader is Duke van de Keen, de volle broer van Auwert 514. Een goedgekeurde Friese dekhengst. Z’n moeder is een Amerikaanse warmbloed. Ik vind hem zo gaaf met zijn pintaloosa kleur <3 Het zal een date zijn voor Minthe, waarschijnlijk in 2028
Als iemand ook interesse heeft in diepvries, stuur even een Pb
Afbeelding
Afbeelding

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 16:10

Wat een mooie buikjes komen hier weer voorbij! Heerlijk om naar te kijken.

Hebben jullie nog tips/adresjes waarbij ik de merries eventueel heen kan brengen voor begeleiding tijdens het bevallen en hierna eventueel een lekker weideseizoen? Ik hoor het graag (via PB). Lindehoeve is natuurlijk bekend.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 16:51

Aatrox schreef:
Wat een mooie buikjes komen hier weer voorbij! Heerlijk om naar te kijken.

Hebben jullie nog tips/adresjes waarbij ik de merries eventueel heen kan brengen voor begeleiding tijdens het bevallen en hierna eventueel een lekker weideseizoen? Ik hoor het graag (via PB). Lindehoeve is natuurlijk bekend.

Ik heb misschien plek voor je. Licht er net aan wanneer ze moet. Weidegang heb ik zwz wel plek voor

Arabian2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:20

Het is echt heerlijk om met deze donkere dagen alvast te kunnen genieten van al die dikker wordende buikjes <3

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 10:03

Oeh die is wel heel gaaf Kabayo.
Ik ben hele benieuwd naar een veulen van hem en Minthe

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 10:18

Echt een hengst voor jou kabayo! Hopelijk gaat het lukken.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 23:05

Ik meld me ook maar weer eens.
Ik heb 2 merries drachtig. Had er 3 maar 1 is er verkocht.
De merries zijn 222 en 263 dgn drachtig.

Hier is het vanaf 12 uur druk met carbid bij de buren en later vuurwerk. Na elk jaar frustratie houd ik ze gewoon allemaal binnen morgen. Ben ik ook niet te laat met binnen halen.

Ik hoop dat 2026 een beter paardenjaar word want 25 was heel slecht. 3 paarden geopereerd gehad op de kliniek. Half dec nog 1 hoefbevangen en vorige week pony bijna schouder uit de kom.
Liep echt op 3 benen. Gelukkig gaan beide de
Goede kant weer op. Maar nee zo is paarden houden niet leuk.

Ik voer de merries Marstall zucht-active muesli. Geconcentreerd en heel hoog in
Vitamines en mineralen en eiwit. Zodat ik er geen supplementen bij hoef te geven.

Fijne jaarwisseling allemaal

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 19:56

Dat klinkt niet als een fijn jaar Baudy, bij ons ook een heel bewogen jaar, ik hoop in 2026 mijn plezier en voldoening wel weer te gaan halen uit de paarden maar voor nu staat alles op een enorm laag pitje helaas.

Spannend, jij kan al bijna af gaan tellen! Wat heb je precies drachtig?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 07:40

Beste wensen allemaal! Dat we allemaal maar mooie gezonde veulentjes mogen krijgen dit jaar!

Ik ga van de week even bijlezen, werk momenteel veel dus kom er niet zo goed aan toe.

Mijn Lilly moet nog 80 dagen tot de uitgerekende datum. Nog 75 tot ze veilig zit.

Abby moet nog 90 dagen tot veilig en 110 tot uitgerekende datum.

Eind begint bij beide zo wel in zicht te komen. Ze zijn ook mooi rond beide.

Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 12:34

Beste wensen.

Wij last minute besloten om toch de paarden op stal te zetten. Achteraf maar goed ook,blijkbaar zijn er mensen vuurwerk gaan afsteken bij de buren die niet thuis waren. :roll:

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 20:45

Iedereen de beste wensen!
Afbeelding

Hier vandaag dag 200 aangetikt dus ze moest vandaag weer even op de gevoelige plaat <3

Afbeelding

Afbeelding

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 17:48

Iedereen een fantastisch nieuw jaar gewenst!!

Kabayo, ondertussen is het weer koud genoeg :o Kina is inderdaad maiden. Net 5 jaar geworden. Het gaat in vlagen, een paar dagen is ze een ramp en dan ineens weer vrolijk en gezellig. Soms is het een no go om haar zelfs maar aan te raken }> En andere dagen wil ze ineens van alles doen.
Hele gave hengst! Erg leuk, die voor Minthe.

Aatrox, helaas geen tips voor je

Baudyh, leuk dat je er weer bent! Wat een pechjaar heb je gehad... Hopelijk is dat nu klaar! Zo is paardenhouden niet leuk nee.

Myrthee, ze worden goed rond allebei, gaat snel

Mirjam, wat rot dat vuurwerk...

Paintlover, leuke fotos en ook de 200 dagen mijlpaal over!

Hier op een paar zachte plofjes in de verte na weinig gemerkt van vuurwerk. Svala was de enige die het spannend vond maar bleef ook rustig staan.
Het is hier ondertussen prachtig wit. De paarden vinden sneeuw zo heerlijk <3

Kina (vandaag in uitstekend humeur :') )
253 dagen, nog maar 67 te gaan tot veilig!

Afbeelding
Even wat gym doen :P
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fenja, 218 dagen
Afbeelding
Blije toet na nog even een lekkere sneeuwrit
Afbeelding

Svala, 195 dagen
Afbeelding

Jona 193 dagen
Afbeelding

Ice 181 dagen
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:30

Bij ons ook eindelijk sneeuw :=
Afbeelding

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:15

Paintlover, wat een mooie blije fotos! Ze is echt tonnetje, als ik zo kijk!

Lyona, prachtig in de sneeuw! Die steiger foto is ook gaaf. En heerlijk harig, je paardjes. Ik snap dat die hun hoef niet omdraaien voor wat sneeuw ;)

Fijn te horen dat alles toch goed het vuurwerk door is gekomen.

Nou, wens me geluk morgen. Ik moet terug naar Frankrijk rijden vanaf NH Noord.komt er een x sneeuw in Nl, moet ik terug. Ruim 1000 km, en om het gemak te vergroten had ik mijn paardentrailer meegenomen voor hekken enzo mee te nemen :+ maar komt wel goed.

Benieuwd hoe Velvet gegroeid is. Die zit op 274 dagen vandaag _/-\o_ nog 46 dagen tot ze 'safe' is.
Onze jonge criollomerrie heeft slokdarm verstopping hoor ik net, verdorie. Te gulzig gegeten in de grotere Lucerne brokken. lijkt weer te gaan gelukkig, fingers crossed.