Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:27

Hier staan ze elk jaar in een ruime paddock. Dat gaat tot nu toe altijd het beste. Lopen soms rondjes net als in de stapmolen achterelkaar aan. Ik vind het wel fijn dat de knallen vaak al een paar dagen eerder beginnen, dan wennen ze er alvast aan.
Carbid hebben ze hier geen last van maar het is ook allemaal op minimaal 400 meter afstand.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

Wij zitten gelukkig in het buitengebied, carbid schieten vinden ze hier niet eng. Ik heb zelf 2 buitenstallen. De andere 3 logeren bij onze achterburen die verder van de weg af zitten. Die staan daar in een dichte stal en is altijd rustig.
Bij ons 2 in de stal, luiken dicht met een radio aan en dan is er eigenlijk altijd wel rust.
Maar hier wordt gelukkig ook niet gek veel vuurwerk in de buurt afgestoken en is het voornamelijk in de dorpen rond ons heen.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:34

Hier is het meestal ook goed raak met carbit en vuurwerk, maar dat is meestal pas aan het einde van de middag. Dus optijd naar buiten en optijd naar binnen.

Nachts gewoon lampen aan en genoeg te eten.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:30

Carbid schieten vinden ze hier gelukkig ook niet eng (straaljagers over hun hoofd heen ook niet trouwens) maar die flinke knallen continu door.. Sommige zijn wel even van wtf is happening. Bij mijn ene merrie maak ik me niet zo druk maar die andere is me toch wel een hittepetit, die koop ik ook niet om met lekker eten of muziek of ed.. Dus ik dacht misschien is er iets rustgevends om aan haar te geven, vind het zo sneu. De rest kijkt lekker uit hun buitenluik naar het hele spectacel.

Rot vuurwerk..

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:03

Hier kijken ze niet echt op van vuurwerk/carbid. Vaak zijn we er vlak voor 12en om te kijken of ze rustig zijn en dan kijken ze vooral waarom er 2 gekken met een zaklamp staan te schijnen terwijl hun heerlijk hooi aan t knabbelen zijn haha.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:29

Misschien als ik alle luiken dichtoe op het moment van dat dat wel wat meer rust geeft, even puzzelen, fijn om de verschillende ervaringen te lezenl

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:30

Hier ook buitengebied dus vrijwel geen last van vuurwerk, wel wat carbid. Mijn ouwe is heel relaxed en ze bouwen daar op, blijven hierdoor rustig gelukkig.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:47

Aatrox schreef:
Misschien als ik alle luiken dichtoe op het moment van dat dat wel wat meer rust geeft, even puzzelen, fijn om de verschillende ervaringen te lezenl

Bij ons maakt het een wereld van verschil om de luiken dicht (en vooral afplakken als het ramen zijn) te doen. Daar kwam direct heel veel rust van en een soort van overgave. “Dit is mijn kleine wereldje nu en die is rustig” :j
Maar dat zal zeker per paard verschillen. Maar de verschillende dames hier konden het wel waarderen dat het raam dicht was

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:56

Als ik hier alles dicht doe is het net een bunker zo donker, en het geluid hoor je helaas nog steeds maar misschien vooor de nacht wel wat fijner indd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:18

Sommige paarden vinden het juist 10x enger als ze niet zien waar het geluid weg komt. Ik zou er bij blijven om 12u als er echt veel afgestoken wordt.
Wij doen niks anders als anders behalve de radio aan laten. Ze gaan overdag naar buiten en ‘s nachts op stal. Rond 11u laatste voerbeurt en m’n ouders gaan waarschijnlijk 12u even om het hoekje kijken. Hier hebben we geen vuurwerk en hebben ze ook geen stress. Heb het druk zat met oud en nieuw, rond de 20 honden en nog 2 IJslanders erbij. Allemaal beestjes met vuurwerk angst.

Aatrox vervelend. Is de drachtige merrie zo bang? Of andere paarden op stal? Meestal valt abortus wel wat mee, maar ideaal is het niet. En ze moeten ook niet de hele dag over de zeik zijn. Kalmeringsmiddelen vind ik altijd wel eng. Hun hoofd krijgt alles mee maar het lichaam kan niet reageren wat het stress niveau eigenlijk alleen maar verhoogd

Ania carbid vinden ze gelukkig zelden eng omdat het vaak een doffere knal geeft dan dat knetter vuurwerk. Tenzij het recht naast de stal gebeurd natuurlijk. Hopelijk valt het mee!

Carika oh dat had ik wel eng gevonden met de kans dat ze door of over de omheining kunnen vliegen door angst. Maar als het werkt.. ben je er dan bij om 12u?

Mirjamalvaro ik denk dat Zweden inderdaad wel rustig is met vuurwerk. Wel fijn :j

Boelles dat klinkt wel heel fijn steeds een maand er tussen haha! Al vind ik het aan de ene kant ook wel lekker dat we gelijk alle 3 bevallingen er door heen hebben straks. Hoop eigenlijk dat de merries eerst gaan. Of ik als eerste. Nahja m’n man kan gelukkig altijd de baby opvangen maar die mannen zijn op een oft andere manier een ster in doorslapen en niks horen :+
Grappig dat jij ook die ervaring hebt met een snelle oven bij de Friezen. Die dragen toch zelden lang. Ik vind dat wel fijn. Al had die van mij mij wel verrast met 317 dagen bij haar eerste :=
Hopelijk gewoon drachtig, maar ze moet ook pas laat. Welke hengst heb je voor volgend jaar? Ik heb Herre ook al gereserveerd en het jaar erop de nieuwe hengst Tibbe. Die had ik bij de eerste bezichtiging al uitgezocht :o

Rowindie Jaa klopt! Ben er wel al klaar mee en moet nog 3 maanden pfff. Nahja ‘gelukkig’ m’n laatste zwangerschap want ik vind twee kinderen wel een mooi aantal :P Heb dat magische van zwanger zijn nooit gesnapt :+
Phoebe 10 tonner haha ja die snap ik wel. Ze doet goed haar best. Al zegt dat dan weer niks over het formaat van de kleine. Ik vind zilver dit jaar ook veel dikker dan anders. Ooh nou dan zal het vast goed zitten met MayDay :j Wat een enorm gave hengst zeg!! :~ Gefeliciteerd! Is dit sectie B? Cob? Sorry leek in de welshjes, maar knap is ie zeker

Lyona haha ja dan moeten ze wel merriebrok hebben. Zo leuk dat kina al begint. Ben wel heel benieuwd naar je champagnes!

Ik vind het aftellen zo fijn. Geeft lucht ofzo dat we er bijna zijn haha! Kan niet wachten. Denk dat ik het meeste uit kijk naar de champagne maar ook naar de bonte (of zwarte haha maar m’n gevoel zegt echt bont).
Zaterdag nog even rondje gedaan op Zilver. Ze was erg fris. Even gedraafd, ze begon wat snel en onder mij weg lopen maar zodra ze merkte dat ik niet helemaal mee kwam door m’n buik ging ze zelf stappen. Ik vond dat best bijzonder
Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:19

Aatrox schreef:
Als ik hier alles dicht doe is het net een bunker zo donker, en het geluid hoor je helaas nog steeds maar misschien vooor de nacht wel wat fijner indd.

Ah ja ik heb lampen in de stal hangen, dus ik zet het licht aan en dan een radio op standje lekker hard erbij aan :j

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:45

Kabayo, ik heb Sicco 550 gereserveerd voor volgend jaar. Niet al te hoog vw en heel ander bloed ff dan wat ik nu erop heb (Kanne). Herre ook overwogen als Sicco al vol zat, maar was gelukkig optijd.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:47

Paint_lover Moet zeggen dat Sophietje ook wel erg breed al is voor een Maiden :+ . Jackie is ook een Maiden en lijkt dan weer veel smaller als jouw frosty :D je merrie ziet er top uit. Ben wel fan van dr <3

Rowindie hopelijk zit het veulen er toch nog netjes in. Wat is je andere merrie al breed :=

Quir die is nog heel smal :D Kira hier kan het ook zo goed verbergen.

Martina67 leuke ponys heb je

Mirjamalvaro je dames zien er goed uit. Roos is idd nog bescheiden. Was dit dr eerste veulen? Je andere merries zijn al erg rond :D

Nowylover je merrie ziet er goed uit. Ze zit zo te zien goed in dr vel

Ciara_lady je dames zien er goed uit. Nel begint nu eerder te tonen als vorig jaar als ik mij goed herinner?

Myrthee mooie mijlpalen weer *\o/* . Wat leuk dat Lilly nog zo gek is met dr kind.

Ania vanaf de zijkant zie je idd goed dat ze drachtig is :D

Redd welkom. En wat grappig dat de dochter de embryo draagt van de moeder :D

Butengewuen Cookie ziet er al aardig rond uit. Lizzy was Hier ook zo extreem zuur. Ze kon mij wel vermoorden als ik haar aanraakte := Dat is sinds een week of 3 pas veranderd, nu is ze weer heel knuffelig :')

Retlaw jij kunt echt al goed aftellen *\o/* gave 3 jarige hengst :~

Kabayo chapeau dat je nog elke dag zelf uitmest en zoveel doet.
De 3 trekpaarden ( sophietje, Saartje, teuntje (zij is pas 2)) en April staan 24/7 buiten. De rest staat overdag buiten en snachts op stal. De 2 jonge hengsten staan ook 24/7 buiten. En Booster staat in een grote stal (8x4) met uitloop. Alhoewel hij meer binnen staat als in zijn uitloop. Hij heeft een hekel aan regen en nattigheid :')

Wat fijn dat Minthe zo braaf was, gouden karakter heeft ze zo te horen. Zie je bij Zilver al verandering in uier? Herinner mij dat zij soms vroeg begint. Met 6 op de foto altijd leuk haha :+
Wat bijzonder ook dat Zilver rekening met je hield <3

Icecrystal Wij rekenen hier idd 340 dagen dracht. Degene die 24/7 buiten staan hebben onbeperkt en 1x brok per dag (ong een kilo). Degene die snachts binnen staan krijgen 2x per dag hooi, 1x per dag brok en 1x per dag luzerne.

Lyona Kina is er al vroeg bij.

Boelles wie weet kun je bij de fries binnenkort ook beweging voelen. Snap dat het idd spannend is

Aatrox Met oudejaar komen ze hier allemaal naar binnen. De hengsten gaan in de bevallingstallen en de trekpaarden gaan in de binnenbak. Om iets voor 12 krijgen ze nog allemaal luzerne zodat ze bezig zijn. Maar op Oudejaar zelf valt het vuurwerk hier mee. Het is de dagen ervoor/erna dat er vaker wordt afgeschoten, zelfs op klaar lichte dag. En daar hebben ze meer stress van helaas -O-

Ondertussen kunnen we met de eerste 3 hier aftellen vanaf de laatste 100 dagen en de laatste 2 zijn ook net over de helft. Schiet mooi op dus :D

Lizzy 237 dagen. Over 3 dagen zit zij dus ook aan de laatste 100 dagen. Zij is nog super bescheiden
Afbeelding

Jackie 250 dagen drachtig, zij is een Maiden.
Afbeelding

Adora 204 dagen
Afbeelding

Fleur 249 dagen
Afbeelding

Papa's in Spe mochten weer op de foto voor de kerst shoots <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:51

Hele gave papa's Nieky! De vos is wat sabino of niet?
Vanaf wanneer kun je beweging zien, als ik het met mijzelf vergelijk dan moet ik nog wel ff geduld hebben :+

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:35

Boelles schreef:
Hele gave papa's Nieky! De vos is wat sabino of niet?
Vanaf wanneer kun je beweging zien, als ik het met mijzelf vergelijk dan moet ik nog wel ff geduld hebben :+

De vos is een silverbay blagdon ( W20/W20 getest :D ik voel tussen de 170 en 200 dagen beweging meestal

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20 min geleden

Overdag schrikt ze even maar doordat de rest geen tot weinig reactie geeft is ze snel weer chill, op stal gaat ze echt rondjes lopen. Ik kijk tegen die tijd even of ik de luiken openhoud of niet, mijn oudje vind het prachtig om naar te kijken bijvoorbeeld.

Muziek knoerhard en dan lekker haar even borstelen of ed. Even kijken hoe ze het aanpakt, bij de rest maak ik me niet zo zorgen maar zij is toch wel een zenuwpees helaas dat ik nu al bang ben. Hoewel buiten ook al wordt afgestoken en ze daar niet meer op reageert, denk heel erg afhankelijk van der buren.

We gaan het zien, ik ben ook geen fan van verdovingsmiddelen .aar je hebt tegenwoordig ook zoveel op de markt dat je paard net even wat meer zen maakt.. nu zal dat met die volle knallen niet heel veel uitmaken..

Thanks allemaal!