Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:56

Ik zou dan inderdaad naar 3 rijen draad gaan en goede klap stroom erop. Hier heb ik op zonnenenergie een gedeelte en dan 1-2 meter ertussen en dan nog een keer draden want moet de jaarling hengsten niet bij de dames hebben.
Zorg ook dat draad goed strak staat en nergens tegenaan zit want dan lekt het stroom.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:36

mooney schreef:
Mijn ervaring is toch dat er te weinig klap op de draad staat dan (of de onderste draad niet laag genoeg).
Sommige hebben de kop onder de draad en gaan er dan juist door als ze een klap krijgen achter de oren (zo'n dodo heb ik lopen), met goede klap en draad laag genoeg zodat ze er niet het hoofd onder kan steken gaat het prima (ik heb wel op de meeste stukken 3 rijen draad, onderste dus op 3/4 hoofdhoogte van de hoogste op 1.20. Dus het nodigt ook niet uit tot erdoor gaan.

Als ze een hele dikke voorpluk hebben kan dat isoleren. Sommige mensen vlechten dan een stroomdraadje in de voorpluk.

Ze heeft inderdaad hele dikke manen en een dikke voorpluk. De stal eigenaar zei dat ze echt wel een goede klap hoort te krijgen, wij hebben het haar alleen nog niet zien doen. Dus ik heb ook geen idee hoe ze het voor elkaar krijgt. Het draad hangt bij haar op knie hoogte en het andere draad op schouder hoogte. De omheining om de wei heen laat ze wel met rust en dat zit op dezelfde hoogte, echt op het moment dat ze een stuk afzetten gaat ze klieren.

Een ijzerdraad in haar voorpluk vlechten willen we ook proberen, gaan we alleen even mee wachten tot na het weekend. Er is hier op het weiland dan een evenement, zij gaat dan met een Fries uit de wei in een ander stuk wei met hekwerk en gaas zodat ze niet kan ontsnappen.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:00

Unique doet het goed. We hebben geen idee hoe het met de wond gaat. Vanwege de locatie van de wond hebben ze ervoor gekozen om het gips langer om te laten. Ze heeft geen zwelling en krijgt nog antibiotica, dus de verwachting is dat het goed gaat. Met Unique zelf gaat het ook goed. Ze krijgt duidelijk beter voer. Ze had best wel wat verkleurde vacht, wat ook wat dof was en dat is ze nu aan het verliezen en krijgt glans. Ze maakt het de dierenarts ook super makkelijk, laat alles goed toe. En het op stal staan verdraagt ze beter dan verwacht. Nu al een week stalrust. Ik ben zo goed als dagelijks bij haar. De eerste dagen merkte ik ook dat het haar goed deed. Ze ging steeds liggen slapen als ik kwam en at dan ook beter. Nu is de gelukkig wel gewend daar

Afbeelding
Bovenste verband is eraf zodat het makkelijker is om zwelling tijdig op te merken

En over de wratjes. De zus van Unique, die heeft echt bizar veel wratjes gehad. Gaat vanzelf over en de andere volwassen paarden krijgen het ip niet. Heeft bij haar wel lang geduurd. Denk rond de 6 maanden. Maar er is niks meer van te zien

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 32 min geleden

Daarom ben ik blij dat ik ze voor de nacht op stal heb. Sinds de ander er is zie ik die van mij bijna nooit meer liggen buiten terwijl hij dat eerst heel veel deed. Op stal ligt hij veel en de ander ook. Ze hebben daar de rust zonder gestoord te worden.
Goed voer doet veel. Zie ik nu ook bij de ander. Sinds we die op dezelfde brok hebben staan als Cover is hij bijgetrokken en zijn doffe vacht kwijt.

Fijn dat het goed gaat en de stal rust accepteert.