Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:09

Heb een heel fijn veulen kopen voor heel netjes geld, daar ben ik wel heel blij mee.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:13

Dat is balen fokfanaat.

Ik heb dit jaar de merrie die al 3 jaar leeg weer eens drachtig dus ik mag niet klagen, andere merrie heeft aankomend jaar even rust.
Alleen stopt de stal dit jaar met veulens dus ik ben hard opzoek naar een stal waar ze kan veulenen.
Naast grote kraamkamers met weinig buiten zit hier niets in de buurt :(

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:23

Dat is wel heel fijn Willemien, was er een reden aangeven waarom het al die tijd niet lukte?

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:32

fokfanaat schreef:
Nou hindo, hier iig wel. 1200,- aan dierenarts kosten en beide merries leeg. Mijn zus heeft die van haar na 3 pogingen ook niet drachtig gekregen.

Dat is wel een zure ja..

Hier is het wel na 1x al gelukt dus daar ben ik wel heel blij mee. Vorige jaren is wel eens anders geweest.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 22:28

fokfanaat schreef:
Dat is wel heel fijn Willemien, was er een reden aangeven waarom het al die tijd niet lukte?

Nee geen verklaarbare reden eigenlijk. Wel een andere dierenarts en andere hengst.
Andere hengst pakte wel maar liet uiteindelijk los of tweeling dracht die het wegknijpen allebei niet haalde.
Dit jaar Extreme US.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 00:11

Willemiens. Fijn dat het nu wel gelukt is. Op naar een mooi veulentje

Fokfanaat. Zo jammer dat het niet gelukt is. Had je graag het zo gewenste merrie veulen gegund.

S0173957. Oei dat is niet best. Had de hengstenhouder hier geen oplossing voor? Of kwam je er te laat achter.
Vindt ik zo zonde, je bent een berg geld kwijt aan merrie begeleiding.

Elk jaar heb je wel merries die slecht pakken. Ik had de indruk dat het vorig jaar erger was. Zelf mag ik niet klagen...

Mijn 20 jarige merrie had foetus verloren net voor de 200 dagen. Ik heb voor de zekerheid een biopt laten nemen van de baarmoeder, als de baarmoeder niet top had geweest had ik niet meer gedekt. Maar was in orde, zeker voor een oudere merrie. Ondertussen ken ik deze merrie, al vele pogingen gedaan zonder succes. Maar nu weer netjes in één keer drachtig. Wel van mijn eigen hengst.

Mijn schimmel is met de veulen hengstigheid niet drachtig geworden daarna wel. Dus ook heel netjes

En mijn laatste merrie was eerst niet de bedoeling om te dekken. Werd ook niet hengstig. Uiteindelijk stond ze toch wel heel mooi hengstig. Veulen van dit jaar was heel goed gelukt, ook goed kunnen verkopen. :') op de gok geinsemineerd van mijn eigen hengst, zonder scannen. En ja hoor, drachtig

Afbeelding
Begin maart
White Dream GF x Wild Thing v (Jazz x Juventus)
Afbeelding
April
Du Monde x Liezella (Formidable x Hofnar)
Afbeelding
Juni
White Dream GF x Nigrante (Formidable x Rhodium)

Hoe gaat de verkoop van jullie veulens? Ik had mijn valkjes zo verkocht. Maar het veulen uit mijn schimmel, kreeg ik enkel koopjes jagers. Aangezien ik het een heel leuk veulen vindt en haar niet cadeau wil geven. Hou ik haar voorlopig lekker zelf aan.
Afbeelding
Nashville Star x Formidable x Hofnar x Rogier

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 08:45

Helaas voor onze merrie komend jaar ook geen veulentje. Ze was gedekt met Sir Donnerhall. Snel drachtig, alles volgens het boekje, kloppend hartje op de 3 maands scan, maar bij de laatste scan was ze leeg. |(

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 09:16

Hier hetzelfde verhaal als Babootje.
Alles oké en bij laatste scan voor gustregeling was het weg.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:14

Ik heb wel het idee dat dit jaar echt slecht is, hoor het ook bij de grote fokkers

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 10:28

Dat is ieder jaar. Ieder jaar is het een slecht jaar.. bij ons was het juist een heel gunstig jaar. Merrie was in 1 keer dragend en gaat nog steeds goed.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 12:56

Hier ging het veeel vlotter dan vorig jaar.
5 vd 7 zijn er vol. Maar die 2 laatste hebben ook water gekregen, was ook van dezelfde hengst.
3 van die 5 waren drachtig op de veulenbronst bij 1x dekken.

Dus volgend jaar 4 veulens, 1 van onze merries is verkocht.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:19

Mijn topmerrie is ook leeg gescand afgelopen week. Zo gek, geen veulen volgend jaar.

En natuurlijk net deze keer niet zo voordelige voorwaardes. Ik keek al zo uit naar het veulen van Opoque :\

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:41

Wat jammer red -O-

Ede. Wat zegt de hengstenhouder hiervan? Kunnen toch niet maken om zulke kwaliteit te sturen. Snap ik niet hoor

Wat zonde dat de merrie op het laatste moment verworpen heeft.

Ik had de indruk dat vorig jaar erger was met de extreme hitte. Maar is elk jaar wel wat.

Mijn 2.5 jarige merrie. Word ik ook wel blij van
Afbeelding
Formidable x Houston x Feinbrand
Uit de Reina stam

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 17:17

Redd schreef:
Mijn topmerrie is ook leeg gescand afgelopen week. Zo gek, geen veulen volgend jaar.

En natuurlijk net deze keer niet zo voordelige voorwaardes. Ik keek al zo uit naar het veulen van Opoque :

Ah balen zeg -O-

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 17:44

AM_Horses schreef:
Ede. Wat zegt de hengstenhouder hiervan? Kunnen toch niet maken om zulke kwaliteit te sturen. Snap ik niet hoor

Hengst wou eigenlijk niet meer springen, ging heel moeizaam. Dus het zaad was wrs daarom niet zo'n goede kwaliteit.

We hebben er 1 geprobeerd met een andere hengst. Maar het was te laat op het seizoen om verder te proberen.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:53

Balen dat er hier meer zijn waarbij de merrie de 3e scan leeg is.

Maar als je sperma als water krijgt, heeft de hengstenhouder dit van te voren ook aangegeven? In dat geval zou ik toch een andere hengstenkeuze maken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:53

Mijn merrie ook leeg, is wel verkocht maar niet gelukt met Lord Europe. 1e poging was te laat, bestelling kwam niet goed door. 2e poging kregen we slootwater ofzo. veearts had er een hard hoofd in, is dan ook niet gelukt. Vorige 3 x drachtig op de 1e poging, ook een swab genomen kwam niets uit dus ga er vanuit dat het kwakkie gewoon te beroerd was....

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:53

Lijkt me zelf ook wel zo netjes om de kans te krijgen om te switchen. Maar is niet heel normaal blijkt >;) waarschijnlijk dekte deze hengsten dusdanig veel dat kwaliteit omlaag is gegaan of niet meer wilde dekken.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:49

Als je laat in het seizoen bent kan je ook niet meer switchen. Maar vind het wel een slechte zaak

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:05

Mooi dier die Formidable AM!

Gefeliciteerd met alle drachten en jammer dat het bij sommigen zo lastig is dit jaar.

Karinna: jammer dat je geen merrie hebt als opvolger..maar soms heb je die pech natuurlijk. Misschien komt er nog een keer een andere fokmerrie. :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:21

baudyh schreef:
Als je laat in het seizoen bent kan je ook niet meer switchen. Maar vind het wel een slechte zaak

Dat snap ik. Maar ze weten in principe na de dekking dat de kwaliteit slecht is. Is het dan een kleine moeite om de merrie eigenaar te bellen en hun de keuze te geven. Lijkt mij dan. Ipv opsturen en maar afwachten

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:25

AM_Horses schreef:
baudyh schreef:

Dat snap ik. Maar ze weten in principe na de dekking dat de kwaliteit slecht is. Is het dan een kleine moeite om de merrie eigenaar te bellen en hun de keuze te geven. Lijkt mij dan. Ipv opsturen en maar afwachten

Mee eens hoor. Gemiste kans. Als je open en transparant bent kom je veel verder.

AdeBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:59

Hoi hoi vraagje. Ik ga binnenkort mijn veulen weg brengen naar de nieuwe eigenaar. Vindt het vervoer best spannend. Iemand tips?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:18

Vervoer is ook spannend. Ik zou het het liefste mét de merrie doen als je een veulen hebt verkocht. Of anders eerst het veulen goed afspenen. Als je het veulen nog niet afgespeend hebt en je zet die alleen in de trailer (dus op dat moment spenen), heb je dikke kans dat ie dom gaat doen en dat je hem niet onbeschadigd kan afleveren aan de koper.
Uiteraard niet vastzetten en zeiltje of veulenrek aan de achterkant dicht doen.
Succes!

Van mijzelf heb ik 6 merries drachtig (waarvan 3 draagmerries en 3x eigen dracht), en 1 merrie helaas gust. Die laatste had een tweeling, één ervan heb ik er succesvol af kunnen knijpen. Maar helaas moest haar veulen geopereerd worden in een kliniek, en toen kwam ze alsnog gust terug uit de kliniek. Het was toen te laat om nogmaals een poging te doen.
Helaas heb ik nog wel 2 andere draagmerries gehad die drachtig zijn geweest van een embryo, en daarna hebben verworpen. De ene rond de 30 dagen, en de andere pas tussen de 60 en 90 dagen dracht. Dat was wel heel zuur.

Bij klanten heb ik dit jaar ook relatief veel merries gehad die drachtig zijn geweest, en dan na 30 dagen tóch verworpen hebben. Ook merries gehad die gewoon in 1x drachtig waren, kloppend hartje hadden, en eind augustus bij de gust-scan alsnog leeg bleven.
Voor mijn gevoel had ik dit nu echt meer dan vorige jaren en ik maak toch wel forse aantallen.
Vorig jaar had ik veel meer tweelingen, dat was in 2022 echt opvallend.

Spermakwaliteit is nog wel eens wisselend. Gemiddeld genomen heb ik met de Nederlandse (grotere) hengstenhouders altijd goede ervaringen. Zowel met de spermakwaliteit en hoeveelheid die je krijgt, maar ook de eerlijkheid en transparantie als er wat is met een hengst. De meesten spreek ik in het seizoen ook dagelijks of meerdere keren per week, dus ik denk dat ik dan ook wel meer informatie krijg dan een particulier die éénmalig belt.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:52

Bij mij was het vroeg in het seizoen nog wel te doen. En aan het eind, dus in juli en augustus ging het zelfs nog boven verwachting goed maar in het hoogseizoen was het een drama.
Naar de oorzaak kan ik alleen maar raden. Goed gezonde merries die zonder complicaties waren bevallen en een hele duidelijke en regelmatige cyclus toonden, mooi tegen de eisprong zijn geïnsemineerd maar steeds weer zonder resultaat.
Het resulteerd uiteindelijk in wel de meeste merries dragend maar erg laat en ook van hengsten die niet de eerste keuzes waren. Maar wie weet, zorgen ze voor verrassingen.