Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 00:13

Dit is 1 van mijn dames….. Ze zit geloof ik net niet op de helft maar durf t niet met zekerheid te zeggen :') Je zou denken dat ze bijna moet bevallen mijn god
Afbeelding
Afbeelding

Aatrox

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 07:34

Zo die is mooi drachtig al!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 05:24

rowindie schreef:
Dit is 1 van mijn dames….. Ze zit geloof ik net niet op de helft maar durf t niet met zekerheid te zeggen :') Je zou denken dat ze bijna moet bevallen mijn god
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat een gave merrie!

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:04

Goedemiddag,

Ik kom hier ook graag mee kletsen. Ik ben geen actieve schrijver, wel een actieve volger. Niks leukers om zo samen naar het veulenseizoen te leven als in dit topic waar iedereen vol verwachting op zijn veulen(s) aan het wachten is en al die mooie beelden voorbij komen.

Als ik de startpagina mag geloven, open en sluit ik qua verwachte data's van de 2 veulens.
Mijn eerste veulen is namelijk uitgerekend op 3-3-2026 en het tweede veulen op 24-6-2026.
Beide veulens zijn gespoeld uit mijn topmerrie Cyraniek (Johnson x Variant) en zijn geplaatst in een draagmerrie, waaronder eentje in haar eigen dochter (creatieve oplossing in deze dure tijden :+ ).

Het veulen van maart is van Sir Donnerhal x Johnson en die van juni is van Mclaren x Johnson.
Ik kijk heel erg uit naar deze combinaties *\o/* , helemaal na 3 jaar geen veulen te hebben gehad!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:57

Welkom, gelukkig gaat alles met iedereen goed en groeien ze door.

Hier is cookie al over de 240 dagen heen. En ze is me daar chagrijnig hopelijk wordt dat beter na de bevalling. Als je haar op een verkeerd plekje volgens haar aanraakt kijkt en dreigt ze lekker zuur. Dat had ze voorheen niet.

Afbeelding

Odessa is nu op de 215 maar die is haar rustige zelf. Af en toe mag ze een rondje mee naar buiten en verder genieten ze van het leven op de wei.

Afbeelding

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 15:53

Ook ik ben een trouwe meelezer momenteel. Reageren schiet er vaak bij in.
Merrie moet nog 86 dagen, dus 66 tot veilig, gaat nu echt snel!
3 weken geleden nog een nette ibop kunnen rijden met haar met 75,5 punten. Na het veulen maar weer eens verder kijken qua plannen, ze heeft zoveel kwaliteit, wil eigenlijk het sportpredikaat er zelf wel aan toe kunnen voegen. Training inmiddels afgebouwd en ze geniet nu lekker van de borstelbeurtjes en de andere merries op de wei (als het weer het toelaat ook.)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En mijn nieuwe mentalentje, 3-jarige hengst:(misschien wel tuigtalentje ?

Afbeelding

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:30

die is nog mooi slank, en de IBOP ziet er goed uit. Leuke hengst ook is hij ook naar de HK geweest?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:41

Rowindie heb je de dekdatum wel juist :P Geen hengst van de buren? _O- Nee geintje. Wat is ze bol joh! Is ze maiden? Wil je de andere nog scannen? Of wacht je gewoon af?

Retlaw wat ziet ze er super uit. Mijne heeft rond dezelfde tijd in haar dracht toen IBOP gelopen. Dat was de laatste van het jaar in december. Ook alweer 3 jaar geleden gaat snel!
Afbeelding
Jammer van de punten. Hopelijk krijgt ze op een later moment een betere beoordeling
Wat een enorm gave hengst zeg <3 Wat is het voor een?

Redd welkom! Wat leuk dat je het seizoen opent en sluit. Ook wel weer lastig lijkt mij, zoveel tijd er tussen. Ben heel benieuwd! Goh 3 jaar lang al geen veulen meer gehad, in mijn hoofd was je er vorig jaar nog bij

Butengeweun leuk ze weer eens te zien. In het 2022 topic valt ook weinig te melden als ze drachtig zijn haha! Cookie ziet er wel prachtig uit! Heb je odessa daar in de lange lijnen? Lekker bezig :j

Ania ze draagt echt naar beneden hè, hele buikje is weg van achter. Grappig om te zien. Wat ziet ze er mooi uit. Ik vind deze donkere bruine kleur echt mooi!
Och wat sneu van Wybrun. Gelukkig nog wel een ruin, hopelijk zie ik je weer snel met Friezen :D

Martina Welkom! Lekkere bolletjes wol. Hoe komt de staart zo kort? Of eentje die eraan heeft gekauwd?

Myrthe mijlpaal *\o/* heerlijke foto’s. Kan daar zo van genieten dat ze gewoon staan te kroelen :j

CiaraLady haha ik zag de eerste foto, denk dat valt nog mee. Maar die slaapfoto _O- Nu al een aangespoelde walvis haha! Felicia ziet er inderdaad top uit!

Paintlover wat een prachtige foto’s zeg, maak je die zelf? Met een camera? Ze ziet er echt fantastisch uit! Een buik is mij nog niet opgevallen bij haar :P alhoewel, die foto’s in de stal zie ik wel een buikje. Heerlijk een solarium, staat op m’n wensenlijstje

Nowylover ze ziet er goed uit! Fijn dat de bovenlijn er weer wat bij komt. Lekkere ronde billen heeft ze

Mirjamalvaro foei toch, hoe kun je ze nou zo vies op internet gooien >;) Haha geintje! Ze zijn allemaal al goed bol! Behalve Roos inderdaad. Zal nog wel komen :j

Quir zit er wel wat in? :+ Die is echt bescheiden! Maiden?

Nieky1993 oh ja begrijpelijk! Ik vind ze bij jou zo vaak schoon dus ik denk misschien was je vaker. Zou wel een karwei zijn met zoveel paarden. Lief dat je het vraagt! Het gaat goed hier. Het wordt allemaal wel wat zwaarder maar het is nog prima te doen. Ik mest ook nog elke dag uit.
Saartje is een mooie skippybal :+ Sophie ook al aardig rond voor een maiden, dat zie vaak wel later dat ze zo rond worden. Ze zien er allemaal goed uit! Blijven ze het jaarrond op het land? Of elke nacht op stal?

Hier gaat het goed! Minthe is morgen 8 maanden drachtig. Zilver alweer 7,5 maanden ver. Nog 77 en 95 dagen te gaan *\o/*
Gister even opgezadeld. Laatste keer gereden is denk ik eind september, maar ze was super braaf. En dat voor een 3 jarige
Vriendin reed even op Zilver :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:49

Kabayo jup ik maak de foto's zelf, voordeel als je (paarden)fotograaf bent :D
Afgelopen zondag manlief mn toestel in de handen geduwd want wilde toch wel graag wat rijfoto's en dat is niet makkelijk om zelf te doen :P

Die heeft deze weten te maken:
Afbeelding
En dat in redelijk donkere omstandigheden

Fijn dat je gister nog even op Minthe gereden hebt en ze zo braaf is....

Altijd fijn om brave jonkies te hebben staan vind ik, Frosty is dan wel niet zo jong als Minthe maar die was na 8 maanden stilgestaan te hebben ook superbraaf toen ik daar de 1e keer weer op ging zitten.

Wij gister na het rijden en rondje buiten uitgestapt, dat is voor mij al heel wat want ben echt geen held meer met naar buiten gaan (trauma dingetje) maar gister dacht ik: ach, ik zie wel of we de plaats afkomen....

Was voor Frosty de 1e keer dat we de plaats dus af gingen en ze genoot er van dus mss morgen na het rijden n net wat groter rondje (rondje akker wordt het dan, die ligt namelijk achter onze paddocks en daar kunnen we dus een mooi klein rondje maken).

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 16:39

Welkom Redd! Ik dacht dat er iemand was die in februari t eerste veulen al verwacht maar misschien heb ik t fout haha. Wel leuk om na 3 jaar weer veulens te verwachten!

Van wie is Cookie drachtig butengeweun? Je had haar ook mee genomen naar de keuring afgelopen zomer toch?

Nog maar 86 dagen!! Schiet mooi op zo Retlaw :D De tijd vliegt voorbij wat dat betreft.

Knap stel Kabayo!
Tot wanneer blijf je ze rijden?

En jaa pff Phoebe neemt dr taak als aanstaande moeder erg serieus volgens mij :') 15 juli is ze drachtig gescand bij de hengstenhouder maar hij heeft de dekking helaas nog niet ingevuld dus weet niet precies wanneer ze uitgerekend is of op hoeveel dagen ze drachtig is gescand. Ze is 17/18 (heel slecht van me dat ik het niet precies weet haha) en heeft in t verleden een paar veulens gehad maar dat is al jaren geleden. Geen maiden dus.
Andere merrie hou ik even goed in de gaten, stond er net en toen leek ze wel wat meer een buikje te hebben. Moet wel zeggen dat ze sowieso wat schraler was als normaal omdat dr inmiddels jaarling nog bij dr dronk toen ze naar de hengst ging. Normaal gesproken zijn ze bij mij wel wat dikker dus misschien kijk ik er gewoon anders naar. Laat haar verder niet scannen. Hoop wel dat ze drachtig is want dit is precies t veulen waar ik t meest benieuwd naar ben! Vol broertje of zusje van de jaarling die ik heb lopen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:27

Wow wat zijn veel merries al rond!! Een stuk ronder dan die van mij, terwijl die toch al op 245 dagen zit! :x
Tellen jullie ook 340 dagen einde dracht?

Hoeveel voeren jullie? Zag een pallet merriebrok voorbij komen! Hier krijgt ze onbeperkt hooi en 2 x 1 kilo brok.

Wel echt leuk om al die dikke buiken voorbij te zien komen <3 . Gaat echt snel nu!!

Wij rijden af en toe nog een rondje buiten! Romee gaat zich anders zo enorm vervelend en wordt daar echt chagrijnig van := .

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 22:02

Hier krijgen ze handjes brok voor t idee.
Opbouwend naar n kilo per dag tot de bevalling en das wel meer dan zat voor mn dames.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 22:25

De pony's krijgen 2x daags ¼-½
Chablis 2x ¾
Eliana 2x 1½ :=
Dus net wat ze nodig hebben.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 06:26

Hier krijgt ze ook al 2 x 1kg met 1 schep luzerne en onbeperkt hooi. Hooi is jammer genoeg niet heel rijk, had er express om gevraagd dat het rijk is maar valt mij een beetje tegen.
Ik wandel af toe met mijn merrie, ben zelf niet fit maar dat lukt mij wel en merk dat ze het wel leuk vindt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:01

Oh ja ook onbeperkt hooi uiteraard.
En die van mij doen geen training oid.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:10

Icecrystal, ik tel met Lilly 335. Zij heeft al eerder veulens gehad en is de laatste 2x bevallen rond de 335 dagen. Al is het nu met de regumate mogelijk dat ze langer draagt.
Voor Abby die maiden is tel ik inderdaad wel 340. Tot nu toe zijn mijn maidenmerries altijd na de 340 bevallen.

Lilly krijgt nu een halve kilo merriebrok per voerbeurt (2 biksvoerbeurten op de dag). Dit wordt naar het eind van de dracht opgebouwd naar 1 kilo en zal met veulen uiteindelijk 1.5 kilo per voerbeurt worden.

Abby gaat volgende maand over en begint met een kwartje per voerbeurt en zal dan naar een half of 3 kwart per voerbeurt gaan.

Wij zijn wel gestopt met rijden. Het zadel schuift bij Abby nu zo de schouders op dat het niet meer oke is. Ze zit nu op dag 209.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:38

Paintlover ah vandaar! Prachtige foto’s hoor!! Ooit wil ik nog wel eens een fotografie cursus doen, zodat ik mijn eigen leuk op de foto kan zetten. Maar ja, dat zeg ik ook al jaren :+ mooie rij foto hoor! Heerlijk hè als ze zo vertrouwd zijn. Ik hou niet van die drukke stresskippen die je na een rustige periode eerst 5x moet longeren voordat het enigszins veilig is om op te stappen. Als ik na 2 maand wil opstappen vind ik dat dat moet kunnen zonder rodeo of spanning. Gelukkig lukt dat haha! Lekker dat Frosty ook zo is! Goud waard . Wat knap dat je naar buiten durfde! Heb je gister nog een rondje buiten gedaan?

Myrthe wel fijn dat je weet wat je merrie doet qua datum en je daar naartoe kan rekenen. Verstandig dan inderdaad om niet meer te rijden

Carika jammer om te horen dat je zelf niet fit bent. Maar wandelen is ook erg leuk :j Jammer dat het hooi niet is wat je verwachtte. Kon je het niet ruilen?

Icecrystal ik reken tot 320 dagen. Mijn merrie was met haar eerste veulen al op dag 317 bevallen van een gezond veulen, dus die maidens vertrouw ik voor geen meter :+ Zilver bevalt altijd rond de 320 dagen en een keer 330 dagen. Van Minthe (maiden) weet ik het dus nog niet, maar zou mij niks verbazen als ze haar moeder achterna gaat :Y)
Hier krijgen ze halfje basis brok en halfje merriebrok. Ze krijgen alleen ‘s avonds brokjes. Verder 4x per dag hooi en ze werken niet. Soms nog wel even rondje hobbelen maar echt trainen is dat niet te noemen. Maar ze zijn beide ook al (bijna) 8 maanden drachtig dus ook echt niet meer nodig nu
Lekker even naar buiten! Ze is prachtig <3 Hoeveel paarden heb je nog?

Rowindie eigenlijk ben ik al lang gestopt met rijden (begin oktober) maar zo nu en dan zadel ik ze op voor een kort ritje in de bak. Meer ter ontspanning en het is geen training te noemen :o
Aah Phoebe geen maiden, dat verklaart wel iets. Is ze van 2007? Dan is ze 18. Heb een pony uit 2007 haha. Ben heel benieuwd naar je andere merrie! Zou goed kunnen hoor dat we gewoon wat in zit. Niet hengstig gezien? Ik twijfelde eerst ook steeds aan Minthe hoor. Heb voor het eerst geen gustscan gedaan dit jaar, maar ze wordt nu echt wel dik en nooit meer hengstig gezien na april

Minthe was gister 8 maanden drachtig *\o/*
Afbeelding
Dikkie
Afbeelding
Met z’n 6en op de foto :')
Afbeelding

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 11:14

3 van mijn drachtige merries hebben nog veulen aan de voet :+ Dus die krijgen volop merriebrok. Ben ze nu aan het afspenen, maar zeker Ice vind ik nog veels te dun. Die krijgt een paar kilo per dag van merriebrok, weight lift brok, supplementen en olie.
De twee IJslander mama's een kilo merriebrok beide, doen ze het goed op.
De andere twee drachtige zijn beide maidens en te dik qua vet, die krijgen alleen vitaminebrokje/balancer.
Later in de dracht ga ik of over op merriebrok of merriebalancer, afhankelijk van hoe vet ze zijn. Op het einde dracht meestal vol op de merriebrok.

Kina begint iets met dr tietjes te doen, 232 dagen drachtig.
Afbeelding

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 14:59

Haha ik moest even goed nadenken waar ik de 6e zag maar 2 drachtige merries en jijzelf bent natuurlijk ook zwanger kabayo! :D

Phoebe is sowieso al een 10 tonner zoals ik t zelf noem maar ze neemt dit wel heeel serieus hoor haha! Ik heb de andere merrie (May Day) verder niet meer hengstig gezien dus heb nog goede hoop nu ze wat meer groeit :+ En anders hebben we volgend jaar 2 veulentjes ipv 3.
Vandaag is toevallig een nakomeling van May Day goedgekeurd en kampioen geworden in Duitsland *\o/* Bij ons geboren en opgegroeid maar nog met de stalnaam van de vorige eigenaar aangezien ik May Day toen hoog drachtig kocht. Wel mooi nieuws natuurlijk. Begin dit jaar hebben we m naar Duitsland verkocht omdat we m zelf niet voor de fokkerij wouden gebruiken. Hij is enorm goed terecht gekomen en nu ook nog kampioen geworden in Duitsland op de hengstenkeuring! <3

May Day met hem toen die een paar dagen oud was
Afbeelding

En vandaag!
Afbeelding

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 15:51

Ik lees nog steeds goed mee. Het lijkt er allemaal steeds meer op te lijken bij de meeste!

@Kabayo, jij maakt het net wat spannender dan hier. Ook 2 merries en een baasje zwanger (en wat schaapjes) maar zit steeds wel maandje tussen ghehe.

Rowindie: hihi die is echt wel huge hoor.
Prachtig die palomino!

Icecrystal, ik tel 320. Pony vorig jaar met 335 gegaan maar de frieschjes gaan vaak wel rond de 320.
Hier ook onbeperkt, aangevuld met beetje conditionbrok.

Lyona: hoe oud zijn de veulens? Je merries lijken best wel al ver haha.

Hier begint de pony een beetje uit te dijen (17 mei) maar de friesch nog niet en die vind ik spannender. Met veearts afgesproken pas in februari te scannen, had nu toch geen zin zei hij (als drachtig ook pas 26 juni). Wel volhardend voor de friesch een hengst voor volgend jaar gereserveerd. :o

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 11:53

Misschien ben ik nog wat vroeg maar hoe doen jullie het met het vuurwerk bij de paarden? Helaas zitten wij in een vol knalgebied en is het nu al buiten begonnen, doordat er ook een paar tussenzitten die er echt niks om geven wordt de rust nu goed bewaard maar als ze echt losgaan.. Dan heb ik echt wel wat streskippen op de box. Natuurlijk staat de TV met muziek hard aan (luiken houd ik normaal open buiten want dan kunnen ze het zien en dat leek ook wel te helpen, voorluiken heb ik wel dicht), lekker veel eten, papje slobber maar is er misschien nog een onschuldig supplementje wat ik erin kan sneaken of pasta wat echt helpt om ze even die 2-3 uurtjes vanaf 11u savonds tot 2u door te komen snachts?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:09

Wij hebben hier weinig vuurwerk, paarden lopen gewoon buiten/binnen wat ze zelf willen. :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:13

Hier lampen aan, laat hooi, radio hard aan. Heb 1 drachtige merrie die het elk jaar wel lastig vind maar nog nooit daarom heeft verworpen.
De solo knallen nu zijn niet zo erg, als t echt losgaat om 0.00 dan vinden sommige t hier niet zo leuk

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 12:20

Aatrox, wij zitten redelijk in de randstad, ondanks dat het vuurwerk niet extreem dichtbij is.
Hier was het even puzzelen met wat werkt voor welk paard. Mijn ponies staan het rustigste als ze het vuurwerk kunnen zien en staan hierom in een buitenbox. De paarden geven er niet zo veel om en staan in een binnenbox zonder zicht op het vuurwerk. Hier staan ze sowieso 's nachts op stal.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 13:10

Wij zitten midden in een carbid gebied en ik hou mijn hart vast.