Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kvikur

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 11:33

lonniejj wat goed!! Gefeliciteerd *\o/* hij is ook echt super knap!

Art_Ificious inderdaad lange benen en lenig! Altijd grappig als ze hun achterbenen gebruiken om te krabben. En lekker op het gras, fijn voor ze! <3

NikkivdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 12:03

Ahh wat een super mooie prestatie lonniejj! *\o/* Van harte gefeliciteerd :D

Ze zijn mega lenig! Lekker op het gras Art_ificious

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 13:16

Thioro schreef:
Voor degenen die hun veulen bijhouden.
Hoe lang hebben jullie merrie en veulen gescheiden gehouden voor het spenen?

Veulen is hier sinds april gespeend en zou eind september terug komen.
Nu zijn er wat issues op de opfokplek (niets te maken met de paarden, die worden goed verzorgd) waardoor ik haar mss beter eind van de maand al terug zou halen.

Hoeveel kans is er dat veulen terug zal willen drinken na 5 maanden?
Moeder zou het hoogstwaarschijnlijk zo weer toelaten.
En heb hier geen plek om ze gescheiden te houden.

Wij hebben de afgespeende veulens vh voorjaar weer bij de merries gegooid in het land. Omdat dat logistiek makelijker was. Was die van mij zo'n 4 maand afgespeend denk ik. Ze ging er mooi weer onder he... en de merrie liet het ook gewoon toe. Uiteindelijk denk ik niet dat ze echt nog melk eruit gekregen heeft (merrie kreeg ook geen uier verder weer) en gingen ze na enige tijd weer uit elkaar op de zomer weide.

Ik dacht dus dat de merrie het niet meer toe zou laten, maar die van mij vond het allemaal prima toen :Y)

Jemig wat een wond zeg! Zou mij ook dood schrikken als zo zou aantreffen.. hopelijk geneest het allemaal voorspoedig!

Wbt manen knippen. Ik vind het ook vreselijk die lange manen. Nu voor de vliegen laat ik ze zitten, maar mijn plan was zodra ze "op stal gaan" ze te knippen. Dan kunnen ze over de winter weer groeien zodat ze vd zomer weer vliegen bescherming heeft, en dan volgend jaar hetzelfde. Tot ze "sportpaard" word en ze gewoon kort blijven :D

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 13:19

Lonniejj gefeliciteerd! Super gedaan.

Hier van de week een fotoshoot gehad. En al een paar foto’s gehad.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Magic lover ik denk dat ik het ook zo ga doen met de manen. Er zitten hier heel veel vliegen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 13:41

Mooie foto's kiko! En wat ziet hij er goed uit!

Wat een wond anoushka, echt niet fijn en zeer nalatig. Hoe is het nu?

Wij laten alles er aan zitten totdat ze uit de opfok komen. Enig nadeel is dat soms de manen zo lang zijn geworden dat alles om elkaar heen is gedraaid, maar dan gaat de schaar er gewoon in ...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 13:54

Gefeliciteerd met de 1ste premies en ster lonniejj

Wauw kiko die ziet er echt al helemaal paard uit.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:05

Dank jullie wel! Jaa soms lijkt hij echt al een heel paard en een andere keer is het een lange slungel

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:36

Kiko, wauw! Super mooie foto's. Hij ziet er super knap uit.

Ik was net wat foto's en filmpjes terug aan het kijken toen Fiore 3/4 maanden was. Wat was ze toen knap en kon ze mega lopen. :):) vaak zeggen ze toch ook 3 weken, 3 maanden en dan weer 3 jaar zijn ze weer op t mooist. Kan niet wachten tot ze 3 is. _/-\o_

Zo klein was ze toen.. :')
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:44

Leuk hè die oude foto’s. Ik kijk ook regelmatig en dan kun je je nu niet meer voorstellen dat ze zo klein waren.
Ik ben ook heel benieuwd naar hoe Cover is als hij 3 is. Hopelijk komt er dan ook wat meer bespiering op.. nu nog echt een slungel :-)

Ja heel blij mee. Ze zocht portfolio modellen en had een berichtje gestuurd en zodoende zijn de foto’s gemaakt.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 22:20

Superleuke foto’s kiko.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:44

LaDonna75 schreef:
Superleuke foto’s kiko.

Dank je wel!

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:10

kom na een hele stilte ook weer binnenvallen, ik lees wel mee maar kom nu even onder de meeleessteen vandaan :D .

Nowwy heeft al en tijdje hier en een daar een wratje maar sinds van de week ontwikkeld het zich even meer. ze heeft er geen last van / mag er ook gewoon aan zitten en ze eet en drinkt niet anders dan normaal.
ze zitten alleen op dr neus en ze heeft er 1 bij haar oogje in de buurt verder niet.

edit: ze is nu 1 jaar en 2 maanden

Moet ik dit nog steeds met rust laten of wat is jullie ervaring hiermee?
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:23

Wratten zijn een virus, is overdraagbaar naar andere paarden. (via borstels, dekens en mensen)
Loopt hij in een kudde?

Jonge paarden hebben het wel sneller omdat ze nog geen weerstand hebben opgebouwd hiertegen. En sommigen dragen het hun leven mee.

Ik vermoed dat wat Cielo aan z'n penis had ook een wrat was, is er vanzelf afgevallen (zonder bloeden). Er zit nu weer een kleintje iets eronder.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 11-08-25 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:26

Art_Ificious schreef:
Wratten zijn een virus, is overdraagbaar naar andere paarden. (via borstels, dekens en mensen)
Loopt hij in een kudde?

Nee, ze heeft de eerste gekregen toen we haar helaas met spoed uit de opfok hebben moeten halen. dus vermoed dat haar weerstand toen net even minder was en ze het heeft opgelopen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:28

Ik had net mijn post aangepast.

Lage weerstand kan idd een factor zijn dat ze het krijgen. Cielo had een waarschijnlijk wrat op z'n penis en heeft nu weer eentje. Die was als veulen ook niet helemaal gezond.

Ik las wel dat de incubatietijd 3 maanden is, dus dat het zolang duurt voor de eerste wrat zich vertoont.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 12:29

Zou dat niet ook met stikstof behandeld kunnen/moeten worden net als bij mensen? Wratten ontstaan door "vuil bloed" toch? Ik durf het zo niet te zeggen maar als het besmettelijk is dan denk ik toch maar zsm behandelen laten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:31

Wat zegt je dierenarts?
Ik vind vooral op de neus best veel. Daar zou ik zeker een expert naar laten kijken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 12:33

Even door google gehaald :)
Je kan dus ook raad vragen bij de dierenarts.

Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:03

Ik heb dit heel vaak gezien bij jonge paarden in de opfok. Gaat ook vanzelf weer weg en deden we nooit wat aan.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:05

Gaat vaak idd vanzelf weer weg.

Eventueel een kuurtje magnesium als het te grote proporties aanneemt.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:17

Bij jonge honden zie je dit ook vaak. Daar is iets voor maar weet alleen niet meer hoe dat heet. Maar uiteindelijk trekt het weer weg maar is inderdaad wel besmettelijk voor paarden.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:21

Lonniejj gefeliciteerd! *\o/*

Heeft er hier iemand ervaring met ontsnappende paarden?
Die van mij heeft sinds vorige week ontdekt dat ze onder het draad door kon, iets door haar knieën en ze stond zo op een lang stukje gras.
Nu hebben ze de wei iets afgezet met dubbel draad, dus ook iets lager zodat ze er niet onder door kan en met meer stroom.

Mevrouw sloopt nu elke keer het onderste draad en gaat onder de bovenste door. Een klap van het stroom krijgt ze alleen het maakt haar blijkbaar niks uit...

In de wei zelf hebben ze een grote hooibaal staan en genoeg gras ter beschikking dus te weinig eten is het probleem niet..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

@melissa er is een reden dat we onze uk scharrel biefstuk noemen....

De zwakke plekken in de wei ontdekt en de doorgangen naar de tuin die daar waren hebben we dicht gezet, nu blijft ze wel bij de kudde.

Hier wat meer in de meeleesmodes, beetje stressvolle periode achter de rug. Helaas moet bij mijn kwpn merrie het oog eruit. Maanblindheid, wat een klote aandoening. Van bijna geen schade in mei (echo) naar de 1e aanval sinds inspuiten oog en enorme schade.

Hoe gaat het herstel van de wond? Heftig dat ze zoiets over het hoofd hebben gezien!

Hier team lange manen bij de mini, als het zo blijft als nu mag ze die ook na haar 3e houden.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:06

Nimmy schreef:
@melissa er is een reden dat we onze uk scharrel biefstuk noemen....

De zwakke plekken in de wei ontdekt en de doorgangen naar de tuin die daar waren hebben we dicht gezet, nu blijft ze wel bij de kudde.

Hier wat meer in de meeleesmodes, beetje stressvolle periode achter de rug. Helaas moet bij mijn kwpn merrie het oog eruit. Maanblindheid, wat een klote aandoening. Van bijna geen schade in mei (echo) naar de 1e aanval sinds inspuiten oog en enorme schade.

Hoe gaat het herstel van de wond? Heftig dat ze zoiets over het hoofd hebben gezien!

Hier team lange manen bij de mini, als het zo blijft als nu mag ze die ook na haar 3e houden.

Het stomme is dat ze gewoon in de wei zelf blijft, ze hebben alleen een stuk af gezet zodat het gras weer even kan groeien. De afgelopen dagen alleen al 8 keer gerepareerd en ze blijft het doen.. we hebben nu draad gehaald wat iets minder snel breekt, kijken hoe dat gaat. De stal eigenaar is het ook zat om elke keer de omheining te repareren wat ik volledig begrijp. Als dit niet werkt dan moeten we toch gaan kijken naar een ander plekje..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

Mijn ervaring is toch dat er te weinig klap op de draad staat dan (of de onderste draad niet laag genoeg).
Sommige hebben de kop onder de draad en gaan er dan juist door als ze een klap krijgen achter de oren (zo'n dodo heb ik lopen), met goede klap en draad laag genoeg zodat ze er niet het hoofd onder kan steken gaat het prima (ik heb wel op de meeste stukken 3 rijen draad, onderste dus op 3/4 hoofdhoogte van de hoogste op 1.20. Dus het nodigt ook niet uit tot erdoor gaan.

Als ze een hele dikke voorpluk hebben kan dat isoleren. Sommige mensen vlechten dan een stroomdraadje in de voorpluk.