Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:32

Suzanne F. schreef:
Voor mij totaal geen twijfel. Ik vind Filou veel beter dan De Royal. De Royal spreekt me totaal niet aan in beweging. Filou is nog jeugdig maar toont veel techniek, die vind ik van deze twee absoluut de betere.

Voor mij ook, zonder twijfel.

Verder, Elisa, is voor mij een groot gaande hengst 1 met veel buiging in de gewrichten, geen hakken trekker. En de groot gaande gaan ook altijd met de schoft omhoog, anders komt het voorbeen er niet uit. En ze kunnen eigenlijk altijd verzamelen. Maar goed, hele discussie, jij kunt het veel beter verwoorden op papier dan ik. Maar ik ben het grotendeels niet met je eens ;)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:05

Seppe schreef:
Interessante discussie. Hoe zouden jullie de hengst De Royal beoordelen? Kunnen we zeggen dat hij het tegenovergestelde van Filou is wat betreft zijn bewegen? De vlakkere beweger, met veel ruimte voor progressie. Eéntje die de tol van de spectaculaire bewegingen niet zal betalen?

De hengsten zijn hier denk ik even oud.

De Royal
https://www.youtube.com/watch?v=s4PFyKv ... e=emb_logo

Filou
https://www.youtube.com/watch?v=SXCODeDfZ84

Het zijn allebei mijn paarden niet. Die Royal doet me denken aan een pony en Filou loopt nog net niet elke pas zn eigen voorhoeven aan te tikken :o

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:24

Groter verschil kan ook bijna niet!
Kwa type iig 10x liever De Royal.Ik vind de bouw van Filou gewoonweg onwenselijk.
Ik ben benieuwd hoe De Royale zich ontwikkelt.Hij beweegt nu idd "ponyachtig".Ik denk dat je hem over pakweg 5 jaar niet meer herkent.

Van Filou vraag ik me af of hij over 5 jaar überhaupt nog loopt.
Wat hij laat zien is hypermobieliteit,en dat is zowiezo een aanslag op de gewrichten(oa artrose)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:29

Ik irriteer me eigenlijk altijd best wel een beetje aan zulke insinuaties.. Hypermobiliteit en artrose.. Je zult het als eigenaar maar lezen hier :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:35

Vulina schreef:
Ik irriteer me eigenlijk altijd best wel een beetje aan zulke insinuaties.. Hypermobiliteit en artrose.. Je zult het als eigenaar maar lezen hier :')

Dit vind ik ook wel wat om te zeggen idd... Kijk even naar de topsport, zoveel paarden die gewoon echt oud worden in de wei.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:41

Vulina schreef:

Sorry Vulina ,maar dit is imo geen insinuatie.
Bij mensen is het een feit dat de kans op artrose bij hypermobiliteit,relatief groter is.(ik kan erover meepraten)

Wat paarden betreft kan ik alleen maar zeggen dat een osteopaat en instuctie me dat vertelden.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:48

Wie zegt dat hij hypermobiel is? Dat bepaal jij? Daarbij, áls hij al hypermobiel zou zijn, dan zijn dat er ontzettend velen met hem, zonder artrose. Ook tig GP paard, zonder artrose.
En hè, ik ken ook menig paard met artrose, die niet hypermobiel is. Heb bv 2 draag merries staan. Super simpele bewegers, beide artrose.. Dan zijn dat dus ook feiten, dat simpele bewegers artrose krijgen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:53

Oh en nog even, je hoeft tegen mij geen sorry te zeggen. Hij is niet van mij. Maar ik zou me als eigenaar echt kapot ergeren als ik mijn uber goede hengst zo voorbij zou zien komen. En reken maar dat die mee lezen/googlen.

VValar

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 12:58

Tja daar moet je als eigenaar maar tegen kunnen of niet gaan rondneuzen op internet. Als je paard in de spotlights staat dan wordt er over gesproken, soms positief en soms niet. Niet iedereen is dezelfde mening toebedeeld en kritiek mag geuit worden. Dat je dat als kwetsend ervaart als eigenaar is spijtig maar je eigen keuze. Als je echt in je hengst gelooft dan moet dat niet uitmaken. Hoe denk je hoe het er op een gemiddelde stal er aan toe gaat mbt kritiek op paarden? Daar kun je je heel veel van aantrekken of je eigen pad trekken en ze lekker laten ouwehoeren. Is beter voor de gezondheid ook :+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:03

Over smaak valt te twisten, daar moet je inderdaad tegen kunnen. Maar insinuatie over ziektes of bemerkingen zijn heel wat anders.

Ik kan tegen jou zeggen dat ik je niet aardig vind (ik ken je niet, dus dat weet ik natuurlijk niet) of ik kan zeggen dat je bv autistisch bent.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:06

Daar heb je gelijk in. Maar misschien heeft Kahlua een hele goede reden om te vermoeden dat het om hypermobiliteit zou gaan? Ik zou niet weten hoe zoiets eruit ziet bij paarden maar dat het paard niet helemaal naar mijn smaak beweegt en er ‘iets’ is wat mij niet aanspreekt weet ik wel.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:18

De royal vind ik niks aan. Een hengst moet imo een krachtig achter been hebben en inderdaad het bekken kunnen kantelen en gaan zitten. Voorbeen. Ond ik niet zo belangrijk. Achter wel. Is het eerste waar ik naar kijk.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 13:27

VValar schreef:
Daar heb je gelijk in. Maar misschien heeft Kahlua een hele goede reden om te vermoeden dat het om hypermobiliteit zou gaan? Ik zou niet weten hoe zoiets eruit ziet bij paarden maar dat het paard niet helemaal naar mijn smaak beweegt en er ‘iets’ is wat mij niet aanspreekt weet ik wel.

Dat is ook prima, niet iedereen heeft dezelfde smaak. Maar ook al vermoed je iets, dan kun je niet zomaar even een zelf bedachte diagnose op internet knallen..

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:07

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:20

Ik weet wat het is, maar zal zelf, als nietveearts of iets dergelijke, nooit de diagnose zelf op een paard plakken, naar aanleiding van een filmpje.
Laat staan, suggereren dat hij over 5 jaar wel niet meer zal lopen ivm artrose.
Laatst bijgewerkt door Vulina op 08-03-20 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:22

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:25

Mijn reactie was idd wel erg resoluut. :j
Laat ik het dan anders zeggen;Filou lijkt voor mij wel erg veel souplesse in zijn gewrichten te hebben.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:27

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:44

In het artikel wordt alleen ingegaan op (een zeek klein onderzoeksresultaat van) hypermobiliteit van kogels. Gezien jij er meer verstand van lijkt te hebben dan ik en ook dit artikel aandraagt, was dit mijn inziens wel een relevante vraag. Maar goed, ik ga er nu vanuit dat het dus niet alleen de kogels betreft. Meer informatie heb ik zo even niet om handen en zal ik dus tzt zelf opzoeken. Sowieso is dit een interessant onderwerp wat bestudeerd zal zijn door artsen en wiens onderzoeken meer uitleg kunnen geven over het onderwerp dan dat van een fysio/osteopaat.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:12

Seppe schreef:
Interessante discussie. Hoe zouden jullie de hengst De Royal beoordelen? Kunnen we zeggen dat hij het tegenovergestelde van Filou is wat betreft zijn bewegen? De vlakkere beweger, met veel ruimte voor progressie. Eéntje die de tol van de spectaculaire bewegingen niet zal betalen?

De hengsten zijn hier denk ik even oud.

De Royal
https://www.youtube.com/watch?v=s4PFyKv ... e=emb_logo

Filou
https://www.youtube.com/watch?v=SXCODeDfZ84

Heel interessant om te volgen.
Eigenlijk zouden we een vijftal jonge hengste type filou moeten verzamelen en een vijftal type de royal.
Daar moeten we een nieuw topic van maken en beide groepe op lange termijn volgen.
"The proof of the pudding is in the eating!"

Persoonlijk zou ik geen van beide hengsten kiezen.
Filou lijkt mij alles te hebben wat een dressuurpaard nodig heeft, maar dan in extreme mate. Het lijkt mij een over-the-top dressuurpaard; ik noem zoiets een geopadpistepaard.
Van De Royal komt spontaan de vraag bij me op waarin hij mijn merrie nu precies kan verbeteren.

Zelf steek ik beide hengsten in een mapje "te volgen hengsten". :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:40

Vulina schreef:
Suzanne F. schreef:
Voor mij totaal geen twijfel. Ik vind Filou veel beter dan De Royal. De Royal spreekt me totaal niet aan in beweging. Filou is nog jeugdig maar toont veel techniek, die vind ik van deze twee absoluut de betere.

Voor mij ook, zonder twijfel.

Verder, Elisa, is voor mij een groot gaande hengst 1 met veel buiging in de gewrichten, geen hakken trekker. En de groot gaande gaan ook altijd met de schoft omhoog, anders komt het voorbeen er niet uit. En ze kunnen eigenlijk altijd verzamelen. Maar goed, hele discussie, jij kunt het veel beter verwoorden op papier dan ik. Maar ik ben het grotendeels niet met je eens ;)

Waar in gaan ze dan groot? ik schiet hengsten niet af die groot lopen..mits het achterbeen naar mijn idee correct gebouwd is en gebruikt wordt. Dat bepaald voor mij de functionaliteit en daar ben ik wel een zeikerd in. O:)

Filou heeft uiteraard veel meer extra's dan De Royal, die laatste is simpel maar functioneel. Hoe beide zich op langer termijn gaan ontwikkelen zullen we wel zien.
Ik vind wel dat een fokhengst moet kunnen verbeteren, en zie het liefste iets extra's.

Trouwens vandaag ook een aantal aansprekende hengsten gezien bij het nrps, de eerder genoemde For Romance x Ferro viel enorm positief op qua type en beweging.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:02

Elisa, wat vond je van die Dante weltino? Dai huppeldepup

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 17:21

Ik weet welke je bedoelt haha, was een vrij grootramig paard, braaf..over de benen liep hij redelijk goed met vooral een goede galop. In draf wat traag (en ook weer lang achterbeen), stap was prima. Zijn model vond ik een beetje tegenvallen, bleef hoog in het kruis en zijn rug leek niet zo mooi in elkaar te zitten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:45

Thanks

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:50

Wat vinden jullie van Dynamic Dream?